Gezocht voor projectje: komplete voorkant DR750S DR800S

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

DaBit schreef:Magoed, samen met nog 140 m2 aan tegels, 25m3 aan witzand,
Wanneer wordt ik verwacht ?

LEO
DaBit
Berichten: 50
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 16:15
Locatie: Oss

Nou, inmiddels was het tuintje klaar, zat de KTM weer in elkaar, is de schuur voorzien van z'n eigen stoppenkast, zijn er nog 100 klusjes rondom huis gebeurd, en ben ik eens begonnen aan de SV-ombouw.

Vorige week eens in Uden wezen shoppen voor wat BIG-voorkant-spulletjes, en een en ander is nu gemonteerd. Mislukte foto:

Afbeelding

Meer plaatjes hiero.


Goed, dan weer even om spullen schooien: ik zoek een remschijf en een paar remblokken voor het DRBig800 wieltje. 6 gaten, 300mm als ik 't goed heb.

Nieuw zijn die dingen ook nog wel te betalen, maar de stuuruitslag is zodanig krap (iets van 30 graden elke kant op) dat ik eerst eens zelf wil voelen of het gewoon irritant weinig of onacceptabel weinig is. Zou best kunnen dat het heel erg tegenvalt, en dan moet ik m'n plan trekken. Met een beetje pech passen die Big-poten niet meer in dat plan, en dan is het een beetje zonde als alles nieuw gekocht is.
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Hoi,

ik weet niet hoe snel je alle delen wil proberen?
Ik ga mijn voorvork uit de Big halen en een andere plaatsen..
Je mag van mij de voorvork incl rem, wiel,klauw etc lenen om te proberen voor stuuruitslag??

PB maar ff..
DaBit
Berichten: 50
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 16:15
Locatie: Oss

Voorpoten/kroonplaten/wiel/spatbord/etc. van een 800 heb ik al (zit nu ook al op die SV). Voor het stuur heb ik een DR650-stuur gebruikt dat ik ooit lang geleden gekregen had (wie wat bewaart heeft wat). Rempomp mis ik nog (die van de SV is voor een dubbele schijf), maar dat komt goed.

Remslang, mjah, daarvoor bestel ik beter misschien maar gewoon een paar losse banjos en slang nieuw. Als het experiment met de Big-poten mislukt is dat niet weggegooid; een paar nieuwe 'olijfjes' en de banjo's en slang zijn te hergebruiken in de toekomst mocht het nodig zijn

Keringkjes/stofringen voor de remklauw moet ik ook verse, maar die koop ik zowiezo liever nieuw. Kabelwerk (gas/koppeling) koop ik los en maak ik op maat, da's eurowerk.

Blijft tot nu toe de remschijf over waar 'serieus in geinvesteerd' moet worden. Nou valt dat met ca. 100 euro voor de schijf en een tientje of 3 voor de blokken ook wel mee, maar het is en blijft zonde om daar kakelvers spul te monteren zolang ik er niet 100% zeker van ben dat het blijft.

Dus als iemand nog zo'n remschijfje en eventueel blokken heeft liggen in bruikbare staat hou ik me aanbevolen. Dat zou op niet al te gek lange termijn moeten gebeuren.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Even wat uitleg voor u denkt wat moet i met die verfrollers bij zijn voetsteunen bij "meer plaatjes hiero".
Dat is zijn toekomstige accu.
LEO
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Nu ben ik meer verwart als ervoor.. :shock:
Hoe maak je een accu uit verfrollers?! :wink:
DaBit
Berichten: 50
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 16:15
Locatie: Oss

Zijn geen verfrollers. Zijn van die A123 lithiumijzerfosfaat cellen. Ongeveer hetzelfde spul als wat er ook in Super-B, Turntech, en noem 't maar op accu's zit.

't geheel weegt nog geen 800 gram en is compact genoeg om tussen carterplaat en motorblok te bivakkeren. Luchtfilter zit op de plek waar normaal de tank zit. Injectiecomputer heb ik niet (carbs). En zo is het subframe straks helemaal vrij. Ideaal om daar een benzinetank in te verstoppen dus :)
DaBit
Berichten: 50
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 16:15
Locatie: Oss

Afbeelding

Flrrrtp. Gezeik 'kabelboom' is ook begonnen. Dat word nog wat, die 33 kilo spaghetti die normaal in de kuip zit ergens weg zien te werken.
DRBig-contactslot past ook net niet lekker bij de SV-elektra; die mist een circuit. Eens kijken of ik ergens een relaisje verstop of met slijptol in de bovenste kroonplaat en een extra plaatje aluminium het SV-contactslot monteer. Zal wel het laatste worden.

Gister arriveerde de goeie vooras, een contactslot en rempomp (bedankt spgoesdakar!). Vandaag wat doosjes binnen gekregen. De ene bevat een remschijf+spulletjes (Bedankt Monstersmurf!), de ander een mooie 'gas/koppelingskabel-doehetzelf-kit'.

Vraagje: heeft er iemand een fotootje/tekening van hoe de remleiding van een Big officieel loopt? Ik zie nog niet direct wat waar moet komen.
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Als je op het zadel gaat zitten... Begin je bij hendel op stuur.. dan onderbalhoofd langs naar linker zijde t-stuk vork.. Daar zit beugeltje vast met boutje.. vanaf daar op linkerpoot nog beugeltje met boutje en dan ben je bij klauw.. Denk dat een van de heren best wel ff fototje wiel schieten.. :wink:
DaBit
Berichten: 50
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 16:15
Locatie: Oss

De tekstuele beschrijving is opzich wel duidelijk....
Als iemand toevallig een plaatje heeft staan dan post 'm maar, en anders kijk ik eerst zelf wel eens.

Vandaag ook de 'motorfiets-kabelset met teflon voering' van www.cable-shop.nl binnengekregen. Mooi spul hoor. Daarmee kun je heel wat koppelings- en gaskabeltjes op maat maken/vervangen.
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

Afbeelding
have BIG fun

D.F.M.T.
DaBit
Berichten: 50
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 16:15
Locatie: Oss

Ooohhh, wat is-ie mooi. Met dank aan spgoesdakar en monstersmurf kan het apparaat inmiddels remmen. Zelfs het remlicht doet het!

Jammer alleen dat het DR650-stuur blijkbaar een tikje korter is dan het Big-stuur, want het eerste stuk rubber loopt nu met een boogje. Onhandig bij het verversen van de remvloeistof.

Afbeelding

Afbeelding

En koppelen lukt ook weer; zelf een kabeltje op lengte in elkaar gestoken. De routering verander ik nog wel een keertje denk ik; de kabel is nu ruim 2x zo lang als origineel, en dat voel je wel.

Afbeelding

Denk dat ik het ding maar ooit BIGTwin ga dopen ofzo :)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Schiet lekker op!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
DaBit
Berichten: 50
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 16:15
Locatie: Oss

Hmm, de echt tijdrovende klussen komen nog... Al is het maar kleppenstellen en de carbs synchroniseren. Kleppenstellen hoeft zelden te gebeuren, maar als het moet ben je wel effe zoet. En ik heb zo'n idee dat het onderhand wel tijd is. Carbs synchroniseren klinkt ook simpeler dan het is; de vacuumnippel van de voorste carb is praktisch onbereikbaar als je geen Filipijnse meisjeshandjes hebt.

Volgende stap: een paar kortere linkjes maken voor de achterkant zodat die wat omhoog komt, tank en zadel terugzetten, en dan toch maar eens een blokje om rijden ter beoordeling van het tussenresultaat. Dan weet ik ook wat ik aan stuurverhoging nodig heb. Waarschijnlijk is de knik in de remleiding dan ook weg...
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Ziet er goed uit!
Bij mijn Big zit er ook een niet standaard stuur op.. Het beugeltje bij de bovenste brug van de voorvork zat niet vast maar met tyrap op vorkpoot vast.. kom je net iets mooier uit :wink:
DaBit
Berichten: 50
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 16:15
Locatie: Oss

Voor nu is het goed zo. Er staat geen grote spanning op de slang, het maakt de remvloeistof geen drol uit of dat boogje erin zit, en ik hoef het komende jaar toch niet te verversen want de remmerij kwam voorgevuld met kraakheldere remolie :D.

En over een jaar zit er echt wel 50mm (denk dat dat zeker nodig gaat zijn) aan stuurverhoging op. Probleem opgelost. Als het al niet opgelost word met een RVS leidingkje.

Nog eens effe een vraagje: wat is de achteras-diameter van een Big? 17mm?
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Achter as heb ik geen idee van, ik wel nog een ernstig groot/hoog stuur in de aanbieding .... zie foto... Kan eventueel volgende week wel ff achterwiel eruit slopen om te kijken voor je.. nu niet echt tijd / mogelijkheid voor..

Afbeelding
DaBit
Berichten: 50
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 16:15
Locatie: Oss

Het DR650 stuur hou ik nog even. Als er wat anders opkomt dan moet het ook iets zijn met iets minder grote buiging bij de handvaten. Vind ik fijner; dan staan mijn polsen niet in een knik.

Gooi het voorspatbord nog niet weg iig; die ik nu heb ik erg gekraakt. Is wel te lassen/lijmen, maar ik ben ook liever lui dan moe. Nou zijn dat 'makkelijk te vervangen delen', dus die boeien me in dit stadium ook nog geen drol.

Achterwieltje heb ik nog steeds het liefste een 18". Nog niet eens omdat ik dan makkelijker noppen kan krijgen ('t word een allroad. En buiten dat: stonemaster en K760 zijn er beiden in 17"). Maar meer omdat met band de totaaldiameter niet eens zo gek veel kleiner dan een 21" voorwiel met band. Wat dan kwa achterbrug-scharnierhoek (kettingen hebben graag een achterbrugje als snack tussendoor als ze de kans krijgen) en grondspeling wel weer goed uitkomt.

Maar een 18" wiel met transmissiedemper, hmm. Kom je toch al heel gauw op een KTM-wiel van een LC4 uit. En nou hebben die 3 letters blijkbaar een magische betekenis, want iedereen wil dat spul ondanks dat het eigenlijk een k*tvelg is (nouja, vooral de voorkant). Wat vervelend is als je een lowbudget-ombouw wilt doen.

Nu heb ik nog wel een KTM-achterwiel; ik heb 2 setjes wielen voor de LC4. Moet ik wel nog een tandwieldrager op de kop zien te tikken. En dat zijn ook dure dingen (alleen het lager wat erin zit kost al 6-7 tientjes) die je niet heel makkelijk 2e hands vind (heb ook nog niet hard gezocht trouwens). Plus dat ik dan wel een hele forse riedel aan verloopbussen nodig ga hebben.

Een Big-achterwiel hou ik wel in gedachten, want dat Suzuki-spul past toch allemaal wel redelijk bij elkaar heb ik het idee. Niet drop-in, maar wel vrij makkelijk pas te maken. Zou me niks verbazen als een Big-achterwiel dan ook vrij makkelijk passend te maken is.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Monstersmurf schreef: ik heb wel nog een ernstig groot/hoog stuur in de aanbieding
Hoi Monstersmurf,

Mag ik me melden als gegadigde voor het ernstig groot / hoge stuur ?
23 jan as staat een bezoek aan A`dam op het programma dus dan zou ik hem van je over kunnen nemen.

LEO
De ernstig grote/hoge BIGman uit ut zuiden
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Tuurlijk Leo..

IVM de Ktm voorvork past het allemaal niet meer :-S.. Moet/wil aan de Fatbar en daneen iets minder hoge..

Guido
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Hoi Guido,

Ik had op het werk ff snel gereageerd en zie nu dat 23e as , 23 januari 2011 moet zijn :oops: als er een BIGsleuteldag is dicht tegen a`dam aan.
Mocht je die dag ook even aan komen waaien zou perfect zijn, zoniet kom ik "even" door A`dam geslingerd voor ik naar de sleuteldag ga.
LEO
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Komt vanzelf goed.. heb het blok de vork en alles nu uit frame liggen.. Dus stuur ligt los .. was idd wel van plan ff kop om de hoek te steken tegen die tijd.. denk niet dat Big dan alweer rijd...
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Ennuh, achter as is snel gemeten 16,8 mm..
DaBit
Berichten: 50
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 16:15
Locatie: Oss

Hier eens even een update neerzetten is ook wel zo netjes; ik ben tenslotten door jullie ook prima geholpen :).

De motor heeft van 't weekend voor het eerst gereden na stiekum toch wel heel wat uurtjes prutswerk (waar je eigenlijk maar bar weinig van ziet..).

Eerste ritje ging gelijk mis: ventiel achterband scheurde uit terwijl ik lekker gas aan het geven was in een bocht op de dijk. Pffff, dat maak ik niet graag nog een keer mee zeg! Dat ding niet platleggen en niet de dijk af sodemieteren vereiste een behoorlijke portie geluk, en wat offroad-ervaring kon ook geen kwaad. Tegen de tijd dat ik stilstond lag 1 wang van de achterband dus gewoon al van de velg af he! :shock:

Afbeelding

Paar random andere fotootjes:

Dashboardje compleet:

Afbeelding

Wat gelast kunststof tbv dashboard:
Afbeelding

KTM-wieltje aangepast voor SV-achterbrug:

Afbeelding

Verankering EXC-remklauw in achterbrug:

Afbeelding

Afijn: een uitgebreider verhaal is zo'n beetje vanaf hier te vinden.
DaBit
Berichten: 50
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 16:15
Locatie: Oss

Hmm, nog eens wat onderdelen verzamelen. Ik zoek eigenlijk nog:

- Voorspatbordje dat wat minder gekraakt is dan de huidige, bij voorkeur zwart ( en als 't niet zwart is boeit de kleur me niet; daar hebben ze spuitbussen voor uitgevonden). Als niemand die heeft kan ik altijd deze nog lassen, maar ik ben liever lui dan moe :)

- Eventueel een snaveltje van een Big om eens te passen en te meten en te kijken of dat mooi is.

- Een voorvorkdop, dat aluminium ding dat bovenop zit met die SW22 zeskant erop. Eentje is ooit scheef in de poten gedraaid en 't is verrekte lastig om die mooi recht in de poot te draaien. Nog 3x los/vast en het houd op. 2 voorvorkdoppen zou nog mooier zijn, dan knutsel ik er voorspanningsverstellers in; dat speelt makkelijker dan los/vast/los/vast/etc.

- Als iemand de onderdelen voor een voorvork-opfrisbeurtje (keringen, glijbussen, stofkapjes) nog nieuw op de plank heeft liggen en er vanaf wil dan heb ik ook wel interesse. Die kans is niet groot, maar nooit geschoten is altijd mis.
Plaats reactie