Aan het eind van een weiland doettie inderdaad wel eens hiiiiiiiiiinggggggggg ngggg ngggg...
Maar verder geen problemen eigenlijk... Stationair loopt hij vrij zwak, en alleen warm blijft hij goed lopen...
Welke hoofdsproeier heb jij er in?
JD jetting kit 300exc
Moderator: ghulst
nu 170, ik heb vorig jaar het oer weekend gereden en toen vroor het een graad of 5 geloof ik. toen had ik er een 172 in. dit was wel met de nozg naald. nu zou ik m bij vorst iets rijker moeten zetten denk ik.
maar 175 is voor -10 celcius of kouder denk ik.....
en ik denk dat je stationair te arm staat.
de mijne is als ie koud is wel vrij hoogtoerig stationair, maar zakt al snel af in toeren en loopt dan gewoon goed.
maar 175 is voor -10 celcius of kouder denk ik.....
en ik denk dat je stationair te arm staat.
de mijne is als ie koud is wel vrij hoogtoerig stationair, maar zakt al snel af in toeren en loopt dan gewoon goed.
Net na het starten is hij ook hoogtoerig inderdaad. Daarna zakt ie af en moet ik hem wat hoger stationair afstellen om niet af te slaan.roen schreef:nu 170, ik heb vorig jaar het oer weekend gereden en toen vroor het een graad of 5 geloof ik. toen had ik er een 172 in. dit was wel met de nozg naald. nu zou ik m bij vorst iets rijker moeten zetten denk ik.
maar 175 is voor -10 celcius of kouder denk ik.....
en ik denk dat je stationair te arm staat.
de mijne is als ie koud is wel vrij hoogtoerig stationair, maar zakt al snel af in toeren en loopt dan gewoon goed.
Zal eens een 170sproeier proberen aankomend weekend bij Varsseveld. Ik heb liever een wat grotere hoofdsproeier erin zitten voor de veiligheid.... Ding krijg flink op zijn donder op die maisakkers en tankbanen..
Nou, ik had de sproeiertjes aangepast, maar bij Varsseveld weer terug gebouwd vanwege warmlopen! Later bleek dat ik gewoon geen koelvloeistof meer in de motor had..dus ik denk dat ze uiteindelijk wel goed waren.
Had de avond ervoor mijn sproeiertjes aangepast. Hoofdsproeier vna 175 naar 170 en stationair naar 38.. (ktm 380) Daarnaast heb ik dat piefje wat in het midden van de venturi zit van 6.5mm naar 4mm afgevijld. (zoals beschreven is in die link die ik heb gepost)
Geen tijd meer om uitvoerig te testen omdat het al donker was.. Klein stukje gereden en leek goed!
Bij Varsseveld ging de motor steeds harder stationair lopen. Op een gegeven moment begon ik gekke geluiden te horen en begon hij volgas te smoren op de akkers..
Had toen ongeveer een km of 30 gereden.. Met een pingelende motor terug gereden naar de auto... met de choke erop zodat hij wat meer brandstof kreeg. Snapte er niets van.. die nieuwe sproeiertjes kunnen toch niet zo'n verschil maken!
Maar mijn radiator bleek lek... mijn oversize tank had een gaatje in een van de buisjes geschuurd! Dus ik heb aardig wat KMtertjes volgas over de akkers gereden zonder kvs! Radiator gefixed, maar helaas er bouwde veel druk op in het koelcircuit. Koppakking seal weggesmolten.
Thuis de boel open gemaakt, en inderdaad. O-ring was weggesmolten. Daarnaast 1kras in de wand boven de uitlaatpoort, maar zeer minimaal gelukkig. Rest van de nicasil wand was nog prima.
Zuiger was wel aan vervanging toe. Er zat een Elko zuiger in.. speling 0.21mm
Powervalve heeft op een hoekpunt ook lichtjes de zuiger geraakt. Daar is ook het krasje in de cilinderwand door ontstaan denk ik, en niet direct door het rijden zonder kvs..
Daarnaast bleek mijn pas gereviseerde achterveer aan de bovenkant losgelopen te zijn! Zat geen locktite tussen! Wordt weer gefixed door de motorzaak gelukkig.
Nieuw wiseco zuigertje besteld en met een beetje geluk zondag weer rijden!
Had de avond ervoor mijn sproeiertjes aangepast. Hoofdsproeier vna 175 naar 170 en stationair naar 38.. (ktm 380) Daarnaast heb ik dat piefje wat in het midden van de venturi zit van 6.5mm naar 4mm afgevijld. (zoals beschreven is in die link die ik heb gepost)
Geen tijd meer om uitvoerig te testen omdat het al donker was.. Klein stukje gereden en leek goed!
Bij Varsseveld ging de motor steeds harder stationair lopen. Op een gegeven moment begon ik gekke geluiden te horen en begon hij volgas te smoren op de akkers..
Had toen ongeveer een km of 30 gereden.. Met een pingelende motor terug gereden naar de auto... met de choke erop zodat hij wat meer brandstof kreeg. Snapte er niets van.. die nieuwe sproeiertjes kunnen toch niet zo'n verschil maken!
Maar mijn radiator bleek lek... mijn oversize tank had een gaatje in een van de buisjes geschuurd! Dus ik heb aardig wat KMtertjes volgas over de akkers gereden zonder kvs! Radiator gefixed, maar helaas er bouwde veel druk op in het koelcircuit. Koppakking seal weggesmolten.
Thuis de boel open gemaakt, en inderdaad. O-ring was weggesmolten. Daarnaast 1kras in de wand boven de uitlaatpoort, maar zeer minimaal gelukkig. Rest van de nicasil wand was nog prima.
Zuiger was wel aan vervanging toe. Er zat een Elko zuiger in.. speling 0.21mm
Powervalve heeft op een hoekpunt ook lichtjes de zuiger geraakt. Daar is ook het krasje in de cilinderwand door ontstaan denk ik, en niet direct door het rijden zonder kvs..
Daarnaast bleek mijn pas gereviseerde achterveer aan de bovenkant losgelopen te zijn! Zat geen locktite tussen! Wordt weer gefixed door de motorzaak gelukkig.
Nieuw wiseco zuigertje besteld en met een beetje geluk zondag weer rijden!
die elko zuiger is volgens mij origineel ktm.
ook is het altijd beter om maar 1 ding tegelijk te veranderen.
wel mazzel dat de schade niet groter is.
mijn 380 heeft een scheurtje in de cilinderwand bij het kleine uitlaatpoortje. die vindt je ook op de zuiger terug. maar het kan niet veel kwaad want dat scheurtje zit er al
sinds ik m heb...
ik heb ook een keer dat halve buisje afgevijld maar kon toen weinig verbetering merken.
succes met de reparatie.
ook is het altijd beter om maar 1 ding tegelijk te veranderen.
wel mazzel dat de schade niet groter is.
mijn 380 heeft een scheurtje in de cilinderwand bij het kleine uitlaatpoortje. die vindt je ook op de zuiger terug. maar het kan niet veel kwaad want dat scheurtje zit er al
sinds ik m heb...
ik heb ook een keer dat halve buisje afgevijld maar kon toen weinig verbetering merken.
succes met de reparatie.
Heb een paar weken terug een cilinderkop aanpassing gedaan vanwege de uitermate slechte squishoogte en squisprofiel van de standaard kop van mijn exc 380.
Squishprofiel en squish hoogte zorgt ervoor dat de gassen naar het midden van de verbrandingskamer worden geperst, en dat er een turbulente stroom ontstaat waardoor je een optimalere verbranding krijgt. Dit merk je ook sterk stationair en onderin het toerengebied van de motor.
Eerst de cilinderkop opgelast, een squish oppervlak erin gedraaid van ongeveer 40% van het oppervlak en squishoogte veranderd van 2.65 naar 1.4mm. Nu loopt hij ineens prima stationair en een stuk mooier onderin. Dit in combinatie met de blauwe JD naald momenteel.. Clip positie mag een standje rijker denk ik.. nog niet getest (van pos 4 naar 3).
In eerste instantie had ik de compressie verhoogd, een squishoogte van 1.1mm gemaakt en 50%squisoppervlak gecreëerd. Daarnaast een nieuwe gesmeden wiseco zuiger geplaatst... maar toen ratelde het blokkie een beetje, kreeg ik flink detonatie bij volgas (kan ook piston slap/rammelende zuiger zijn geweest) en uiteindelijk een vastloper in het oirschotse zand.. Kickstarten ging ook moeilijk met zoveel compressie. ...kopje afgesteld op 22000mm^3 inhoud.
Nu heb ik de compressie ongeveer standaard (+-30000mm^3, had ik van te voren gemeten), een vertex gegoten zuiger geïnstalleerd (identiek aan oem) en daarmee loopt het erg goed!
Bij markelo haalde ik met de oude kop 1:6.... afgelopen zaterdag bij zelhem 1:9 gereden.. dus het verbruik is blijkbaar ook gedaald.
Compressie verhogen was eigenlijk nergens goed voor... mijn motor heeft al vermogen zat met std compressie.. en 98 octaan kun je ook niet overal meer krijgen tegenwoordig.
Misschien heeft iemand iets aan deze info..
Squishprofiel en squish hoogte zorgt ervoor dat de gassen naar het midden van de verbrandingskamer worden geperst, en dat er een turbulente stroom ontstaat waardoor je een optimalere verbranding krijgt. Dit merk je ook sterk stationair en onderin het toerengebied van de motor.
Eerst de cilinderkop opgelast, een squish oppervlak erin gedraaid van ongeveer 40% van het oppervlak en squishoogte veranderd van 2.65 naar 1.4mm. Nu loopt hij ineens prima stationair en een stuk mooier onderin. Dit in combinatie met de blauwe JD naald momenteel.. Clip positie mag een standje rijker denk ik.. nog niet getest (van pos 4 naar 3).
In eerste instantie had ik de compressie verhoogd, een squishoogte van 1.1mm gemaakt en 50%squisoppervlak gecreëerd. Daarnaast een nieuwe gesmeden wiseco zuiger geplaatst... maar toen ratelde het blokkie een beetje, kreeg ik flink detonatie bij volgas (kan ook piston slap/rammelende zuiger zijn geweest) en uiteindelijk een vastloper in het oirschotse zand.. Kickstarten ging ook moeilijk met zoveel compressie. ...kopje afgesteld op 22000mm^3 inhoud.
Nu heb ik de compressie ongeveer standaard (+-30000mm^3, had ik van te voren gemeten), een vertex gegoten zuiger geïnstalleerd (identiek aan oem) en daarmee loopt het erg goed!
Bij markelo haalde ik met de oude kop 1:6.... afgelopen zaterdag bij zelhem 1:9 gereden.. dus het verbruik is blijkbaar ook gedaald.
Compressie verhogen was eigenlijk nergens goed voor... mijn motor heeft al vermogen zat met std compressie.. en 98 octaan kun je ook niet overal meer krijgen tegenwoordig.
Misschien heeft iemand iets aan deze info..
Ik heb per ongeluk 2 setjes besteld op Ebay: JDK014 voor de KTM 300 EXC 2008-2013
Ik verwacht ze volgende week in huis te hebben.
Mocht iemand een setje willen overnemen, laat het maar weten via pb of email: jwrtuning@gmail.com
Alvast de beste wensen voor 2013!
Groet Jan Willem
Ik verwacht ze volgende week in huis te hebben.
Mocht iemand een setje willen overnemen, laat het maar weten via pb of email: jwrtuning@gmail.com
Alvast de beste wensen voor 2013!
Groet Jan Willem
Current: HONDA CR500 AF 2009
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
De JDK014 is voor de KTM 250/300 SX/XC/EXC van 2008-2013MVT schreef:Iemand hier ook ervaring met zo'n setje in een KTM SX250?
Geen ervaring mee maar ik verwacht dezelfde resultaten als eerder beschreven in dit topic.
Ik heb mijn setje(s) nog niet binnen maar ga hem wel iets rijker zetten dan aanbevolen.
Liever een klein beetje pruttelen in het middengebied met toch iets meer zekerheid.
De omstandigheden in de USA zijn toch anders dan hier, ook de brandstof.
Current: HONDA CR500 AF 2009
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Ik heb nu de NECJ naald toegepast op 1 clippositie boven het midden. (daarnaast een 172 sproeier en een 42 stationairsproeier)
Deze zit tot 1/4 gas tussen de blauwe en rode JD naald in. Daarna is hij hetzelfde.
Hij loopt er erg goed mee moet ik zeggen, beter dan met blauw-JD. Helemaal perfect krijg ik het niet zonder dat hij te arm gaat lopen onder belasting.
Hij loopt nu 1:10 bij redelijk stevig offroad gebruik.
Deze zit tot 1/4 gas tussen de blauwe en rode JD naald in. Daarna is hij hetzelfde.
Hij loopt er erg goed mee moet ik zeggen, beter dan met blauw-JD. Helemaal perfect krijg ik het niet zonder dat hij te arm gaat lopen onder belasting.
Hij loopt nu 1:10 bij redelijk stevig offroad gebruik.
Mannen,
Ik heb nog een rode JD naald over welke in het setje van mijn 2010 300 zat, kan ik deze toepassen in een 2013 EXC 300 en welke sproeiers zouden er dan in moeten?
Zouden jullie de motor inrijden met een JD afstelling of deze later plaatsen?
Alvast bedankt!
Ik heb nog een rode JD naald over welke in het setje van mijn 2010 300 zat, kan ik deze toepassen in een 2013 EXC 300 en welke sproeiers zouden er dan in moeten?
Zouden jullie de motor inrijden met een JD afstelling of deze later plaatsen?
Alvast bedankt!
De rode naald was bij mijn 380 net wat te arm onder belasting... zo ook bij diverse andere rijders. Gewoon proberen, en niet meteen over een maisplak of door het klapzand!MVT schreef:Mannen,
Ik heb nog een rode JD naald over welke in het setje van mijn 2010 300 zat, kan ik deze toepassen in een 2013 EXC 300 en welke sproeiers zouden er dan in moeten?
Zouden jullie de motor inrijden met een JD afstelling of deze later plaatsen?
Alvast bedankt!
In plaats van een JD kit kun je dus ook een NECJ naald kopen, en dan zelf los een hoofdsproeier+stationair sproeier erbij kopen.
Zat ik ook al aan te denken! Is een NECJ naald te vergelijken met de blauwe JD Naald?Ilja schreef:De rode naald was bij mijn 380 net wat te arm onder belasting... zo ook bij diverse andere rijders. Gewoon proberen, en niet meteen over een maisplak of door het klapzand!MVT schreef:Mannen,
Ik heb nog een rode JD naald over welke in het setje van mijn 2010 300 zat, kan ik deze toepassen in een 2013 EXC 300 en welke sproeiers zouden er dan in moeten?
Zouden jullie de motor inrijden met een JD afstelling of deze later plaatsen?
Alvast bedankt!
In plaats van een JD kit kun je dus ook een NECJ naald kopen, en dan zelf los een hoofdsproeier+stationair sproeier erbij kopen.
Iemand misschien nog een blauwe JD naald over? Wil hem wel ruilen met de rode JD naald
Hij zit er een beetje tussen JD blauw en rood gedurende 0-1/2 gas... vanaf driekwart rijker maar dan rij je toch al op de hoofdsproeier.
Ik heb de JD naalden (Blauw en rood) opgemeten om de 5mm en zo ook de NECJ en NOZH naalden. Met de waardes heb ik een grafiekje gemaakt in excel. Daarop kun je mooi zien dat die NECJ naald ertussen zit.
Ik heb de JD naalden (Blauw en rood) opgemeten om de 5mm en zo ook de NECJ en NOZH naalden. Met de waardes heb ik een grafiekje gemaakt in excel. Daarop kun je mooi zien dat die NECJ naald ertussen zit.
Het grafiekje van de 4 naalden:
https://www.wetransfer.com/downloads/b5 ... 403/645c44
Betreft dus een JDK006 - KTM 250SX (99-05), 250/300/380 EXC/MXC (99-03)
Ik heb de naalden om de 5mm opgemeten met een digitale schuifmaat. Waardes zijn op de 0,01'ste mm gemeten.
Maar als je ziet wat voor verschil in diameter 1 clip positie omhoog of omlaag inhoud... dan is dat wellicht nog niet nauwkeurig genoeg.
De rode en blauwe naald liggen ook erg dicht bij elkaar, maar je merkt wel duidelijk verschil als je ze in je carb hebt zitten.
Affijn.. het geeft een indicatie. Het hangt ook weer samen met de stat. sproeier en hoofdsproeier.
JD blauw of NECJ naald.. het ligt erg dicht bij elkaar en ik merk minimaal verschil in de praktijk. Het valt me wel op hoeveel een paar kleine wijzigingen schelen in verbruik! Hoofdsproeier 175 naar 172, stationair 45 naar 42 en 1 clip positie omhoog bij de gasnaald betekend van 1:8 naar 1:10.
https://www.wetransfer.com/downloads/b5 ... 403/645c44
Betreft dus een JDK006 - KTM 250SX (99-05), 250/300/380 EXC/MXC (99-03)
Ik heb de naalden om de 5mm opgemeten met een digitale schuifmaat. Waardes zijn op de 0,01'ste mm gemeten.
Maar als je ziet wat voor verschil in diameter 1 clip positie omhoog of omlaag inhoud... dan is dat wellicht nog niet nauwkeurig genoeg.
De rode en blauwe naald liggen ook erg dicht bij elkaar, maar je merkt wel duidelijk verschil als je ze in je carb hebt zitten.
Affijn.. het geeft een indicatie. Het hangt ook weer samen met de stat. sproeier en hoofdsproeier.
JD blauw of NECJ naald.. het ligt erg dicht bij elkaar en ik merk minimaal verschil in de praktijk. Het valt me wel op hoeveel een paar kleine wijzigingen schelen in verbruik! Hoofdsproeier 175 naar 172, stationair 45 naar 42 en 1 clip positie omhoog bij de gasnaald betekend van 1:8 naar 1:10.
Iemand nog op zoek naar een incomplete JD set, heb nog een set liggen met 3 hoofdsproeiers, rode gasnaald, gebruiksaanwijzing en natuurlijk een originele JD sticker in originele verpakking voor een KTM EXC 300 vanaf 2008.
Suzuki RM250 2001-2008 en RM250Z 2006
Zie hier:
http://www.partzilla.com/parts/detail/s ... 37FE0.html
Of hier:
http://www.ronayers.com/ProductDetails/N/687/SKU/191271
Zie hier:
http://www.partzilla.com/parts/detail/s ... 37FE0.html
Of hier:
http://www.ronayers.com/ProductDetails/N/687/SKU/191271
Current: HONDA CR500 AF 2009
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Ilja schreef:Hij zit er een beetje tussen JD blauw en rood gedurende 0-1/2 gas... vanaf driekwart rijker maar dan rij je toch al op de hoofdsproeier.
Ik heb de JD naalden (Blauw en rood) opgemeten om de 5mm en zo ook de NECJ en NOZH naalden. Met de waardes heb ik een grafiekje gemaakt in excel. Daarop kun je mooi zien dat die NECJ naald ertussen zit.
Hallo Ilja,
Met welke JD naalden heb jij de NECJ naald vergeleken. Ikzelf heb een EXC250 van 2013 en ben nu de carb. aan het af stellen, dus alle info is welkom.
groet,
Jopat.