Het grote injectie project

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

futurist schreef:de lambda sensor moet op een plaats zitten waar hij de juiste temperatuur bereikt.
de afstand is dus altijd verschillend, als de sensor te koud wordt krijg je fout meldingen, dat is de reden waarom bij sommige auto's (oa Honda) de voorbuis dubbel is uitgevoerd om te zorgen dat het niet te veel afkoelt. ook zit er vaak een soort metalen windschermpje voor de sensor als die in de rijwind zit.
ik heb een foto van een wholeshot voorbuis op mijn big die na een paar minuten roodgloeiend wordt bij stationair draaien. ik denk dat je meer moet kijken dat ie gemakkelijk en niet kwetsbaar komt te zitten, bv aan de "binnenkant" van de bocht net achter de cilinder. Er zijn overigens bij de automaterialen een "moer" te koop van bosal met de juiste schroefdraad om de sensor in te bouwen. Simpel over een gat lassen die je in de voorbuis maakt.
futurist
PS dat 10.00 of 2.00 uur monteren heb ik nog nooit gezien, bij auto's zitten ze waar het goed uitkomt. bv ten opzichte van de vloer.

Voor zover ik begrepen heb is die 10:00 - 2:00 positie zodat er geen condenswater in je lambdasensor kan komen. Zelf zit ik te denken om hem vlak voor het eerste hitteschild te plaatsen, aan de binnenkant van de bocht. (bij een originele voorbocht.) Een andere optie heb ik niet echt, tenzij ik hem na het laatste hitteschild plaats, maar dan zit al snel het spatbord weer in de weg.
Dit is trouwens een verwarmde breedbandsensor, ik weet niet of dat qua plaatsing nog wat uitmaakt?

Vandaag trouwens me vooral veel lopen te ergeren aan mijn eigen dommigheid, en niet echt de mogelijkheid gehad om echt lekker door te werken. Uiteindelijk nog redelijk productief bezig geweest, maar het ging allemaal niet zo snel als ik hoopte.
Oh, en onderweg naar een onderdelenhandel de leenmotor (een CZ 175, doodenge jaren '70 oostblok tweetakt, maar als je er eenmaal aan gewend bent wel super grappig om op te rijden) semi kapot gemaakt, de accu laadde niet goed genoeg bij, waardoor ik voor het stoplicht stil kwam te staan.

Plaatjes:
Spaghetti:
Afbeelding

en mijn olietemperatuursensor:
Afbeelding
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Update tijd...

Mijn updates op MF waren iets frequenter, dus voor de details moet je even daar kijken.

Huidige status: Ik heb de kabelboom afgemaakt en aangesloten aan de motorcomputer. Gisteren heb ik ook voor het eerst de motorcomputer aan de laptop gehangen. Starten lukt op dit moment nog niet echt vanwege een heel vreemd RPM signaal. Het signaal komt op dit moment vanaf de aansturing naar de bobines, maar ik wil hem even tijdelijk verplaatsen naar de aansturing van de toerenteller om te kijken of dat een stabieler (en in ieder geval realistischer) signaal geeft.
Daarnaast heb ik problemen om mijn koelvloeistoftemperatuursensor goed te ijken, daarvoor moet ik nog even op internet kijken of iemand daar toevallig de weerstandwaardes van weet.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Oh, en de Suzuki GT750 van een maatje dat tegelijkertijd met injectie aan het bouwen was loopt ondertussen: http://www.youtube.com/watch?v=VzID1UsEGhE
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Thoran schreef:Update tijd...

Mijn updates op MF waren iets frequenter, dus voor de details moet je even daar kijken.

Huidige status: Ik heb de kabelboom afgemaakt en aangesloten aan de motorcomputer. Gisteren heb ik ook voor het eerst de motorcomputer aan de laptop gehangen. Starten lukt op dit moment nog niet echt vanwege een heel vreemd RPM signaal. Het signaal komt op dit moment vanaf de aansturing naar de bobines, maar ik wil hem even tijdelijk verplaatsen naar de aansturing van de toerenteller om te kijken of dat een stabieler (en in ieder geval realistischer) signaal geeft.
Daarnaast heb ik problemen om mijn koelvloeistoftemperatuursensor goed te ijken, daarvoor moet ik nog even op internet kijken of iemand daar toevallig de weerstandwaardes van weet.
Nou, RPM signaal vanaf de aansturing naar de toerenteller gaf een stuk betere waarden, dus die ga ik gebruiken.
De koelvloeistofsensor bleek een switch te zijn. De behuizing daarvan ga ik uitboren en er een Thermistor (temperatuurafhankelijke weerstand) in lijmen.

Ik ben wel een vreemd probleem tegen gekomen. Na een groot aantal keer starten (zonder succes overigens) wil de startmotor niet meer rondgaan. Je hoort het startrelais wel klikken maar de motor gaat niet rond. Als ik de motor in de versnelling zet kan ik (mits ik de decompressiehendel met m'n hand om zet) de zuiger wel ronddraaien. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb de motor op dit moment even stil staan, misschien geeft een nachtje rust wel uitkomst...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Thoran schreef: Je hoort het startrelais wel klikken maar de motor gaat niet rond. .
accu ?
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) Het ding heeft idd wel flink wat prik nodig :roll:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Leo schreef:
Thoran schreef: Je hoort het startrelais wel klikken maar de motor gaat niet rond. .
accu ?
Zou het niet moeten kunnen zijn geweest, hing aan een extra start-accu die zelf weer met een acculader verbonden was. De interne spanningsmeter van de motorcomputer gaf ook geen te lage waarden aan.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Net even wat tijd gehad om er naar te kijken en door te meten, en terwijl ik het kapje van de startmotorkabel af haalde viel er al verkoolde rotzooi tussen weg. Ik denk dus dat ik weet wat het probleem is. Wanneer ik wat meer zin heb zal ik de startmotor verwijderen en schoonmaken, en kijken wat ie doet.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Ik wil wel een heel enorm verhaal typen, maar vanmiddag rond een uur of half 12: BROEM!
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

8) 8) 8) :toost: :toost:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) En er was leven :mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Weer een update recht vanaf MF:

Eindelijk even tijd om een wat groter verhaal op te schrijven.

Ondanks dat ik hem woensdag lopend had klopte het allemaal nog niet echt. Het toerental op de computer was 2/3 hoger dan het toerental dat de toerenteller aangaf, het gas moest extra open voordat de motor uberhaupt aansprong en de koelvloeistofsensor verschilde nog steeds teveel.
Daarom ben ik gisteren maar verder gegaan met testen, en wanneer ik de noise filtering over het toerental uitschakelde was hij precies het dubbele van de waarde die de toerenteller aangaf. Dit heb ik opgelost door de instellingen op "wasted spark" te zetten. Dat klopt natuurlijk niet echt, maar het gaf wel precies de juiste waarde. Na nog een klein beetje finetunen komt het signaal van de toerenteller nu precies overeen met wat de computer zegt.
Het volgende probleem om aan te passen was het te rijk lopen van de motorfiets, hij had gas nodig om te starten, dit heb ik op twee manieren aangepakt, allereerst heb ik de stationairstelschroef wat verder uitgedraaid, zodat hij zou starten zonder dat ik het gas hoefde open te draaien. Daarnaast heb ik de hoeveelheid brandstof die hij inspoot terug geschroefd (de zogenaamde Req_fuel waarde)
Toen hij goed stationair liep was er echter nog een probleem, de afterstart enrichment en de warm-up enrichment klopten beide niet echt, wat er voor zorgde dat hij na een paar seconden weer afsloeg.
Nadat dit proefondervindelijk verbeterd was waren er qua stationair lopen geen problemen meer. De motor ga nu met één druk op de knop aan. (Een hele verbetering na de flipperimpressie die hij normaal deed)
Ondertussen heeft de motor al wel een slachtoffer geeist, het snoer van de achterremschakelaar liep over de uitlaat heen, en kon toch niet zo heel goed tegen warmte...

Nu als volgende problemen: Het signaal van de lambda sonde toch ook maar eens echt op het sherm zien te krijgen (geeft op de printplaat wel een signaal, maar verder nergens af te lezen)
De motor ook nog laten lopen wanneer ik het gas open trek, nu slaat ie af na een gasopening van +- 10%

Volgende keer meer, lieve kijkbuiskinderen.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Interessant project man! Denk dat ik begrijp wat je allemaal bedoelt, maar zou het zelf écht niet kunnen. Verdien je toevallig je brood als automonteur?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Ouwe Reus schreef:Interessant project man! Denk dat ik begrijp wat je allemaal bedoelt, maar zou het zelf écht niet kunnen. Verdien je toevallig je brood als automonteur?
Nope, ben student met beschikking over een uitgebreide sleutelruimte (en vrienden die meer weten/kunnen dan ik 8) ) En zoals het met alles gaat, gewoon aan beginnen en we zien wel waar het schip strandt ;)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

En weer een update recht vanaf MF, maar deze keer met een extra stukje ;)

De lambda werkt ondertussen, en woensdag en donderdagochtend ben ik bezig geweest met de motor weer helemaal in elkaar te zetten. Daarbij werd ik een beetje dwars gezeten door het feit dat ik mijn tankvastmaakbeugel kwijt was. En toen was het donderdagmiddag tijd voor het eerste echte ritje. De gasrespons (in het gebied waar de tuning nog wel een klein beetje klopt) is beter dan met de oude ralle carburateurs, maar het is wel duidelijk dat er nog een hoop afstelwerk te doen is. De motor staat veel te arm, maar gelukkig heb ik vanmiddag een mooie log-file kunnen maken, en als het morgen droog is gaan we gewoon weer lekker door rijden, loggen en afstellen.

Plaatjes:

Gaatje gemaakt om de usb kabel doorheen te lijden:
Afbeelding

De USB-B aan een usb verlengkabel gesoldeerd:
Afbeelding

En zo ziet het er dan uit als het dicht is, en volgekit (op de achtergrond mijn usb male -> male kabel die ik van de restjes gesoldeerd heb):
Afbeelding

_________
En de update voor de BIG club. Vrijdag ben ik verder gegaan met rijden en tunen, maar ik kwam er maar niet achter waarom de motor niet beter ging lopen nadat ik hem getuned had, en had laten aanpassen door de analyse software. Nadat ik meerdere logs had gemaakt en meerdere analyses had laten uitvoeren en naar de motorcomputer had gestuurd kwam ik er vrijdagmiddag laat (toen het al begon te sneeuwen) achter wat ik verkeerd had gedaan. Ik had één optie verkeerd staan, waardoor hij naar het vacuüm in de gasklephuizen keek om de belasting te meten, maar dit vacuüm kan hij niet meten, aangezien de sensor op de motorcomputer gemonteerd zit, en dus helemaal niet meet wat er gebeurd in de gasklephuizen. Daarnaast had ik nog een optie aanstaan in de motorcomputer, de zogenaamde "Acceleration Enrichment", deze voegt extra brandstof toe bij plotselinge gasopeningen, maar zorgt er bij een slechte afstelling alleen maar voor dat de motor te rijk gaat lopen.
Hier hoop ik volgende week weer mee verder te kunnen, mits het droog is natuurlijk.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Ik heb geen zin om een lang verhaal te typen, dus daarom maar een paar plaatjes. Vandaag de BIG eindelijk eens verder gereden dan naar het tankstation! :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Dat eerste plaatje is wel heel mooi 8) :toost:

Mogen we wel een samenvatting i.p.v. een lang verhaal? Ik ben namelijk heel benieuwd naar de rijeigenschappen en het brandstofverbruik.
:zwaaien:
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Rammelbak schreef:Dat eerste plaatje is wel heel mooi 8) :toost:

Mogen we wel een samenvatting i.p.v. een lang verhaal? Ik ben namelijk heel benieuwd naar de rijeigenschappen en het brandstofverbruik.
:toost:

Tjah, heel veel ervaring heb ik er nog niet mee opgedaan, gisteren heb ik voor het eerst een iets langer ritje gemaakt (totaal zo'n 50km). Ik heb nog niet getankt, dus ik heb geen idee van het brandstofverbruik, maar aangezien hij nog niet heel goed afgesteld staat zal dat niet al te indrukwekkend zijn ben ik bang.

Wanneer je hem op een punt hebt waar hij goed optrekt, dan trekt hij ook echt goed op, was behoorlijk onder de indruk. Jammergenoeg zijn die punten niet heel veel voorkomend, maar dat is een kwestie van afstellen. Ook de topsnelheid heb ik even getest, en die kwam uit op 160km/u, ongeveer hetzelfde wat hij voor motorrevisie en ombouw naar injectie deed. Ik denk dat dat met een betere afstelling ook nog wel verbeterd kan worden.

Verder zit ik nu de datalogs door te pluizen naar dingen die beter moeten/kunnen. Zo kwam ik er achter dat de toerenbegrenzing van de computer eerder inslaat dan de toerenbegrenzing van de motorfiets, dus dat moet nog even anders.


Ook iets waar ik achter kwam, bij starten gaat mijn voltage (heel kort) naar de 7V, hoort dat? hoogste punt dat ik heb gezien qua voltage was 14.8V
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

7 volt klinkt wel heel laag. Dat klinkt bijna alsof je accu niet helemaal fris meer is...
:zwaaien:
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Leuk project.

Een paar dingen vallen mij op als ik het zo lees:

Je hebt de MAP sensor niet aangesloten, is daar een reden voor?

De temperatuursensor zit op het kleppendeksel. Daar wordt hij niet ondergedompeld in olie. Er zal wel eens een spettertje tegen aanvliegen maar hij gaat daar niet de temp van de olie meten. Waarom heb je de sensor daar geplaatst?

De 7 volt kan wel kloppen. Bij grote eencylinders en twins moet de startmotor zwaar werken en vindt er een zeer grote spanningsval plaats. Als je je zorgen maakt over de accu, zoek dan een vervanger met een zo groot mogelijke CCA (Cold Cranking Amps).

Of je motor meer vermogen gaat leveren en daarbij wellicht ook een hogere topsnelheid kan bereiken wordt in dit geval bepaald door het feit of je meer lucht in de motor kan krijgen. De injectie spuit dan de bijbehorende hoeveelheid brandstof in. Je kunt er meer lucht in krijgen als de totale doorlaat van de throttle bodies bij WOT groter is dan die van de oude carburateurs.

Ik heb in het verleden zelf een Megasquirt in elkaar gesoldeerd voor gebruik op een racemotor. Ontzettend leuk project en je leert enorm veel. En als het eenmaal werkt dan voelt het in elk geval veel sneller :D
huls
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Rammelbak schreef:7 volt klinkt wel heel laag. Dat klinkt bijna alsof je accu niet helemaal fris meer is...
Hij doet het maar heel kort:

Afbeelding
(witte lijn)
De lengte van dat dal is zo'n 2 seconden. (Dus vanaf het punt dat hij onder de 12V komt totdat hij er weer boven zit.

Als je dan wat verder uitzoomt zie je dat ie wel netjes richting de 14V gaat:

Afbeelding

Vanmiddag nog wel even een oeps momentje gehad. Ik had de klemmen op mijn inlaatrubbers niet goed aangedraaid, waardoor één van mijn throttlebodies er uit werd geblazen door een backfire...
En daar stond ik midden in de stad, zonder gereedschap. Gelukkig heb ik met veel gefriemel de TB's weer in de rubbers gekregen. Thuis heb ik meteen de tank er af gehaald en de klemmen goed aangedraaid :oops:
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

huls schreef:Leuk project.

Een paar dingen vallen mij op als ik het zo lees:

Je hebt de MAP sensor niet aangesloten, is daar een reden voor?
Als je op de foto kijkt zit de MAP sensor ingebouwd in de motorcomputer, en gaat dus niet naar buiten toe, dat is de hoofdreden.
De temperatuursensor zit op het kleppendeksel. Daar wordt hij niet ondergedompeld in olie. Er zal wel eens een spettertje tegen aanvliegen maar hij gaat daar niet de temp van de olie meten. Waarom heb je de sensor daar geplaatst?
Eerlijk gezegd omdat iemand anders die ook injectie op een BIG heeft gebouwd dat ook zo heeft gedaan, hij had eerst een adapter in de oliestroom gebruikt, maar volgens hem warmde dat niet snel genoeg op.
Hoogste warmte die ik tot nu toe gemeten heb is 80 graden, tijdens het rijden koelt dit af door de rijwind.
De 7 volt kan wel kloppen. Bij grote eencylinders en twins moet de startmotor zwaar werken en vindt er een zeer grote spanningsval plaats. Als je je zorgen maakt over de accu, zoek dan een vervanger met een zo groot mogelijke CCA (Cold Cranking Amps).
Maakte me er geen zorgen over, maar vond het wel grappig om te zien ;)
Of je motor meer vermogen gaat leveren en daarbij wellicht ook een hogere topsnelheid kan bereiken wordt in dit geval bepaald door het feit of je meer lucht in de motor kan krijgen. De injectie spuit dan de bijbehorende hoeveelheid brandstof in. Je kunt er meer lucht in krijgen als de totale doorlaat van de throttle bodies bij WOT groter is dan die van de oude carburateurs.

Ik heb in het verleden zelf een Megasquirt in elkaar gesoldeerd voor gebruik op een racemotor. Ontzettend leuk project en je leert enorm veel. En als het eenmaal werkt dan voelt het in elk geval veel sneller :D
De inlaatkant van de TB's die ik nu heb is 38mm, zou daarmee iets groter moeten zijn dan de originele carburateurs. En hij heeft nu open luchtfilters, in plaats van een luchtfilterbox.
Op dit moment is het nog veel experimenteren, maar het voelt wel al steeds beter aan ;)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Als je op de foto kijkt zit de MAP sensor ingebouwd in de motorcomputer, en gaat dus niet naar buiten toe, dat is de hoofdreden.
De MAPsensor hoort ook op de printplaat in het kastje. De bedoeling is dat je aan het tuitje een slangetje doet, dit naar buiten leidt en aansluit op een nippel op je spruitstuk tussen throttleplate en inlaatklep.
Je kunt zonder MAP sensor rijden maar het is wel heel erg grof allemaal en eigenlijk loop je het grote voordeel van injectie mis.
Met MAP sensor maakt de injectie het verschil tussen half gas met 1 persoon, half gas met 2 personen en bagage, bergop, bergaf etc. De MAPsensor geeft een indicatie van de werklast dus.

Grote singles en twins kunnen forse uitslagen in de MAPsensor veroorzaken maar daar is een simpele remedie voor. Een buffervat gemaakt uit een leeggepulkt benzinefilter werkt daar prima voor. Gewoon ergens in het slangetje plaatsen en klaar.
huls
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

huls schreef:
Als je op de foto kijkt zit de MAP sensor ingebouwd in de motorcomputer, en gaat dus niet naar buiten toe, dat is de hoofdreden.
De MAPsensor hoort ook op de printplaat in het kastje. De bedoeling is dat je aan het tuitje een slangetje doet, dit naar buiten leidt en aansluit op een nippel op je spruitstuk tussen throttleplate en inlaatklep.
Je kunt zonder MAP sensor rijden maar het is wel heel erg grof allemaal en eigenlijk loop je het grote voordeel van injectie mis.
Met MAP sensor maakt de injectie het verschil tussen half gas met 1 persoon, half gas met 2 personen en bagage, bergop, bergaf etc. De MAPsensor geeft een indicatie van de werklast dus.

Grote singles en twins kunnen forse uitslagen in de MAPsensor veroorzaken maar daar is een simpele remedie voor. Een buffervat gemaakt uit een leeggepulkt benzinefilter werkt daar prima voor. Gewoon ergens in het slangetje plaatsen en klaar.

Hmm, die benzinefilter tip is wel een goede tip, is het volume van zo'n klein motor benzinefiltertje genoeg?
Nadeel daarvan is wel dat ik nog een extra gat in de behuizing van de computer moet boren, maar die computer moet er toch nog af, dus misschien ga ik het wel via jouw manier doen.

Je hebt me in ieder geval weer iets gegeven om over na te denken...

EDIT: een andere reden om dat niet te doen is omdat Ambraa op ADVriders geen goede ervaringen had met het signaal via een MAP sensor: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=417178
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

ik denk dat de grote van je buffer sterk afhankelijk is van de doorlaatopening
have BIG fun

D.F.M.T.
Plaats reactie