Hoi,
Vandaag heb ik mijn eerste allroad opgehaald, een echte DR800S Big. En ik dacht, laat ik mij hier maar eens aanmelden.
Deze is het geworden, een 92'er met 64k op de teller:
*Hmmm, mag nog geen links plaatsen...*
(even het plaatje uit de advertentie gejat, ik zal binnenkort wel even een goede foto maken)
Nou vielen mij vandaag tijdens het rijden een aantal dingen op. Allereerst: Mijn banden zijn zo goed als op. Wat voor vervangingsbanden raden jullie aan als je voornamelijk op de weg wil rijden, maar soms voor de grap nog een stukje offroad mee wil pakken (bijv. omdat het sneller is) Zeg maar, 90% op de weg, en 10% offroad.
Ook viel mij op dat mijn spiegels vreselijk trilden. Is dit normaal? (zou me niets verbazen bij zo'n dikke eencilinder)
Enneh, iemand op de motorclub heeft haar DR650 stukgereden, zijn er nog onderdelen van de 650 die zo op een big passen?
Nieuw Biggetje
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Zo, vanmiddag/ochtend even een plezierrondje gedaan op de big, kom ik na +- 30km stil te staan zonder benzine, en zonder werkende reservestand op de benzinekraan...
Na het zware rotding anderhalve km terug te hebben geduwd naar een pompstation en getankt te heben deed ie het gewoon weer.
Is het mogelijk om een benzinekraan te repareren/reviseren? Of moet ik gewoon een nieuwe kopen? (En zo ja, waar?)

Is het mogelijk om een benzinekraan te repareren/reviseren? Of moet ik gewoon een nieuwe kopen? (En zo ja, waar?)
- Edwin
- Berichten: 2052
- Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
- Locatie: Onder de rook van Rotterdam
- Contacteer:


Heeft waarschijnlijk niets met je kraantje te maken. Kijk eerst eens of het benzineslangetje van je benzinepomp aangesloten zit op de rechterkant van je carburateur. Indien wel aangesloten, dan kan de benzinepomp (vacuüm) kapot zijn. Deze heb je alleen nodig als je je reserve "tank" moet aanspreken.
Assumption is the mother of all fuck ups
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hey Thoran,
Mooie BIG !
Heb je je tank vol gegooid toen ie leeg stond en zo ja hoeveel liter ging er in? jij hebt een 20 liter tank + 4 L reserve = 24L
Als er 24 Liter in ging zou dat me verbazen, kraan kan wel kapot om dat ie de verkeerde kant op gedraaid word en kan dan hele rondjes draaien maar gewoon en reserve zijn echt gescheiden op de kraan.. dus voor reserve moet ie op reserve staan
Pomp kapot lees ik regelmatig in het buitenland maar nooit van gehoord hier in NL..
Dus zo als Edwin zei grote kans dat de vaciumslang van de carb naar de pomp of los hangt of op de verkeerde carb zit of dat alle slangen op de kraan verkeerd zitten
Bij jou jaartal zou hij op de rechter carb aan de rechter kant van de carb moeten zitten op een tutje hoog op de carb net onder de zwarte kap..
zit ie daar op en op de pomp trek hem er dan er ff af en start de motor en leg je vinger op het tutje, je zou dan een lucht puls moeten voelen..
Zo niet voel bij het tutje op de linker carb [dan moet de tank er af] tot 1990/1991 zat de vacium aan sluiting op de linker carb..
Er zijn wat delen die van de 650 op de 80 passen.. als ik goed herinner voorwiel enzo..
maar om het zeker te weten hier onderdelen nummers vergelijken..
http://www.cmsnl.com/dr800-1991-sm_mode ... partslist/
Greetz
Zappa
Mooie BIG !

Heb je je tank vol gegooid toen ie leeg stond en zo ja hoeveel liter ging er in? jij hebt een 20 liter tank + 4 L reserve = 24L
Als er 24 Liter in ging zou dat me verbazen, kraan kan wel kapot om dat ie de verkeerde kant op gedraaid word en kan dan hele rondjes draaien maar gewoon en reserve zijn echt gescheiden op de kraan.. dus voor reserve moet ie op reserve staan

Pomp kapot lees ik regelmatig in het buitenland maar nooit van gehoord hier in NL..
Dus zo als Edwin zei grote kans dat de vaciumslang van de carb naar de pomp of los hangt of op de verkeerde carb zit of dat alle slangen op de kraan verkeerd zitten

Bij jou jaartal zou hij op de rechter carb aan de rechter kant van de carb moeten zitten op een tutje hoog op de carb net onder de zwarte kap..
zit ie daar op en op de pomp trek hem er dan er ff af en start de motor en leg je vinger op het tutje, je zou dan een lucht puls moeten voelen..
Zo niet voel bij het tutje op de linker carb [dan moet de tank er af] tot 1990/1991 zat de vacium aan sluiting op de linker carb..
Er zijn wat delen die van de 650 op de 80 passen.. als ik goed herinner voorwiel enzo..
maar om het zeker te weten hier onderdelen nummers vergelijken..
http://www.cmsnl.com/dr800-1991-sm_mode ... partslist/
Greetz
Zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
ja dat duwen is niet leuk heThoran schreef:Zo, vanmiddag/ochtend even een plezierrondje gedaan op de big, kom ik na +- 30km stil te staan zonder benzine, en zonder werkende reservestand op de benzinekraan...Na het zware rotding anderhalve km terug te hebben geduwd naar een pompstation en getankt te heben deed ie het gewoon weer.
Is het mogelijk om een benzinekraan te repareren/reviseren? Of moet ik gewoon een nieuwe kopen? (En zo ja, waar?)

Kijk, duidelijk verhaal, zal het binnenkort eens checken hoe dat zit met die slangetjes.zappa.suzuki schreef:Hey Thoran,
Mooie BIG !![]()
Heb je je tank vol gegooid toen ie leeg stond en zo ja hoeveel liter ging er in? jij hebt een 20 liter tank + 4 L reserve = 24L
Als er 24 Liter in ging zou dat me verbazen, kraan kan wel kapot om dat ie de verkeerde kant op gedraaid word en kan dan hele rondjes draaien maar gewoon en reserve zijn echt gescheiden op de kraan.. dus voor reserve moet ie op reserve staan![]()
Pomp kapot lees ik regelmatig in het buitenland maar nooit van gehoord hier in NL..
Dus zo als Edwin zei grote kans dat de vaciumslang van de carb naar de pomp of los hangt of op de verkeerde carb zit of dat alle slangen op de kraan verkeerd zitten![]()
Bij jou jaartal zou hij op de rechter carb aan de rechter kant van de carb moeten zitten op een tutje hoog op de carb net onder de zwarte kap..
zit ie daar op en op de pomp trek hem er dan er ff af en start de motor en leg je vinger op het tutje, je zou dan een lucht puls moeten voelen..
Zo niet voel bij het tutje op de linker carb [dan moet de tank er af] tot 1990/1991 zat de vacium aan sluiting op de linker carb..
Er zijn wat delen die van de 650 op de 80 passen.. als ik goed herinner voorwiel enzo..
maar om het zeker te weten hier onderdelen nummers vergelijken..
http://www.cmsnl.com/dr800-1991-sm_mode ... partslist/
Greetz
Zappa
Heb er vanmiddag 20 liter bij in gegooid, dus de reserve is niet aangesproken geweest...
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
nr4 toch? mijn nr 4 is namelijk verkauft toen.. of tel ik nou skeef?
anyway: Welkom
anyway: Welkom

gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
ik ben benieuwd of dat vrouwke zich nog eens een keer meld.. ze zag er best aardig uit 

gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Vrouwke? Eindhoven? Ik gok dat het over voetbal gaat?
Anyway, vandaag/vanmiddag weer wezen sleutelen aan de DR, eerst meer dan een half uur op zoek geweest naar een hendeltje om het zadel te verwijderen (onder de linker passagierssteun). Daarna een redelijke tijd bezig geweest om het kuipwerk te verwijderen (afgezien van de snavel en het ruitje), om er daarna achter te komen dat de afdekking voor de krukas dolgedraaid was...
Uiteindelijk op een enorm creatieve wijze (het achterwiel draaien in de 5e versnelling totdat top-dead-center bereik was) toch de juiste stand gevonden om kleppen te stellen.
Het kleppen stellen op zich was snel gedaan, hoewel het toch opmerkelijk was dan ze op bijna twee keer de maximum tolerantie stonden (0.20 mm ipv de 0.05-0.10 die er voor staat).
Daarna even een tankje met benzine geprepareerd om de carbs te synchroniseren, maar nergens in het WPHB of in de owners manual kon ik vinden hoe ik dat nou precies moest doen, en/of waar ik de vacuümmeters moest aansluiten, dus uiteindelijk heb ik dat maar achterwege gelaten...
Toen de kappen en de valbeugels maar weer gemonteerd, en met een (onopzettelijke) wheely de sleutelruimte uitgereden.

Anyway, vandaag/vanmiddag weer wezen sleutelen aan de DR, eerst meer dan een half uur op zoek geweest naar een hendeltje om het zadel te verwijderen (onder de linker passagierssteun). Daarna een redelijke tijd bezig geweest om het kuipwerk te verwijderen (afgezien van de snavel en het ruitje), om er daarna achter te komen dat de afdekking voor de krukas dolgedraaid was...
Uiteindelijk op een enorm creatieve wijze (het achterwiel draaien in de 5e versnelling totdat top-dead-center bereik was) toch de juiste stand gevonden om kleppen te stellen.
Het kleppen stellen op zich was snel gedaan, hoewel het toch opmerkelijk was dan ze op bijna twee keer de maximum tolerantie stonden (0.20 mm ipv de 0.05-0.10 die er voor staat).
Daarna even een tankje met benzine geprepareerd om de carbs te synchroniseren, maar nergens in het WPHB of in de owners manual kon ik vinden hoe ik dat nou precies moest doen, en/of waar ik de vacuümmeters moest aansluiten, dus uiteindelijk heb ik dat maar achterwege gelaten...
Toen de kappen en de valbeugels maar weer gemonteerd, en met een (onopzettelijke) wheely de sleutelruimte uitgereden.
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ehh.. vanaf 1991 inlaat 0.08-0.13 en uitlaat 0.15-0.20
Dus als je ze op 0.10 hebt gezet kan je weer aan de slag
kappen op de tank kan je laten zitten, wel los halen van de snavel, carbs synchroniseren op een 1 pitter is niet echt nodig
maar je hebt dus niet de balansasketting gespannen, dat is belangrijker dan de kleppen.. en als je de linker carter deksel los hebt kan je ook prima het TDC punt vinden door de streep op de rotor gelijk te zeten op de punt op het blok
Dus als je ze op 0.10 hebt gezet kan je weer aan de slag

kappen op de tank kan je laten zitten, wel los halen van de snavel, carbs synchroniseren op een 1 pitter is niet echt nodig

maar je hebt dus niet de balansasketting gespannen, dat is belangrijker dan de kleppen.. en als je de linker carter deksel los hebt kan je ook prima het TDC punt vinden door de streep op de rotor gelijk te zeten op de punt op het blok

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
ik heb het over het vrouwtje dat mijn Rode big heeft gekocht, die zou ook nog een keer hier registreren, maar we hebben er helaas nog niet mogen verwelkomen 
ik zou je kleppen maar weer opnieuw stellen, want ik gok dat je ze veel te strak hebt gezet...

ik zou je kleppen maar weer opnieuw stellen, want ik gok dat je ze veel te strak hebt gezet...
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hey Thoran,
Hoop niet dat je je kleppen laat zo als je ze gesteld hebt.. dat zijn de waardes voor een DR 750..
Hoop niet dat je je kleppen laat zo als je ze gesteld hebt.. dat zijn de waardes voor een DR 750..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Nee, ik heb ze woensdag meteen opnieuw gesteld. Nu wel op de goede waardes.zappa.suzuki schreef:Hey Thoran,
Hoop niet dat je je kleppen laat zo als je ze gesteld hebt.. dat zijn de waardes voor een DR 750..
Balansasketting moet nog een keertje, ik las in het WPHB dat je dat het beste kan doen icm oliewissel, dus ik moet eerst binnenkort even een nieuw filtertje ophalen.
Trouwens, er gaat gewoon 10W40 halfsyntheet in toch?
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Yip, van volsyntheet gaat ie olie zuipen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
- Locatie: Amsterdam
Hoi, als je de balansas ketting gaat doen houd dan rekening met de pakking voor het deksel.. Gaat nogal eens stuk. Tevens is een momentsleutel nodig vanwege het de spanning op de ketting.. (zo eentje die niet klikt maar een wijzer heeft) Met olie wissel is het slim het rechthoekige deksel onderop je blok ook evente demonteren, zat bij mij veel vuiligheid..
Waarom kan het niet met een klikker? Die lijkt me preciezer qua moment dan eentje die je zelf moet aflezen...Monstersmurf schreef:Hoi, als je de balansas ketting gaat doen houd dan rekening met de pakking voor het deksel.. Gaat nogal eens stuk. Tevens is een momentsleutel nodig vanwege het de spanning op de ketting.. (zo eentje die niet klikt maar een wijzer heeft) Met olie wissel is het slim het rechthoekige deksel onderop je blok ook evente demonteren, zat bij mij veel vuiligheid..
Enneh, rechthoekig deksel? In het WPHB heb ik enkel het deksel van de filter (rechts op het blok) en de aftapplug (onderop bij de carterbeschermplaat) gevonden. Waar zou ik dat deksel moeten zoeken?
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
- Locatie: Amsterdam
Dat klik model is lastig, je moet spanning op de ketting houden en dan vast zetten... klik model klikt bij juiste moment maar zal dan de spanning niet vast houden..
Bij dekseltje kom je als je carterbescherming eraf haalt en eronder gaat liggen... zit een gaasje achter..
Bij dekseltje kom je als je carterbescherming eraf haalt en eronder gaat liggen... zit een gaasje achter..
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
En het gaasje los halen en schoonmaken, daar gaat de olie door naar de oliepomp..
Momentsleutel is niet nodig, gewoon lichte druk op de sleutel om alle speling op de ketting tussen de 2 tandwielen te krijgen waar de spanner tussen zit..
balansasketting spannen en andere werkzaamheden waar bij de carterdeksels er af moeten kan je gewoon doen met de olie in het blok,
gewoon de motor zo schuin zetten tegen een muur ofzo dat de olie er niet uitstroomt
Belangrijkste; RTFM! en neem dan ook de apendixen door waar de wijzigingen aan het model in de loop der jaren instaan..
Chek dan nog ff de sleuteltips en sleutelen maar
Momentsleutel is niet nodig, gewoon lichte druk op de sleutel om alle speling op de ketting tussen de 2 tandwielen te krijgen waar de spanner tussen zit..
balansasketting spannen en andere werkzaamheden waar bij de carterdeksels er af moeten kan je gewoon doen met de olie in het blok,
gewoon de motor zo schuin zetten tegen een muur ofzo dat de olie er niet uitstroomt

Belangrijkste; RTFM! en neem dan ook de apendixen door waar de wijzigingen aan het model in de loop der jaren instaan..
Chek dan nog ff de sleuteltips en sleutelen maar

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
een moment sleutel... wel leuk voor de heb, maar niet voor een balansasketting..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
gebruik momentsleutels wel bij het vast zetten van de cilinder en kop maar zit meestal spot on als ik denk dit zit vast genoeg.. klik zegt ie dan 

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997