Koplamp van Polisport iets waard?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Helen

Na veelvuldige contacten met moeder aarde hangt mijn arme koplamp alleen nog met stripkes aan mijn KDX200. :roll: Engiszins geschrokken van de prijs van een origineel Kawa-exemplaar heb ik vandaag een "piraatversie" gekocht van "Polisport plastics", eentje met 2 halogeenlampjes in. De bevestiging is niet met schroeven maar met 4 zwarte rubberen ringen rond de vorkbenen. Ik heb een beetje schrik dat dat ding niet lang gaat leven (gezien mijn rij- en valstijl). Is dat bevestigingssysteem iets waard?
Ander vraagje: er staat op "Not legal for use on public roads. Only "off-road". Moet ik mij daar iets van aantrekken?
Beter een slecht karakter dan geen karakter
Kees

Dirt Girl

Lamp en bevestiging zijn wel goed.
Alleen gaan de halogeen lampjes die er inzitten snel stuk.
Rij langs de bouwmarkt en haal een aantal van die ¨keuken¨spotjes,want die zul je regelmatig moeten vervangen.
Helen

Bedankt!
Euh ... hoe snel is "snel" stuk?
En nog een dom vraagje: :oops: hoe sluit je die lampjes aan? Mijn KDX heeft normaal maar één lamp, dus niet genoeg draadjes om twee lampjes aan te hangen. :roll:
Kees

Helen,

Heeft jouw kdx groot en klein licht ?

Of alleen klein (dim) licht.
Helen

:oops: :oops: Ik denk maar één licht. Er is toch maar één knopje om het aan en uit te zetten ...
Kees

Helen,

Dan gaan we er van uit dat je alleen dimlicht hebt.
Dit betekend dat er nu twee draden naar je lamp gaan.
En bij je nieuwe lamp heb je twee lampen met aan elke lamp twee aansluitingen.
Ik ga er van uit dat je beide lampjes tegelijk wilt laten branden.
Dan komen we dus twee draden tekort.
Je sluit de twee draden die je nu hebt aan op 1 lamp dus op dezelfde manier zoals het nu zit.
Aan de lamp die je dan nog over hebt monteer je twee draden.
Deze twee draden koppel je ieder apart bij één aansluitingen/draad van de éérste lamp.
Wat aan wat komt maakt niets uit.

suc6
Helen

Oh. Klinkt simpeler dan ik had verwacht. Hoe zit dat dan met de spanning en zo? Effe denken ... De lampen zijn dan parallel geschakeld. Spanning is hetzelfde als met 1 lamp maar er gaat maar half zoveel stroom door? branden ze dan maar half zo hard?
Pfft. Elektriciteit is nooit mijn sterkste vak geweest (shame on me)
Kees

Helen,

Je onderschat jezelf !
Doordat de lampen parralel geschakeld zijn en de KDX een vrij sterke dynamo heeft branden ze prima.
Spanning blijft hetzelfde (12 volt), de stroom zal iets zakken wat je misschien zult merken aan iets minder licht bij stationair lopen.

Er is alleen nog een ander probleem.
Deze koplamp brand kwa lichtbeeld op groot licht.
Dus rij je op de openbare weg in het donker zijn je tegenliggers waarschijnlijk niet blij met je.
Dit is niet te veranderen.
Je origineele lamp heeft een lamp die gedeeltelijk afgeschermd is kwa lichtbeeld.
Dat hebben deze lampen niet, het zijn gewoon open spots.
Helen

Met wat minder stroom erdoor leven ze misschien ietsje langer :)
Ik heb nooit (zoals de meeste jongens) in de garage aan brommers geprutst, maar heb wel de theoretische kennis van elektriciteit (gehad).
Zonder praktijkervaring blijft er helaas niet veel van hangen, van die dikke cursussen van de unief.
Helen

Kees schreef:Er is alleen nog een ander probleem.
Deze koplamp brand kwa lichtbeeld op groot licht.
Dus rij je op de openbare weg in het donker zijn je tegenliggers waarschijnlijk niet blij met je.
Dit is niet te veranderen.
Je origineele lamp heeft een lamp die gedeeltelijk afgeschermd is kwa lichtbeeld.
Dat hebben deze lampen niet, het zijn gewoon open spots.
Wat bedoel je met lichtbeeld?
Mijn originele koplamp kon je wel een beetje regelen naar boven of naar beneden met een stelschroef. En toen die kwijt was, kreeg ik wel commentaar dat ik in iedereen zijn ogen scheen.
Normaliter rij ik niet veel op de openbare weg (enkel tot de volgende veldweg); voor die ene keer dat ik de tegenliggers verblindt, hebben ze me tenminste gezien!
De modder die er al snel ophangt zal het licht wel dempen he.
Kees

Helen,

Met lichtbeeld bedoel ik de manier waarop het licht zich verspreid.
Bij je ¨oude¨lamp was dit zoals het bijv. net als bij een auto op dimlicht is.
Nu bij je ¨nieuwe¨lamp is net als bij een auto op grootlicht.
Dat je oude licht commentaar gaf van de tegenliggers kwam zoals je zelf al aangeeft dootdat je de stelbout kwijtwas en de koplamp dus te hoog stond afgesteld.
Helen

De twee spotjes zijn verschillend. Is het ene normaal het dimlicht en het andere het grootlicht? Volstaat het dan het grootlicht-spotje te vervangen door een keukenspotje om de tegenliggers niet te verblinden?
jofa
Contacteer:

je zal je tegenliggers altijd een beetje blijven verblinden vanwege
het feit dat de keukenspotjes niet gedeeltelijk afgeschermd zijn.
weet je wel,zoals je bij auto`s ook hebt als je naar de lichtbundel kijkt dan zie je dat ie linksboven de hoek is afgeschermd.
Helen

Verkopen ze dat niet, gedeeltelijk afgeschermde spotjes?
jofa
Contacteer:

geen idee.
maar ik denk dat als dat wel het geval is je er de hoofdprijs voor betaald
en aangezien jij de openbare weg toch alleen maar gebruikt om van onverhard naar onverhard te rijden (en dat doe je toch meestal overdag), zou ik gewoon voor de keukenspotjes gaan want die kosten haast niks. :wink:
Helen

Allee dan. We zullen het eens proberen.
tanx for help! :)
Gast

DirtGirl schreef:Allee dan. We zullen het eens proberen.
tanx for help! :)
De reflector straalt zo erg alle kanten op dat hij altijd verblindt. Als test heb ik eens geschenen op een muur en een stukje papier langzaam van onder af over het lampje geschoven. Je ziet dan geen grens over de muur schijnen, alleen het totale licht wordt vager.
Bart M

Hoi Helen,
ik rij al jaaaren met die halo-geen-spotjes. Gek genoeg gingen ze op m'n HVA TE610 (4-takt)voortdurend stuk, en op m'n huidige HVA WR360 (2-takt, veel meer variatie in toerental) letterlijk nooit. Zal misschien eerder iets met trillingen te maken hebben ?
Nog een raad: vervang, indien ze stuk gaan, eerder met spotjes van een lager wattage dan hoger (origineel 2x35W dacht ik, en vervangen door 2x20W of 1x20W+1x35W). Lichtopbrengst is beter :!: :D
Bart
Keep on smiling!
Helen

Tanx Bart. Mijn KDX-ke is ook een tweetakt dus hopelijk leven ze ook lang ... :wink:
peewee uitgeteld

He,

nog een tip, ik rijd met een soortgelijk koplampunit, van acerbis geloof ik. maar voor de levenduurs van de lampen moet je voor de lampen nog een perplex plaatje of een gaas monteren. Mijn ervaring is dat de lampen niet doorbranden maar door steenslag van anderen kapot gaan. Nou kun je je natuurlijk voornemen om altijd vooraan te rijden alleen lukt dat niet altijd, en zeker ik niet.

groetjes peewee
Plaats reactie