Goedendag!
Ik heb zoals velen hier besloten mijn standaard voorvering te vervangen. Ik koos voor de wirth progressieve vering via Hessler.
Toen ik gisteren aan het sleutelen was om alles netjes te vervangen kwam ik een paar dingen tegen of merkte ik op:
- de vulbussen bij de standaard vering.
-de olie was vies (groenig)
- er was weinig olie (grote luchtkamer)
- en de wirth vering is ongeveer 2cm langer dan de originele.
Nu zijn die vulbussen iets van 10cm (minimaal) en die komen samen met de standaard vering tot precies de bovenkant van de vorkpoten.
Dus kwam de wirth vering na plaatsing ongeveer op een slordige 10cm diep in de vorkpoten.
Toen ging ik twijfelen. Op dit forum bij de sleuteltips had ik gelezen dat de vulbussen niet weer terug moesten maar.... moeten ze niet op spanning gemonteerd worden zoals de standaard veren?
Dus toen maar even een mailtje naar Hessler en hij vertelde me dat ik inderdaad gewoon de vulbussen weer moest terug plaatsen.
Dus gedaan, alles weer gemonteerd en de weg op... Behoorlijk strak hoor zo. Ik had hem niet zo strak verwacht. Voor op de weg wel lekker, maar off the road?
Iemand hetzelfde gedaan? Of zonder vulbussen met dezelfde vering?
Omdat hij nu zo veel strakker is dan voorheen twijfel ik een beetje. Ik kon hem voorheen in de voorrem gewoon tot bijna maximaal duwen (dus heeeeel slappe vering) en daarom kan dit strakke vering (misschien wel de juiste afstelling) gewoon even wennen zijn.
Iemand advies?
Greetz JK
wirth voorvering
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Ik heb een SR41 en de progressieve voorveren MET vulbussen en de progressieve achterwokkel van Hessler en kan er zonder de uiterste van te gebruiken mee door het zand hobbelen.mrLittle schreef:Iemand hetzelfde gedaan? Of zonder vulbussen met dezelfde vering?
LEO
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
ik had progressieve voorvering van Technoflex,
maar ik heb de originele bussen 4cm ingekort.
maar ik heb de originele bussen 4cm ingekort.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Ik heb ook progressieve voorvering en de achterveer van Hessler en heb bij de voorvering de vulbussen we ook gewoon in gedaan. Stond inderdaad op dit forum dat dit niet de bedoeling was maar het ging zonder al te veel geweld dus vermoedde ik dat het zo moest.
Staat bij mij ook vrij strak nu, erg lekker op de weg vind ik zelf.
Staat bij mij ook vrij strak nu, erg lekker op de weg vind ik zelf.
Hallo,
Ik heb zelf een tijdje aan motocross gedaan en wat mij het eerst opviel aan de BIG met standaardvering hoe slap hij staat en dat je bij een sprongetje(drempel)
erg op het voorwiel land wat op te lossen is door de vering voor harder te zetten ik denk dus wel dat het goed komt Maar als je hem nog steeds te hard vind zou je idd een stukje van de vulbus af kunnen zagen.
Hopelijk heb je hier iets aan.
vr gr JarnoV
Ik heb zelf een tijdje aan motocross gedaan en wat mij het eerst opviel aan de BIG met standaardvering hoe slap hij staat en dat je bij een sprongetje(drempel)
erg op het voorwiel land wat op te lossen is door de vering voor harder te zetten ik denk dus wel dat het goed komt Maar als je hem nog steeds te hard vind zou je idd een stukje van de vulbus af kunnen zagen.
Hopelijk heb je hier iets aan.
vr gr JarnoV
Dank jullie wel.
Ik g het eerst zo even gebruiken. Nu ik weet dat ik de boel niet op TE veel spanning heb gezet kan ik dit rustig doen.
Vandaag even de carb instellingen op standaard zetten (ik had een van de naalden 1 standje rijker gezet). Want op de snelweg is met 120-140 kmh 1 op 13 toch wel iets te veel niet?
Greetz JK
Ik g het eerst zo even gebruiken. Nu ik weet dat ik de boel niet op TE veel spanning heb gezet kan ik dit rustig doen.
Vandaag even de carb instellingen op standaard zetten (ik had een van de naalden 1 standje rijker gezet). Want op de snelweg is met 120-140 kmh 1 op 13 toch wel iets te veel niet?
Greetz JK
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Bij een Big kun je de voorvering toch niet instellen?JarnoV schreef:door de vering voor harder te zetten
vr gr JarnoV
alleen door de luchtkamer, maar naar mijn idee had dat niet zo heel gek veel zin.
daarom ben ik toen overgegaan op een set progressieve veren.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Ik denk dat 1 standje niet zo'n verschil zou moeten uitmaken. Misschien lekt ie ergens ofzo.mrLittle schreef:Dank jullie wel.
Ik g het eerst zo even gebruiken. Nu ik weet dat ik de boel niet op TE veel spanning heb gezet kan ik dit rustig doen.
Vandaag even de carb instellingen op standaard zetten (ik had een van de naalden 1 standje rijker gezet). Want op de snelweg is met 120-140 kmh 1 op 13 toch wel iets te veel niet?
Greetz JK
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Bij sommige after marked veren moeten de bussen er wel in, bij andere niet..
Door met de veer voorsapnning te spelen kan je de veer voorspanning zachter of harder zetten [ dus meer of minder bus[sen] op de veer.
Door met de luchtkamer en olie te spelen kan je ook het gedrag veranderen.
Maar als je veren van hessler hebt verteld deze je welke olie en luchtkamer setting er bij past.
Door met de veer voorsapnning te spelen kan je de veer voorspanning zachter of harder zetten [ dus meer of minder bus[sen] op de veer.
Door met de luchtkamer en olie te spelen kan je ook het gedrag veranderen.
Maar als je veren van hessler hebt verteld deze je welke olie en luchtkamer setting er bij past.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Dat verklaart misschien waarom ik met mijn SR41 met de bussen er wel in van die lekkere strakke voorveren hebBIG88 schreef:Als je bij de SR41/42 de voorveren vervangt voor WP progressief blijven de bussen er uit.
Samengevat; lekker spelen met de hoogte van de bussen om op jouw ideale veervoorspanning te komen.
LEO
Zo net een rondje met de carbs op originele stand gereden en hij rijd als een zonnetje. Hij loopt veel beter stationair.
Alleeeen als je het gas erop houd tot 6000rpm en dan op de motor gaat remmen dan knalt hij ... Dit had ik niet bij mn vorige afstelling (1 naald 1 tikkie hoger). In zn vorige afstelling stond hij rijker toch? en had hij het juist dan moeten doen toch?
iemand een idee?
Oh ik heb voor het terugstellen naar origineel even de bougies gecheckt en die waren toch wel erg donker (wel droog, dus geen olie) maar dus wel te rijk, toch?
Alleeeen als je het gas erop houd tot 6000rpm en dan op de motor gaat remmen dan knalt hij ... Dit had ik niet bij mn vorige afstelling (1 naald 1 tikkie hoger). In zn vorige afstelling stond hij rijker toch? en had hij het juist dan moeten doen toch?
iemand een idee?
Oh ik heb voor het terugstellen naar origineel even de bougies gecheckt en die waren toch wel erg donker (wel droog, dus geen olie) maar dus wel te rijk, toch?
Knallen is gebruikelijk bij een te arme afstelling.
Daarom krijg je het ook vaak als je er een open demper zonder bijpassende sproeiers.
Om nog even terug te komen op de vering, Als hij voor echt niet goed zou staan dan had je ook geen negatieve veerweg meer en dan slaat bij helemaal tot het eind
Groet JarnoV
Daarom krijg je het ook vaak als je er een open demper zonder bijpassende sproeiers.
Om nog even terug te komen op de vering, Als hij voor echt niet goed zou staan dan had je ook geen negatieve veerweg meer en dan slaat bij helemaal tot het eind
Groet JarnoV
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: zo okt 24, 2010 10:28
- Locatie: Amersfoort
Die van mij knalt ook... naar de 7500 toeren, gas rustig terug en bij 4500-5000... BAM.. hehe..
Afdaling naar een Duitsch dorpje.. bwoaaaaap
In de verte een volle bushalte.. bwoaaap...
vlak voor de bushalte.. BAM...
Muesli heeft zich vermaakt met Hemelvaart.
Afdaling naar een Duitsch dorpje.. bwoaaaaap
In de verte een volle bushalte.. bwoaaap...
vlak voor de bushalte.. BAM...
Muesli heeft zich vermaakt met Hemelvaart.
Dondor Big '93
De vulbussen mogen maximaal 15mm uitsteken boven de (uitgeveerde) poten, anders heb je te weinig negatieve veerweg en...dat is niet goed.
Maar...de veren mogen ook niet los in de poten, dus daaruit concludeer ik maar dat die 15mm het bereik is waarover je de voorspanning kunt instellen.
Veervoorspanning stel je in op gewicht. Als je de juiste veren hebt voor jouw gewicht, zou je de boel zo moeten instellen dat de vork voor ongeveer 1/3 is ingeveerd als je er op zit. De veerweg van de vork is bij een DR800 265mm, dus dan hebben we het over zo'n 8-9cm.
Maar....op een of andere manier raadt Hessler aan om hier 4,5cm aan te houden. Dat is bij mijn DR, met de Wirth veren en standaard spacers het geval. Ik ben er niet helemaal tevreden over, het is behoorlijk hard en oncomfortabel op de weg. Je hebt niet meer dat lekkere zorgeloos zompige gevoel waarmee je zo over kuilen, putdeksels, overstekende kinderen en andere obstakels zweeft.
De voorkant staat nu een stuk hoger (=goed, geen stepjes meer aan de grond bij hard insturen) maar door de veranderde geometrie is het niet perse beter gaan sturen. Het is (nog) harder werken op snelheid, en bij lage snelheid (grote stuuruitslag) heeft ie de neiging om de bocht in te vallen.
Ik was van plan om de voorspanning iig terug te schroeven zodat de hoogte weer een beetje normaal wordt, en wat olie eruit.
Totdat een of andere koekblikker me laatst aanreed. Nu staat ie bij de motorzaak voor een taxatie.
Maar...de veren mogen ook niet los in de poten, dus daaruit concludeer ik maar dat die 15mm het bereik is waarover je de voorspanning kunt instellen.
Veervoorspanning stel je in op gewicht. Als je de juiste veren hebt voor jouw gewicht, zou je de boel zo moeten instellen dat de vork voor ongeveer 1/3 is ingeveerd als je er op zit. De veerweg van de vork is bij een DR800 265mm, dus dan hebben we het over zo'n 8-9cm.
Maar....op een of andere manier raadt Hessler aan om hier 4,5cm aan te houden. Dat is bij mijn DR, met de Wirth veren en standaard spacers het geval. Ik ben er niet helemaal tevreden over, het is behoorlijk hard en oncomfortabel op de weg. Je hebt niet meer dat lekkere zorgeloos zompige gevoel waarmee je zo over kuilen, putdeksels, overstekende kinderen en andere obstakels zweeft.
De voorkant staat nu een stuk hoger (=goed, geen stepjes meer aan de grond bij hard insturen) maar door de veranderde geometrie is het niet perse beter gaan sturen. Het is (nog) harder werken op snelheid, en bij lage snelheid (grote stuuruitslag) heeft ie de neiging om de bocht in te vallen.
Ik was van plan om de voorspanning iig terug te schroeven zodat de hoogte weer een beetje normaal wordt, en wat olie eruit.
Totdat een of andere koekblikker me laatst aanreed. Nu staat ie bij de motorzaak voor een taxatie.
Laatst gewijzigd door HLK op di jun 07, 2011 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
veel schade, foto's?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Foto's?? Van die overgestoken kinderen
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
een officiele taxatie is al snel "officeel"total loss, maar als het frame recht is zou ik gaan voor uitkeren met behoud van het wrak, en dan lekker opknappen.
dat is natuurlijk nog wel afhankelijk van wat de slopers er op bieden, als die er te veel voor over hebben kan het zoeken naar een verse worden.
dat is natuurlijk nog wel afhankelijk van wat de slopers er op bieden, als die er te veel voor over hebben kan het zoeken naar een verse worden.
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
heb ik nog wel liggen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997