Beste Heren,
Wat een fantastisch weekend was het om er even op uit te gaan.
Ik vertrok afgelopen donderdag met 6 vrienden (FZ6, Fazer600, TL1000, bandit, thundercat, aprillia falco) naar luxemburg. Fantastisch weer en een goede snelwegrit brachten ons daar. Alleen bleek ik een lekke binnenband te hebben waardoor ik met 140kmu en 0.8bar mn MEFO explorer kapot gereden had. Ik was 4 noppen armer en de rest was ingescheurt. Nadat ik een nieuwe binnenband had bleek de schade wel mee te vallen want ik heb de hele rit lekker geblaft met de BIG.
Wat kan deze machine sturen zeg! Zeker met een niet ideaal wegdek en krappe bochtjes is hij bijna niet bij te houden. Goed werk van MEFO om het glimmende deel boven te houden (actie fotos volgen).
Nu ging ik na 4 dagen lekker gestuurd te hebben gistermiddag op pad naar huis en begon de BIG toch een beetje te protesteren...
Hier komt de situatieschets in niet technische termen...
- Ik reed weg en hij gaf het gevoel bij constant gas dat de tank leeg was en ik hem op reserve moest zetten. Hij hield dus in. Maar af en toe schoot hij er wel weer van door....
-Bij dit inhouden schoot de toerenteller ook naar "0"!
-Het had de voorgaande avond keihard geregend, electrische lekkage?
-Na wat gesleutel denk ik dat het de tweede bougie moet zijn. De bougiedop doet het nog wel, de kleine imbus-sleutel die we erin stopte maakte mooie vonken. Maar mn bougiedop in het sleutelsetje is dermate rond dat hij niet in staat was de bougie te verwijderen...
Bij aankoop eerder dit jaar heeft de vorige eigenaar nog even snel de bougies gewisseld. Ik twijfel nu of dit de juiste waren. Zou dit in combinatie met een te rijke afstelling die ik had kunnen leiden tot het inhouden dat ik nu ervaar.
Gelukkig kon ik met een flinke dosering gas toch thuis komen (max 110kmu).
IS dit een bekend verhaal? Ik zal vandaag of morgen even de bougies verwijderen om te kijken of dit : a) de juiste zijn, en b) hoe de staat ervan is.
Greetz
luxemburgse bougie troubles...
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
klinkt wel bekend, vervang de bougies en kijk ff of de stekkertjes op de bobines goed strak zitten en of de bougie doppen strak op de bougies zitten..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Idd, begin met verse bougies en eventueel doppen/kabels (kijk hier voor welke --> http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=12133 ). Als dat het probleem niet oplost kun je het beste even de stator (de DR800 heeft twee apart spoelen op de stator voor de ontsteking), de pickup-spoel, bobines en de tussenliggende stekkerverbindingen doormeten. Als laatste heb je nog de CDI, maar ik heb het idee dat die niet echt snel stuk gaat.
En ja, je kan er aardig hard mee hoeken. Bij krappe bochten en slecht wegdek gaat de DR-rijder er es echt lekker voor zitten
En ja, je kan er aardig hard mee hoeken. Bij krappe bochten en slecht wegdek gaat de DR-rijder er es echt lekker voor zitten
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
met een DR rijd je het gros van de motors ook wel kwijt op een krappe dijk rit
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
zie hier het resultaat van een sleutelsessie...
Het heeft even geduurd maar nu heb ik eindelijk de bougies eruit.
De bovenste bougie was iets vochtig maar vooral gewoon zwart...
de bougie aan de zijkant is helaas helemaal dichtgeslipt met verbande olie klonten!?
hij heeft ook veel olie genomen tijdens het ritje vanuit Groningen naar Luxemburg en terug (eigenlijk wel vrij plotseling, voor deze trip reed ik dan wel niet zo regelmatig maar heb ik hem niet bij hoeven vullen).
Is dit het begin van een pijnlijk verhaal?
Groeten een geschrokken MrLittle!
Het heeft even geduurd maar nu heb ik eindelijk de bougies eruit.
De bovenste bougie was iets vochtig maar vooral gewoon zwart...
de bougie aan de zijkant is helaas helemaal dichtgeslipt met verbande olie klonten!?
hij heeft ook veel olie genomen tijdens het ritje vanuit Groningen naar Luxemburg en terug (eigenlijk wel vrij plotseling, voor deze trip reed ik dan wel niet zo regelmatig maar heb ik hem niet bij hoeven vullen).
Is dit het begin van een pijnlijk verhaal?
Groeten een geschrokken MrLittle!
Of zou die ene bougie zo vies kunnen zijn omdat hij stuk is gegaan en ik er nog een stuk mee naar huis ben gereden? dan vuurt hij immer niet meer en brand hij het vuil niet meer weg.
Dat neemt nog niet weg dat hij in eens erg olie is gaan nemen...
Wat wel twee dingen zijn die eventueel betrokken zijn bij het probleem:
1) bij de olie verwissel 1500km voor de trip en dus nu 3000km geleden ben ik voor vol-syntheet gegaan van castrol offroad power....
2) het begon allemaal een beetje minder te lopen toen ik 98 tankte in luxemburg door het zeeer kleine prijsverschil aantrekkelijk geworden.
Shell 100 zou ook vuil moeten losweken volgens de reclame. zou de 98 dat bij mij ook gedaan hebben?
Dat neemt nog niet weg dat hij in eens erg olie is gaan nemen...
Wat wel twee dingen zijn die eventueel betrokken zijn bij het probleem:
1) bij de olie verwissel 1500km voor de trip en dus nu 3000km geleden ben ik voor vol-syntheet gegaan van castrol offroad power....
2) het begon allemaal een beetje minder te lopen toen ik 98 tankte in luxemburg door het zeeer kleine prijsverschil aantrekkelijk geworden.
Shell 100 zou ook vuil moeten losweken volgens de reclame. zou de 98 dat bij mij ook gedaan hebben?
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
- Locatie: Amsterdam
Mag ik een duit in het zakje doen??
Mijn bougies gaven ook dat scheve beeld.. bougiedoppen vervangen en een stuk beter..
Mijn bougies gaven ook dat scheve beeld.. bougiedoppen vervangen en een stuk beter..
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Rustig, geen stress
Idd eerst ff kijken hoe het er uitziet met nieuwe bougies
En pas bij een verbruik van 1 op 1000km olie ga ik me pas echt zorgen maken
Idd eerst ff kijken hoe het er uitziet met nieuwe bougies
En pas bij een verbruik van 1 op 1000km olie ga ik me pas echt zorgen maken
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Thnx,
Ik heb er nieuwe bougies in en weer weigert er 1 dienst, dus mogelijk de dop/kabel?
We hebben wel al even gecheckt of deze een klein imbusje kan vonken en ja dat was het geval... misschien is de weerstand van een bougie wel gewoon te veel!?
Ik heb eerlijk gezegd de olie heel grof bijgehouden dus het kan zowel slecht als goed uitvallen. Maar net even een proffesional bezocht en die rook olie en zag de aanslag van olie op de uitlaat...
Zouden het niet versleten zuigerveren kunnen zijn?
Ik heb er nieuwe bougies in en weer weigert er 1 dienst, dus mogelijk de dop/kabel?
We hebben wel al even gecheckt of deze een klein imbusje kan vonken en ja dat was het geval... misschien is de weerstand van een bougie wel gewoon te veel!?
Ik heb eerlijk gezegd de olie heel grof bijgehouden dus het kan zowel slecht als goed uitvallen. Maar net even een proffesional bezocht en die rook olie en zag de aanslag van olie op de uitlaat...
Zouden het niet versleten zuigerveren kunnen zijn?
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
- Locatie: Amsterdam
de mijne rookte op de testbank ernstig... compressie test zegt dan erg veel... (dan weet je wat de zuigerveren doen)
Weerstand van een dop meten is erg moeilijk.. en demonteren zegt ook weinig.. alleen dat als het witte stifje geen metaal kleurige eindes meer heeft het niet goed is..
Weerstand van een dop meten is erg moeilijk.. en demonteren zegt ook weinig.. alleen dat als het witte stifje geen metaal kleurige eindes meer heeft het niet goed is..
Wel nu....
Ik heb afgelopen week de BIG naar een monteur gebracht voor onderzoek van de kwaaltjes die ik had:
-plotseling olieverbruik
-uitval 1 bougie
-waardoor prestatie verlies
Nu heeft hij mij vanmorgen even gebeld met wat vervelend nieuws. Hij is met een cameratie de cillinder gaan bekijken en hij vond een erg beschadigde zuiger, een beschadigde zuigerwand (juiste benaming vergeten) en mogelijk serieuze schade aan de kleppen links (vandaar ook de vieze en kapotte bougie aan die zijde?).
Nu is dit natuurlijk erg prijzig om te fixen en te uitgebreid voor mij om dit even zelf te toen. BALEN!
Nu even goed nadenken wat het slimst is. Financieel kan dit er niet echt bij. Eind augustus beginnen bij een nieuwe baan aan de andere kant van het land, dus: verhuizen, klussen, dubbele lasten, etc.
Donderdag of vrijdag ga ik even bij de BIG langs om te kijken wat de opties zijn.
Ik heb afgelopen week de BIG naar een monteur gebracht voor onderzoek van de kwaaltjes die ik had:
-plotseling olieverbruik
-uitval 1 bougie
-waardoor prestatie verlies
Nu heeft hij mij vanmorgen even gebeld met wat vervelend nieuws. Hij is met een cameratie de cillinder gaan bekijken en hij vond een erg beschadigde zuiger, een beschadigde zuigerwand (juiste benaming vergeten) en mogelijk serieuze schade aan de kleppen links (vandaar ook de vieze en kapotte bougie aan die zijde?).
Nu is dit natuurlijk erg prijzig om te fixen en te uitgebreid voor mij om dit even zelf te toen. BALEN!
Nu even goed nadenken wat het slimst is. Financieel kan dit er niet echt bij. Eind augustus beginnen bij een nieuwe baan aan de andere kant van het land, dus: verhuizen, klussen, dubbele lasten, etc.
Donderdag of vrijdag ga ik even bij de BIG langs om te kijken wat de opties zijn.
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
- Locatie: Amsterdam
Damn, balen man!! Succes met de keuze's! Sterkte..
Head overhaul (valve seats cutting and lapping, valves cutting and lapping): 70 Euros
If replacement valves needed 4 X 20 Euros = 80 Euros
Cylinder boring and honing: 55 Euros
New +0.5 piston with rings: 230 Euros
Valve seals: 4X3= 12 Euro
Reuse head and cylinder gasket
Total budget - as you can see quite low. And another 100 000 km of trouble-free riding.
If replacement valves needed 4 X 20 Euros = 80 Euros
Cylinder boring and honing: 55 Euros
New +0.5 piston with rings: 230 Euros
Valve seals: 4X3= 12 Euro
Reuse head and cylinder gasket
Total budget - as you can see quite low. And another 100 000 km of trouble-free riding.
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
- Locatie: Amsterdam
447 euro low cost hmmm.. i would use new gaskets.. and would replace balancer and cam chain too...
447 IF you buy brand new piston. Which you do not have to buy new until you not looked, but measured piston. Unless motor is open nobody can tell state of piston. Only part of cylinder wall. Rings will do.
It saves more money on oil
Chains need replacement if they need replacement. Chains in "donor" bike I bought are within 0.5 mm tolerance from new.
New gasket 30 euros top 12 euros down.
There is no bike on earth that will not require maintenance at some point.
Bikes are toys and not practical vehicles it's just motorcyclists do not admit it
It saves more money on oil
Chains need replacement if they need replacement. Chains in "donor" bike I bought are within 0.5 mm tolerance from new.
New gasket 30 euros top 12 euros down.
There is no bike on earth that will not require maintenance at some point.
Bikes are toys and not practical vehicles it's just motorcyclists do not admit it
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
- Locatie: Amsterdam
You're right.. hobby's may cost money... but you still got to have the money.. next winter my engine will be opened... how are the other bearings inside the crankcase? No worries?
This is why I bought donor bike and slowly selling parts to finance my DR.
Bearings in both my and donor bike are in excellent state. Which is no surprise - taking into account size of bearings. They may well be used on tractors Huge
Donor bike head - exhaust valves seats corroded, but geometry perfect
my bike valve seats - geometry off
donor bike piston - size within limit
my pistong - impressions from valves smoothed out. Size within limit
donor bike head after professional work
now waiting for pros to make choice from 2 cylinders and 2 pistons I gave them. They make their own piston rings too. Cheap.
Bearings in both my and donor bike are in excellent state. Which is no surprise - taking into account size of bearings. They may well be used on tractors Huge
Donor bike head - exhaust valves seats corroded, but geometry perfect
my bike valve seats - geometry off
donor bike piston - size within limit
my pistong - impressions from valves smoothed out. Size within limit
donor bike head after professional work
now waiting for pros to make choice from 2 cylinders and 2 pistons I gave them. They make their own piston rings too. Cheap.
Well gentlemen...
Ik heb de knoop doorgehakt. Ik zal afscheid moeten nemen van mn DR BIG. Het was kort en lekker krachtig!
De zuiger is veranderd in een maanlandschap, er zijn kleppen beschadigd en er zit gruis door het hele blok. Ik heb helaas niet de tijd, de moed en de middelen (appartement zonder schuur en degelijk gereedschap) om de klus zelf te klaren en zoals jullie wel aanvoelen is dit een dure klus om te laten doen...
DUS mijn vraag aan jullie is.
Kennen jullie iemand die interesse heeft in een lopende maar zwaar manke BIG?
Of heeft er iemand interesse in de volgende losse items voor weinig en gloedjenieuw! 1200km mee gereden!
- valbeugels (hessler)
- wirth progressieve voorvering (hessler)
- rvs omvlochten remleidingen voor en achter
- remblokken voor (carbone loraine), zijn echte ankers!
- remblokjes achter (nog in verpakking ook carbone loraine)
- nieuwe spiegels (foto zal volgen)
- stuurverhogers 25mm (Hessler)
- Polisport handkappen
- mefo explorer voorband, (achter is er ook maar mist een paar nopjes)
Dit zijn de nieuwe dingen aan mn BIG dus laat maar horen, natuurlijk wil ik ook wel de standaard onderdelen voor je lospeuteren maar die ga ik hier niet opnoemen haha.
Eventuele biedingen graag via PB.
Het is jammer maar ik kan nu niks anders.
Greetz
Ik heb de knoop doorgehakt. Ik zal afscheid moeten nemen van mn DR BIG. Het was kort en lekker krachtig!
De zuiger is veranderd in een maanlandschap, er zijn kleppen beschadigd en er zit gruis door het hele blok. Ik heb helaas niet de tijd, de moed en de middelen (appartement zonder schuur en degelijk gereedschap) om de klus zelf te klaren en zoals jullie wel aanvoelen is dit een dure klus om te laten doen...
DUS mijn vraag aan jullie is.
Kennen jullie iemand die interesse heeft in een lopende maar zwaar manke BIG?
Of heeft er iemand interesse in de volgende losse items voor weinig en gloedjenieuw! 1200km mee gereden!
- valbeugels (hessler)
- wirth progressieve voorvering (hessler)
- rvs omvlochten remleidingen voor en achter
- remblokken voor (carbone loraine), zijn echte ankers!
- remblokjes achter (nog in verpakking ook carbone loraine)
- nieuwe spiegels (foto zal volgen)
- stuurverhogers 25mm (Hessler)
- Polisport handkappen
- mefo explorer voorband, (achter is er ook maar mist een paar nopjes)
Dit zijn de nieuwe dingen aan mn BIG dus laat maar horen, natuurlijk wil ik ook wel de standaard onderdelen voor je lospeuteren maar die ga ik hier niet opnoemen haha.
Eventuele biedingen graag via PB.
Het is jammer maar ik kan nu niks anders.
Greetz
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
- Locatie: Amsterdam
Balen man!
Als de valbeugels voor een sr43 zijn zijn die verkocht!!
Als de valbeugels voor een sr43 zijn zijn die verkocht!!
Haa ik had al verwacht dat die wel lekker in de markt liggen.
Ik ga volgende week tijdens koopavond al het snoepgoed van de BIG af sleutelen (hij staat nu nog in de vakgarage) en dan kan ik ook pas echt gaan handellen natuurlijk.
Groeten Jelle
Ik ga volgende week tijdens koopavond al het snoepgoed van de BIG af sleutelen (hij staat nu nog in de vakgarage) en dan kan ik ook pas echt gaan handellen natuurlijk.
Groeten Jelle
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Zonde man
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997