DR 750 S : blok in de soep gelopen

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

Op de onderste foto kun je trouwens ook zien, dat de ketting langs het blok geschuurd heeft. :x
Moet ik me hierover zorgen maken of zie je dit ook bij andere blokken?

Foto nog even bijgeplaatst omdat bericht op een nieuwe pagina begint :
IMG_1363.jpg
IMG_1363.jpg (156.12 KiB) 3072 keer bekeken
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

alle carters die ik open heb gehad hebben dat zelfde streepje, niks aan de hand gewoon verder knutselen.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

futurist schreef:alle carters die ik open heb gehad hebben dat zelfde streepje, niks aan de hand gewoon verder knutselen.
greetz Futurist
Oeffff....... dat is een :toost: waard !!!!
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Uiteindelijk kon ik het lager zien. De schade leek voor mij, als leek :| enorm. Deel van de kooi zat er nog in en 60% van de lagertjes waren foetsie.
Maar waar zijn die dan gebleven????? :?: :?:
zitten er nog in het lager, kunnen er pas uit als alle kogels tegen elkaar aan liggen :wink:
zou er nieuwe lagers in stoppen, volgens mij kan je die gewoon bij een lagerboer halen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

de maten staan op de zijkant van de buitenste ring, als je die vast wil weten zodat je ze vast hebt voor het weekend en je dus door kan moet je het maar even laten weten dan klauter ik even de zolder op om het af te lezen
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

futurist schreef:de maten staan op de zijkant van de buitenste ring, als je die vast wil weten zodat je ze vast hebt voor het weekend en je dus door kan moet je het maar even laten weten dan klauter ik even de zolder op om het af te lezen
futurist
Bedankt Zappa en Futurist.

Als je zou willen graag, dan kan ik gaan bestellen. Maar ik moet even goed gaan lezen in het WPHB...... :(
Want bestel ik dan een lager, of de kogeltjes ??? Oei, ik voel me stom...... En kan ik het lager dan van buitenuit vervangen of niet.
Tsjonge, wel even puzzelen voor me, vooral ook omdat ik geen vergelijk heb.
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Het zijn industrie lagers, dat zijn lagers uit 1 stuk [ als ze heel zijn :o ]

En het blok moet uit elkaar, de blokdelen hebben een opstaande rand aan de buitenkant dus het lager moet er van buiten naar binnen uit en in :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

zappa.suzuki schreef:Het zijn industrie lagers, dat zijn lagers uit 1 stuk [ als ze heel zijn :o ]

En het blok moet uit elkaar, de blokdelen hebben een opstaande rand aan de buitenkant dus het lager moet er van buiten naar binnen uit en in :wink:
Ik heb vanavond het blok bijna uit elkaar gekeken, maar er gebeurde niets :twisted:
Ik ziet nog een deel van de kooi in het lager liggen en ook een aantal balletjes.

Maar ik denk te zien, dat achter het tandwiel van de ketting het lager al zit. :?: En ik kan geen rand zo zien, die over het lager zit, want dat zou ik verwachten als het lager van binnenuit geplaatst moet worden, dus zeg maar gezien van de drijfstang.
IMG_1365.jpg
IMG_1365.jpg (46.5 KiB) 3043 keer bekeken
IMG_1367.jpg
IMG_1367.jpg (43.24 KiB) 3043 keer bekeken
Ik heb geprobeerd de rand te meten, maar wil niet echt lukken. Ik schat dat de dikte van de buitenrand van het lager een mm of 3 is. Dan kan kloppen?? Als het meer is, zeg 7 mm dan kan ik me voorstellen dat het lager wordt tegengehouden door het linker motordeel.......
Mijn vrouw vond me altijd al een beetje eigenwijs ..... :twisted:
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Te eigewijs voor mij want kan je niet helemaal volgen :wink:

maar ff uit mn blote hoofd zit er een rand om het lager in de linker hoek..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Ik denk dat je maar een stukje vd buitenste ring vh lager kan zien, de rest vh lager zit volgens mij achter de rand vh carterdeksel.

Je lager is dus aan de buitenzijde groter dan hetgeen jij nu kan zien, dat is ook de reden waarom het lager er enkel langs de binnenkant vh carter uit gehaald kan worden, spijtig genoeg,... :evil:
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ik ga zo wat foto's maken hoewel ik nog werk genoeg heb, helaas heb ik gisteren avond mijn goede blok dicht gebouwd dus moet ik idd de zolder op. ik wil wel even een gewoon mail adres om de foto's te sturen want ik ben zo slecht met de computer dat ik er een uur over doe om de foto's op het goede formaat te krijgen. die moet je maar even aanpassen en da er zelf bij zetten om het voor iedereen duidelijk te maken. de kant van de distributie is overigens de moeilijkste kant om te zien ivm dat tandwiel. hoe je dat los krijgt (en nog moeilijker, weer vast met 60>100 Nm) heb ik nog niet over nagedacht omdat zoals ik al eerder zei die kant altijd fijn in het carter laat zitten.
mail of pb me even je e mail adres.
greetz Futurist
ik zie nuook juist Lummelke zijn uitleg en dat is helemaal juist, ik heb een foto van het rechter deksel van buiten en van binnen en dan wordt het helemaal duidelijk. trouwens als je wat moeilijk een lager erin of eruit krijgt dan leg ik de carter helft altijd even in BBQ , dan zet het alu iets meer uit als het staal van de lager en floept alles er zo in.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Yip, bij 150 graden heeft alles zn max tolerantie [ geleerd van Zot] en gaat alles makkelijk.. en er in kan je het lager een paar uur in de vriezer leggen en het blokdeel in de oven/BBQ :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

futurist schreef:ik ga zo wat foto's maken hoewel ik nog werk genoeg heb, helaas heb ik gisteren avond mijn goede blok dicht gebouwd dus moet ik idd de zolder op. ik wil wel even een gewoon mail adres om de foto's te sturen want ik ben zo slecht met de computer dat ik er een uur over doe om de foto's op het goede formaat te krijgen. die moet je maar even aanpassen en da er zelf bij zetten om het voor iedereen duidelijk te maken. de kant van de distributie is overigens de moeilijkste kant om te zien ivm dat tandwiel. hoe je dat los krijgt (en nog moeilijker, weer vast met 60>100 Nm) heb ik nog niet over nagedacht omdat zoals ik al eerder zei die kant altijd fijn in het carter laat zitten.
mail of pb me even je e mail adres.
greetz Futurist
ik zie nuook juist Lummelke zijn uitleg en dat is helemaal juist, ik heb een foto van het rechter deksel van buiten en van binnen en dan wordt het helemaal duidelijk. trouwens als je wat moeilijk een lager erin of eruit krijgt dan leg ik de carter helft altijd even in BBQ , dan zet het alu iets meer uit als het staal van de lager en floept alles er zo in.
Hoi Futurist, mijn mailadres is hans.gommans@me.com
Fijn dat je de moeite even neemt. Enne, mijn zoon zit regelmatig met zijn vrienden aan de BBQ. Wie weet leg ik de carterhelft even langs de spareribs. :D :D

Futurist heeft nog wat foto's nagestuurd.
29062012486-1.jpg
29062012486-1.jpg (65.3 KiB) 3005 keer bekeken
29062012485-1.jpg
29062012485-1.jpg (107.1 KiB) 3005 keer bekeken
29062012484-1.jpg
29062012484-1.jpg (120.92 KiB) 3005 keer bekeken
Thanxs !!!
Laatst gewijzigd door Zwaailicht op do jul 05, 2012 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

lummelke schreef: spijtig genoeg,... :evil:
Idd spijtig genoeg. :(
Ga de garage maar even opruimen, zodat ik wat meer plaats krijg voor onderdelen. En even bij de sleuteltips kijken of er een uitvoerigere WPHB is dan die die ik nu heb.
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Hey ik heb gezien dat de lagers links en rechts verschillend zijn, rond de € 25 per stuk excl BTW en verz kn.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

het linker lager;6209--------------------------------------------------------------------------------
Artikelnr.6209 Type lager 1-rijig groefkogellager-open

Fabrikaat KOYO d 45 D 85 B 19 Prijs € 18,02

Gewicht gram 407.0 Max. toeren per minuut (tpm) Oliesmering : 9200/ Vetsmering : 7700

Max. draaggetallen (kg) Dynamisch (Cr) : 3270 / Statisch (Cor) : 2030

Diversen1 Op aanvraag leverbaar met groef (N) of met groef en snapring (NR)
Diversen2 Automotive klasse, voor de meest veeleisende toepassing. Japan productie.


Het rechter lager 6308; zelfde verhaal
d 40 D 90 B 23 Prijs € 23

IK ZIE NU WAT JE GEDAAN HEB, boven de 9500rpm wezen scheuren zeker ...............................

greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ik zou die paar euro meer uitgeven en voor een echt merk gaan, je locale technisch handelsonerneming oid zal ze echt wel in SKF of zo kunnen bestellen.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

Lijkt mij ook teveel werk / schade risico voor weinig geld verschil,
ik ben meestal erg makkelijk maar niet met dit soort dingen.
have BIG fun

D.F.M.T.
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

futurist schreef:IK ZIE NU WAT JE GEDAAN HEB, boven de 9500rpm wezen scheuren zeker ...............................

greetz Futurist
Shit, betrapt ...... :| :|

Bedankt heren voor de hoeveelheid input!
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

Nou, gisteren eerst met de 800 aan het spelen geweest met Geoffrey (KTM 990 Adv) in de Kuil van IJmuiden. :D Heerlijk weer en ik had er ook heul, veul zin in.
Voor de liefhebbers, filmje gemaakt van 3Gb ...... na bewerking :shock:

http://youtu.be/EYHDdPaG8jE

Daarna begonnen om de garage op te ruimen en iets meer plek te krijgen. De kapotte BIG even buiten geparkeerd naast de trailer. Volgende week, als het werk het een beetje toelaat, verder met het blok.
IMG_1427.JPG
IMG_1427.JPG (144.91 KiB) 2987 keer bekeken
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

Nou, projectje had een tijdje stil gelegen. Druk .... druk ..... druk ....... :(
De garage had ik al opgeruimd, dus het kon weer. Kop is eraf. Letterlijk.

Ik heb over drie dingen een vraag :
IMG_1436.jpg
IMG_1436.jpg (87.53 KiB) 2969 keer bekeken
Het lijkt alsof dit een metalen filter is, die in de "oliestroom" zit. Klopt dat en moet die vervangen worden?
IMG_1440.jpg
IMG_1440.jpg (88.74 KiB) 2969 keer bekeken
Om de kettingspanner te ontspannen, moet je met de schroevendraaier erin met de klok mee draaien. Maar op het moment dat je de schroevendraaier eruit haalt, klapt de spanner weer terug in de gewone stand. Klopt dat? Is dit een soort van zelfspanner??
IMG_1455.jpg
IMG_1455.jpg (62.57 KiB) 2969 keer bekeken
Ik zie twee soorten bussen, alleen zou er vier verwachten. Heb ook gekeken of er soms twee bussen verzonken zijn, maar nog niet tegengekomen. Weet iemand of dat zo klopt?
Ik moeg nog in het WPHB kijken, maar misschien weet iemand dit zo :lol:
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ja, ja en ja
idd het is een "filter" maar hoeft niet vervangen, het filtert de nog aanwezige oliedruppels in de carterdamp zodat er echt alleen carterdamp via de slang naar het luchtfilter gaat en door de motor wordt verbrand.
idd je spanner werkt dus (nog) goed. ik zou wel dat beruchte veertje in die spanner vervangen, zij blijken bij 50.000km+ nog wel eens te breken en das nie goe
idd per deksel of cilcinder in dat geval (de kop ook) zitten er 2 pas bussen, das voldoende om de delen goed te monteren (centreren) en dus ook de pakkingen op de juiste plaats te houden.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Zwaailicht
Berichten: 554
Lid geworden op: za jan 21, 2012 21:47
Locatie: Hoorn NH

futurist schreef:ja, ja en ja
idd het is een "filter" maar hoeft niet vervangen, het filtert de nog aanwezige oliedruppels in de carterdamp zodat er echt alleen carterdamp via de slang naar het luchtfilter gaat en door de motor wordt verbrand.
idd je spanner werkt dus (nog) goed. ik zou wel dat beruchte veertje in die spanner vervangen, zij blijken bij 50.000km+ nog wel eens te breken en das nie goe
idd per deksel of cilcinder in dat geval (de kop ook) zitten er 2 pas bussen, das voldoende om de delen goed te monteren (centreren) en dus ook de pakkingen op de juiste plaats te houden.
greetz Futurist
Thnxs Futurist. Brommer heeft 48000 km gelopen, dus zal het veertje maar op de onderdelenlijst gaan plaatsen. :)
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Plaats reactie