Hi allemaal,
Laat ik hier eerst en vooral niet belachelijk uit de hoek komen, ik weet heus wel wat Enduro is, maar ik wil enige verduidelijking, want ik begin met twijfels te zitten!
Wat mijn 'wagenpark' betreft heb ik een KTM 640 Adventure voor dagelijks gebruik (vooral op de weg dus ) en een Yamaha WR 400F voor het Enduro feestgebeuren.
Ik heb de enduro 'microbe' nog maar sinds begin 2003 te pakken en ben dan eerlijk gezegd nog niet zo een wonder als het op zandbakrijden aankomt, maar ik kan mijn plan trekken. Ik heb echter één vraag, als jullie gaan enduro rijden, rijden jullie dan een vast parcours af tegen motorcross tempo of gaat het hier over het enduro rijen zoals ik het eerder bekijk namelijk op 'normaal' tempo (allicht traag voor sommigen??) een bepaald parcours afleggen voor de fun.
Reason why I'm asking: tenslotte zit men niet alleen op die parcours en kunnen er nog wandelaars of MTB'ers zijn ook, en mijn laatste wens is wel om deze overhoop te rijden.
Dus: Enduro -> snel of op normaal tempo (definiëer ook normaal aub)
Sorry voor de domme vraag, mogelijks krijg ik nu als antwoord: "tempo bepaal je zelf", maar als je meerijdt met een groep die beter is dan jezelf dan kan je twee dingen doen: achteraan wapperen en hopen dat je ze niet kwijt speelt (is niks aan, geloof me, het risico op fouten verhoogt procentueel met de snelheidsmeter ) of een andere oplossing zoeken.
I'm 26 BTW en zeker geen showman/johnny/wheelyking/... want dat interesseert me geen fluit
Enduro vraag...
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: zo dec 28, 2003 12:23
- Locatie: België
Jij mag altijd met mij meerijden.
Showmannen en mensen die zichzelf voorbij rijden mogen thuis blijven.
Laat je vooral niet opfokken als je met een groep rijdt. Als ze niet op je willen wachten zijn het eikels en moet je een ander groepje of rij maatje zoeken.
Als je een echte enduro of een otr ritje rijdt, rij je die op je eigen tempo.
Je eigen tempo is het veiligst. Met een sneller groepje meerijden heeft als voordeel dat je makkelijk kan bijleren.
Snel rijden is voor mij 95% van wat ik denk dat ik kan*, normaal rijden is 75% van wat ik denk dat ik kan*. Normaal rijdn kan ik dan ook een hele dag volhouden, terwijl snel rijden met 10 minuten klaar is.
* ik blijk elke keer weer meer te kunnen als dat ik denk dat ik kan, maar ik ben gewoon een bange poepert
Showmannen en mensen die zichzelf voorbij rijden mogen thuis blijven.
Laat je vooral niet opfokken als je met een groep rijdt. Als ze niet op je willen wachten zijn het eikels en moet je een ander groepje of rij maatje zoeken.
Als je een echte enduro of een otr ritje rijdt, rij je die op je eigen tempo.
Je eigen tempo is het veiligst. Met een sneller groepje meerijden heeft als voordeel dat je makkelijk kan bijleren.
Snel rijden is voor mij 95% van wat ik denk dat ik kan*, normaal rijden is 75% van wat ik denk dat ik kan*. Normaal rijdn kan ik dan ook een hele dag volhouden, terwijl snel rijden met 10 minuten klaar is.
* ik blijk elke keer weer meer te kunnen als dat ik denk dat ik kan, maar ik ben gewoon een bange poepert
In Belgie spreekt men altijd over enduro rijden, terwijl het beter zou zijn zoals in Nederland.DirtFreak.Q schreef: Ik heb echter één vraag, als jullie gaan enduro rijden, rijden jullie dan een vast parcours af tegen motorcross tempo of gaat het hier over het enduro rijen zoals ik het eerder bekijk namelijk op 'normaal' tempo (allicht traag voor sommigen??) een bepaald parcours afleggen voor de fun.
Daar spreekt men over enduro als het gaat om een wedstrijd.
En over Offroad als het gaat over een rit die je rijdt zomaar voor je plezier.
Bij het enduro rijden rijdt je inderdaad een parcours af (soms meerdere keren) tegen een bepaalde gemiddelde snelheid (die je vooraf wordt meegedeeld)
Dit houdt in dat je soms wel eens stevig moet doorgassen als je ergens hebt staan prutsen.
Dit is een echte wedstrijd
Let op op openbare weg is het verkeersreglement in beide gevallen van tel
(Ik heb me ooit laten vertellen dat in Belgie de max snelheid op onverhard 90km/u is). Dus je hebt in 90% van de gevallen een ruime marge...
Offroad ritten rij je voor je plezier en er is dan ook geen sprake van een wedstrijd. Zoals je al zei : Je kiest zelf de snelheid waar je mee rijdt of je past je aan aan de groep waarmee je op pad bent. Of de groep aan jou, kwestie van hoe een goede vrienden jullie zijn
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
- Contacteer:
rijd anders eens een rit met een roadbookje. Je maten kwijtspelen is dan niet zo'n punt want je volgt het roadbook en komt ze dan vanzelf weer eens tegen, waar ze wachten (misschien op het eindpunt.....). Je kunt tevens je eigen tempo bepalen omdat je meestal niet meemoet met de meute die zit te duwen achter je. Maar in tegenstelling tot wel eens gedacht wordt, zijn dit geen puzzelritten, maar offroadritten waar het tempo ook hoog kan liggen. Let anders eens op de uitzendingen van de Dakar rally. Dan kun je zien dat je met een roadbook ook hard kunt gaan. Kijk eens bij www.endurogrensland.be of http://go.to/offroad_trips
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: zo dec 28, 2003 12:23
- Locatie: België
Hi everyone,
Bedankt voor het antwoord.
Anyway... om even terug te komen op de verschillende antwoorden:
Opfokken is iets dat ik nooit laten doen heb, zit gewoon niet in me, ik zeg dan nog liever van 'het is welletjes geweest voor mij' en ga naar hus dan even te proberen me te bewijzen. Feit is dat wel je ervaring omhoog gaat door met een snellere groep mee te rijden, maar eerlijkheidshalve moet ik ook toegeven dat ik de jongste van de hoop ben en 0,0 cross-ervaring heb ook, wat de meeste wel hebben. God, ik had hiervoor enkel baanmotoren (heb altijd wel al een voorliefde gehad voor hoogpoters).
Ach, op de duur rij je steeds dezelfde rit enzo terwijl ik denk dat er nog zoveel leuks te doen is. Plus wat je zegt is wel waar, met een roadbook heb je het gedoe niet dat er op een hoek iemand moet staan wachten enz.
Downloaden: http://www.motor-europe.com/news/readar ... p?item=382
15 minuten, geen denderende kwaliteit maar dr00l effect gegarandeerd
Q[/quote]
Bedankt voor het antwoord.
Anyway... om even terug te komen op de verschillende antwoorden:
Mja de personen waarmee ik mee rijd wachten meestal wel, maar het probleem is dat ik dat zelf behoorlijk vervelend vind want dan kunnen zij zelf niet meer optimaal genieten.Showmannen en mensen die zichzelf voorbij rijden mogen thuis blijven.
Laat je vooral niet opfokken als je met een groep rijdt. Als ze niet op je willen wachten zijn het eikels en moet je een ander groepje of rij maatje zoeken.
Als je een echte enduro of een otr ritje rijdt, rij je die op je eigen tempo.
Je eigen tempo is het veiligst. Met een sneller groepje meerijden heeft als voordeel dat je makkelijk kan bijleren.
Opfokken is iets dat ik nooit laten doen heb, zit gewoon niet in me, ik zeg dan nog liever van 'het is welletjes geweest voor mij' en ga naar hus dan even te proberen me te bewijzen. Feit is dat wel je ervaring omhoog gaat door met een snellere groep mee te rijden, maar eerlijkheidshalve moet ik ook toegeven dat ik de jongste van de hoop ben en 0,0 cross-ervaring heb ook, wat de meeste wel hebben. God, ik had hiervoor enkel baanmotoren (heb altijd wel al een voorliefde gehad voor hoogpoters).
Hm ok dus wij doen en off-road rit met enduro alluresDaar spreekt men over enduro als het gaat om een wedstrijd.
En over Offroad als het gaat over een rit die je rijdt zomaar voor je plezier
Hm worth a try... hebben jullie trouwens een aanhangwagen of bestelwagen ofzo? Want nu vertrek ik meestal van op mijn oprit. Ik ga binnenkort eens een rit proberen uitstippelen van hier naar mijn vader met zo weinig mogelijk asfalt... De GPS moet helpenrijd anders eens een rit met een roadbookje. Je maten kwijtspelen is dan niet zo'n punt want je volgt het roadbook en komt ze dan vanzelf weer eens tegen, waar ze wachten (misschien op het eindpunt.....). Je kunt tevens je eigen tempo bepalen omdat je meestal niet meemoet met de meute die zit te duwen achter je. Maar in tegenstelling tot wel eens gedacht wordt, zijn dit geen puzzelritten, maar offroadritten waar het tempo ook hoog kan liggen.
Ach, op de duur rij je steeds dezelfde rit enzo terwijl ik denk dat er nog zoveel leuks te doen is. Plus wat je zegt is wel waar, met een roadbook heb je het gedoe niet dat er op een hoek iemand moet staan wachten enz.
Don't worry, ik ben hevige Dakar fan (al van jongsaf aan) en heb 2003 uitvoerig gevolgd. Wie me niet gelooft, ik heb zelfs de realmedia filmpjes geript van France TV en deze op onze site geplaatstLet anders eens op de uitzendingen van de Dakar rally. Dan kun je zien dat je met een roadbook ook hard kunt gaan.
Downloaden: http://www.motor-europe.com/news/readar ... p?item=382
15 minuten, geen denderende kwaliteit maar dr00l effect gegarandeerd
Q[/quote]
Als je je vrienden niet bij kan houden zou je eens wat extra "trainingstijd" in je eentje moet gaan rijden, of een cursus volgen. Je kan natuurlijk ook je vrienden voor instructeur laten spelen, maar dat werkt meestal niet zo goed.
Tempo tijdens off-road ritten (in bossen, op industrieterreinen en wegenbouwprojekten geldt dit niet zo), zodanig dat je:
- geen overmatige geluidsoverlast veroorzaakt. Je hoeft niet constant tegen de toerental begrenser aan te jakkeren om leuk vooruit te komen.
- ten alle tijden controle over de situatie hebt, als ik binnen 10 minuten twee "oopsjes" heb ga ik zeker langszamer rijden.
- Bij mensen, dieren en huizen(boerderijen) afremmen en opschakelen. 50 km/h in zijn twee klinkt veel agressiver als 50 km/h in de vijfde versnelling.
- Geen "parcous" rijden, om overmatige schade aan het onverharde wegdek te vermijden.
Bij wedstrijd enduro's kan je dat natuurlijk allemaal vergeten.
Pas trouwens op als je in je eentje op afgelegen terrein gaat rijden, vertel iemand waar je naar toe gaat, wanneer je terug denkt te komen en neem een mobieltje mee in waterdichte verpakking.
Tempo tijdens off-road ritten (in bossen, op industrieterreinen en wegenbouwprojekten geldt dit niet zo), zodanig dat je:
- geen overmatige geluidsoverlast veroorzaakt. Je hoeft niet constant tegen de toerental begrenser aan te jakkeren om leuk vooruit te komen.
- ten alle tijden controle over de situatie hebt, als ik binnen 10 minuten twee "oopsjes" heb ga ik zeker langszamer rijden.
- Bij mensen, dieren en huizen(boerderijen) afremmen en opschakelen. 50 km/h in zijn twee klinkt veel agressiver als 50 km/h in de vijfde versnelling.
- Geen "parcous" rijden, om overmatige schade aan het onverharde wegdek te vermijden.
Bij wedstrijd enduro's kan je dat natuurlijk allemaal vergeten.
Pas trouwens op als je in je eentje op afgelegen terrein gaat rijden, vertel iemand waar je naar toe gaat, wanneer je terug denkt te komen en neem een mobieltje mee in waterdichte verpakking.
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: zo dec 28, 2003 12:23
- Locatie: België
Het is niet dat ik ze niet meteen kan bijhouden, maar soms heb ik inderdaad twee 'oopsjes' zoals u het mooi omschrijft en dan zeg ik 'Hola genoeg geweest even rustiger'.
Ik hou ook rekening met de zaken die je opsomt, alleen het parcours... Tjah, we leggen hier steeds hetzelfde traject af, e zoals je zelf zegt, op de duur krijg je putten dat het niet mooi meer is en halve whoop secties. Niet meteen ideaal dus.
Hier is ook niet direct veel alternatiefs
Het 'alleen' rijden ben ik ook afgeleerd, met als gevolg dat ik helaas veel minder rij, ik ben eens 'alleen' gaan rijden en tegen een boom geknalt, gelukkig niet ver van mijn huis maar voor hetzelfde geld lag ik daar een half uur knockout.
it ain't easy...
Cursussen... welke raad je aan? Want ofwel zijn ze te boring (lees: echt beginners) ofwel te advanced (lees: dubbele tafels nemen enz... ik kan amper springen met dat ding )
Thanks,
Q
Ik hou ook rekening met de zaken die je opsomt, alleen het parcours... Tjah, we leggen hier steeds hetzelfde traject af, e zoals je zelf zegt, op de duur krijg je putten dat het niet mooi meer is en halve whoop secties. Niet meteen ideaal dus.
Hier is ook niet direct veel alternatiefs
Het 'alleen' rijden ben ik ook afgeleerd, met als gevolg dat ik helaas veel minder rij, ik ben eens 'alleen' gaan rijden en tegen een boom geknalt, gelukkig niet ver van mijn huis maar voor hetzelfde geld lag ik daar een half uur knockout.
it ain't easy...
Cursussen... welke raad je aan? Want ofwel zijn ze te boring (lees: echt beginners) ofwel te advanced (lees: dubbele tafels nemen enz... ik kan amper springen met dat ding )
Thanks,
Q
Inderdaad, alleen gaan rijden houdt zeker risico's in. Ben deze zomer nog hard ten val gekomen. Gewrichtsbanden in schouder waren gescheurd. Ik was maar wat blij dat er juist op die moment wat familie mee was. Ik lag onder mijn motor en kreeg hem door de pijn niet meer van me afgeduwd.JWJanssen schreef: Pas trouwens op als je in je eentje op afgelegen terrein gaat rijden, vertel iemand waar je naar toe gaat, wanneer je terug denkt te komen en neem een mobieltje mee in waterdichte verpakking.
Dit terwijl ik enkele dagen ervoor op dezelfde plaats alleen was gaan rijden. (Dus ik had eigenlijk een geluk bij een ongeluk)
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: zo dec 28, 2003 12:23
- Locatie: België
Same here... tegen boom gereden (stom I know), met linkerschouder, en serieuze mep gehad. Gelukkig harnas aan dus niks van gescheurde dingen maar wel 6 weken serieus veel last van gehad, en stuur scheef en een paar ferme blauwe plekken.
Motor rechtgetrokken (snap niet hoe want die schouderd deed VERSCHRIKKELIJK pijn), dat ding nog gestart na 5 keer trappen en dan op't gemak naar huis met een scheef stuur enzo. Eigenlijk als je er aan denkt serieus geluk gehad.
Ah well...
Motor rechtgetrokken (snap niet hoe want die schouderd deed VERSCHRIKKELIJK pijn), dat ding nog gestart na 5 keer trappen en dan op't gemak naar huis met een scheef stuur enzo. Eigenlijk als je er aan denkt serieus geluk gehad.
Ah well...
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do okt 03, 2002 21:49
- Locatie: belgie
- Contacteer:
jow dirt
als je wil kan je altijd eens met ons meerijden ik woon in nazareth wij rijden steeds de zondagvoormiddag zo een 100 kilometer
als je wil kan je altijd eens met ons meerijden ik woon in nazareth wij rijden steeds de zondagvoormiddag zo een 100 kilometer
leve de elec starters
Hoi Dirt; waar ga jij in Sinaai ploeteren????Ik zelf zit in Lokeren(effe snel in de zandgroeve na 1700H)dan in Waasmunster diverse plaatsjes, snel de baan Gent Antwerpen over en dan in de velden naar Sinaai/Daknam.
Rijd jij wel eens met je KTM in de nijverheidsstraat in Lokeren???Ik zie soms wel eens eentje voorbij flitsen terwwijl ik aan de fysiek werk bij Corpus
Laat maar gerust eens iets horen.
Rijd jij wel eens met je KTM in de nijverheidsstraat in Lokeren???Ik zie soms wel eens eentje voorbij flitsen terwwijl ik aan de fysiek werk bij Corpus
Laat maar gerust eens iets horen.