Origineel versus Prox

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Na vele trouwe kilometers moet mijn 2003 525EXC vanwege klopsignalen er toch aan geloven; een complete revisie.

Nu moet ik kiezen tussen originele onderdelen (big-end, zuiger) .. =duurrr of Prox onderdelen. Nu vroeg ik mij af wat voor ervaringen er zijn met Prox onderdelen.

Roept u maarr..
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Nieuwe zuiger in m'n Yamaha WR450 gezet (paar jaar geleden alweer) en na zo'n 25 a 30 hr. pistonpen middendoor gebroken met alle gevolgen vandien (kleppen krom etc.).
Pakkingsetje gekocht paar jaar geleden voor m'n 125. Pakkingen moet je later bij vervanging weer loskrabben (zo vast zitten ze) terwijl je de originele gemakkelijk los kan nemen.

Voor mij geen Prox meer.

Ik gun ze het wel, goede prijs, maar de kwaliteit.......??
KTM 250 EXC, 250 SX
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Misschien dat Woesnner iets heeft, of vertex?
Pro-x drijfstang doet het iig goed in mijn brommer. Vertex levert de zuiger.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Wiseco kan ook nog, dan heb je een goed alternatief.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Hmmm... ik moet niet perse after market spul maar ik blijf Hollander he? Origineel geeft wel een vertrouwder gevoel.. maar als er nu totaal geen klachten zijn over after market.. tja

Lang en breed... u begrijpt wellicht mijn dilemma.. :?
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

volgens maat van me die in motorzaak werkt is het bigend van Prox goed, de zuigers niet, kleppen soms wel......je voelt ´m ? Wetenschap op zich en ook nog erg individueel getint! Suc6
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Bosje
Berichten: 734
Lid geworden op: za okt 07, 2006 08:00

Wortel schreef:Na vele trouwe kilometers moet mijn 2003 525EXC vanwege klopsignalen er toch aan geloven; een complete revisie.

Nu moet ik kiezen tussen originele onderdelen (big-end, zuiger) .. =duurrr of Prox onderdelen. Nu vroeg ik mij af wat voor ervaringen er zijn met Prox onderdelen.

Roept u maarr..
Was jij nou diegene met dikke 800 uur of ben ik in de war?
Kan je eens wat info doen qua uren/kilomters? Ben ik wel benieuwd naar!
Allways replace the cheapest parts first :P
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

800 uur :o if so, misschien wat fotootjes van de interne delen?

Vertex zou super zijn, maar misschien zijn die voor de 4-takten ook wel fabrikant van ktm origineel.. ? Bij de 2-takten iig wel..

Al met al, ik denk dat origineel je veel meer betrouwbare uren levert dan Prox
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bosje schreef:
Wortel schreef:Na vele trouwe kilometers moet mijn 2003 525EXC vanwege klopsignalen er toch aan geloven; een complete revisie.

Nu moet ik kiezen tussen originele onderdelen (big-end, zuiger) .. =duurrr of Prox onderdelen. Nu vroeg ik mij af wat voor ervaringen er zijn met Prox onderdelen.

Roept u maarr..
Was jij nou diegene met dikke 800 uur of ben ik in de war?
Kan je eens wat info doen qua uren/kilomters? Ben ik wel benieuwd naar!
Klopt ik schat het op ongeveer 800 uur maar teller en uren meter zijn ook wel eens buiten werking geweest. Er zit ook nu een andere teller op. In die 8 jaar zitten een aantal (woestijn) rallys waar je erg veel uren en km's maakt maar het blok niet erg belast wordt (op sommige stukken in het zand na dan..). Ook zitten er wat woon/werk uren/km's bij (met SM wielen met rubbers in achternaaf gemonteerd), wat klapperen en dus big-end/versnellingsbak problemen voorkomen.

Daar tegenover staan natuurlijk voor het blok "zware uren" ; Traininkjes op de baan en hier in de buurt, vele tripjes in het buitenland met veel klim- werk (=veel uren, weinig km) en natuurlijk de off-road ritjes, 10-uren crosses, 4-uren crosses etc en hier en daar een endurootje. 30.000 km zou best wel eens kunnen ja als je een gemiddelde snelheid haalt van plm 38 km/u, wellicht is het iets minder.

Ik heb het blok nu heel lang dicht gelaten maar nu wordt het tijd ivm klop geluiden en ander mechanisch gereutel. Hij loopt en start nog wel als een lier.. Ik ben ook heel benieuwd en zal zeker fotootjes maken en de toleranties meten.

Heb op KTM talk ook deze vraag uitgezet en daar zijn ze niet zo enthousiast over Prox (met name de zuigers) dus ik ben toch bang dat ik voor origineel ga..
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Je moet je zelf eerst afvragen hoe lang je nog met die motor gaat doen. Als je hem met een jaartje wegdoet denk ik dat je met Prox wel goed zit. Moet hij nog lang mee gewoon de origineele delen terug erin. Is gewoon het beste.
Gebruikersavatar
de crossgoeroe
Berichten: 179
Lid geworden op: wo okt 31, 2007 20:32
Locatie: thuis

Als je zoveel rijdt als jij gedaan hebt en de motor blijft met originele onderdelen zolang goed lopen,
waaraan twijfel je dan???
je steekt dan al zoveel geld in de hobby dat het verschil tussen de onderdelen je ook niet meer zal redden........
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

Ik vraag me af waarom je aan Prox zit te denken als je motor inderdaad al zolang heel blijft met orginele delen.

Is Prox zoveel goedkoper dan?? Voor mijn 300exc kostte een orginele zuigerkit bijvoorbeeld € 128,= compleet! Imitatie als Wiseco of Vertex (zit ook in de orginele kit) kost gewoon minimaal € 50,= meer.

Mijn ervaring met orgineel KTM spul is dat het vaak absoluut niet duurder is dan imi.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
wr450f'05
Berichten: 501
Lid geworden op: zo aug 26, 2007 22:29
Locatie: rechts

Ik zou voor origineel gaan als dit zijn dienst al eens heeft bewezen dan zou ik niet eens twijfelen.

De schade is niet te overzien als de boel ploft omdat je hebt bezuinigd.
CRF450X '08
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

mech schreef:Je moet je zelf eerst afvragen hoe lang je nog met die motor gaat doen. Als je hem met een jaartje wegdoet denk ik dat je met Prox wel goed zit. Moet hij nog lang mee gewoon de origineele delen terug erin. Is gewoon het beste.
Het liefste zou ik een nieuwe halen maar daarvoor ontbreken de centen. Aan de andere kant, het ding is verder goed (op de krasjes na dan..) en ik ga echt geen klap harder op een nieuw model.

Op zuiger en krukas bespaar je zomaar 250 euris dus het is de overweging wellicht waard.

Ik wil volgend jaar ook niet in de achtertuin van Khadaffi stil komen te staan dus ik denk dat het toch origineel wordt.
Herr DRénérZéele
Berichten: 336
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59

Heb een paar weken geleden een nieuwe prox zuiger in mijn exc 300 gezet.(er kwam een vertex uit)
Dus dat gaat spannend worden. Hou jullie op de hoogte van mijn prox duurtest!
EXC300
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Wat is het prijsvoordeel van een Prox tov een Vertex bij een 300exc dan? Ik vond de originele Vertex al rete-goedkoop (vorig jaar betaalde ik 73 euro :lol:, foutje volgens mij, dit jaar gewoon 120 dacht ik)

Edit: Volgens mij zijn de 300's duurder ivm gesmede zuigers
Herr DRénérZéele
Berichten: 336
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59

Om eerlijk te zijn.... Ik weet het geeneens...:oops:...Ik kom bij mijn goede vriend de motorboer, vraag om een zuiger, ik krijg een zuiger en zet hem erin, hij zet het op de rekening en op een gegeven moment betaal ik die....

Erg hè, eigenlijk.. :oops:
EXC300
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

In 800 uur zal ie toch wel een keer een nieuwe zuigerveer en een paar inlaatkleppen hebben gekregen ?
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Blok is 2x keer open geweest, een nieuwe zuiger (was niet echt nodig..) met veren na plm 250uur, en inlaatkleppen en zuigerveren (waren echt ingeslagen na 500 uur).
Plaats reactie