Olieverversen hoe vaak ??

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Jan

De titel zegt het al, hoe vaak moet je olieverversen bij een in het terrein gebruikte 4 takt off road (TT600). De meningen verschillen hierover nogal sommigen zeggen elke 20 uur anderen zeggen elke 1000km,
De olie die ik altijd gebruik is Bel Ray EXR (racing) 20W50. Elke 1000km verversen is financieel niet zo'n probleem maar elke 20 uur zou 1 keer per maand zijn a ±25 Euro betekenen , zijn er goedkopere alternatieven ?
B.V.D.
Gast

Goedkoper alternatief is om te stoppen met rijden.
Even zonder dollen, ik ververs mijn olie na 500 kilometer altijd.
De motor (en de olie) heeft het echt zwaar te verduren, met name als je in zwaar terrein rijdt.
(Te) weinig verversen zal op termijn duurder uitpakken dan af en toe eens verversen.
Nu ben je voor €25 klaar, als je motor kapot gaat zal het een veelvoud bedragen.
Bezuinig niet op de verkeerde dingen.
Jan

Stoppen is natuurlijk geen alternatief, waar de vraag over gaat is of het noodzakelijk is om elke 20 uur olie te verversen of dat dit ook wat minder vaak kan, of met een goedkopere olie.Je schrijft zelf dat je om de 500km ververst welke olie gebruik je dan ? en welk merk/type ?
Gast

Castrol GPS 10W40, is goed spul Jan.
Het kost je inderdaad ieder keer zo,n 20 a 25 euro,maar ik moet er niet aan denken dat ie kapot draait omdat ik te weinig olie ververst heb.
Maar nogmaals ,de omstandigheden waarin je rijdt zijn bepalend.
Af en toe off the road rijden is heel wat anders dan iedere week in het zware zand ploegen.
Dit kun jij natuurlijk het best bepalen.
En stoppen is natuurlijk geen optie, was ook slechts een grapje :oops:
Wel leker blijven rijden hoor Jan, want het is toch een schitterende hobby!?
Wopke
Berichten: 155
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:46
Locatie: Rottevalle, Friesland

:!:

Als je in de handboeken/werkplaats-manuals kijkt voor de moderne wedstrijd 4-takten dan staat er zoiets in van : "after every training session and after every race".... ja, ja, dat doen we dus niet.. maar inderdaad moet je het voor die machines wel bijhouden....!
Ik geef de Yamaha YZ426F na elke 500 KM weer wat nieuwe olie..
Putoline Syntec 4+ in mijn geval.. Kijk naar de kwaliteits norm van de olie, voor deze motoren is olie van SH-kwaliteit nodig, veel olieen zijn dat niet...

Wopke
KTM530 EXCR 2009
#338 EV 40+
Gebruikersavatar
peewee
Berichten: 120
Lid geworden op: do jun 13, 2002 12:44
Locatie: Den Bosch

Even tussendoor een vraag van dezelfde strekking aan de geleerden :

Hoe vaak moet dit bij een tweetakt, vaker of mindervaak? Ik doe dit nu om de ca 500 km en het is altijd grijs. Nog tips?

Bedankt alvast.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

peewee schreef:Even tussendoor een vraag van dezelfde strekking aan de geleerden :

Hoe vaak moet dit bij een tweetakt, vaker of mindervaak? Ik doe dit nu om de ca 500 km en het is altijd grijs. Nog tips?

Bedankt alvast.
Mindervaak omdat bij een 2-takt de versnellingsbak/koppeling er alleen mee gesmeerd word.

heb even in honda onderhoudsboek(van cr125) gekeken:
iedere 9 uur rijden of 3 werdstrijden.
Al moet ik eerlijk zeggen dat daar wel meer idiote dingen instaan (verder best handig boek overigens).
Ik zelf vervang versnellingsbak olie iederjaar een keer maar dta is natuurlijk afhankelijk hoeveel je rij enz.
Hein van Buuren
Berichten: 460
Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
Locatie: Tussen de olde wieven !

Mijn tweetakt ververs ik ook om de 500 km, lijkt me wel voldoende.
Als de olie grijs is doet ie in ieder geval z'n werk goed.
Als de olie dezelfde kleur houdt is het volgens mij niet goed (hoe gek dat ook klinkt).
Jan

Wopke waarom is een SH olie nodig, de olie die ik gebruik is inderdaad een SH olie (Bel Ray), maar de specificatie is nu toch al bij SJ ?
Wopke
Berichten: 155
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:46
Locatie: Rottevalle, Friesland

:!:
Ja er zijn al SJ olieen en misschien zijn ofmkomen er dan ook wel SK olieen...?
Maar SH is voldoende voor de nieuwere 4-takten.
:!:
En de prijs zegt soms niet zoveel..
In sommige supermarkten staat Eurol Olie van een paar Euro per liter..
Is wel degelijk een olie van SH of zelfs SJ norm geloof ik....
Vaak betaal je ook het merk denk ik zo...
:?:
Hoe bevalt die Bel Ray olie voor 4-takt, en waar koop je dat en wat kost dat...?

Wopke
KTM530 EXCR 2009
#338 EV 40+
Gast

Wat is nu beter in de versnellingsbak van een 2-takt (KX250).

Een multigrade 10W40 of een 75W (van bijv putoline).

Garoeten!
Gast

Multigrade 10W40 van een goed merk. :P
Jan

Wopke
De Bel Ray bevalt goed kostte eerst een gulden of 18 maar tegenwoordig omgerekend 25 piek. Vandaar mijn vraag of het met wat goedkopere olie ook kan. Maar er is me al het een en ander duidelijk geworden toch maar om de 20 uur zwaar terrein de olie vervangen is ±500km, vervangen jullie dan ook het oliefilter ?
Bedankt voor alle antwoorden !
Wopke
Berichten: 155
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:46
Locatie: Rottevalle, Friesland

:!:
Hangt van type filter af..
als je een "papieren" type filter hebt, zou ik deze wel vervangen..
In de YZ426F heb ik een metalen filter, deze kun je goed reinigen en doorspuiten met de luchtspuit... kun je tig keer gebruiken...


Wopke
KTM530 EXCR 2009
#338 EV 40+
Gast

Die Japanners hebben volgens mij allemaal papieren filters (XR en TT).
Gewoon een stuk of 3 aanrukken, kun je weer een klein jaartje vooruit.
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

Een goed alternatief voor de veelal duurdere merken is bijv. Kroon Expulsa 10w40 4takt.
Deze olie is ook goed te gebruiken in de versn.bak van een tweetakt.
Prijs 8,-- euro
Verkrijgbaar bij bijv. Brezan automaterialen.

www.kroon-oil.nl
Pom

Het zal er toch ook aan liggen hoeveel olie je aan boord hebt? Zo'n moderne husky heeft 1,5 liter of zo, ik heb 3 liter. Dat wordt dan maar half zo zwaar belast. Toch?
Plaats reactie