goedkoopst te onderhouden enduro?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Hallo iedereen,

Het is weer even geleden dat ik hier iets heb gepost, maar ik ben dan ook druk bezig geweest ;-)


Ik vraag me af wat jullie hier van vinden:

Wat is de goedkoopste (moderne) enduro in onderhoud? Ik bedoel hiermee vooral het type? 4T 250, 2T 300, .... ??? Bedoeling is dan ook dat een offroad motorfiets wel meer dan een jaar of vier meegaat...

Men zegt wel eens dat een "groot onderhoud" van een 4T veel kost, maar wanneer de 2T inwendig moet worden vernieuwd, kost dit m.i. toch ook wel wat?

Groetjes,

ohja: koken kost geld, dat spreekt voor zich hé ;-)
0X
wr450f'05
Berichten: 501
Lid geworden op: zo aug 26, 2007 22:29
Locatie: rechts

De goedkoopste enduro in onderhoud is toch gewoon diegene die je stil laat staan in de schuur.

Op het moment je de enduro gaat gebruiken gaat deze geld kosten en op welke manier je hem gebruikt en de frequentie daarvan bepaald de uitgaven die nodig zijn voor het onderhoud.
CRF450X '08
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Daarom zeg ik ook "koken kost geld"...

Bij gelijk gebruik, welk type zal je minder geld aan onderhoud gaan kosten aan de motor?
0X
Gebruikersavatar
panter
Berichten: 42
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 15:56
Locatie: tilburg

mijn husky kopen, die is het aller goedkoopst :)
nee ik ben niet getrouwd mijn schoonmoeder kan geen kinderen krijgen!
thumper
Berichten: 191
Lid geworden op: zo jul 29, 2012 23:54

Staat daar hier ergens wat info over ?
Denk zelf dat het bij een 4t wat langer duurt voordat het veel kost en bij een 2t wat eerder een beetje kost.
Bij oudere motoren wel wijs om te kijken hoe goed onderdelen verkrijgbaar zijn.
hornet911
Berichten: 570
Lid geworden op: vr apr 29, 2005 19:33
Locatie: ERPE - BELGIË

Er wordt nogal makkelijk gezegd dat een 2T goedkoper is in onderhoud, maar denken jullie niet dat de totale eindkost na X aantal km. gelijk zal zijn?? Iemand al zodanig eel enduro's versleten dat hij hier wat ervaring mee heeft? :twisted:
0X
Gebruikersavatar
panter
Berichten: 42
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 15:56
Locatie: tilburg

als je het over bijv. 2 jaar bekijkt zullen de kosten ong hetzelfde zijn, het voordeel van een 2takt is dat je wat vaker kleine kosten hebt en bij een 4takt meestal ineens veel kosten
nee ik ben niet getrouwd mijn schoonmoeder kan geen kinderen krijgen!
bart
Berichten: 115
Lid geworden op: do jan 09, 2003 14:32
Locatie: Antwerpen

Als er al een prijsverschil op zit, word je er volgens mij echt niet rijker van. Ik denk dat je eerder naar het motorkarakter moet kijken dat je het meeste ligt. Ik was van plan een 4T te kopen. Na een testritje op een vriend zijn motor, heb ik toch terug voor een 2T gekozen. Whatever it costs
Husaberg TE250
Ilja
Berichten: 34
Lid geworden op: do aug 13, 2009 21:16

Voordeel van een tweetakt is dat het onderhoud wat simpeler te doen is. Geen kleppen, klepzittingen, nokkenas, oliepomp, nokkenasketting en timing om rekening mee te houden.

Cilindertje is er in 15min af..

Maar een tweetakt gebruikt echt veeel meer benzine.. en mengsmering. Daarnaast moet je (als je veel rijd) eens per jaar het zuigertje wisselen (of de veren als de zuiger nog binnen tolerantie is). Bij een 4takt moet je weer vaak olie+filters doen..

Dus kwa kosten ontloopt het elkaar niet heel erg veel.. vooral sleutel- en onderhouds gemak, gewicht en motorkarakter zijn bepalend.. :D
Gebruikersavatar
panter
Berichten: 42
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 15:56
Locatie: tilburg

idd, dus als iemand nog een makkelijk te onderhouden motor zoekt: http://www.marktplaats.nl/a/motoren/mot ... mympSeller :D
nee ik ben niet getrouwd mijn schoonmoeder kan geen kinderen krijgen!
Plaats reactie