futurist schreef:de lambda sensor moet op een plaats zitten waar hij de juiste temperatuur bereikt.
de afstand is dus altijd verschillend, als de sensor te koud wordt krijg je fout meldingen, dat is de reden waarom bij sommige auto's (oa Honda) de voorbuis dubbel is uitgevoerd om te zorgen dat het niet te veel afkoelt. ook zit er vaak een soort metalen windschermpje voor de sensor als die in de rijwind zit.
ik heb een foto van een wholeshot voorbuis op mijn big die na een paar minuten roodgloeiend wordt bij stationair draaien. ik denk dat je meer moet kijken dat ie gemakkelijk en niet kwetsbaar komt te zitten, bv aan de "binnenkant" van de bocht net achter de cilinder. Er zijn overigens bij de automaterialen een "moer" te koop van bosal met de juiste schroefdraad om de sensor in te bouwen. Simpel over een gat lassen die je in de voorbuis maakt.
futurist
PS dat 10.00 of 2.00 uur monteren heb ik nog nooit gezien, bij auto's zitten ze waar het goed uitkomt. bv ten opzichte van de vloer.
Voor zover ik begrepen heb is die 10:00 - 2:00 positie zodat er geen condenswater in je lambdasensor kan komen. Zelf zit ik te denken om hem vlak voor het eerste hitteschild te plaatsen, aan de binnenkant van de bocht. (bij een originele voorbocht.) Een andere optie heb ik niet echt, tenzij ik hem na het laatste hitteschild plaats, maar dan zit al snel het spatbord weer in de weg.
Dit is trouwens een verwarmde breedbandsensor, ik weet niet of dat qua plaatsing nog wat uitmaakt?
Vandaag trouwens me vooral veel lopen te ergeren aan mijn eigen dommigheid, en niet echt de mogelijkheid gehad om echt lekker door te werken. Uiteindelijk nog redelijk productief bezig geweest, maar het ging allemaal niet zo snel als ik hoopte.
Oh, en onderweg naar een onderdelenhandel de leenmotor (een CZ 175, doodenge jaren '70 oostblok tweetakt, maar als je er eenmaal aan gewend bent wel super grappig om op te rijden) semi kapot gemaakt, de accu laadde niet goed genoeg bij, waardoor ik voor het stoplicht stil kwam te staan.
Plaatjes:
Spaghetti:
en mijn olietemperatuursensor: