Spring rate achterveer DR750 , SR41

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
stoker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo jul 18, 2010 22:58
Locatie: Millen/Riemst (B)

Een vraagje,

IK heb een fijne DR650SE waarvan de achterveer te slap is. En ik heb nog een achtershock liggen van mijn oude DR750 (SR41?) met zo'n witte veer.
De diameter is ogenschijnlijk hetzelfde, de lengte in ontspannen toestand weet ik nog niet maar ik denk dat ie net die 20-30% stugger zo kunnen zijn dan de originele dr650se veer gezien het gewichtsverschil, een gokje dus.

Voor ik alles demonteer en probeer, zou ik graag willen weten welke veerconstante of nummer de originele heeft.

Voor de SR46 is standaard 6.6, verbeterd 7.5 (ideaal) en voor een vol bepakte reisenduro met een echte kerel erop: 8.3 kg/mm.
De motor weegt droog ongeveer 146kg, de Big 196Kg?.
(en minstens even pittig/kg, een geweldig ding dus, zonder balansketting en absoluut betrouwbaar)
Iemand moet het doen...
twee XTtjes 500 gehad
één 1150GS, gehad
Eén Dr Big 800, gehad
Heb nu een F800GS en net een DR650se voor de lol
stoker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo jul 18, 2010 22:58
Locatie: Millen/Riemst (B)

Ja, het paste met een beetje moeite, dank u, de juiste veer op de juiste plek....
Draadje kan gesloten worden.
Iemand moet het doen...
twee XTtjes 500 gehad
één 1150GS, gehad
Eén Dr Big 800, gehad
Heb nu een F800GS en net een DR650se voor de lol
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

wij sluiten geen draadjes, wij ontaarden in weergaloos geouwehoer :lol:
maar ik denk dat er geen antwoord kwam omdat wij van het type janboerenfluitjes technicus zijn en nooit hebben gedacht in kg/mm termen.
meer van, hey verenboer hij is te slap geef 's wat strakkers 8)
have BIG fun

D.F.M.T.
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

BIG88 schreef: meer van, hey verenboer hij is te slap geef 's wat strakkers 8)
Laat mevrouw BIG88 het maar niet horen...
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Ik zou het ook niet tegen elke verenboer durven zeggen :shock:
je weet het nooit.....

Maar idd, na al die jaren brommer rijden heb ik geen idee wat een veer voor waarde heeft , sorry :oops:
ze hebben wel andere kleuren dat wel. :D

HansD
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

In tegenstelling tot die van BIG88 is die van mij glimmend zwart en zo strak als Doutzen.
Allemaal dankzij Zwaailicht
:mrgreen:
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Proest! :lol:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

En als tie niet meer strak is, gaan we naar Jan Droog. Die maakt hem weer strak en spannend...
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

strak en droog lijkt me geen goede combi :roll:
have BIG fun

D.F.M.T.
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

DR-Big schreef:En als tie niet meer strak is, gaan we naar Jan Droog. Die maakt hem weer strak en spannend...
Strak en spannend klink al iets uit m'n jonge jaren, en daar had Jan niets mee te maken :? .
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

BIG88 schreef:wij sluiten geen draadjes, wij ontaarden in weergaloos geouwehoer :lol:
Hoi Stoker,
zo zie je hoe een serieuze vraag naar de haaien geholpen wordt, ik ben er van overtuigd dat,
als hier de kennis aanwezig was om jou vraag te beantwoorden een ieder hier
meteen de informatie met je zou delen maar ..........als er niks te zeggen is ontaard zo'n
topic met een rotgang in doelloos gewauwel, waar dat precies aan ligt is niet bekend, wel een feit is,
dat dit forum bijna net zoveel berichten produceert als de rest van het gehele Noppenforum. :shock:
Hier helpt ook geen code groen aan...

Gr HansD
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
stoker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo jul 18, 2010 22:58
Locatie: Millen/Riemst (B)

Ach, wat moet ik ervan zeggen, zolang we de tijd hebben voor oeverloos geleuter is alles in orde en zijn we niet toe aan een revolutie.

De veer zit eronder en is wel beduidend strakker dan stock, ik weet nog niet echt of dat zo leuk is.

Als de voorjaarszon schijnt ga ik eens door de Limburgse klei raggen, nog een noppenbandje voor, en de pret kan beginnen. Eventueel met een vriendin in bijpassende noppenjurk geplet tussen nieuwe Zega-pizzakist en ondergetekende om te zien of de springreet in orde is. Theorie is mooi maar de praktijk moet het uitwijzen.
Iemand moet het doen...
twee XTtjes 500 gehad
één 1150GS, gehad
Eén Dr Big 800, gehad
Heb nu een F800GS en net een DR650se voor de lol
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Een veer strakker dan een stok, lijkt mij niet zo goed werken, een noppenvrouw met een springreet dan weer wel...
stoker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo jul 18, 2010 22:58
Locatie: Millen/Riemst (B)

Springrate achter blijkt ok, demping afstellen lukt ook.

Maar de voorvork is wat te springerig, je voelt teveel in je armen, ik ben er nog niet achter waar dat aan ligt, in het begin stond de vork niet mooi parallel, nu wel en het is al beter maar nog zijn er teveel schokken in het stuur vooral in terrein.
(De motor duikt zelfs minder dan mijn F800GS met versterkte Hyperpro's....) Ik heb er aan de voorkant net een nieuwe T63 onder en dat maakt een heel verschil en die doet het op de weg ook redelijk. Maar het gespring of schokken in het stuur ligt duidelijk niet aan het nieuwe rubber.
Iemand moet het doen...
twee XTtjes 500 gehad
één 1150GS, gehad
Eén Dr Big 800, gehad
Heb nu een F800GS en net een DR650se voor de lol
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Als je achterkant veel omhoog is gekomen kan het zijn dat je nu te veel druk op je voorvork hebt, dat vertaald zich naar te veel voorspanning.

had je ook de voorvering aangepast?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie