vraagje.....ik heb sinds kort een exc 520.
Nu zit er een rammel in, volgens mij aan de rechter kant van het blok.
Een kennis riep meteen Big-end maar volgens mij hoor je die niet constant. De tik is er altijd, onbelast stationair, tijdens het rijden etc.
Iemand een idee? koppeling, distributie? ik kom van een xr400 en die maakte ook wel wat mechanisch geluid maar dit lijkt me te veel.
EXC 520 rammel
Moderator: ghulst
ik heb zelf wel de indruk dat het bij de koppeling vandaan komt. Gisteren de olie vervangen en de daarbijbehorende fiters en screens. Op wat frictiemateriaal van de koppeling na geen bijzonderheden gezien. Volgens mij tref je bij een kapot big end een hoop ijzer aan in de screens en het magneetje van de aftapplug. deze waren brandschoon.
WR450f, 2004
EXC 520, 2002 exit
XR 400R, exit
XR 600R, exit
EXC 520, 2002 exit
XR 400R, exit
XR 600R, exit
Trek bij het stationair draaien de koppelingshandel eens in; als het de koppeling alleen is wordt het gerammel een stuk minder Dit koppelingsgerammel is normaal bij deze EXC blokken, welke verder kwalitatief super zijn
Zoals gezegd, moer aan rechterkant zit los en waarschijnlijk moet je nu ook een nieuw spietje zetten. reparasietje van niks..
heeft de vorige eigenaar dan toch net voor jou de olie ververst .. niet zo raar dat je dan geen gruis en puin in je olie kan vinden.wijg schreef:ik heb zelf wel de indruk dat het bij de koppeling vandaan komt. Gisteren de olie vervangen en de daarbijbehorende fiters en screens. Op wat frictiemateriaal van de koppeling na geen bijzonderheden gezien. Volgens mij tref je bij een kapot big end een hoop ijzer aan in de screens en het magneetje van de aftapplug. deze waren brandschoon.
dat vermoeden wordt versterkt door dat je zelf zegt dat het magneetje van de aftap brandschoon is , normaal hangt er altijd wel wat aan , wat gruis uit de bak of koppeling.
4 strokes only !!
Ik zal het wat nuanceren.
Met brandschoon bedoelde ik meer dat ik geen zooi tegenkwam die ik niet wilde zien. Er zat wel wat frictiemateriaal van de koppeling in de screens en het magneetje, daar schrik ik niet van. De olie was wel van het type: aan vervanging toe!
Ik vermoed dat het inderdaad de moer aan de koppelingszijde is maar weet het dus niet zeker.
Ik lepel komende week het blok eruit en deze gaat dan naar L. Bremer. Hij kijkt hem helemaal na. Dan weet ik iig waar ik aan toe ben.
Verder echt wel een mega prettig fietsje, erg strak sturen en power zat, misschien wel iets te veel
Met brandschoon bedoelde ik meer dat ik geen zooi tegenkwam die ik niet wilde zien. Er zat wel wat frictiemateriaal van de koppeling in de screens en het magneetje, daar schrik ik niet van. De olie was wel van het type: aan vervanging toe!
Ik vermoed dat het inderdaad de moer aan de koppelingszijde is maar weet het dus niet zeker.
Ik lepel komende week het blok eruit en deze gaat dan naar L. Bremer. Hij kijkt hem helemaal na. Dan weet ik iig waar ik aan toe ben.
Verder echt wel een mega prettig fietsje, erg strak sturen en power zat, misschien wel iets te veel
WR450f, 2004
EXC 520, 2002 exit
XR 400R, exit
XR 600R, exit
EXC 520, 2002 exit
XR 400R, exit
XR 600R, exit
Als het alleen die moer is dan is het niet erg zinvol om daarvoor je blok er onderuit te halen.wijg schreef:Ik zal het wat nuanceren.
Met brandschoon bedoelde ik meer dat ik geen zooi tegenkwam die ik niet wilde zien. Er zat wel wat frictiemateriaal van de koppeling in de screens en het magneetje, daar schrik ik niet van. De olie was wel van het type: aan vervanging toe!
Ik vermoed dat het inderdaad de moer aan de koppelingszijde is maar weet het dus niet zeker.
Ik lepel komende week het blok eruit en deze gaat dan naar L. Bremer. Hij kijkt hem helemaal na. Dan weet ik iig waar ik aan toe ben.
Verder echt wel een mega prettig fietsje, erg strak sturen en power zat, misschien wel iets te veel
blokje er uit gehaald. olie er af.......ijzer puin in de olie. Paniek....big-end???
Het blok is weggebracht en opengemaakt/gecontroleerd. Alles was brandspankingnew!!!!
lagers, nokkenassen, big-end, zuiger, cylinder/wand etc etc. Niets aan de hand.
Waarschijnlijk is de aftapplug onder in het carter er ooit scheef in gedraaid en is er iets van de draad in het carter terecht gekomen. Blokje word weer netjes dichtgemaakt en gaat de brommer weer in. Op naar westerbork!!!!!!!!
Het blok is weggebracht en opengemaakt/gecontroleerd. Alles was brandspankingnew!!!!
lagers, nokkenassen, big-end, zuiger, cylinder/wand etc etc. Niets aan de hand.
Waarschijnlijk is de aftapplug onder in het carter er ooit scheef in gedraaid en is er iets van de draad in het carter terecht gekomen. Blokje word weer netjes dichtgemaakt en gaat de brommer weer in. Op naar westerbork!!!!!!!!
WR450f, 2004
EXC 520, 2002 exit
XR 400R, exit
XR 600R, exit
EXC 520, 2002 exit
XR 400R, exit
XR 600R, exit