Weer een euvel.

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
kantelaar

Heel fijn mannen want ik heb de onderdelen stiekem hard nodig. :toost:

Schade totaal;
nokkenas erg ingesleten en in de kop dus ook.
De zuiger heeft gekanteld in de cilinder en die zijn ook kapot.
De krukas met lagers zijn stuk.
En een as met tandwielen in de versnelling is kapot en heeft de lagers tot ijzervijlsel vermalen.

Even wat anders dan een balans as ketting die wel misschien zou ratelen :?

Wat ik me nou afvraag wat de oorzaak zou kunnen zijn :heks:
Zandprutser 1e klas.
Ouwe Reus

Klinkt niet best. Vind het echt kl*te voor je. Veel onderdelen naar de BIG-hemel en als ik lees "lagers tot ijzervijlsel vermalen", zou ik persoonlijk willen weten of de boel nog tegen redelijke kosten te redden is. Hebben jouw Duitse Sleutelmannen geadviseerd de boel te herstellen of om op zoek te gaan naar een ander blok?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki

kantelaar schreef:Heel fijn mannen want ik heb de onderdelen stiekem hard nodig. :toost:

Schade totaal;
nokkenas erg ingesleten en in de kop dus ook.
De zuiger heeft gekanteld in de cilinder en die zijn ook kapot.
De krukas met lagers zijn stuk.
En een as met tandwielen in de versnelling is kapot en heeft de lagers tot ijzervijlsel vermalen.

Even wat anders dan een balans as ketting die wel misschien zou ratelen :?

Wat ik me nou afvraag wat de oorzaak zou kunnen zijn :heks:
Nokkenas ingesleten= te weinig olie/smering/te heet
Zuiger gekanteld= kennelijk versleten, oorzaak waarschijnlijk vuile lucht of te weinig koeling door de olie douche/te heet
Krukaslagers stuk= te weinig olie, mischien koppelingscarter er af geweest en keering niet vervangen/te heet
tandwiel en as kapot= misschien weer olie te kort/te heet of gewoon pech

De schade door te weinig olie kan al gebeurd zijn voor dat je hem kocht.
Maar zo als jij hem gebruikt [ zwaar offroad] heeft de Big het zwaar, goede olie, op tijd ververst en altijd het nivo tot de max streep en schone lucht zijn dan erg belangrijk.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo

pakketje al binnen ?
Edwin
Contacteer:

:mrgreen:
Bijlagen
pakketje.jpg
pakketje.jpg (16.31 KiB) 3348 keer bekeken
Assumption is the mother of all fuck ups
Leo

Dan praten we hier over een dildo van 1510 gram.
:shock:
Edwin
Contacteer:

Wat jij toch niet allemaal verstuurd :D
Assumption is the mother of all fuck ups
kantelaar

Leo schreef:pakketje al binnen ?

Yep en in goede staat !

:toost:
Zandprutser 1e klas.
kantelaar

Ouwe Reus schreef:Klinkt niet best. Vind het echt kl*te voor je. Veel onderdelen naar de BIG-hemel en als ik lees "lagers tot ijzervijlsel vermalen", zou ik persoonlijk willen weten of de boel nog tegen redelijke kosten te redden is. Hebben jouw Duitse Sleutelmannen geadviseerd de boel te herstellen of om op zoek te gaan naar een ander blok?

Ik heb nog een reserveblok en die breng ik morgen , daarmee kunnen ze met wat nieuwe onderdelen de boel wel repareren.
Het zou betaalbaar moeten zijn anders hebben ze het me zeker afgeraden om het te laten repareren , tevens ken ik ze wel een beetje dus ik word denk ik wel gematst . :)
Zandprutser 1e klas.
kantelaar

zappa.suzuki schreef:
Nokkenas ingesleten= te weinig olie/smering/te heet
Zuiger gekanteld= kennelijk versleten, oorzaak waarschijnlijk vuile lucht of te weinig koeling door de olie douche/te heet
Krukaslagers stuk= te weinig olie, mischien koppelingscarter er af geweest en keering niet vervangen/te heet
tandwiel en as kapot= misschien weer olie te kort/te heet of gewoon pech

De schade door te weinig olie kan al gebeurd zijn voor dat je hem kocht.
Maar zo als jij hem gebruikt [ zwaar offroad] heeft de Big het zwaar, goede olie, op tijd ververst en altijd het nivo tot de max streep en schone lucht zijn dan erg belangrijk.[/quote]

Poeh kan van alles zijn dus.

Maar een paar oorzaken kan ik wel wegstrepen van hierboven, Ik gebruik halfsyntheet 10w40
Als ik de monteurs zelf zie morgen vraag ik ook aan hun of zij een idee hebben wat de oorzaak zou kunnen zijn en die zullen wel hetzelfde vertellen :mrgreen:
Zandprutser 1e klas.
kantelaar

De Duutsers zeiden ook olie tekort , maar waar zat dan de verstopping.

Toen ik leidingen van de oliekoeler van het blok haalde vond ik het opvallend dat de bovenste aansluitpunt vrij droog was en die van de onderste slang nat en daar kwam ook olie uit.

Hoe krijgt de kop zijn olie ?
Via de oliekoeler of ook via de binnenkant van het blok?
Zandprutser 1e klas.
Ouwe Reus

olieschema.jpg
olieschema.jpg (83.75 KiB) 3302 keer bekeken
Als je het schema bekijkt, zou je zeggen dat deze vanaf de oliefilter wordt gevoed. Kennelijk cruciaal voor de smering van de nokkenas etc. Dus niet alleen oliekoeler, maar ook een soort smeerkanaal.
Nu de hamvraag: te weinig olie, versleten oliepomp of een verstopping ?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
kantelaar

Als de olie pomp stuk is ..............mmh dat of een verstopping dan, we komen er wel :lol:
Mooi schema trouwens.

Ik krijg de wphb link in iedergeval niet geopend op mijn laptop .
Zandprutser 1e klas.
BIG88

zoals wel vaker gezegd ; het aanzuigzeefje ofwel oil sump filter in dit schema word vaak verkeerd om gemonteerd.
hierdoor kan er vuil bij de oliepomp en gaat deze stuk (verliest druk) en dan gaat natuurlijk alles stuk :cry:
dus als je het blok splitst haal dan ook altijd even de oliepomp uit elkaar voor inspectie.
have BIG fun

D.F.M.T.
zappa.suzuki

BIG88 schreef:zoals wel vaker gezegd ; het aanzuigzeefje ofwel oil sump filter in dit schema word vaak verkeerd om gemonteerd.
hierdoor kan er vuil bij de oliepomp en gaat deze stuk (verliest druk) en dan gaat natuurlijk alles stuk :cry:
dus als je het blok splitst haal dan ook altijd even de oliepomp uit elkaar voor inspectie.
Dat is toch dat stalen platte gaasje, lijkt me stug dat verkeerd om monteren meer vuil toe laat of zie ik dat nu verkeerd?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
BIG88

zie je verkeerd :lol:

ik bedoel niet ondersteboven maar achterstevoren :shock: niet duidelijk ?

dan zet de slordige monteur de openingen aan weerszijden van de schroef aan de kant van de inlaat van de oliepomp.
op dat moment gaat de olie dus helemaal niet meer door een zeefje.
have BIG fun

D.F.M.T.
futurist

ik wist niet eens dat dat kon, ik dacht dat het a-symetrisch was? nooit op gelet moet ik eerlijk bekennen, misschien omdat het er toch min of meer logisch uit ziet
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
BIG88

daarom gaat het ook zo vaak mis denk ik
have BIG fun

D.F.M.T.
Ouwe Reus

Theezeefje BIG.jpg
Theezeefje BIG.jpg (186.98 KiB) 3261 keer bekeken
Foto is gepikt
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
kantelaar

Ouwe Reus schreef:
Theezeefje BIG.jpg
Foto is gepikt

Dus hier zit het theezeefje goed, ga ik meteen doormailen :mrgreen:
Trouwens een waardevolle fotostappenplan van die oostblok meneer, de volgende keer en ik hoop dat dat nog heeeeeeeel lang duurt ga ik dat gebruiken om zelf eens het blok te splitsen mocht het nodig zijn.

Ik moet denk ik vanaf nu alsnog toch 2 tot 3 weekjes wachten op mijn blok :heks: ik hoop dat hij 23 maart inzetbaar is en ik hoop dan dat ik niet die nieuwe onderdelen hoef in te rijden , krukas en dergelijke .
Zandprutser 1e klas.
kantelaar

Als de goden mij goed gezind zijn krijg ik mijn motorblok eieieieieindelijk terug volgende week.
De benzine in mijn tank is nu een halfjaar oud, kan ik dat gewoon opbranden of is het beter om nieuwe benzine erin te gooien ?
Zandprutser 1e klas.
de antrapper

8) neem geen risico, kiep het in je auto, en haal verse
voor je brommer :mrgreen:

HansD
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
futurist

ja, die diesel kan gemakkelijk tegen "ouwe" benzine.
na een half jaar is dat echt niet nodig hoor, zelf verschil tussen zomer en winter benzine merk je tegenwoordig niks meer van. op zijn hoogst als de brommert met echt oude zomer benzine is weggezet en een jaar of wat later midden in de winter wordt gestart zal het problemen geven. anders echt niet.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
de antrapper

8) Het zal wel niet zo'n vaart lopen idd , maar toch;
Het is wel reclame maar fabrikanten van motormaaiers en kettingzagen adviseren het tegenwoordig ook, want bij langer gebruik zonder aftappen
van gewone benzine vervalt de garantie

Gewone benzine bederft snel. Tijdens dit proces, ’vergomming’ genaamd, scheiden de componenten zich van elkaar en verandert de originele samenstelling van de benzine waardoor de motor niet meer start. Dit is vooral een probleem voor machines en voertuigen die lange periodes niet gebruikt worden. Aspen is daarentegen jarenlang houdbaar zonder dat er vergomming optreedt. Machines en voertuigen op Aspen alkylaatbenzine kunnen maanden, of zelfs jaren gestald worden en starten altijd probleemloos. Dit is niet alleen makkelijk, maar scheelt ook kostbare onderhoudsbeurten!

Aspen bevat geen ethanol

Gewone benzine bevat tegenwoordig ruim 5 % ethanol. Voor auto’s levert dit vrijwel geen problemen op, maar voor machines kan de toevoeging van ethanol storingen geven:

Ethanol bindt vocht, de benzine verzuurt hierdoor in de tank
Verzuring veroorzaakt oxidatie van het brandstofsysteem
Een aangetast brandstofsysteem geeft startproblemen
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Rammelbak

Er kleeft wel een nadeeltje aan Aspen, want dan eigenlijk weer de schuld is van die rommel die we tegenwoordig moeten tanken. In de huidige benzine zitten allerlei toevoegingen. Eén ervan zorgt ervoor dat rubbers ook wat kunnen opzwellen. Ga je over op Aspen, dan kan het zijn dat rubber dat hier gevoelig voor is, weer slinkt. Zo ging in mijn oldtimer brommer onder invloed van Aspen spontaan de benzinekraan lekken. Hele oude oliekeeringen (en dan bedoel ik echt uit de jaren 60/70) kunnen ook nadelig beinvloed worden. Maar hij loopt er ook na een jaar stilstand met 1 trap wel meteen weer op :toost:
Hoe een Big zich houd op Aspen weet ik niet.
:zwaaien:
Plaats reactie