Het BIG cafe

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2050
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Ik mik er al een tijdje olie in van de....Action :roll:

De mijne lust ook wel wat olie en ik heb hetzelfde probleem als Leo. Tot op heden nog geen problemen ondervonden.
Assumption is the mother of all fuck ups
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

@ jef0611: CHECK !

@ Edwin : Ik heb daar alleen automotorolie kunnen vinden :shock:

LEO
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) Net ff m'n Mefo explorer gemeten, 9mm , dus in 1250 km 3mm
verloren :shock: , met een K60 deed ik 12000km :? op de Dr
Ik begin nou de slijtage waarden van Zappa pas te snappen. :evil:

HansD
Laatst gewijzigd door de antrapper op za mar 26, 2011 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2050
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Klopt! :lol: en? Zijn topics vol mee geschreven over auto/motor-olie. Ieder zijn oordeel maar tot nu toe niets gemerkt en rij er zo'n 3 maanden mee. Maar goed, als het fout gaat dan is dat jammer. Kijken wel over een half jaar hoe of wat.
Assumption is the mother of all fuck ups
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Edwin schreef:Klopt!
Ziedewel ! Ik dacht "hoe kan die Erwin mij nou rondleiden in MIJN winkel" :lol:

Ik heb net een maandloon in het opknappen van mijn BIG geduwd en ga het liever niet proberen met een automotorolie.

Wat me vanochtend onder de douche te binnen schoot was het olieverbruik van Iwan naar tsjechie en terug ivm nieuwe kleppen en laat ik nu net nieuwe kleppen erin hebben....................denk dat ik de oorzaak van het olieverbruik gevonden heb :oops: :oops:

Zo, en nu gaan we een leuk ritje voor de nopjes rijden.
Onderweg maar een paar keer goed oliepeilen :wink:

LEO
CamoKat
Berichten: 777
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 22:41
Locatie: Botlek/Europoort

eh ... sinds ik in 1988 begonnen ben met gemotorizeerd vervoer is er in alles* gewone 15W40 gegaan ... nooit olie-gerelateerde problemen gehad.

(*= Dapp KS, Honda MB8, motorzagen, auto's, motorfietsen, Reliant Robin, 2x Boot etc etc etc...)
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

CamoKat schreef:eh ... sinds ik in 1988 begonnen ben met gemotorizeerd vervoer is er in alles* gewone 15W40 gegaan ... nooit olie-gerelateerde problemen gehad.(*= Dapp KS, Honda MB8, motorzagen, auto's, motorfietsen, Reliant Robin, 2x Boot etc etc etc...)
Je gaat me toch niet vertellen dat het habbytsjabbie automotorolie van de action van 3,50 de liter hetzelfde doet als die van 13,50 van motorex hè want daar wordt ik dan wel enorm ziek van :evil: :evil:

Vandaag weer lekker gestoft met de BIG en het olieverbruik ligt weer op normaal niveau ( verlies via koppelingshendeltje ).
Na een kleppenvernieuwing is het dus raadzaam zo`n 500 km het olieverbuik goed bij te houden.

Verder ben ik klaar met een klus die ik moest klaren en ik kan weer deelnemen aan allroadritjes in de weekenden. Waar staat de BIGagendaritten 2011 eigenlijk ?

LEO
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

in auto-olie zitten extra aditieven die koppelingsplaten laten slippen is mij verteld op school..
de een zal het sneller doen dan de ander misschien?

ik ga de gok niet wagen en hou het lekker bij 4T olie a 10,-/L

edit: in dit motortje hoeft ook nog maar 800ml 8)
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

CrazyWezel schreef:in auto-olie zitten extra aditieven die koppelingsplaten laten slippen is mij verteld op school..
Ze zullen bij jou op school toch motorfietsenolie bedoeld hebben? In een auto zit een droge koppeling en in een motor juist niet (behalve bij een HD en een BMW(?)


OJee
CamoKat
Berichten: 777
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 22:41
Locatie: Botlek/Europoort

Leo ik kan je geruststellen ... het is niet die van de action :lol:
maar meer dan 25,- voor een 5ltr can ga ik er niet voor betalen bij de Brezan/Slager/Tankstation :wink:

En van die slippende koppeling .... nooit gemerkt ... trouwens, je koppelingsplaten liggen in de olie .. olie smeert en maakt dingen zo wrijvingsloos mogelijk ... wat zou er dan voor aditief bij moeten zitten om dit nóg erger te maken? :lol:

Er wordt in olieland heel goed gebruik gemaakt van dat jij het in iets stopt wat je heel erg lief is.
Dit houd dus in dat voor jou motor zelfs het beste niet goed genoeg is.
Dus stoppen ze er een wazig middeltje bij, verhogen de prijs met 7,50 en zeggen je dat dit écht het beste is voor jou motor ..... en je trapt er met open ogen in..

Met olie is het gelijk als met babyvoeding .. het aller beste is alleen goed genoeg dus daar komen ook allerlei toevoegingen bij "immunofortis, GOS:lcFOS, Prebiotische vezels en nog meer van dat soort onzin.
Als die babyvoeding vroeger, zonder die zooi, zo ongelofelijk slecht was ... hoe komen we dan in godsnaam aan een fokking overbevolking!?!?

just my 2ct :wink:
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1185
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

"hoe komen we dan in godsnaam aan een fokking overbevolking!?!? "
denk dat dat niet aan de voeding ligt maar meer aan de voorbehoedsmiddelen van de ALDI, ETOS of ACTION> :lol:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
CamoKat
Berichten: 777
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 22:41
Locatie: Botlek/Europoort

Huh? .... snap ik jou niet of snap jij het niet? Afbeelding
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

heel ff er tussendoor..

Ja er zit verschil in oliën, en ik denk dat het best goed kan gaan bij een monster van +/- 48pk.. maar bij grotere vermogens is de kans groot dat de dopes die er al dan niet in zitten van invloed kunnen zijn... Maar denk dat de invloeden van meer factoren ook mee doen... zoals de lijm in het frictie materiaal, het frictie materiaal, olie, verversing interval.. etc etc

Een ieder moet doen wat hij goed dunkt..

Maar een argument dat vroeger alles ook goed ging is een zeer zinloze in mijn ogen.. zowel voor motoren (veel minder vermogen en heeeeel andere olie!) als kinderen.. (zoek het maar eens op .. kindersterfte tot een jaar of 30 geleden was echt ernstig...)

Guido
Gebruikersavatar
rogerramjet1971
Berichten: 65
Lid geworden op: zo aug 16, 2009 22:33

Oh ja.
CamoKat
Berichten: 777
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 22:41
Locatie: Botlek/Europoort

Monstersmurf schreef:Maar een argument dat vroeger alles ook goed ging is een zeer zinloze in mijn ogen..
... en dat argument nogal in mijn ogen :wink:
Aan de anderekant ... als mensen de commercie niet meer geloven wordt er bijna geen geld meer verdient .. en das ook weer niet goed :lol:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

frankn schreef:"hoe komen we dan in godsnaam aan een fokking overbevolking!?!? "
denk dat dat niet aan de voeding ligt maar meer aan de voorbehoedsmiddelen van de ALDI, ETOS of ACTION> :lol:
:lol: :lol: :lol:

De BIG is oud dus een goeikope olie van nu is het zelfde als een dure van toen en de BIG koppeling kan goed tegen auto olie schijnt..

Met een vol synthetische olie begint ie olie te zuipen..

Maar de zwaar belaste arme gestolen Shiny had geen slijtage aan de nokkenas en tuimelaars met die vol synth..

De rustig op de straat bereden Dirty wel met goeikope olie..
Beide met iets van 95.000km op de teller.. nokkenas en tuimelaars kosten nieuw iets van e320............

De nokkenas en tuimelaars lopen niet in lagers bij de BIG dus wat betere olie kan geen kwaad als je hard rijd :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

DR-Big schreef:
CrazyWezel schreef:in auto-olie zitten extra aditieven die koppelingsplaten laten slippen is mij verteld op school..
Ze zullen bij jou op school toch motorfietsenolie bedoeld hebben? In een auto zit een droge koppeling en in een motor juist niet (behalve bij een HD en een BMW(?)


OJee
nee, je platen heten niet voor niets frictie platen,
als de frictie verlaagd wordt, en dat is maar een van de bij-effecten van sommige toevoegingen, slipt ie, nou is een big koppeling vrij big,
maar ik zou het risico niet nemen.
met het verhaal hierboven, waar Ojee op reageerde bedoelde ik:
ik auto-olie zitten additieven, die motorkoppelingsplaten kunnen laten slippen, omdat deze frictie verlagend zijn.
dus het is maar hoe je het leest, misschien heb ik het een beetje scheef neer getypt.

smurf zijn antwoord over oplossende middelen klopt ook,
het kan ook schadelijk zijn voor het frictie materiaal zelf.

maar hier zijn echt al topics over vol geschreven... gebruik de zoekfunctie of google maar eens.

dat marketing verhaal, ja aan marketing wordt gruwelijk veel verdiend, maar niet alles wat ze zeggen is niet waar, er worden wel degelijk grote veranderingen aan smeermiddelen gedaan, zo is er zelfs al olie die niet meer ververst hoeft te worden m.b.t smeerkwaliteit, zo blijf je vervuiling altijd wel houden in je blok, en moet je de filters altijd wel blijven vervangen, want slijtage kun je nooit helemaal opheffen.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

De koppelingsplaten van een motorfiets lopen wel degelijk in de olie, haal je koppelingsdeksel er maar vanaf zonder de olie af te tappen... de koppeling van een auto loopt niet in de olie, die kan je dan ook vervangen zonder de olie af te tappen. Een koppeling van een motorfiets kan dan ook bijna niet verbranden, van een auto heel gemakkelijk, zeker met een caravan in de file bergop... (weet ik uit ervaring...)

En juist omdat de koppeling in de olie draait (en slipt) schijn je speciale motorfietsolie te moeten gebruiken. Tja en dan heb je nog synthetische en minerale olie. Maar die oude bakkies van ons doen het het beste op minerale (en dat is ook goeiekoper...)



OJee
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ik weerhoud mij van verdere reactie :P

er staat toch precies t zelfde als dat ik typ?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) Ja

:D :D :D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Toen ik mijn Big in '95 kocht met 6000km op de teller had ie last van een plakkende koppeling na een paar dagen stilstand.
Ik wist niet welke olie er in het verleden in was gedaan, maar kort na aankoop bracht ik hem bij de dealer binnen voor een beurt met het verzoek om er volsynthetische olie in te gooien.
De dealer verklaarde me voor gek, ik zou problemen met de koppeling krijgen, hij zou olie gaan zuipen, enz,...
Ik heb hem nog, heb er in die jaren wel maar 18.000km mee gereden en hij loopt nog steeds op 15w50 volsytheet, vroeger van Elf, de laatste jaren van Total.
Het olieverbruik is zero en ook de koppeling heeft nog geen problemen gegeven, al staat ie een maand stil dan kan ik hem na het starten zonder ruk in de ketting in 1ste zetten.
Of het nu zoveel beter is geweest voor de motor om al die jaren op die dure olie te rijden weet ik niet, daar maak ik te weinig km's voor, wellicht had ie met een goedkopere olie even goed zijn werk gedaan. :oops:

In een oudere motor met veel km's zou ik echter niet zomaar omschakelen op volsynthetische olie, de kans dat de oudere vervuiling loskomt en schade gaat veroorzaken is veels te groot.

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

dan istie bij Louis.de nog goedkoper
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

CrazyWezel schreef:er staat toch precies t zelfde als dat ik typ?
Ja, ja, ik begreep je verkeerd :-) We bedoelen hetzelfde.

OJee
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

APK voor motoren updatje

Misschien slim 1 orginele (set) demper voor de BIG in de club te hebben die we naar elkaar opsturen net voor de keuring :wink:

LEO
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) Ik denk dat het probleem meer is, hoe krijg ik al die motoren
door de APK binnen een jaar,bv Apeldoorn, er zijn hier net 2 motorzakern omgevallen nog 2 over , die zouden dan zo'n 3000 motoren per jaar moeten keuren, incl alle dorpen in de omgeving dat zijn er dus 6 motoren per dag per zaak, incl ophalen en brengen, dat wordt een hele uitdaging je motor gekeurd krijgen.
Ik ga denk ik maar vast leren voor keurmeester :toost:
dat wordt handel :D

Hans D

voor de Big natuurlijk een vriendenprijs 8)
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Plaats reactie