De titel zegt het al, hoe vaak moet je olieverversen bij een in het terrein gebruikte 4 takt off road (TT600). De meningen verschillen hierover nogal sommigen zeggen elke 20 uur anderen zeggen elke 1000km,
De olie die ik altijd gebruik is Bel Ray EXR (racing) 20W50. Elke 1000km verversen is financieel niet zo'n probleem maar elke 20 uur zou 1 keer per maand zijn a ±25 Euro betekenen , zijn er goedkopere alternatieven ?
B.V.D.
Olieverversen hoe vaak ??
Moderator: ghulst
Goedkoper alternatief is om te stoppen met rijden.
Even zonder dollen, ik ververs mijn olie na 500 kilometer altijd.
De motor (en de olie) heeft het echt zwaar te verduren, met name als je in zwaar terrein rijdt.
(Te) weinig verversen zal op termijn duurder uitpakken dan af en toe eens verversen.
Nu ben je voor €25 klaar, als je motor kapot gaat zal het een veelvoud bedragen.
Bezuinig niet op de verkeerde dingen.
Even zonder dollen, ik ververs mijn olie na 500 kilometer altijd.
De motor (en de olie) heeft het echt zwaar te verduren, met name als je in zwaar terrein rijdt.
(Te) weinig verversen zal op termijn duurder uitpakken dan af en toe eens verversen.
Nu ben je voor €25 klaar, als je motor kapot gaat zal het een veelvoud bedragen.
Bezuinig niet op de verkeerde dingen.
Stoppen is natuurlijk geen alternatief, waar de vraag over gaat is of het noodzakelijk is om elke 20 uur olie te verversen of dat dit ook wat minder vaak kan, of met een goedkopere olie.Je schrijft zelf dat je om de 500km ververst welke olie gebruik je dan ? en welk merk/type ?
Castrol GPS 10W40, is goed spul Jan.
Het kost je inderdaad ieder keer zo,n 20 a 25 euro,maar ik moet er niet aan denken dat ie kapot draait omdat ik te weinig olie ververst heb.
Maar nogmaals ,de omstandigheden waarin je rijdt zijn bepalend.
Af en toe off the road rijden is heel wat anders dan iedere week in het zware zand ploegen.
Dit kun jij natuurlijk het best bepalen.
En stoppen is natuurlijk geen optie, was ook slechts een grapje
Wel leker blijven rijden hoor Jan, want het is toch een schitterende hobby!?
Het kost je inderdaad ieder keer zo,n 20 a 25 euro,maar ik moet er niet aan denken dat ie kapot draait omdat ik te weinig olie ververst heb.
Maar nogmaals ,de omstandigheden waarin je rijdt zijn bepalend.
Af en toe off the road rijden is heel wat anders dan iedere week in het zware zand ploegen.
Dit kun jij natuurlijk het best bepalen.
En stoppen is natuurlijk geen optie, was ook slechts een grapje
Wel leker blijven rijden hoor Jan, want het is toch een schitterende hobby!?
Als je in de handboeken/werkplaats-manuals kijkt voor de moderne wedstrijd 4-takten dan staat er zoiets in van : "after every training session and after every race".... ja, ja, dat doen we dus niet.. maar inderdaad moet je het voor die machines wel bijhouden....!
Ik geef de Yamaha YZ426F na elke 500 KM weer wat nieuwe olie..
Putoline Syntec 4+ in mijn geval.. Kijk naar de kwaliteits norm van de olie, voor deze motoren is olie van SH-kwaliteit nodig, veel olieen zijn dat niet...
Wopke
KTM530 EXCR 2009
#338 EV 40+
#338 EV 40+
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Mindervaak omdat bij een 2-takt de versnellingsbak/koppeling er alleen mee gesmeerd word.peewee schreef:Even tussendoor een vraag van dezelfde strekking aan de geleerden :
Hoe vaak moet dit bij een tweetakt, vaker of mindervaak? Ik doe dit nu om de ca 500 km en het is altijd grijs. Nog tips?
Bedankt alvast.
heb even in honda onderhoudsboek(van cr125) gekeken:
iedere 9 uur rijden of 3 werdstrijden.
Al moet ik eerlijk zeggen dat daar wel meer idiote dingen instaan (verder best handig boek overigens).
Ik zelf vervang versnellingsbak olie iederjaar een keer maar dta is natuurlijk afhankelijk hoeveel je rij enz.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Mijn tweetakt ververs ik ook om de 500 km, lijkt me wel voldoende.
Als de olie grijs is doet ie in ieder geval z'n werk goed.
Als de olie dezelfde kleur houdt is het volgens mij niet goed (hoe gek dat ook klinkt).
Als de olie grijs is doet ie in ieder geval z'n werk goed.
Als de olie dezelfde kleur houdt is het volgens mij niet goed (hoe gek dat ook klinkt).
Wopke waarom is een SH olie nodig, de olie die ik gebruik is inderdaad een SH olie (Bel Ray), maar de specificatie is nu toch al bij SJ ?
Ja er zijn al SJ olieen en misschien zijn ofmkomen er dan ook wel SK olieen...?
Maar SH is voldoende voor de nieuwere 4-takten.
En de prijs zegt soms niet zoveel..
In sommige supermarkten staat Eurol Olie van een paar Euro per liter..
Is wel degelijk een olie van SH of zelfs SJ norm geloof ik....
Vaak betaal je ook het merk denk ik zo...
Hoe bevalt die Bel Ray olie voor 4-takt, en waar koop je dat en wat kost dat...?
Wopke
KTM530 EXCR 2009
#338 EV 40+
#338 EV 40+
Wat is nu beter in de versnellingsbak van een 2-takt (KX250).
Een multigrade 10W40 of een 75W (van bijv putoline).
Garoeten!
Een multigrade 10W40 of een 75W (van bijv putoline).
Garoeten!
Wopke
De Bel Ray bevalt goed kostte eerst een gulden of 18 maar tegenwoordig omgerekend 25 piek. Vandaar mijn vraag of het met wat goedkopere olie ook kan. Maar er is me al het een en ander duidelijk geworden toch maar om de 20 uur zwaar terrein de olie vervangen is ±500km, vervangen jullie dan ook het oliefilter ?
Bedankt voor alle antwoorden !
De Bel Ray bevalt goed kostte eerst een gulden of 18 maar tegenwoordig omgerekend 25 piek. Vandaar mijn vraag of het met wat goedkopere olie ook kan. Maar er is me al het een en ander duidelijk geworden toch maar om de 20 uur zwaar terrein de olie vervangen is ±500km, vervangen jullie dan ook het oliefilter ?
Bedankt voor alle antwoorden !
Hangt van type filter af..
als je een "papieren" type filter hebt, zou ik deze wel vervangen..
In de YZ426F heb ik een metalen filter, deze kun je goed reinigen en doorspuiten met de luchtspuit... kun je tig keer gebruiken...
Wopke
KTM530 EXCR 2009
#338 EV 40+
#338 EV 40+
Die Japanners hebben volgens mij allemaal papieren filters (XR en TT).
Gewoon een stuk of 3 aanrukken, kun je weer een klein jaartje vooruit.
Gewoon een stuk of 3 aanrukken, kun je weer een klein jaartje vooruit.
Een goed alternatief voor de veelal duurdere merken is bijv. Kroon Expulsa 10w40 4takt.
Deze olie is ook goed te gebruiken in de versn.bak van een tweetakt.
Prijs 8,-- euro
Verkrijgbaar bij bijv. Brezan automaterialen.
www.kroon-oil.nl
Deze olie is ook goed te gebruiken in de versn.bak van een tweetakt.
Prijs 8,-- euro
Verkrijgbaar bij bijv. Brezan automaterialen.
www.kroon-oil.nl
Het zal er toch ook aan liggen hoeveel olie je aan boord hebt? Zo'n moderne husky heeft 1,5 liter of zo, ik heb 3 liter. Dat wordt dan maar half zo zwaar belast. Toch?