Na vele trouwe kilometers moet mijn 2003 525EXC vanwege klopsignalen er toch aan geloven; een complete revisie.
Nu moet ik kiezen tussen originele onderdelen (big-end, zuiger) .. =duurrr of Prox onderdelen. Nu vroeg ik mij af wat voor ervaringen er zijn met Prox onderdelen.
Roept u maarr..
Origineel versus Prox
Moderator: ghulst
Nieuwe zuiger in m'n Yamaha WR450 gezet (paar jaar geleden alweer) en na zo'n 25 a 30 hr. pistonpen middendoor gebroken met alle gevolgen vandien (kleppen krom etc.).
Pakkingsetje gekocht paar jaar geleden voor m'n 125. Pakkingen moet je later bij vervanging weer loskrabben (zo vast zitten ze) terwijl je de originele gemakkelijk los kan nemen.
Voor mij geen Prox meer.
Ik gun ze het wel, goede prijs, maar de kwaliteit.......??
Pakkingsetje gekocht paar jaar geleden voor m'n 125. Pakkingen moet je later bij vervanging weer loskrabben (zo vast zitten ze) terwijl je de originele gemakkelijk los kan nemen.
Voor mij geen Prox meer.
Ik gun ze het wel, goede prijs, maar de kwaliteit.......??
KTM 250 EXC, 250 SX
Wiseco kan ook nog, dan heb je een goed alternatief.
Hmmm... ik moet niet perse after market spul maar ik blijf Hollander he? Origineel geeft wel een vertrouwder gevoel.. maar als er nu totaal geen klachten zijn over after market.. tja
Lang en breed... u begrijpt wellicht mijn dilemma..
Lang en breed... u begrijpt wellicht mijn dilemma..
volgens maat van me die in motorzaak werkt is het bigend van Prox goed, de zuigers niet, kleppen soms wel......je voelt ´m ? Wetenschap op zich en ook nog erg individueel getint! Suc6
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Was jij nou diegene met dikke 800 uur of ben ik in de war?Wortel schreef:Na vele trouwe kilometers moet mijn 2003 525EXC vanwege klopsignalen er toch aan geloven; een complete revisie.
Nu moet ik kiezen tussen originele onderdelen (big-end, zuiger) .. =duurrr of Prox onderdelen. Nu vroeg ik mij af wat voor ervaringen er zijn met Prox onderdelen.
Roept u maarr..
Kan je eens wat info doen qua uren/kilomters? Ben ik wel benieuwd naar!
Allways replace the cheapest parts first
800 uur if so, misschien wat fotootjes van de interne delen?
Vertex zou super zijn, maar misschien zijn die voor de 4-takten ook wel fabrikant van ktm origineel.. ? Bij de 2-takten iig wel..
Al met al, ik denk dat origineel je veel meer betrouwbare uren levert dan Prox
Vertex zou super zijn, maar misschien zijn die voor de 4-takten ook wel fabrikant van ktm origineel.. ? Bij de 2-takten iig wel..
Al met al, ik denk dat origineel je veel meer betrouwbare uren levert dan Prox
Klopt ik schat het op ongeveer 800 uur maar teller en uren meter zijn ook wel eens buiten werking geweest. Er zit ook nu een andere teller op. In die 8 jaar zitten een aantal (woestijn) rallys waar je erg veel uren en km's maakt maar het blok niet erg belast wordt (op sommige stukken in het zand na dan..). Ook zitten er wat woon/werk uren/km's bij (met SM wielen met rubbers in achternaaf gemonteerd), wat klapperen en dus big-end/versnellingsbak problemen voorkomen.Bosje schreef:Was jij nou diegene met dikke 800 uur of ben ik in de war?Wortel schreef:Na vele trouwe kilometers moet mijn 2003 525EXC vanwege klopsignalen er toch aan geloven; een complete revisie.
Nu moet ik kiezen tussen originele onderdelen (big-end, zuiger) .. =duurrr of Prox onderdelen. Nu vroeg ik mij af wat voor ervaringen er zijn met Prox onderdelen.
Roept u maarr..
Kan je eens wat info doen qua uren/kilomters? Ben ik wel benieuwd naar!
Daar tegenover staan natuurlijk voor het blok "zware uren" ; Traininkjes op de baan en hier in de buurt, vele tripjes in het buitenland met veel klim- werk (=veel uren, weinig km) en natuurlijk de off-road ritjes, 10-uren crosses, 4-uren crosses etc en hier en daar een endurootje. 30.000 km zou best wel eens kunnen ja als je een gemiddelde snelheid haalt van plm 38 km/u, wellicht is het iets minder.
Ik heb het blok nu heel lang dicht gelaten maar nu wordt het tijd ivm klop geluiden en ander mechanisch gereutel. Hij loopt en start nog wel als een lier.. Ik ben ook heel benieuwd en zal zeker fotootjes maken en de toleranties meten.
Heb op KTM talk ook deze vraag uitgezet en daar zijn ze niet zo enthousiast over Prox (met name de zuigers) dus ik ben toch bang dat ik voor origineel ga..
Je moet je zelf eerst afvragen hoe lang je nog met die motor gaat doen. Als je hem met een jaartje wegdoet denk ik dat je met Prox wel goed zit. Moet hij nog lang mee gewoon de origineele delen terug erin. Is gewoon het beste.
- de crossgoeroe
- Berichten: 179
- Lid geworden op: wo okt 31, 2007 20:32
- Locatie: thuis
Als je zoveel rijdt als jij gedaan hebt en de motor blijft met originele onderdelen zolang goed lopen,
waaraan twijfel je dan???
je steekt dan al zoveel geld in de hobby dat het verschil tussen de onderdelen je ook niet meer zal redden........
waaraan twijfel je dan???
je steekt dan al zoveel geld in de hobby dat het verschil tussen de onderdelen je ook niet meer zal redden........
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
Ik vraag me af waarom je aan Prox zit te denken als je motor inderdaad al zolang heel blijft met orginele delen.
Is Prox zoveel goedkoper dan?? Voor mijn 300exc kostte een orginele zuigerkit bijvoorbeeld € 128,= compleet! Imitatie als Wiseco of Vertex (zit ook in de orginele kit) kost gewoon minimaal € 50,= meer.
Mijn ervaring met orgineel KTM spul is dat het vaak absoluut niet duurder is dan imi.
Is Prox zoveel goedkoper dan?? Voor mijn 300exc kostte een orginele zuigerkit bijvoorbeeld € 128,= compleet! Imitatie als Wiseco of Vertex (zit ook in de orginele kit) kost gewoon minimaal € 50,= meer.
Mijn ervaring met orgineel KTM spul is dat het vaak absoluut niet duurder is dan imi.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Het liefste zou ik een nieuwe halen maar daarvoor ontbreken de centen. Aan de andere kant, het ding is verder goed (op de krasjes na dan..) en ik ga echt geen klap harder op een nieuw model.mech schreef:Je moet je zelf eerst afvragen hoe lang je nog met die motor gaat doen. Als je hem met een jaartje wegdoet denk ik dat je met Prox wel goed zit. Moet hij nog lang mee gewoon de origineele delen terug erin. Is gewoon het beste.
Op zuiger en krukas bespaar je zomaar 250 euris dus het is de overweging wellicht waard.
Ik wil volgend jaar ook niet in de achtertuin van Khadaffi stil komen te staan dus ik denk dat het toch origineel wordt.
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
Heb een paar weken geleden een nieuwe prox zuiger in mijn exc 300 gezet.(er kwam een vertex uit)
Dus dat gaat spannend worden. Hou jullie op de hoogte van mijn prox duurtest!
Dus dat gaat spannend worden. Hou jullie op de hoogte van mijn prox duurtest!
EXC300
Wat is het prijsvoordeel van een Prox tov een Vertex bij een 300exc dan? Ik vond de originele Vertex al rete-goedkoop (vorig jaar betaalde ik 73 euro , foutje volgens mij, dit jaar gewoon 120 dacht ik)
Edit: Volgens mij zijn de 300's duurder ivm gesmede zuigers
Edit: Volgens mij zijn de 300's duurder ivm gesmede zuigers
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
Om eerlijk te zijn.... Ik weet het geeneens......Ik kom bij mijn goede vriend de motorboer, vraag om een zuiger, ik krijg een zuiger en zet hem erin, hij zet het op de rekening en op een gegeven moment betaal ik die....
Erg hè, eigenlijk..
Erg hè, eigenlijk..
EXC300
Blok is 2x keer open geweest, een nieuwe zuiger (was niet echt nodig..) met veren na plm 250uur, en inlaatkleppen en zuigerveren (waren echt ingeslagen na 500 uur).