wirth voorvering

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
mrLittle
Berichten: 61
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 11:17

Goedendag!


Ik heb zoals velen hier besloten mijn standaard voorvering te vervangen. Ik koos voor de wirth progressieve vering via Hessler.

Toen ik gisteren aan het sleutelen was om alles netjes te vervangen kwam ik een paar dingen tegen of merkte ik op:

- de vulbussen bij de standaard vering.
-de olie was vies (groenig)
- er was weinig olie (grote luchtkamer)

- en de wirth vering is ongeveer 2cm langer dan de originele.

Nu zijn die vulbussen iets van 10cm (minimaal) en die komen samen met de standaard vering tot precies de bovenkant van de vorkpoten.

Dus kwam de wirth vering na plaatsing ongeveer op een slordige 10cm diep in de vorkpoten.

Toen ging ik twijfelen. Op dit forum bij de sleuteltips had ik gelezen dat de vulbussen niet weer terug moesten maar.... moeten ze niet op spanning gemonteerd worden zoals de standaard veren?

Dus toen maar even een mailtje naar Hessler en hij vertelde me dat ik inderdaad gewoon de vulbussen weer moest terug plaatsen.

Dus gedaan, alles weer gemonteerd en de weg op... Behoorlijk strak hoor zo. Ik had hem niet zo strak verwacht. Voor op de weg wel lekker, maar off the road?

Iemand hetzelfde gedaan? Of zonder vulbussen met dezelfde vering?
Omdat hij nu zo veel strakker is dan voorheen twijfel ik een beetje. Ik kon hem voorheen in de voorrem gewoon tot bijna maximaal duwen (dus heeeeel slappe vering) en daarom kan dit strakke vering (misschien wel de juiste afstelling) gewoon even wennen zijn.

Iemand advies?


Greetz JK
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

mrLittle schreef:Iemand hetzelfde gedaan? Of zonder vulbussen met dezelfde vering?
Ik heb een SR41 en de progressieve voorveren MET vulbussen en de progressieve achterwokkel van Hessler en kan er zonder de uiterste van te gebruiken mee door het zand hobbelen.

LEO
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ik had progressieve voorvering van Technoflex,
maar ik heb de originele bussen 4cm ingekort.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
DanielBIG
Berichten: 71
Lid geworden op: za nov 20, 2010 13:47

Ik heb ook progressieve voorvering en de achterveer van Hessler en heb bij de voorvering de vulbussen we ook gewoon in gedaan. Stond inderdaad op dit forum dat dit niet de bedoeling was maar het ging zonder al te veel geweld dus vermoedde ik dat het zo moest.

Staat bij mij ook vrij strak nu, erg lekker op de weg vind ik zelf.
JarnoV
Berichten: 18
Lid geworden op: di apr 26, 2011 11:47
Locatie: friesland

Hallo,
Ik heb zelf een tijdje aan motocross gedaan en wat mij het eerst opviel aan de BIG met standaardvering hoe slap hij staat en dat je bij een sprongetje(drempel)
erg op het voorwiel land wat op te lossen is door de vering voor harder te zetten ik denk dus wel dat het goed komt Maar als je hem nog steeds te hard vind zou je idd een stukje van de vulbus af kunnen zagen.
Hopelijk heb je hier iets aan.

vr gr JarnoV
mrLittle
Berichten: 61
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 11:17

Dank jullie wel.

Ik g het eerst zo even gebruiken. Nu ik weet dat ik de boel niet op TE veel spanning heb gezet kan ik dit rustig doen.

Vandaag even de carb instellingen op standaard zetten (ik had een van de naalden 1 standje rijker gezet). Want op de snelweg is met 120-140 kmh 1 op 13 toch wel iets te veel niet?

Greetz JK
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

JarnoV schreef:door de vering voor harder te zetten

vr gr JarnoV
Bij een Big kun je de voorvering toch niet instellen?
alleen door de luchtkamer, maar naar mijn idee had dat niet zo heel gek veel zin.
daarom ben ik toen overgegaan op een set progressieve veren.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
DanielBIG
Berichten: 71
Lid geworden op: za nov 20, 2010 13:47

mrLittle schreef:Dank jullie wel.

Ik g het eerst zo even gebruiken. Nu ik weet dat ik de boel niet op TE veel spanning heb gezet kan ik dit rustig doen.

Vandaag even de carb instellingen op standaard zetten (ik had een van de naalden 1 standje rijker gezet). Want op de snelweg is met 120-140 kmh 1 op 13 toch wel iets te veel niet?

Greetz JK
Ik denk dat 1 standje niet zo'n verschil zou moeten uitmaken. Misschien lekt ie ergens ofzo.
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

Als je bij de SR41/42 de voorveren vervangt voor WP progressief blijven de bussen er uit.
misschien dat daar door de verwarring is ontstaan met SR43 en andere merken veren.
have BIG fun

D.F.M.T.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Bij sommige after marked veren moeten de bussen er wel in, bij andere niet..

Door met de veer voorsapnning te spelen kan je de veer voorspanning zachter of harder zetten [ dus meer of minder bus[sen] op de veer.

Door met de luchtkamer en olie te spelen kan je ook het gedrag veranderen.
Maar als je veren van hessler hebt verteld deze je welke olie en luchtkamer setting er bij past.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

BIG88 schreef:Als je bij de SR41/42 de voorveren vervangt voor WP progressief blijven de bussen er uit.
Dat verklaart misschien waarom ik met mijn SR41 met de bussen er wel in van die lekkere strakke voorveren heb :lol:

Samengevat; lekker spelen met de hoogte van de bussen om op jouw ideale veervoorspanning te komen.

LEO
mrLittle
Berichten: 61
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 11:17

Zo net een rondje met de carbs op originele stand gereden en hij rijd als een zonnetje. Hij loopt veel beter stationair.

Alleeeen als je het gas erop houd tot 6000rpm en dan op de motor gaat remmen dan knalt hij ... Dit had ik niet bij mn vorige afstelling (1 naald 1 tikkie hoger). In zn vorige afstelling stond hij rijker toch? en had hij het juist dan moeten doen toch?

iemand een idee?

Oh ik heb voor het terugstellen naar origineel even de bougies gecheckt en die waren toch wel erg donker (wel droog, dus geen olie) maar dus wel te rijk, toch?
JarnoV
Berichten: 18
Lid geworden op: di apr 26, 2011 11:47
Locatie: friesland

Knallen is gebruikelijk bij een te arme afstelling.
Daarom krijg je het ook vaak als je er een open demper zonder bijpassende sproeiers.
Om nog even terug te komen op de vering, Als hij voor echt niet goed zou staan dan had je ook geen negatieve veerweg meer en dan slaat bij helemaal tot het eind

Groet JarnoV
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

een dikke 1 cyl. knalt altijd.
maar met een nogal dichte demper b.v. standaard SR43 dubbele demper klinkt dat als pff pff
hoe rijker hij stationair staat, hoe minder hij knalt bij gas dicht
have BIG fun

D.F.M.T.
mueslimonster
Berichten: 101
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 10:28
Locatie: Amersfoort

Die van mij knalt ook... naar de 7500 toeren, gas rustig terug en bij 4500-5000... BAM.. hehe..

Afdaling naar een Duitsch dorpje.. bwoaaaaap
In de verte een volle bushalte.. bwoaaap...
vlak voor de bushalte.. BAM...

Muesli heeft zich vermaakt met Hemelvaart.
Dondor Big '93
HLK
Berichten: 33
Lid geworden op: do mei 27, 2010 15:22

De vulbussen mogen maximaal 15mm uitsteken boven de (uitgeveerde) poten, anders heb je te weinig negatieve veerweg en...dat is niet goed.
Maar...de veren mogen ook niet los in de poten, dus daaruit concludeer ik maar dat die 15mm het bereik is waarover je de voorspanning kunt instellen.

Veervoorspanning stel je in op gewicht. Als je de juiste veren hebt voor jouw gewicht, zou je de boel zo moeten instellen dat de vork voor ongeveer 1/3 is ingeveerd als je er op zit. De veerweg van de vork is bij een DR800 265mm, dus dan hebben we het over zo'n 8-9cm.

Maar....op een of andere manier raadt Hessler aan om hier 4,5cm aan te houden. Dat is bij mijn DR, met de Wirth veren en standaard spacers het geval. Ik ben er niet helemaal tevreden over, het is behoorlijk hard en oncomfortabel op de weg. Je hebt niet meer dat lekkere zorgeloos zompige gevoel waarmee je zo over kuilen, putdeksels, overstekende kinderen en andere obstakels zweeft.

De voorkant staat nu een stuk hoger (=goed, geen stepjes meer aan de grond bij hard insturen) maar door de veranderde geometrie is het niet perse beter gaan sturen. Het is (nog) harder werken op snelheid, en bij lage snelheid (grote stuuruitslag) heeft ie de neiging om de bocht in te vallen.

Ik was van plan om de voorspanning iig terug te schroeven zodat de hoogte weer een beetje normaal wordt, en wat olie eruit.

Totdat een of andere koekblikker me laatst aanreed. Nu staat ie bij de motorzaak voor een taxatie.

:evil:
Laatst gewijzigd door HLK op di jun 07, 2011 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

veel schade, foto's? :roll:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Shifty-PK
Berichten: 1594
Lid geworden op: do jan 25, 2007 15:04
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Foto's?? Van die overgestoken kinderen :?:

:)
Suzuki DR 750SK Big '89

Innovation distinguishes between a leader and a follower.
HLK
Berichten: 33
Lid geworden op: do mei 27, 2010 15:22

CrazyWezel schreef:veel schade, foto's? :roll:
Het valt wel mee, voor DR-begrippen. O.a. snaveltje kapot, stuur krom, hendeltjes, duo-stepje, en de voorvork is (wellicht) niet meer helemaal recht. Als het even kan repareer ik em.
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

een officiele taxatie is al snel "officeel"total loss, maar als het frame recht is zou ik gaan voor uitkeren met behoud van het wrak, en dan lekker opknappen.
dat is natuurlijk nog wel afhankelijk van wat de slopers er op bieden, als die er te veel voor over hebben kan het zoeken naar een verse worden.
have BIG fun

D.F.M.T.
HLK
Berichten: 33
Lid geworden op: do mei 27, 2010 15:22

Ja, de eerste schatting van de expert wijst die kant op... €1000 incl. behoud wrak. Maar ik heb nog niks op papier, ik wacht ff af.

Heeft iemand een snaveltje liggen? :roll:

(sorrie van het topic kapen trouwens)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

heb ik nog wel liggen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie