motor te warm

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
wijnandbos
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mar 17, 2013 16:40

Hallo,

Net wezen rijden in De Wijk maar motor liep aan het eind van de eerste ronde warm toen ik stond te wachten. Dacht dat het kwam doordat ik te lang stil stond na zwaar ploegwerk. over de weg terug gereden en af laten koelen. Bij 2e ronde meteen na 2 weilanden weer te warm en roken. radiateur was redelijk vrij van modder en koelwater helemaal vol. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
vorige week nog prima gereden en nergens last van
Noppy
Berichten: 2983
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Vertel ff welk merk / model motor dat je hebt.

Is het een Japanner dan heeft hij standaard vaak een 1.2 bar dop op de radiator, terwijl het koelsysteem gerust een dop van 1.6 bar aankan.

Afbeelding

Verder zou je de koelvloeistof van Putoline kunnen gebruiken, bij de betere crossdealert.
:toost:
wijnandbos
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mar 17, 2013 16:40

ja dat is wel handig inderdaad. is een ktm exc 525uit 2004
wijnandbos
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mar 17, 2013 16:40

zal is een andere dop halen dan (als dat voor ktm ook geldt). zat te denken aan de waterpomp, te weinig doorstroming.. of is dat niet waarschijnlijk?

bedankt alvast.
Noppy
Berichten: 2983
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Zijn beide radiators even heet als hij kookt?
:toost:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Andere dop en/of koelvloeistof zijn lapmiddelen, lost de oorzaak niet op.
Wat het is weet ik niet maar dat ie zo snel warm loopt klopt niet.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Gisteren heb ik er in de Wijk heel veel zien stomen van het kokende water. Als het nu een keer incidenteel is dan zou ik me er niet druk om maken. De mijne ging ook even stomen... iedere ronde op precies dezelfde plek.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
wijnandbos
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mar 17, 2013 16:40

ok bedankt zover. Eerst waterpomp maar ns controleren.
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Niet te druk over maken, die 525's koken nogal snel.
Zijn erbij die de thermostaat er tussenuit halen, schijnt te helpen.
KTM 250 EXC, 250 SX
James.L
Berichten: 21
Lid geworden op: do jan 10, 2013 18:04

Bij mij spuugde hij ook in alle 2 de rondes koelvloeistof uit!? Zou het niet gewoon aan het parcour ligge dat hij te weinig koellucht krijg? Aangezien er veel stonde te roken!
Ilja
Berichten: 34
Lid geworden op: do aug 13, 2009 21:16

Ik had het ook in Ruinen met mijn 380! Nog nooit gehad...
Een keertje toen ik in de 2 door een weiland aan het ploegen was. En een keertje tijdens filerijden op een singletrack..
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Het heeft inderdaad ook te maken met het parcours en type motor.
Bijvoorbeeld een CRF450 heeft meer koeling nodig dan een KTM450.
Ligt er ook een beetje aan voor wat voor een discipline de motor is gemaakt.

Trouwens Ilja, als je in de 2 met een 380 door een weiland moet zegt het genoeg over de conditie :wink:
verstand op nul en nadenken
defcon
Berichten: 2
Lid geworden op: za mar 23, 2013 21:15

bij mijn 400 exc was er een expansie vat achter het zijpaneel .
weet niet of jouw model dit ook heeft ,dit moet ook op peil staan denk ik.
als dat leeg stond ...... misschien de reden .
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

ik heb een 520 exc , zonder thermostaat en slechts 1 keer koelproblemen gehad die te wijten waren aan de radiateurdop.

expansie vaatje (ik heb ze op een exc van dat type nog niet eerder gezien) dient om koelvloeistof op te vangen dat uit de radiateur geperst wordt. lijkt me niet dat die op een bepaalt peil dient te staan.

er bestaat een setje waarbij je een bredere pomp waaier en een adapter monteert tussen het pomphuis , waardoor je meer circulatie krijgt in het koelsysteem , ik betwijfel echter of het veel helpt , je radiateurs moeten immers het afkoelen doen.
4 strokes only !!
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

Ik kan me een aantal scenario`s bedenken:
-radiateur verstopt door prut
-te weinig snelheid
-demperwol verdwenen > carb afstelling niet goed (te arm=heet)
Plaats reactie