Remblokjes

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
solexcross
Berichten: 64
Lid geworden op: zo nov 05, 2006 07:39

Wie weet wat het nut is van die rvs plaatjes met daarachter een stukje kunsstof aan de zuigerzijde op het remblokje.
Bij sommige motoren zitten ze op beide remblokjes.
Ik heb ze er afgehaald waardoor mijn wiel soepeler draait en het remmen nog steeds goed gaat.
Orange_exc
Berichten: 28
Lid geworden op: di jul 10, 2007 21:32
Locatie: omg. Eindhoven

Dat zijn plaatjes die het piepen van de remmen moeten voorkomen.
solexcross
Berichten: 64
Lid geworden op: zo nov 05, 2006 07:39

Ik heb ze dus weggehaald en de remmen piepen niet.
Ook bij mijn auto zitten niet zulke plaatjes en die remmen piepen ook niet.
Dus ik vraag me af is piepen de enigste reden of hebben ze nog meer functies?
Ik heb wel het idee dat hij iets direkter remt.
Noppy
Berichten: 2985
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ze heten geen piepplaatjes maar anti-trilplaatjes.

Op mijn Suzuki DRZ400 zaten ze er standaard op. Mijn RMZ450 heeft ze niet en guess what?

Mijn voorrem piept nu, met hagelnieuwe, niet originele remblokjes.

Mijn auto had ze niet, de achterremmen piepten schandalig. Anti-trilplaatjes erin en het piepen is over.
:toost:
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Het is meestal of trilplaatjes erin, of heel goed schoonhouden :wink:

Mijn ervaring is trouwens dat zodra dat plaatje er niet opzit, de lak van het blokje door de zuiger kapot wordt gedrukt, en de zooi naar verloop van tijd vast gaat zitten.. Elke beurt nazien/schoonmaken dus! Zo is het bij de auto's in ieder geval, dergelijke levensduur van blokjes is voor offroad motoren niet besteed :lol:
mouser
Berichten: 118
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 22:16
Locatie: assen

Het kunststofplaatje is ter voorkoming van warmteoverdracht.
Bij jou gaat dus de remvloeistof koken, er komen luchtbellen in de vloeistof en opeens heb je geen rem meer...ik zou ze er maar weer tussen zetten
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Kun je daar meer over vertellen mouser? Ik ben nieuwsgierig :)

Er is toch alsnog warmtetransfer via de 'pootjes' van de blokken? Mijn kennis zegt me dat de klauwen zoveel mogelijk warmte moeten afvoeren van het frictiepunt :?: anders zou je snel verglazing v/d blokken krijgen..
Vandaar het gebruik van vet met hoge warmteoverdracht op de blokken. Bij de VAG groep (auto's welliswaar) zijn de kunstof achterzijde van de blokken voor soepelheid (dus tegen vuil, vastzitten en dus piepen/slepen).

Voor zover mijn motivatie :lol:
Noppy
Berichten: 2985
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Het is geen kunststofplaatje maar van staal.
:toost:
solexcross
Berichten: 64
Lid geworden op: zo nov 05, 2006 07:39

Het zijn bij mijn motoren 1 rvs plaatje en een kunsstof plaatje die achter elkaar zitten.
Bij mijn Ford zitten er geen plaatjes.
Noppy
Berichten: 2985
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Die stalen zal dan wel aan de zuigerkant zitten zeker?
:toost:
solexcross
Berichten: 64
Lid geworden op: zo nov 05, 2006 07:39

Noppy dat klopt.
Zuiger rvs plaatje kunststof plaatje remblokje schijfje remblokje.
Noppy
Berichten: 2985
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik had er op mijn Suz geen kunststof plaatje tussen maar iets dat leek op asbest. Leek van steen en vezelig en dat op een motor van 2004!
:toost:
mouser
Berichten: 118
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 22:16
Locatie: assen

Asbets werd ook gebruikt als isolator, geleidt geen warmte.
Het rvs plaatje in combinatie met verf of Cu coating voorkomt piepen.
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

@noppy,
dat is toch wel kunstof, met daarin glasvezel verwerkt, hittebestendig en redelijk duurzaam.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Noppy
Berichten: 2985
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Nieuwe ervaringen: bij drie motoren in Hoopepark. Na een paar natte baggerbochten, asdiep, verliezen de remmen ineens druk. Twee mannen bij de voorrem en eentje bij de achterrem.

Tweede keer knijpen en er is weer druk.

Ik heb waved disks die volzaten met hardgeworden gebakken mud. Met punttangetje alles eruit geklopt en ik had weer druk.

Wat was hier nu aan de hand?
:toost:
Herr DRénérZéele
Berichten: 336
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59

Remblokken worden door de zooi op je schijf naar buiten gedrukt?
EXC300
Noppy
Berichten: 2985
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Waarom valt de remdruk dan weg?
:toost:
Bakkertjedeeg
Berichten: 153
Lid geworden op: do okt 09, 2008 22:15

Noppy schreef:Waarom valt de remdruk dan weg?
Je schijf is recht, maar met de modder wordt hij oneffen en dan verliest hij de druk. Zie het als een kromme schijf.

Wat ook kan is dat hij continue fors aanloopt en zo warm wordt dat de druk wegvalt.
Herr DRénérZéele
Berichten: 336
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59

Noppy schreef:Waarom valt de remdruk dan weg?
De remdruk valt niet echt weg, alleen doordat je blokken naar buiten worden gedrukt moet je om die grotere afstand terug naar de remschijf te overbruggen een keer pompen. Zelfde effect als wanneer je je remblokken met een schroevendraaier helemaal naar buiten drukt. Kost een paar keer pompen om ze weer naar de schijf te krijgen.

Maar ik zeg dit met m'n boerenverstand dus misschien is het wel gewoon gelul. :?
Maar misschien ook niet. :wink:
EXC300
Noppy
Berichten: 2985
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Zou kunnen. Want met 1 keer pompen was er weer druk.
:toost:
Plaats reactie