Voorvork...

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
meca
Berichten: 60
Lid geworden op: do feb 18, 2010 17:30

Hoi,

Op volgend fimlpje zie ik dat de windingen die het korst bij elkaar liggen eerst in de voorvork gaan. (is wel van een 800)

http://www.youtube.com/watch?v=gcY-su4Axw4

Bij mij (750 - bj:89) zitten die bovenkant in de vork...bij welke is het juist, of mis ik iets?

Afbeelding

Gr, meca.
BMW 1150 GSA
SUZUKI DR 750 BIG
YAMAHA TT 600
YAMAHA DT 200R
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

Bij mij zitten de korte windingen boven.
Maar maakt mijn inziens niet uit hoe om hij erin staat.
Hij veert zowiezo eerst de lange windingen in.
Spanning is hetzelfde, veerweg hetzelfde, veer staat "los" in de tube.

misschien heb ik t helemaal mis, maar dat lezen we dan wel hieronder :)

greetz sander
meca
Berichten: 60
Lid geworden op: do feb 18, 2010 17:30

Thanks, zo zitten ze er bij mij ook in.

Gr, meca.
BMW 1150 GSA
SUZUKI DR 750 BIG
YAMAHA TT 600
YAMAHA DT 200R
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Sorry Sander, verkeert geredeneert
de ruime windingen moeten onderin want daar begint het indrukken; de onderpoot schuift omhoog en moet progressief meer weerstand ondervinden om ook als zodanig te werken. de zwaardere windingen boven in zodat daar dan de progressievere kracht op treed (zoals de bedoeling is). Ook speelt het belang mee van het hogere onafgeveerde gewicht als de kortere windingen onderin zitten en dat is juist niet wat je wil. de korte windingen moeten dus boven.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Volgens mij maakt dat geen fluit uit. De kracht werkt twee kanten op: naar boven en naar beneden. De veer veert eerst in waar de weerstand het kleinst is. En of dat nou boven of onder is, dat maakt niet uit. Er wordt aan beide kanten evenveel druk uitgeoefend. Pak maar iets wat je in kan drukken (een kussen of zo) tussen je handen met een hand boven en een hand onder. Of je nou naar boven duwt met je onderste hand of naar beneden drukt met je bovenste hand. De indrukking van beide handen blijft hetzelfde.

OJee
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

raar dat de verenfabrikant aangeeft dat ie zo gemonteerd moet worden.. zal toch wel een reden hebben :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Het lijkt natuurlijk logisch om de slappe kant onderin te doen. Dat heb ik ook gedaan, je ziet het ook met achterveren, daar zitten de open windingen onder. Maar of het scheelt? Het staat in ieder geval beter :-)

OJee
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

800S schreef: Hij veert zowiezo eerst de lange windingen in.
nou nee dus, eerst de windingen met de minste spoed die dus het dichtst op elkaar staan.
Als de materiaaldikte en diameter over al het zelfde is, dan hebben de windingen met de meeste spoed de hoogste veerconstante cq veerkracht.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
800S
Berichten: 1064
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 17:08
Locatie: Bergen

hmmm zit ik er alle fronten naast..... fraai!
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Bij mijn SR42 zaten de korte windingen iid ook bovenaan en ik weet zeker dat de vork nog nooit open was geweest toen ik de vorkolie ververst heb.
Verleden jaar heb ik Hyperpro (progressieve) veren in mijn Caponord gemonteerd en in de bijgeleverde handleiding gaf men ook aan van de veren met de korte windingen naar boven te monteren.
Of het in de praktijk zoveel uit maakt weet ik echter ook niet,... :D

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

sorry, dat van die veer conastante klopt echt niet. als ie overal even dik is dan is de veesconstante gelijk. een spiraalveer is gewoon een lange torsiestaaf en die is echt overal gelijk, begin, eind of middenin, die gewikkeld is en de mate van wikeling bepaalt de progressiviteit. de belangrijkste reden is dus het onafgeveerde gewicht en waar ie het eerst inveert. ik heb al tientallen auto's verlaagt en overal staat tegenwoordig een pijltje op de veer wat de bovenkant is omddat steeds meer mensen zelf monteren, niet geplaagd door enige kennis van zaken zodat het erop staat. Als we dan zo'n auto binnenkrijgen om uit te lijnen en ze zitten verkeerd om dan heb je echt nog meer een stuiterbak dan als de veer er goed tussen zit. op wegdek waar de vering echt gebruikt wordt trekt de auto zelfs scheef als er één verkeert en één goed zit.
Fututrist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
DanielBIG
Berichten: 71
Lid geworden op: za nov 20, 2010 13:47

DR-Big schreef:Volgens mij maakt dat geen fluit uit. De kracht werkt twee kanten op: naar boven en naar beneden. De veer veert eerst in waar de weerstand het kleinst is. En of dat nou boven of onder is, dat maakt niet uit. Er wordt aan beide kanten evenveel druk uitgeoefend. Pak maar iets wat je in kan drukken (een kussen of zo) tussen je handen met een hand boven en een hand onder. Of je nou naar boven duwt met je onderste hand of naar beneden drukt met je bovenste hand. De indrukking van beide handen blijft hetzelfde.

OJee
Dit is gedeeltelijk juist. Volgens de tweede wet van Newton is er altijd een even grote kracht in tegenovergestelde richting op het moment dat er ergens kracht op wordt uitgeoefend indien het object geen nettoversnelling ondergaat.

Dit betekent dus dat de normaalkrachten aan de boven- en onderkant van de veer even groot zijn. (en het is nogal logisch dat dit zo is, anders zou de veer gaan accelereren naar boven of beneden wat niet kan want de bussen van de voorvorken houden ze tegen. Een nettokracht groter dan 0N zorgt immers altijd voor een acceleratie)

De veerconstante is niet alleen afhankelijk van de dikte van het materiaal maar (onder andere) ook van het aantal wikkelingen per lengte-eenheid van de veer.

De veerconstante mag dan niet constant zijn, maar dat maakt niets uit wat betreft de volgorde van invering. Het betekent alleen dat de delen met een verhoudingsgewijs kleine veerconstante verhoudingsgewijs meer inveren terwijl de gedeeltes met een grotere veerconstante wat minder inveren. Maar de invering is uniform verspreid over de gehele veer, wat betekent dat alle delen van de veer inveren. Dit moet ook wel, anders zouden er rare dingen gebeuren....

Dit staat overigens niet open voor discussie want het zijn wetten van de natuurkunde.

De enige reden waarom het windingengedeelte met een hogere dichtheid windingen boven moet heeft te maken met, wat futurist al zei, onafgeveerd gewicht. Alles onder je vering, inclusief je vering, moet zo licht mogelijk zijn voor het beste rijgedrag. Dus je wilt de dichtere windingen boven omdat daar de massa groter van is.

Overigens denk ik, zolang je ze aan beide kanten op dezelfde manier monteert, je er vrij weinig van merkt op de BIG. Hoe sportiever je rijdt, en hoe groter de massa van je veren, hoe meer je ze boven wilt hebben eigenlijk. Maarja, de veertjes van de BIG zijn niet zo zwaar en qua extreme sportiviteit is het niet echt iets bijzonders.

BRON: Ben technische natuurkunde student aan de TUDelft en heb net een flinke cursus klassieke mechanica achter de rug en heb morgen tentamen. :D
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

:lol: ik zou zeggen GESLAAGD!!!
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Yip! :lol: 8)
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Daniel, mijn dochter studeert ook aan de TUDelft, maar die had dit geloof ik niet geweten, maar ja, ze kan wel mooie huizen tekenen...
DanielBIG
Berichten: 71
Lid geworden op: za nov 20, 2010 13:47

Industrieel ontwerper? :p
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Nee, Bouwkunde...
meca
Berichten: 60
Lid geworden op: do feb 18, 2010 17:30

Effe niet meer gelezen, toch weer wat bij geleerd... :wink:

Gr, meca.
BMW 1150 GSA
SUZUKI DR 750 BIG
YAMAHA TT 600
YAMAHA DT 200R
Plaats reactie