vering laten afstellen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

jwrtuning
Berichten: 309
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 15:08
Locatie: Enschede
Contacteer:

Ik ben van plan om de vering van mijn EXC300 te laten afstellen op mijn gewicht.
De vering is nog standaard en toe aan een beurtje, en aangezien ik met de hele bepakking ruim 95 kilo weeg hoop ik er zeker baat bij te hebben..

Ik zit zelf te denken aan Reiger of van Laar.

Wat zijn jullie ervaringen met deze bedrijven? Of hebben jullie andere suggesties?
Ik ben niet van plan om bijvoorbeeld helemaal naar Brabant te gaan, hoop het een beetje in de buurt te kunnen houden.

Graag jullie tips/ervaringen!

B.v.d.

Jan Willem
Current: HONDA CR500 AF 2009

Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Jw,
vering aanpassen voor 95kg is zeker nodig. Standaard staan ze op 80kgs.
Ik denk dat beidde de info hebben om hem goed af te stellen, dus... andere hebben misschien een mening.
Maar zou je mij eens je rijhoogtes willen doorgeven. Voor en achter.
en je voorspanning op je achterveer?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

jwrtuning schreef:Ik ben van plan om de vering van mijn EXC300 te laten afstellen op mijn gewicht.
De vering is nog standaard en toe aan een beurtje, en aangezien ik met de hele bepakking ruim 95 kilo weeg hoop ik er zeker baat bij te hebben..

Ik zit zelf te denken aan Reiger of van Laar.

Wat zijn jullie ervaringen met deze bedrijven? Of hebben jullie andere suggesties?
Ik ben niet van plan om bijvoorbeeld helemaal naar Brabant te gaan, hoop het een beetje in de buurt te kunnen houden.

Graag jullie tips/ervaringen!

B.v.d.

Jan Willem
Mooi naar van Laar brengen die regelt dat perfect!
wr450f'05
Berichten: 501
Lid geworden op: zo aug 26, 2007 22:29
Locatie: rechts

ultimate racing suspension in Doetinchem
CRF450X '08
Gonzales
Berichten: 22
Lid geworden op: vr mei 28, 2010 23:00

Ik heb dit bij van Laar laten doen. Was goed geregeld.
van Laar heeft ook de nodige expertise.

Gr. Gonzales
Gebruikersavatar
de crossgoeroe
Berichten: 179
Lid geworden op: wo okt 31, 2007 20:32
Locatie: thuis

Ik breng de vering altijd naar Van Laar,uitstekende service
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Iedereen is voor Rinie :)
Dat is ook weer geregeld.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
gabe
Berichten: 141
Lid geworden op: do okt 02, 2008 21:41
Locatie: grou

he, als zo'n motor voor iemand op 80kg goed staat zorg ik gewoon dat ik 80 blijf ;-)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

http://www.hksuspension.nl/

Jongens van WP NL
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
shulty
Berichten: 119
Lid geworden op: do dec 25, 2008 13:19
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

gabe schreef:he, als zo'n motor voor iemand op 80kg goed staat zorg ik gewoon dat ik 80 blijf ;-)
Als ik 80 weeg, ben ik dood en al een paar weken in ontbinding..... :twisted:
BMW G450X

BMW F800GS
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

heb het bij ultimate racing suspension gedaan.
In de randstad is jan droog
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
jwrtuning
Berichten: 309
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 15:08
Locatie: Enschede
Contacteer:

Oke jongens!

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik nu wel weet waar ik naar toe ga..

@Huskie: Als ik het spul voor elkaar heb laat ik je de settings wel weten!
Current: HONDA CR500 AF 2009

Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Dan hoeft het niet meer JW :x :wink:
Vroeg me gewoon af of je je rijhoogtes uit je hoofd wist met deze huidige vering.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
silbertanne
Berichten: 228
Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
Locatie: QPO

Hey JW, ik heb mijn vering net opgehaald bij Van Laar, moet 'em er nog wel opzetten. Ik wil ém wel een keer brengen en halen; het is praktisch bij mij om de hoek en hoef jij geen vrij te nemen. Dat heb ik toen ook met de voorpoten van Roy gedaan. Als je zondag langs komt, kun je de veer meenemen en breng ik ém naar Van Laar tijdens zijn werktijden.
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
jwrtuning
Berichten: 309
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 15:08
Locatie: Enschede
Contacteer:

@ Huskie: eerlijk gezegd weet ik de settings niet uit mijn hoofd, maar weet wel dat er weinig meer te stellen valt. De vering is sinds 2008 nog nooit er onder weg geweest.. Standaard is volgens mij afgesteld op 72 kilo, dus ik zit al ruim over de max..

@Silbertanne: Ik bel je nog. Proficiat met je verjaardag trouwens!

Gr. JW
Current: HONDA CR500 AF 2009

Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
jwrtuning
Berichten: 309
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 15:08
Locatie: Enschede
Contacteer:

Afgelopen zaterdag de vering naar Reiger gebracht.
A.s. zaterdag weer ophalen :D

Met tevredenheidsgarantie!
Als het niet naar wens is wordt het kostenloos aangepast volgens Tonnie.
Goede service dus!
Current: HONDA CR500 AF 2009

Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Ik heb een nieuwe KTM 450EXC (2011 factory edition) gekocht.
Mijn gewicht zit rond de 100kg. Kun je dan toch met de standaard veer rijden als ik de ingaande demping harder zet?
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
jwrtuning
Berichten: 309
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 15:08
Locatie: Enschede
Contacteer:

nu nog wel, maar ik denk dat je binnen het jaar wel gaat overwegen om zwaardere veren te kopen. ik had in 2006 een nieuwe exc gekocht, de std vering was voor een rijder van 72 kg. je merkt het wel na verloop van tijd.
ik ben trouwens zeer te spreken over mijn reiger modificatie :D
Laatst gewijzigd door jwrtuning op wo sep 07, 2011 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Current: HONDA CR500 AF 2009

Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

n
verstand op nul en nadenken
jwrtuning
Berichten: 309
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 15:08
Locatie: Enschede
Contacteer:

barry! schreef:n
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt Barry?
Current: HONDA CR500 AF 2009

Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

Rolando schreef:Ik heb een nieuwe KTM 450EXC (2011 factory edition) gekocht.
Mijn gewicht zit rond de 100kg. Kun je dan toch met de standaard veer rijden als ik de ingaande demping harder zet?
Een standaard veer is dan veel te slap om de verhouding statische inzak en met belasting goed te krijgen (100 kg eigen gewicht). Voor de riding inzak moet je dan veel te veel veervoorspanning geven, wat rijtechnisch niet goed komt. Gewoon een veer voor 100 kg monteren :!:
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Dank je wel.
Heb inmiddels met de dealer afgesproken bij de eerste 500km beurt dit te laten aanpassen.

Bij mijn Honda had ik de veervoorspanning wel dusdanig verstelt dat de dynamische veerweg volgens het boekje was, bij de KTM haal ik het niet.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Rolando schreef:Dank je wel.
Heb inmiddels met de dealer afgesproken bij de eerste 500km beurt dit te laten aanpassen.

Bij mijn Honda had ik de veervoorspanning wel dusdanig verstelt dat de dynamische veerweg volgens het boekje was, bij de KTM haal ik het niet.
Je hebt absoluut stijvere veren nodig. De juiste veer is nodig om jouw gewicht op de juiste rijhoogte te houden, zodat er genoeg veerweg overblijft om obstakels te absorberen. Als je de halve veerweg al verbruikt door alleen maar op de motor te gaan zitten, dan voelt jouw motor dus.. juist: als een motor met maar de halve veerweg. Knotshard.
Voorspanning overdreven opvoeren om toch aan rijhoogte te komen helpt ook niet: de motor zakt nu uit zichzelf niet meer in zijn veren, en als je over terrein gaat rijden klapt de vering te hard in zijn eindstand en spreekt te stijf aan. Geeft ook een 'hard' gevoel.

Stijvere veren dus, voor zachtere vering. Stap 1 op weg naar een vliegend tapijt..
ckadett16v
Berichten: 47
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 18:46

En weet ook iemand hoe het zit met een 620 lc4 super competition als je rond de 100kg
weegt is dat nog voldoende of moeten er dan ook andere veren in.
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Zoals Folie als schreef:

"Je hebt absoluut stijvere veren nodig. De juiste veer is nodig om jouw gewicht op de juiste rijhoogte te houden, zodat er genoeg veerweg overblijft om obstakels te absorberen. Als je de halve veerweg al verbruikt door alleen maar op de motor te gaan zitten, dan voelt jouw motor dus.. juist: als een motor met maar de halve veerweg. Knotshard.
Voorspanning overdreven opvoeren om toch aan rijhoogte te komen helpt ook niet: de motor zakt nu uit zichzelf niet meer in zijn veren, en als je over terrein gaat rijden klapt de vering te hard in zijn eindstand en spreekt te stijf aan. Geeft ook een 'hard' gevoel.

Stijvere veren dus, voor zachtere vering. Stap 1 op weg naar een vliegend tapijt.."

Geldt voor iedere motor. Naar de dealer, en voor en achter je veren aan (laten) passen . Vergeet niet dat je demping ook anders wordt met stuggere veren, dus ook dat zal aangepakt moeten worden.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Plaats reactie