Nieuw Biggetje

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Thoran

Hoi,

Vandaag heb ik mijn eerste allroad opgehaald, een echte DR800S Big. En ik dacht, laat ik mij hier maar eens aanmelden.

Deze is het geworden, een 92'er met 64k op de teller:
*Hmmm, mag nog geen links plaatsen...*
(even het plaatje uit de advertentie gejat, ik zal binnenkort wel even een goede foto maken)

Nou vielen mij vandaag tijdens het rijden een aantal dingen op. Allereerst: Mijn banden zijn zo goed als op. Wat voor vervangingsbanden raden jullie aan als je voornamelijk op de weg wil rijden, maar soms voor de grap nog een stukje offroad mee wil pakken (bijv. omdat het sneller is) Zeg maar, 90% op de weg, en 10% offroad.
Ook viel mij op dat mijn spiegels vreselijk trilden. Is dit normaal? (zou me niets verbazen bij zo'n dikke eencilinder)

Enneh, iemand op de motorclub heeft haar DR650 stukgereden, zijn er nog onderdelen van de 650 die zo op een big passen?
Go Big

Hey,

Die motor herken ik.............. jou trouwes ook! :wink:

Welkom Thoran :D
Laatst gewijzigd door Go Big op zo jan 09, 2011 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Liever 1 dikke klap dan 4 pufjes
Thoran

Zo, vanmiddag/ochtend even een plezierrondje gedaan op de big, kom ik na +- 30km stil te staan zonder benzine, en zonder werkende reservestand op de benzinekraan... :? Na het zware rotding anderhalve km terug te hebben geduwd naar een pompstation en getankt te heben deed ie het gewoon weer.

Is het mogelijk om een benzinekraan te repareren/reviseren? Of moet ik gewoon een nieuwe kopen? (En zo ja, waar?)
Edwin
Contacteer:

:roll: bekend probleem bij mij :lol:

Heeft waarschijnlijk niets met je kraantje te maken. Kijk eerst eens of het benzineslangetje van je benzinepomp aangesloten zit op de rechterkant van je carburateur. Indien wel aangesloten, dan kan de benzinepomp (vacuüm) kapot zijn. Deze heb je alleen nodig als je je reserve "tank" moet aanspreken.
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki

Hey Thoran,

Mooie BIG ! :wink:

Heb je je tank vol gegooid toen ie leeg stond en zo ja hoeveel liter ging er in? jij hebt een 20 liter tank + 4 L reserve = 24L
Als er 24 Liter in ging zou dat me verbazen, kraan kan wel kapot om dat ie de verkeerde kant op gedraaid word en kan dan hele rondjes draaien maar gewoon en reserve zijn echt gescheiden op de kraan.. dus voor reserve moet ie op reserve staan :wink:

Pomp kapot lees ik regelmatig in het buitenland maar nooit van gehoord hier in NL..

Dus zo als Edwin zei grote kans dat de vaciumslang van de carb naar de pomp of los hangt of op de verkeerde carb zit of dat alle slangen op de kraan verkeerd zitten :wink:

Bij jou jaartal zou hij op de rechter carb aan de rechter kant van de carb moeten zitten op een tutje hoog op de carb net onder de zwarte kap..
zit ie daar op en op de pomp trek hem er dan er ff af en start de motor en leg je vinger op het tutje, je zou dan een lucht puls moeten voelen..
Zo niet voel bij het tutje op de linker carb [dan moet de tank er af] tot 1990/1991 zat de vacium aan sluiting op de linker carb..

Er zijn wat delen die van de 650 op de 80 passen.. als ik goed herinner voorwiel enzo..

maar om het zeker te weten hier onderdelen nummers vergelijken..

http://www.cmsnl.com/dr800-1991-sm_mode ... partslist/

Greetz
Zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo

Heee poppele pee, een Ranzige Rode erbij ! nr 5 ?

Welkom bij de club Thoran en hopenlijk snel eens tot ziens op een ritje.

LEO
Paul_M

Thoran schreef:Zo, vanmiddag/ochtend even een plezierrondje gedaan op de big, kom ik na +- 30km stil te staan zonder benzine, en zonder werkende reservestand op de benzinekraan... :? Na het zware rotding anderhalve km terug te hebben geduwd naar een pompstation en getankt te heben deed ie het gewoon weer.

Is het mogelijk om een benzinekraan te repareren/reviseren? Of moet ik gewoon een nieuwe kopen? (En zo ja, waar?)
ja dat duwen is niet leuk he :)
Thoran

zappa.suzuki schreef:Hey Thoran,

Mooie BIG ! :wink:

Heb je je tank vol gegooid toen ie leeg stond en zo ja hoeveel liter ging er in? jij hebt een 20 liter tank + 4 L reserve = 24L
Als er 24 Liter in ging zou dat me verbazen, kraan kan wel kapot om dat ie de verkeerde kant op gedraaid word en kan dan hele rondjes draaien maar gewoon en reserve zijn echt gescheiden op de kraan.. dus voor reserve moet ie op reserve staan :wink:

Pomp kapot lees ik regelmatig in het buitenland maar nooit van gehoord hier in NL..

Dus zo als Edwin zei grote kans dat de vaciumslang van de carb naar de pomp of los hangt of op de verkeerde carb zit of dat alle slangen op de kraan verkeerd zitten :wink:

Bij jou jaartal zou hij op de rechter carb aan de rechter kant van de carb moeten zitten op een tutje hoog op de carb net onder de zwarte kap..
zit ie daar op en op de pomp trek hem er dan er ff af en start de motor en leg je vinger op het tutje, je zou dan een lucht puls moeten voelen..
Zo niet voel bij het tutje op de linker carb [dan moet de tank er af] tot 1990/1991 zat de vacium aan sluiting op de linker carb..

Er zijn wat delen die van de 650 op de 80 passen.. als ik goed herinner voorwiel enzo..

maar om het zeker te weten hier onderdelen nummers vergelijken..

http://www.cmsnl.com/dr800-1991-sm_mode ... partslist/

Greetz
Zappa
Kijk, duidelijk verhaal, zal het binnenkort eens checken hoe dat zit met die slangetjes.
Heb er vanmiddag 20 liter bij in gegooid, dus de reserve is niet aangesproken geweest...
CrazyWezel
Contacteer:

nr4 toch? mijn nr 4 is namelijk verkauft toen.. of tel ik nou skeef?

anyway: Welkom :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Thoran

Nog een paar plaatjes van mijn rooie gevaarte:

Afbeelding

Afbeelding
Leo

Einthovuh - Esnchede: 0 - 1
Gefeliciteerd.

LEO
CrazyWezel
Contacteer:

ik ben benieuwd of dat vrouwke zich nog eens een keer meld.. ze zag er best aardig uit :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
Thoran

Vrouwke? Eindhoven? Ik gok dat het over voetbal gaat? :shock:

Anyway, vandaag/vanmiddag weer wezen sleutelen aan de DR, eerst meer dan een half uur op zoek geweest naar een hendeltje om het zadel te verwijderen (onder de linker passagierssteun). Daarna een redelijke tijd bezig geweest om het kuipwerk te verwijderen (afgezien van de snavel en het ruitje), om er daarna achter te komen dat de afdekking voor de krukas dolgedraaid was...
Uiteindelijk op een enorm creatieve wijze (het achterwiel draaien in de 5e versnelling totdat top-dead-center bereik was) toch de juiste stand gevonden om kleppen te stellen.
Het kleppen stellen op zich was snel gedaan, hoewel het toch opmerkelijk was dan ze op bijna twee keer de maximum tolerantie stonden (0.20 mm ipv de 0.05-0.10 die er voor staat).
Daarna even een tankje met benzine geprepareerd om de carbs te synchroniseren, maar nergens in het WPHB of in de owners manual kon ik vinden hoe ik dat nou precies moest doen, en/of waar ik de vacuümmeters moest aansluiten, dus uiteindelijk heb ik dat maar achterwege gelaten...

Toen de kappen en de valbeugels maar weer gemonteerd, en met een (onopzettelijke) wheely de sleutelruimte uitgereden.
zappa.suzuki

Ehh.. vanaf 1991 inlaat 0.08-0.13 en uitlaat 0.15-0.20
Dus als je ze op 0.10 hebt gezet kan je weer aan de slag :(

kappen op de tank kan je laten zitten, wel los halen van de snavel, carbs synchroniseren op een 1 pitter is niet echt nodig :wink:

maar je hebt dus niet de balansasketting gespannen, dat is belangrijker dan de kleppen.. en als je de linker carter deksel los hebt kan je ook prima het TDC punt vinden door de streep op de rotor gelijk te zeten op de punt op het blok :wink:
CrazyWezel
Contacteer:

ik heb het over het vrouwtje dat mijn Rode big heeft gekocht, die zou ook nog een keer hier registreren, maar we hebben er helaas nog niet mogen verwelkomen :(

ik zou je kleppen maar weer opnieuw stellen, want ik gok dat je ze veel te strak hebt gezet...
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
zappa.suzuki

Hey Thoran,

Hoop niet dat je je kleppen laat zo als je ze gesteld hebt.. dat zijn de waardes voor een DR 750..
Thoran

zappa.suzuki schreef:Hey Thoran,

Hoop niet dat je je kleppen laat zo als je ze gesteld hebt.. dat zijn de waardes voor een DR 750..
Nee, ik heb ze woensdag meteen opnieuw gesteld. Nu wel op de goede waardes.

Balansasketting moet nog een keertje, ik las in het WPHB dat je dat het beste kan doen icm oliewissel, dus ik moet eerst binnenkort even een nieuw filtertje ophalen.
Trouwens, er gaat gewoon 10W40 halfsyntheet in toch?
zappa.suzuki

Yip, van volsyntheet gaat ie olie zuipen
Monstersmurf

Hoi, als je de balansas ketting gaat doen houd dan rekening met de pakking voor het deksel.. Gaat nogal eens stuk. Tevens is een momentsleutel nodig vanwege het de spanning op de ketting.. (zo eentje die niet klikt maar een wijzer heeft) Met olie wissel is het slim het rechthoekige deksel onderop je blok ook evente demonteren, zat bij mij veel vuiligheid..
Thoran

Monstersmurf schreef:Hoi, als je de balansas ketting gaat doen houd dan rekening met de pakking voor het deksel.. Gaat nogal eens stuk. Tevens is een momentsleutel nodig vanwege het de spanning op de ketting.. (zo eentje die niet klikt maar een wijzer heeft) Met olie wissel is het slim het rechthoekige deksel onderop je blok ook evente demonteren, zat bij mij veel vuiligheid..
Waarom kan het niet met een klikker? Die lijkt me preciezer qua moment dan eentje die je zelf moet aflezen...

Enneh, rechthoekig deksel? In het WPHB heb ik enkel het deksel van de filter (rechts op het blok) en de aftapplug (onderop bij de carterbeschermplaat) gevonden. Waar zou ik dat deksel moeten zoeken?
Edwin
Contacteer:

Onder het filterhuis, dus onderkant blok zie je 4 boutjes zitten van een deksel.
Assumption is the mother of all fuck ups
Monstersmurf

Dat klik model is lastig, je moet spanning op de ketting houden en dan vast zetten... klik model klikt bij juiste moment maar zal dan de spanning niet vast houden..

Bij dekseltje kom je als je carterbescherming eraf haalt en eronder gaat liggen... zit een gaasje achter..
zappa.suzuki

En het gaasje los halen en schoonmaken, daar gaat de olie door naar de oliepomp..

Momentsleutel is niet nodig, gewoon lichte druk op de sleutel om alle speling op de ketting tussen de 2 tandwielen te krijgen waar de spanner tussen zit..

balansasketting spannen en andere werkzaamheden waar bij de carterdeksels er af moeten kan je gewoon doen met de olie in het blok,
gewoon de motor zo schuin zetten tegen een muur ofzo dat de olie er niet uitstroomt :wink:

Belangrijkste; RTFM! en neem dan ook de apendixen door waar de wijzigingen aan het model in de loop der jaren instaan..
Chek dan nog ff de sleuteltips en sleutelen maar :wink:
CrazyWezel
Contacteer:

een moment sleutel... wel leuk voor de heb, maar niet voor een balansasketting..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
zappa.suzuki

gebruik momentsleutels wel bij het vast zetten van de cilinder en kop maar zit meestal spot on als ik denk dit zit vast genoeg.. klik zegt ie dan :wink:
Plaats reactie