ik weet niet wat er bij jou heeft ingezeten (olie) maar ik weet het nu zeker (wist ik al lang) niks olie is olie (castrol spreuk uit de jaren 90) ik gebruik al sinds (mijn eigen) mensen heugenis Motul (Suzuki loves (recomends Motul) sythetisch 10W40 in al mijn motorfietsen (15W50 in mijn Aprilia,s) en ik heb de Dr een beetje rijk staan en ben er echt niet zuinig op maar mijn koppelings huis is gewoon aluminium kleur en zeker niet dat rare bruine tintje wat ik er bij jou op zie.
verder nooit smering gerelateerde ellende gehad in de onderhand 100000km die ik met al mijn fietsen er de laatste jaren op heb zitten.
Futurist
400 km koppeling weg tijdens transwallonie
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Eens, niet alle olie is olie.
De olie die erin heeft gezeten :
De olie die er dadelijk ingaat i.c.m. de carbon-platen :
Ik bezuinig nooit op dit soort zaken. Bij mijn K1200LT ook niet. Ding moet altijd lopen, zeker omdat ik die ook zakelijk gebruik. Alle BMW's gingen dik over de 100K en nooit ellende gehad. Wat er nu met de BIG aan de hand is, mag Joost weten.
De foto's van de olie, zijn de oliesoorten die de dealer (MET mensen met DR-ervaring) aanbeveelt. Zelfs voor het spoelen de duurdere olie genomen. Ook nog een nieuwe filter erin.
Vandaag gaat het spul eruit en komt alles nieuw erin.
Moet wel even kwijt, dat er hier een schat van info te vinden is, waarvoor ik iedereen dankbaar ben
En ja, keerringetje ligt al op de werkbank. Die wordt ook vervangen.
En omdat ik toch bezig ben, compleet nieuwe koppelingskabel en drukveren en staalplaten ...... Het hele zooitje.
De olie die erin heeft gezeten :
De olie die er dadelijk ingaat i.c.m. de carbon-platen :
Ik bezuinig nooit op dit soort zaken. Bij mijn K1200LT ook niet. Ding moet altijd lopen, zeker omdat ik die ook zakelijk gebruik. Alle BMW's gingen dik over de 100K en nooit ellende gehad. Wat er nu met de BIG aan de hand is, mag Joost weten.
De foto's van de olie, zijn de oliesoorten die de dealer (MET mensen met DR-ervaring) aanbeveelt. Zelfs voor het spoelen de duurdere olie genomen. Ook nog een nieuwe filter erin.
Vandaag gaat het spul eruit en komt alles nieuw erin.
Moet wel even kwijt, dat er hier een schat van info te vinden is, waarvoor ik iedereen dankbaar ben

En omdat ik toch bezig ben, compleet nieuwe koppelingskabel en drukveren en staalplaten ...... Het hele zooitje.
Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
ik heb het ook niet op verkeerde zuinigheid, maar denk dat die rare kleur toch te meken heeft met iets in de olie die de motor niet goed schoon houd. ik vind off road olie voor een toch tamelijk laagtoerige dikke éénpitter niet echt aangewezen, meer een gewone 10W40 voor japanse weg motoren. ik denk dat die olie voor de moderne off road motoren veel meer op hogere toerentallen is berekend en waarschijnlijk in de Dr niet echt goed zijn werk kan doen.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Net carterdeksel eraf gehaald.
Ik snap er niets meer van. De platen, met name de eerste lijkt wel helemaal afgefikt te zijn. Voel ruw aan en er zit een soort "zand" op ......
Misschien dat iemand aan deze foto's iets herkend. Goed of niet goed ...... Ik begin wel een beetje ten einde raad te komen.
Ik snap er niets meer van. De platen, met name de eerste lijkt wel helemaal afgefikt te zijn. Voel ruw aan en er zit een soort "zand" op ......

Misschien dat iemand aan deze foto's iets herkend. Goed of niet goed ...... Ik begin wel een beetje ten einde raad te komen.
Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Das raar, gok of slechte plaat of iets bij de montage niet goed gegaan
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Montage vorige keer bij Suz-dealer laten doen. Ga volgende week naar de dealer.
Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
of je de motor nu verkeerd gebruikt of niet, als je de koppeling mishandeld dan voel je dat ook aan komen. Suzuki's hadden daar vroeger allemaal last van. als ik met mijn GS750 een paar stoplichtsprintjes deed dan voelde je op een gegeven moment, ok nu even normaal doen. na afkoeling werkte alle sweer ok. later met mijn GSX750S Katana precies het zelfde. ik heb ook wel eens de koppeling uit een Dr gebrand samen met de boys in Belgisch Limburg, ik voelde het aankomen en toen mijn rijderskwaliteit te kort schoot bij een klim heb ik ook moeten stoppen. ben toen nog gewoon helemaal naar Lanaken kunnen rijden.
misschien dat zappa gelijk heeft, verkeerd gemonteerd of iets verkeerd in het blok gedaan, als ze de originele koppelings kit hebben besteld dan is de eerste plaat (vanachter gezien) zelfs een andere als de rest, misschien heeft die verkeerd gezeten. universele koppeling kits kennen dat verschil niet. helaas heb je alles al zelf gekocht en dus kan je garantie claimen bij die dealer natuurliojk wel vergeten, trouwens smoezen genoeg om er onder uit te komen. Zo werkt dat tegenwoordug bij veel dealers, de goeden daar gelaten natuurlijk. en ook zeker heel veel goeie bij de merk onafhankelijke. feit is dat dealers ivm de kosten aan een dealerschap verbonden vaak besparen op goed personeel........Ook het geval bij auto dealers, en ik merk in mijn werk dat er vaak wordt geklaagd over de dealer
futurist
misschien dat zappa gelijk heeft, verkeerd gemonteerd of iets verkeerd in het blok gedaan, als ze de originele koppelings kit hebben besteld dan is de eerste plaat (vanachter gezien) zelfs een andere als de rest, misschien heeft die verkeerd gezeten. universele koppeling kits kennen dat verschil niet. helaas heb je alles al zelf gekocht en dus kan je garantie claimen bij die dealer natuurliojk wel vergeten, trouwens smoezen genoeg om er onder uit te komen. Zo werkt dat tegenwoordug bij veel dealers, de goeden daar gelaten natuurlijk. en ook zeker heel veel goeie bij de merk onafhankelijke. feit is dat dealers ivm de kosten aan een dealerschap verbonden vaak besparen op goed personeel........Ook het geval bij auto dealers, en ik merk in mijn werk dat er vaak wordt geklaagd over de dealer
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
ik vind die kleur ook echt heel bijzonder, het lijkt wel of de olie alles heeft opgelost ipv gesmeerd......
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Bij mij zit als laatste plaat, aan blokzijde, een staalplaat. Volgens wphb moet dat een frictieplaat zijn.
Eens?
Eens?
Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
ja, dat moet die speciale plaat zijn, maar dat is wel een friktie plaat, een stalen plaat tegen het alu van het huis heeft weinig zin volgens mij.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Als er idd een staal plaat als 1e is geplaatst dan is t daar fout gegaan, dus als jij net zo veel staal als frictieplaten hebt is dat het probleem..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Hellup !!!!
Ik ben vandaag bij de dealer geweest. Met dealer heb ik een goede relatie, dus kon ook mijn probleem uitleggen, zonder dat ik al gelijk met de nek werd aangekeken.
Chef werkplaats heeft zelf de BIG destijds onder handen gehad en hij had ook getwijfeld. Zelfs de platen toen twee keer eruit gehaald.
We hebben samen naar de exploded view gekeken en daar zie je inderdaad eerst een stalen plaat en dan 8 frictie en 7 staalplaten.
Ook even naar het verschil tussen 750 en 800 gekeken en bij de 750 zit een soort van veerklem, die er bij de 800 niet meer inzit.
In de set die in bij Hessler heb besteld, zitten ook 8 frictieplaten en 8 staalplaten. Dus ik heb een even aantal staalplaten.
Heb er wat foto's van gemaakt.
De platen die ik eruit heb gehaald. Rechterkant is de kant van het blok. De levering van Hessler nog in de verpakking : 8 staalplaten. De nieuwe carbon-platen geleverd door Hessler : ook 8 frictieplaten En nog een picje van het koppelingshuis..... Ik begin aardig ten einde raad te raken. Ben niet zo'n sleutelaar als menig andere hier.
Maar weet me geen raad op dit moment. Als er iemand is, die tijd en zin heeft me te helpen, dan heel graag. Ben natuurlijk ook bereid de kosten ervoor te betalen, maar ik wil gewoon rijden en dat valt erg tegen de laatste tijd.

Ik ben vandaag bij de dealer geweest. Met dealer heb ik een goede relatie, dus kon ook mijn probleem uitleggen, zonder dat ik al gelijk met de nek werd aangekeken.
Chef werkplaats heeft zelf de BIG destijds onder handen gehad en hij had ook getwijfeld. Zelfs de platen toen twee keer eruit gehaald.
We hebben samen naar de exploded view gekeken en daar zie je inderdaad eerst een stalen plaat en dan 8 frictie en 7 staalplaten.
Ook even naar het verschil tussen 750 en 800 gekeken en bij de 750 zit een soort van veerklem, die er bij de 800 niet meer inzit.
In de set die in bij Hessler heb besteld, zitten ook 8 frictieplaten en 8 staalplaten. Dus ik heb een even aantal staalplaten.
Heb er wat foto's van gemaakt.
De platen die ik eruit heb gehaald. Rechterkant is de kant van het blok. De levering van Hessler nog in de verpakking : 8 staalplaten. De nieuwe carbon-platen geleverd door Hessler : ook 8 frictieplaten En nog een picje van het koppelingshuis..... Ik begin aardig ten einde raad te raken. Ben niet zo'n sleutelaar als menig andere hier.
Maar weet me geen raad op dit moment. Als er iemand is, die tijd en zin heeft me te helpen, dan heel graag. Ben natuurlijk ook bereid de kosten ervoor te betalen, maar ik wil gewoon rijden en dat valt erg tegen de laatste tijd.
Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Volgens het wphb is de eerste plaat (aan de blokzijde, een stalen) een speciale plaat. Die wordt Stahlscheibe 2 genoemd. De gewone stalen platen worden Stahlscheibe 1 genoemd. Zoals jij het setje van hessler vast hebt, zo moet het ook gemonteerd worden. Dus als eerste die speciale stalen, als laatste een frictie. daar gaat de drukplaat dus tegen aan.
Ik heb ook mijn koppeling een keertje vernieuwd (met standaard platen) en dat ging eigenlijk als een eitje. Begrijp ook niet waarom het bij jou fout gaat. Zijn die carbon platen niet gewoon ruk of hebben die speciale olie nodig of zo. Op de foto lijken ze opgelost.
Ik heb ook mijn koppeling een keertje vernieuwd (met standaard platen) en dat ging eigenlijk als een eitje. Begrijp ook niet waarom het bij jou fout gaat. Zijn die carbon platen niet gewoon ruk of hebben die speciale olie nodig of zo. Op de foto lijken ze opgelost.
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Hoi,DR-Big schreef:Volgens het wphb is de eerste plaat (aan de blokzijde, een stalen) een speciale plaat. Die wordt Stahlscheibe 2 genoemd. De gewone stalen platen worden Stahlscheibe 1 genoemd. Zoals jij het setje van hessler vast hebt, zo moet het ook gemonteerd worden. Dus als eerste die speciale stalen, als laatste een frictie. daar gaat de drukplaat dus tegen aan.
Ik heb ook mijn koppeling een keertje vernieuwd (met standaard platen) en dat ging eigenlijk als een eitje. Begrijp ook niet waarom het bij jou fout gaat. Zijn die carbon platen niet gewoon ruk of hebben die speciale olie nodig of zo. Op de foto lijken ze opgelost.
De verbrande platen zijn gewone platen. Dus ook in gewone motor-motorpolitie. De platen van Heßler gaan in speciale olie.
Liggen nu te soaken, want dat schijnt beter te zijn.
Bedankt voor je uitleg!
Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
http://www.cmsnl.com/suzuki-dr800-1993- ... ml#results
Nu breekt mn klomp.. is jaren geleden dat ik een Big koppeling open heb gehaald
Nu breekt mn klomp.. is jaren geleden dat ik een Big koppeling open heb gehaald

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Oh, je hebt die Hessler platen nog niet gemonteerd? Ik dacht dat die hessler platen naar zijn grootje waren.
Plaatje van zappa is voor een SR43, de oudere modellen hebben tussen het huis en de eerste staalplaat nog twee aandrukveerringen(?): Federscheibe en Federscheibensitz.
Plaatje van zappa is voor een SR43, de oudere modellen hebben tussen het huis en de eerste staalplaat nog twee aandrukveerringen(?): Federscheibe en Federscheibensitz.
op de exploded view zie je eerst een stalen plaat, dat is een speciale, in de blokken die ik heb zit die niet los maar met een soort bijna onzichtbare veer (onzichtbaar door zijn plaatsing als een soort circlip)vast. die heb ik er nog nooit uitgehaald.
ik gebruik de plaatjes van cmsnl ook altijd als lijdraad. zo als die afbeelding is monteren maar controleer die eerste plaat en kijk ook of die niet op één of andere manier vast hoort te zitten
futurist
ik gebruik de plaatjes van cmsnl ook altijd als lijdraad. zo als die afbeelding is monteren maar controleer die eerste plaat en kijk ook of die niet op één of andere manier vast hoort te zitten
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Nou, ik heb weer wat tijd gevonden om te sleutelen. De koppelingsplaten zitten erin.
Nieuwe kopp-kabel ook en olie. Blok loopt goed en rustig.
Nog HVV erop gezet, want binnenkort moet er weer gereden worden.
Ik heb ook de tandwielen aangepast, 15x50. Benieuwd of ik hiermee tevreden zal zijn.

Nieuwe kopp-kabel ook en olie. Blok loopt goed en rustig.
Nog HVV erop gezet, want binnenkort moet er weer gereden worden.
Ik heb ook de tandwielen aangepast, 15x50. Benieuwd of ik hiermee tevreden zal zijn.
Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Ik ben vandaag bezig geweest met mijn koppeling en dacht dat er nieuwe platen in moesten en meerdere keren ben ik op Inet tegen gekomen dat je nieuwe koppelingsplaten een nachtje moet laten soaken ( om verbranding te voorkomenZwaailicht schreef:Liggen nu te soaken, want dat schijnt beter te zijn

Zou het dat geweest zijn of praat de ene papagaai de andere na .......................
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Leo schreef:Ik ben vandaag bezig geweest met mijn koppeling en dacht dat er nieuwe platen in moesten en meerdere keren ben ik op Inet tegen gekomen dat je nieuwe koppelingsplaten een nachtje moet laten soaken ( om verbranding te voorkomenZwaailicht schreef:Liggen nu te soaken, want dat schijnt beter te zijn)
Zou het dat geweest zijn of praat de ene papagaai de andere na .......................

Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Dan begin ik te denken dat de oorzaak gevonden isZwaailicht schreef: bij de platen die ik bij Heßler had gekocht zat er een soort manual bij dat ze voorgeweekt moesten worden.

En laat het tip zijn voor de andere die ooit nieuwe platen steken.
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Joepie!!!!
Weer gereden met de BIG. Heerlijk gereden in de omgeving van Almelo. Langs bospaden met blubber .......
Heb alle adviezen goed in mijn oren geknoopt : meer gas geven, vingers weg van de koppeling en gassen. Vandaag alles afgespoten en dan morgen even alles smeren.
Wel heb ik een vraag over de startmotor. Ik heb de BIG voorzien van een nieuwe accu. De oude was op. Laadstroom bij 1300 rpm is 14,3V dus goed.
Maar de startmotor draait altijd moeizaam rond. Zelfs na helemaal opladen van de accu.
Ik heb er effe een filmpje van gemaakt.
Heb nog twee startmortoren liggen van de SR41..... past die ook op een SR43???
http://youtu.be/K0bupsbiRvw
Misschien dat jullie nog een tip hebben????
Prettige kerstdagen!!



Weer gereden met de BIG. Heerlijk gereden in de omgeving van Almelo. Langs bospaden met blubber .......
Heb alle adviezen goed in mijn oren geknoopt : meer gas geven, vingers weg van de koppeling en gassen. Vandaag alles afgespoten en dan morgen even alles smeren.
Wel heb ik een vraag over de startmotor. Ik heb de BIG voorzien van een nieuwe accu. De oude was op. Laadstroom bij 1300 rpm is 14,3V dus goed.
Maar de startmotor draait altijd moeizaam rond. Zelfs na helemaal opladen van de accu.
Ik heb er effe een filmpje van gemaakt.
Heb nog twee startmortoren liggen van de SR41..... past die ook op een SR43???

http://youtu.be/K0bupsbiRvw
Misschien dat jullie nog een tip hebben????
Prettige kerstdagen!!
Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Video is niet zichtbaar voor mij ( melding "prive" )Zwaailicht schreef:http://youtu.be/K0bupsbiRvw
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Stom van me, verkeerde optie aangezetLeo schreef:Video is niet zichtbaar voor mij ( melding "prive" )Zwaailicht schreef:http://youtu.be/K0bupsbiRvw

Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Neen hoor, bij mij ook niet
gewoon link adres kopieren en in browser plakken
@ Hans, is uw massa (aarding) wel goed?
gewoon link adres kopieren en in browser plakken

@ Hans, is uw massa (aarding) wel goed?