ktm 525sx

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
j.h
Berichten: 10
Lid geworden op: vr jan 09, 2004 20:40
Locatie: vlaardingen

Hallo, ik heb sinds 2 maanden een ktm 525sx uit 2003 gekocht.
Nu hoor ik allemaal verhalen dat deze modellen zo slecht zijn .
o.a nokkenas ,kleppen,cdi unit etc
Zijn deze motoren nu echt zo slecht of word dit overdreven. :(
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

Uhm, over deze 525 weet ik niet, ik weet iig wel dat er bij Jos Dolfijn te Wuustwezel nu al 5 viertakt Ktm's van na 2001 al voor de sloop liggen...

:roll: :shock:
Suzuki RM 250 2002 Mickael Pichon
Gast

Guillaume schreef:Uhm, over deze 525 weet ik niet, ik weet iig wel dat er bij Jos Dolfijn te Wuustwezel nu al 5 viertakt Ktm's van na 2001 al voor de sloop liggen...

:roll: :shock:
Hallo,

We zijn een groepje van een 7-tal enduristen:
1 ktm exc 520 2001
1 ktm exc 400 2002
2 ktm exc 520 2002
1 ktm exc 520 2003
1 ktm exc 450 2004
1 Yamaha WR 426 1999

Tot hiertoe heeft niemand van ons enig speciaal probleem gehad met één van de moto's.
Wat men wel moet doen is op tijd en stond zijn machine onderhouden. Ook na de wekelijkse trip dient steeds alles eens nagekeken te worden. Maar dat is met ieder merk nodig. Met deze motoren werd er al in Spanje,de Alpen,Polen,De Transardennaise,de 12 uren van Chinelle,enz... gereden.We schuwen zeker niet de technische gedeeltes in de enduro's.
BELANGRIJK = Onderhoud!!!!
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

Sorry, ik had erbij moeten vermeldenm dat dit allemaal crossers waren, en geen enduro's.

Ik zelf heb namelijk al 3 keer mogen aanschouwen, dat er een achtertandwiel finaal was afgebroken op de velg... En onderhoud is idd HEEL belangrijk, en geloof me dat was bij deze man dan ook extreem goed gebeurd, zkr nadat deze dat het dus al een keer had gehad dat er dus dat tandwiel afbrak.

Ik denk zelf dat de reden dat dit bij 4 takten vooral het geval is, is het grote verschil in vermogensoverdracht op het achterwiel. Doordat de cyclus langer duurt heb je gewoon pieken van kracht op het achterwiel. En zeker als je dan lekker in zwaar, mul zand, met zo'n koppel, even de boel loopt los te trekken, dan kan je wel begrijpen dat het aardig spanningen oplevert.

Maar goed, dit is maar een theorie, ik weet niet of het waar is, maar het lijkt mij de meest logische verklaring voor dit probleem. En ik heb er eigenlijk ook nog nooit van gehoord in de cross met 2 takt machines. Vriend van me crosst nu al 28 jaar en heeft altijd bijna op zware machines gereden maar heeft dit probleem pas gehad toen hij op de 4 takt machines overstapte. Voor de rest vind ik 4 takt lekker rijden hoor, maar dit is voor mij een groot nadeel in de cross.

Groeten, en No Flame Intended! :)
Gast

En je zult in de toekomst nog veel meer kapotte viertakt crossers zien , waarom? Iedereen weet dat je bij een tweetakt regelmatig een zuiger moet vervangen , uren voor een bigend is ook redelijk bekend. Bij een (moderne) viertakt denkt men dat men met een bigend lang rijden kan , en dat is ook zo voor een hobby enduro rijder , een crosser die serieus gas geeft moet toch met een jaar een big end en zuiger gaan vervangen. Doet men vaak niet verkopen ze gewoon , de volgende eigenaar denkt , och kan nog wel een jaar of twee mee. Niet dus .
De nokkenas ketting en de verdere kleppentrein heeft ook onderhoud nodig etc. Veel problemen bij 4takt word vlgns. mij ook veroorzaakt door een onaangepaste rijstijl , te veel, te hoog in toeren rijden.

P.S. dit geld voor elke 4takt . 250,450, 500+.

Een motorschade bij een viertakt is nooit een grap kost altijd een klap geld . Daarom zal de tweetakt in de wedstrijdsport voorlopig ook niet verdwijnen .
Gast

j.h schreef:Hallo, ik heb sinds 2 maanden een ktm 525sx uit 2003 gekocht.
Nu hoor ik allemaal verhalen dat deze modellen zo slecht zijn .
o.a nokkenas ,kleppen,cdi unit etc
Zijn deze motoren nu echt zo slecht of word dit overdreven. :(
De ktm 525 sx 2003 heeft een andere cdi gekregen , onder garantie, het maximum toerental was te hoog waardoor de klepschotel kon breken als je op de begrenzer rijd (hufterproef noemen ze dat), . Verder weinig aan de hand , model 2004 heeft andere koppelingsplaten , iets dikker, kan ook in 2003 model gezet worden , is beter als je veel aan de koppeling zit .

Tandwiel van de naaf afbreken= tandwiel bouten niet vast , 100%.
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Hallo gast , wie ben je want zo te lezen heb je er veel verstand van ?

Ik zag op je lijstje van motoren een yamaha WR 426 uit 1999 staan ? werden die toen al gemaakt ? ik dacht dat de eerste 426cc pas in 2000 gemaakt waren en dat de 1999 modellen nog 400cc waren.
Hetzelfde geldt voor die KTM 520 uit 2003 ? toen zijn de 525cc toch gekomen ?

Waarom registreer je jezelf niet op dit forum want dan kunnen we misschien nog wat meer leren.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Gast

ad f. schreef:Hallo gast , wie ben je want zo te lezen heb je er veel verstand van ?

Ik zag op je lijstje van motoren een yamaha WR 426 uit 1999 staan ? werden die toen al gemaakt ? ik dacht dat de eerste 426cc pas in 2000 gemaakt waren en dat de 1999 modellen nog 400cc waren.
Hetzelfde geldt voor die KTM 520 uit 2003 ? toen zijn de 525cc toch gekomen ?

Waarom registreer je jezelf niet op dit forum want dan kunnen we misschien nog wat meer leren.


De ene gast is de andere niet !
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

Anonymous schreef:
Tandwiel van de naaf afbreken= tandwiel bouten niet vast , 100%.
Waarom is dit dan nooit in die 28 jaar gebeurd bij die 125, 250 en 500 2-takt machines?

Nee, daar ligt het toch echt niet alleen aan. En tjsa, verder moet je heel de rataplan goed onderhouden. Is overal zo, ik moet in een andere tak van motorsport ook een 8,1 L V8 van 1500 pk compleet uit mekaar halen nadat ie één of 2 runs heb gehad van 7 secondes...
gast 2

Guillaume schreef:
Anonymous schreef:
Tandwiel van de naaf afbreken= tandwiel bouten niet vast , 100%.
Waarom is dit dan nooit in die 28 jaar gebeurd bij die 125, 250 en 500 2-takt machines?

Nee, daar ligt het toch echt niet alleen aan. En tjsa, verder moet je heel de rataplan goed onderhouden. Is overal zo, ik moet in een andere tak van motorsport ook een 8,1 L V8 van 1500 pk compleet uit mekaar halen nadat ie één of 2 runs heb gehad van 7 secondes...
De serieuze gas gevers rijden vaak met gefreesde naven , geeft meer vlees , wanddikte. Ktm heeft voor 2003 de achternaaf een grotere diameter gegeven , geeft een kleinere arm (F=Md*arm) minder afschuiving . Mischien zit het ook wel in het afremmen op de motor ,doet een tweetakt veel minder.
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Ik ben er ook 100% zeker van dat als een tandwiel van de naaf afbreekt de tandwiel bouten niet vast hebben gezeten. Helaas willen deze bij een KTM wel eens los lopen. Het is mij bij een 600LC4 in 1990 ook eens overkomen. :cry: Dus de moeren altijd borgen met loctite o.i.d. :idea: Over de nieuwe viertakt modellen heb persoonlijk niets dan lof omdat mij de 400 EXC en de 450 EXC beiden zeer goed bevallen zijn.
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Wat loskomende tandwielen betreft

a) altijd met blauwe Loctite vastzetten (best Loctite 243 i.p.v. 242, want die is ook benzine en olie-resistent)

b) een draaimomentsleutel is hier ook aan te raden (want dan zijn alle moeren met dezelfde kracht aangetrokken)

Zo doe ik het.

c) Wat ook al durft voorkomen is dat men bij de KTM de kettingspeling veel te kort houdt !!! Dit geeft ook problemen naar naaf, tandwiel, lagers !!

d) en gast heeft ook gelijk met de verandering van CDI i.v.m. toerentalbegrenzerproblemen :wink:

Jo VdB
j.h
Berichten: 10
Lid geworden op: vr jan 09, 2004 20:40
Locatie: vlaardingen

Is die cdi unit garantie ktm geweest(zo ja zou dat nu nog te claimen zijn,hij is nog geen jaar oud)
Zo niet wat kost dit me dan ongeveer.
Hoe kan ik zien of deze al is vervangen(bv aan serienummer?)
bvd
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

En wederom helpt uw bereidwillige moderator :D

Afbeelding[/url]

Jo VdB
gast 2

j.h schreef:Is die cdi unit garantie ktm geweest(zo ja zou dat nu nog te claimen zijn,hij is nog geen jaar oud)
Zo niet wat kost dit me dan ongeveer.
Hoe kan ik zien of deze al is vervangen(bv aan serienummer?)
bvd

Was garantie , via je eigen dealer . Er zijn ook motoren op de markt die op allerlei manieren hier terecht gekomen zijn . Bij deze motoren wordt vaak verwezen naar de eigenlijke importeur, zo zijn er motoren die uit wit rusland komen, of uit Letland (gaat voor meerdere merken op) . Hiermee hoef je bij een Nl of Bel importeur niet aan te kloppen.

De nieuwe cdi is die van de 520 2002 en de enduro's.

Maar zoals gezegd hoeft de originele cdi niet tot problemen te leiden.

p.s. Oudere 4 takten hadden helemaal geen toerenbegrenzer.
j.h
Berichten: 10
Lid geworden op: vr jan 09, 2004 20:40
Locatie: vlaardingen

bedankt voor de snelle reacties.
ik heb het serienummer gecontroleerd en heb dus nog het oude type.
ikga proberen of er nog wat te regelen is met ktm.
Plaats reactie