Storing

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Edwin
Contacteer:

Ola Biggers,

Ik heb een klein probleempje wat niet helemaal mijn ding is, kortsluiting!

Gisteren op weg van mijn werk naar huis, zag ik mijn toerentellernaald gek doen. Af en toe helemaal niets om dan weer goed aan te geven. Ook zag ik bij thuiskomst mijn neutraal-lampje heel zwak branden en dan weer wat feller. Afijn, contact uitgezet en gelijk weer geprobeerd te starten. Maar helaas, alles was dood, en na even zoeken bleek dat mijn 20amp zekering doorgebrand was. Nieuwe zekering erin, proberen te starten en gelijk weer de zekering eruit. Nogmaals geprobeerd en de motor sloeg netjes aan. Zag wel weer mijn toerenteller gek doen en heb na 100 meter het contact weer uitgezet om vervolgens er weer achter te komen dat de zekering door was. Vandaag dus maar met de auto naar de zaak.
Iemand in jip en janneke taal waar ik het beste kan gaan zoeken? Heb trouwens geen volt/ohm of wat dan ook voor meter :wink:

(zou het misschien te maken kunnen hebben met de stekker op de voorlamp die sluiting maakt? Zwart/witte draad heb ik met een omgebogen stukje staaldraad vastgezet in deze stekker omdat het schuifje op deze draad was afgebroken)
Assumption is the mother of all fuck ups
dhc6

Zwarte draad met witte streep is massa, als ie ergens de massa van de fiets raakt is dat niet zo een probleem maar als je reparatie ijzerdraadje een positieve draad raakt (er zitten er nogal wat achter de koplamp) heb je een probleem. Maak eerst die massa verbinding netjes geisoleerd en mocht dat niet baten zoek dan verder als je tenminste vooraf geen problemen had.

Suk6
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
BIG88

Heb je hem laten lopen met alles uitgeschakeld ?
vervolgens apart van elkaar dingen inschakelen om te kijken wanneer je zekering klapt :roll:

overigens kun je ook een (b.v. 21W) lamp over de zekering (parallel) aansluiten, op het moment dat de lamp gaat branden is je zekering er uit.
have BIG fun

D.F.M.T.
futurist

aparte test methode
loop je dan geen risico dat de lamp als een zilverpapiertje gaat werken en de boel opschnurkt
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki

Ey Edwin,

balen man!
kijk idd ff bij de koplamp en isoleer de boel, kan een koplamp stekker afknippen met ruim draad er aan zo dat je die stekker kan verbinden met de bedrading van je oude stekker, heb er wel 1 over :wink:
is dat t niet trek ff t zadel er af en kijk of de 2 stekkertjes die daar zitten goed contact maken, dan linker zijkap er af en kijken of de stekkers op/aan de cdi er goed op zitten, zo ja de tank er af en stekkers controleren, kijk ook ff of nergens schade te zien is op de snoeren..

Meestal vind je zo wel je probleem :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
BIG88

futurist schreef:aparte test methode
loop je dan geen risico dat de lamp als een zilverpapiertje gaat werken en de boel opschnurkt
futurist
het systeem is veilig, bij kortsluiting brand de zekering door maar blijft de pluskant van de zekering aanwezig, hierbij word de kortsluitkant dan min en de lamp gaat branden.
je kunt evt voor de zekerheid om de extra bijna 2A van de lamp op te vangen een lichtere zekering monteren
als de kortsluiting weg is gaat de lamp zachtjes branden omdat hij dan in serie met de originele verbruikers staat.
als de kortsluiting ook optreed zonder de motor te starten kun je de lamp i.p.v. de zekering aansluiten

op deze manier kun je op je gemak met de bedrading rommelen zonder elke twee seconden de boel los te moeten laten voor een verse zekering.

zal ik hier patent op aanvragen :roll: de hansie methode :mrgreen:
have BIG fun

D.F.M.T.
futurist

@win
je kan bij de betere automaterialen zaak die stekker van de koplamp los kopen met 3 x 30cm draad er aan, dan wordt het gemakkelijk repareren. ik kan je er ook één op sturen, heb die altijd op voorraad
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Edwin
Contacteer:

overigens kun je ook een (b.v. 21W) lamp over de zekering (parallel) aansluiten, op het moment dat de lamp gaat branden is je zekering er uit.
Kan iemand dit even wat uitgebreider uitleggen. Hoe draadjes aan de lamp vastmaken en hoe draadjes aan de zekeringkast vastmaken?
frankn

Met een dubbele knoop.
Wel ff blank maken en daarna weer isoleren. 8)
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Edwin
Contacteer:

Het is al gelukt. Ik heb een oude originele richtingaanwijzer gepakt en de 2 draden parallel op de zekeringhouder gezet. En inderdaad gaat de lamp branden bij contact aanzetten...en het zit blijkbaar niet in mijn lampaansluiting helaas. Wij zoeken verder.

P.s. dit is toch de bedoeling met die testlamp toch?
Bijlagen
20130405_180950.jpg
20130405_180950.jpg (121.28 KiB) 2103 keer bekeken
BIG88

goed gelezen, dat is'm
have BIG fun

D.F.M.T.
zappa.suzuki

:lol: :lol: mooi gedaan Edwin!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Edwin
Contacteer:

Oké,

Hans....jouw methode is werelds. Heb de motor van zijn kleding ontdaan, en met de lamp aan, eens lekker aan de bedrading gefriemeld. Uiteindelijk gevonden waar die storing gaf en de lamp uitging. Het zit bij een stekkerblok die langs de accubak ligt onder de zekeringskast zeg maar. Als ik daar friemel dan gaat de lamp uit. Wel vreemd dat mijn (nieuwe) accu bijna leeg is getrokken.
Accu nu aan de lader en morgen eens kijken wat nou precies het probleem geeft bij dit stekkerblok.
@Cor, ik zal eens informeren hier voor zo'n aansluiting van de koplamp. Indien lastig dan bestel ik hem bij jou. Bedankt in iedergeval voor het aanbod.

Morgen weer een dag
Edwin
Contacteer:

Heren,

Alles werkt weer en de kortsluiting is opgelost.

:toost:
frankn

Chapeau!
Goed gedaan jonguh.
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
BIG88

mooi man, ben trots op je :mrgreen:
have BIG fun

D.F.M.T.
de antrapper

Edwin schreef:
eens lekker aan de bedrading gefriemeld.
Je hebt aanleg , veel geoefend zeker? dat friemelen :mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Plaats reactie