EXC 520 rammel

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, GuyC, Rudy

Plaats reactie
wijg
Berichten: 37
Lid geworden op: do dec 09, 2010 10:44

EXC 520 rammel

Bericht door wijg »

vraagje.....ik heb sinds kort een exc 520.
Nu zit er een rammel in, volgens mij aan de rechter kant van het blok.
Een kennis riep meteen Big-end maar volgens mij hoor je die niet constant. De tik is er altijd, onbelast stationair, tijdens het rijden etc.
Iemand een idee? koppeling, distributie? ik kom van een xr400 en die maakte ook wel wat mechanisch geluid maar dit lijkt me te veel.
WR450f, 2004
EXC 520, 2002 exit
XR 400R, exit
XR 600R, exit
han
Berichten: 65
Lid geworden op: za mei 26, 2007 18:32

Re: EXC 520 rammel

Bericht door han »

De moer van het primaire tandwiel op de krukas zit wel eens los.
Het big-end kan het ook zijn
JoeBaR
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Re: EXC 520 rammel

Bericht door JoeBaR »

big endtjes hoor je wel constant als een ratelend geluid .


distributie en de koppelingskorf maken herrie dat is niet vreemd bij o.a een 520.
4 strokes only !!
wijg
Berichten: 37
Lid geworden op: do dec 09, 2010 10:44

Re: EXC 520 rammel

Bericht door wijg »

ik heb zelf wel de indruk dat het bij de koppeling vandaan komt. Gisteren de olie vervangen en de daarbijbehorende fiters en screens. Op wat frictiemateriaal van de koppeling na geen bijzonderheden gezien. Volgens mij tref je bij een kapot big end een hoop ijzer aan in de screens en het magneetje van de aftapplug. deze waren brandschoon.
WR450f, 2004
EXC 520, 2002 exit
XR 400R, exit
XR 600R, exit
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Re: EXC 520 rammel

Bericht door folie »

zoals gezegd, de moer van het primaire tandwiel op de krukas gaat nogal eens los. Is geloof ik linkse schroefdraad..
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Re: EXC 520 rammel

Bericht door Joop »

Trek bij het stationair draaien de koppelingshandel eens in; als het de koppeling alleen is wordt het gerammel een stuk minder :idea: Dit koppelingsgerammel is normaal bij deze EXC blokken, welke verder kwalitatief super zijn :D
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: EXC 520 rammel

Bericht door Wortel »

Zoals gezegd, moer aan rechterkant zit los en waarschijnlijk moet je nu ook een nieuw spietje zetten. reparasietje van niks..
wimmetjeb
Berichten: 17
Lid geworden op: zo okt 07, 2007 21:29

Re: EXC 520 rammel

Bericht door wimmetjeb »

mijn 520 rammelt al 10 jaar hoop dat hij nog effe een paar jaar door rammelt
ktm 520
JoeBaR
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Re: EXC 520 rammel

Bericht door JoeBaR »

wijg schreef:ik heb zelf wel de indruk dat het bij de koppeling vandaan komt. Gisteren de olie vervangen en de daarbijbehorende fiters en screens. Op wat frictiemateriaal van de koppeling na geen bijzonderheden gezien. Volgens mij tref je bij een kapot big end een hoop ijzer aan in de screens en het magneetje van de aftapplug. deze waren brandschoon.
heeft de vorige eigenaar dan toch net voor jou de olie ververst .. niet zo raar dat je dan geen gruis en puin in je olie kan vinden.

dat vermoeden wordt versterkt door dat je zelf zegt dat het magneetje van de aftap brandschoon is , normaal hangt er altijd wel wat aan , wat gruis uit de bak of koppeling.
4 strokes only !!
wijg
Berichten: 37
Lid geworden op: do dec 09, 2010 10:44

Re: EXC 520 rammel

Bericht door wijg »

Ik zal het wat nuanceren.
Met brandschoon bedoelde ik meer dat ik geen zooi tegenkwam die ik niet wilde zien. Er zat wel wat frictiemateriaal van de koppeling in de screens en het magneetje, daar schrik ik niet van. De olie was wel van het type: aan vervanging toe!
Ik vermoed dat het inderdaad de moer aan de koppelingszijde is maar weet het dus niet zeker.
Ik lepel komende week het blok eruit en deze gaat dan naar L. Bremer. Hij kijkt hem helemaal na. Dan weet ik iig waar ik aan toe ben.
Verder echt wel een mega prettig fietsje, erg strak sturen en power zat, misschien wel iets te veel :wink:
WR450f, 2004
EXC 520, 2002 exit
XR 400R, exit
XR 600R, exit
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Re: EXC 520 rammel

Bericht door folie »

wijg schreef:Ik zal het wat nuanceren.
Met brandschoon bedoelde ik meer dat ik geen zooi tegenkwam die ik niet wilde zien. Er zat wel wat frictiemateriaal van de koppeling in de screens en het magneetje, daar schrik ik niet van. De olie was wel van het type: aan vervanging toe!
Ik vermoed dat het inderdaad de moer aan de koppelingszijde is maar weet het dus niet zeker.
Ik lepel komende week het blok eruit en deze gaat dan naar L. Bremer. Hij kijkt hem helemaal na. Dan weet ik iig waar ik aan toe ben.
Verder echt wel een mega prettig fietsje, erg strak sturen en power zat, misschien wel iets te veel :wink:
Als het alleen die moer is dan is het niet erg zinvol om daarvoor je blok er onderuit te halen.
wijg
Berichten: 37
Lid geworden op: do dec 09, 2010 10:44

Re: EXC 520 rammel

Bericht door wijg »

blokje er uit gehaald. olie er af.......ijzer puin in de olie. Paniek....big-end???
Het blok is weggebracht en opengemaakt/gecontroleerd. Alles was brandspankingnew!!!!
lagers, nokkenassen, big-end, zuiger, cylinder/wand etc etc. Niets aan de hand.
Waarschijnlijk is de aftapplug onder in het carter er ooit scheef in gedraaid en is er iets van de draad in het carter terecht gekomen. Blokje word weer netjes dichtgemaakt en gaat de brommer weer in. Op naar westerbork!!!!!!!! :D :D
WR450f, 2004
EXC 520, 2002 exit
XR 400R, exit
XR 600R, exit
Plaats reactie