2-takt revisie.....

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

PATR-1
Berichten: 41
Lid geworden op: wo jul 29, 2009 07:53
Locatie: Friesland

Weet iemand nog een goed adressje,in het noorden des lands, die gespecialiseerd is in 2-takt revisie??.......... :?
M`n 200 exc heeft vant weekend de geest gegeven vandaar...... :(

Alvast bedankt!
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Mulders Motoren in Veendam
Henk Pel in Grootegast
Mans Engel in Westeremden
jan Hogenberg in Tynaarlo
Beun ( ikzelf :) ) in Vlagtwedde
solexcross
Berichten: 64
Lid geworden op: zo nov 05, 2006 07:39

Ik stem op Mario2t
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

solexcross schreef:Ik stem op Mario2t
:lol:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Nog een stem voor Beun de haas! :D

http://www.youtube.com/watch?v=1r6Evtjq ... re=related


(Gekheid natuurlijk, ik beun zelf ook bij het leven en zou hem met een gerust hart bij een of andere mario2t achterlaten! :) )
PATR-1
Berichten: 41
Lid geworden op: wo jul 29, 2009 07:53
Locatie: Friesland

Iemand ervaring met Heja-Tuning in Assen??........
klaas tt350
Berichten: 137
Lid geworden op: do nov 20, 2008 17:04
Locatie: drachten

PATR-1 schreef:Iemand ervaring met Heja-Tuning in Assen??........
Ja ,dit voor de top segment(of je moet veel geld over hebben)
Anders zou ik naar Flonk Tuning in Houtigehage gaan, echt een vakman.
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250r, yamaha tt350. allen met kenteken.

nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

He-Ja is een begrip . . met bijbehorend prijskaartje . .

Wat ben je van plan? Blok uit elkaar, vers in elkaar en klaar, of ook tunen?

In het eerste geval kun je beter een beun zoeken. Ben je naast de onderdelen met 75 tot 100 euro loon klaar.

Motorzaak rekent gauw 50 euri ex. de btw-tjes
PATR-1
Berichten: 41
Lid geworden op: wo jul 29, 2009 07:53
Locatie: Friesland

Alleen reviseren en ervoor zorgen dat ie weer een tijd meegaat. :twisted:

Net de cilinder eraf gehaald en de zuiger is sowieso overleden!
Zitten allemaal metalen `splinters` op de bovenzijde van de zuiger en aan de binnenzijde van de kop precies hetzelfde........ :cry:
Big end lijkt nog intact,geen speling........
Wel veel slijpsel op de kruk....?? :?

Blok zal uit elkaar moeten en dan kijken wat de totale schade is.
Arme 200 EXC`tje!!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Zonde...
en veelal onnodig, dit soort schades.
Wordt een fijn prijskaartje :(
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
PATR-1
Berichten: 41
Lid geworden op: wo jul 29, 2009 07:53
Locatie: Friesland

onnodig??..... bedoel je te voorkomen??....
PATR-1
Berichten: 41
Lid geworden op: wo jul 29, 2009 07:53
Locatie: Friesland

:cry: !!
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Best wel nodig dus ...............
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

PATR-1 schreef:onnodig??..... bedoel je te voorkomen??....
Ja, te voorkomen.
Maar wellicht niet door jou, maar door de vorige eigenaar?
Dit soort schades komen van water, bevoorbeeld omvallen in een sloot, daardoor ontstaat roestvorming met het gevolg dat het bigend lager de geest geeft. Die zuiger is gezandstraald door het bigend lager dat los liet. Of gewoon te lang doorrijden met een bigend, en/of slecht onderhoud luchtfilter etc.
Maar..... eenmaal weer helemaal in orde, weer een prima motortje.
Laat even goed naar die nikasil kijken, en opmeten. Mocht je cilinder erg onrond zijn, en je zou het niet verhelpen, krijg je met een nieuwe zuiger etc weer snel problemen.
Misschien ben je aan een nieuwe nikasil toe.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
PATR-1
Berichten: 41
Lid geworden op: wo jul 29, 2009 07:53
Locatie: Friesland

Waarom voel ik geen zijdelingse speling op de drijfstang/bigend dan??......
O ja, toen ik de piston pen eruit wou tikken kwam dat naaldlager in drie stukken eruit zetten......?? :?
Of is dit een gevolg van??
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Yep , moet dus ook nieuw bigend in en ook je krukaslagers zullen aan beurt zijn. "Schade" (duits).
Zijdelingse (axiale) speling moet aanwezig zijn (+/- 0.5mm), radiale moet echter minimaal zijn, (ligt meestal tussen de 0.02 en 0.04mm, afhankelijk wat er voorgeschreven wordt.
Misschien dat er ook wat tussen het bigend en de krukwangen zit of je lager is geheel aan gort waardoor alle speling weg is.

Edit: wat typo's eruit gehaald
Laatst gewijzigd door gassen op do dec 16, 2010 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
klaas tt350
Berichten: 137
Lid geworden op: do nov 20, 2008 17:04
Locatie: drachten

Yep, bigend sowieso vervangen al voelt het nog goed ,voor die paar tientje's extra nooit het risico nemen.Je hebt nu immers toch het blok uitelkaar liggen, dan meteen alles goed aanpakken en je hebt weer voor tijden een fris machientje.
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250r, yamaha tt350. allen met kenteken.

nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.
mouser
Berichten: 118
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 22:16
Locatie: assen

Oh wat zonde. Ga maar uit van nieuw zuiger, big end en krukaslagers.
Mogelijk nieuwe nicasil...

Speling op een big end kun je praktisch niet voelen. Alleen meten, fabikant toleranties zijn daarbij leidend.

Over HeJa te Assen: zeker een vakman, en over prijs heb ik nooit te klagen gehad. Volgens mij onterecht dit soort opmerkingen, wellicht dat het bij hem duur wordt als hij gaat tunen maar dat is een heel ander verhaal. Hij kan ook de toleranties opmeten en een gedegen advies geven.

Om nog maar te zwijgen hoe andere mensen een krukas uitklokken....
Ik zou naar een prof gaan. Spul is te duur voor knoeiwerk.
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Heb je inmiddels de oorzaak van de 'verdwaalde' metaaldelen al gevonden dan? En hoe lang is de motor in je bezit?

Lijkt eerder een versnipperd krukaslager maar je zult zien dat ie gewoon veelte arm staat afgesteld, rij je hem na 2 wk weer kapot :roll:

En lijkt die pakking nou gesmolten?
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

klaas tt350 schreef:Yep, bigend sowieso vervangen al voelt het nog goed ,voor die paar tientje's extra nooit het risico nemen.Je hebt nu immers toch het blok uitelkaar liggen, dan meteen alles goed aanpakken en je hebt weer voor tijden een fris machientje.
bigend lager opzich is niet duur nee, het balanceren wel..

edit:

er is wel een 'trucje' om te testen op speling, maar daarvoor moet je de krukas uitgebouwd hebben.

dan pak je hem op aan de drijfstang, zo laat je hem hangen, en dan mep je er met je andere hand recht op (op de drijfstang ja) als ie dan 'tok' zegt istie gaar, tikt hij niet, dan zit het goed.
je moet het wel een paar keer gedaan hebben om het fatsoenlijk te voelen, maar als hij echt gaar is merk je het zo op deze manier.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
klaas tt350
Berichten: 137
Lid geworden op: do nov 20, 2008 17:04
Locatie: drachten

Ik was 30 euro kwijt voor balanceren, dus valt ook best wel mee.
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250r, yamaha tt350. allen met kenteken.

nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ik 270 incl nieuwe drijfstang+big end
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
PATR-1
Berichten: 41
Lid geworden op: wo jul 29, 2009 07:53
Locatie: Friesland

Wat raden jullie aan ter vervanging: orgineel, prox of wiseco??
En zit hier kwalitatief veel verschil tussen??

Vant weekend word het blokje gesplit dus dan weet ik meer....... :?
Duimen maar!!
Bedankt voor alle info jongens!!!! :D
Gebruikersavatar
lecram006
Berichten: 55
Lid geworden op: vr dec 03, 2010 16:31
Locatie: leeuwarden

hey patrick jonge we leven met je mee.

zondag maar ff knallen of niet.
of haal je dat niet.hahahahhahahah
Honda XR600R (sold)
Yamaha WR426F (sold)
Kawasaki Z1000 (sold)
KTM 250 EXC (sold)
Peugeot 100cc Speedfight 2 (sold)
Aprilia dorsoduro 1200 (sold)
Honda CRF450R (sold)
Husqvarna TE 300 MY016
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Origineel = Vertex, is niet erg duur en heeft zijn duurzaamheid wel bewezen, aanrader dus.

Big end voor mijn 250 kostte ook ruim in de 200.- trouwens, incl nieuwe drijfstang & balanceren. Meeste motorzaken besteden dit uit dus dat komt altijd prima voor elkaar :wink:
Plaats reactie