Na veelvuldige contacten met moeder aarde hangt mijn arme koplamp alleen nog met stripkes aan mijn KDX200. Engiszins geschrokken van de prijs van een origineel Kawa-exemplaar heb ik vandaag een "piraatversie" gekocht van "Polisport plastics", eentje met 2 halogeenlampjes in. De bevestiging is niet met schroeven maar met 4 zwarte rubberen ringen rond de vorkbenen. Ik heb een beetje schrik dat dat ding niet lang gaat leven (gezien mijn rij- en valstijl). Is dat bevestigingssysteem iets waard?
Ander vraagje: er staat op "Not legal for use on public roads. Only "off-road". Moet ik mij daar iets van aantrekken?
Koplamp van Polisport iets waard?
Moderator: ghulst
Bedankt!
Euh ... hoe snel is "snel" stuk?
En nog een dom vraagje: hoe sluit je die lampjes aan? Mijn KDX heeft normaal maar één lamp, dus niet genoeg draadjes om twee lampjes aan te hangen.
Euh ... hoe snel is "snel" stuk?
En nog een dom vraagje: hoe sluit je die lampjes aan? Mijn KDX heeft normaal maar één lamp, dus niet genoeg draadjes om twee lampjes aan te hangen.
Beter een slecht karakter dan geen karakter
Helen,
Dan gaan we er van uit dat je alleen dimlicht hebt.
Dit betekend dat er nu twee draden naar je lamp gaan.
En bij je nieuwe lamp heb je twee lampen met aan elke lamp twee aansluitingen.
Ik ga er van uit dat je beide lampjes tegelijk wilt laten branden.
Dan komen we dus twee draden tekort.
Je sluit de twee draden die je nu hebt aan op 1 lamp dus op dezelfde manier zoals het nu zit.
Aan de lamp die je dan nog over hebt monteer je twee draden.
Deze twee draden koppel je ieder apart bij één aansluitingen/draad van de éérste lamp.
Wat aan wat komt maakt niets uit.
suc6
Dan gaan we er van uit dat je alleen dimlicht hebt.
Dit betekend dat er nu twee draden naar je lamp gaan.
En bij je nieuwe lamp heb je twee lampen met aan elke lamp twee aansluitingen.
Ik ga er van uit dat je beide lampjes tegelijk wilt laten branden.
Dan komen we dus twee draden tekort.
Je sluit de twee draden die je nu hebt aan op 1 lamp dus op dezelfde manier zoals het nu zit.
Aan de lamp die je dan nog over hebt monteer je twee draden.
Deze twee draden koppel je ieder apart bij één aansluitingen/draad van de éérste lamp.
Wat aan wat komt maakt niets uit.
suc6
Oh. Klinkt simpeler dan ik had verwacht. Hoe zit dat dan met de spanning en zo? Effe denken ... De lampen zijn dan parallel geschakeld. Spanning is hetzelfde als met 1 lamp maar er gaat maar half zoveel stroom door? branden ze dan maar half zo hard?
Pfft. Elektriciteit is nooit mijn sterkste vak geweest (shame on me)
Pfft. Elektriciteit is nooit mijn sterkste vak geweest (shame on me)
Beter een slecht karakter dan geen karakter
Helen,
Je onderschat jezelf !
Doordat de lampen parralel geschakeld zijn en de KDX een vrij sterke dynamo heeft branden ze prima.
Spanning blijft hetzelfde (12 volt), de stroom zal iets zakken wat je misschien zult merken aan iets minder licht bij stationair lopen.
Er is alleen nog een ander probleem.
Deze koplamp brand kwa lichtbeeld op groot licht.
Dus rij je op de openbare weg in het donker zijn je tegenliggers waarschijnlijk niet blij met je.
Dit is niet te veranderen.
Je origineele lamp heeft een lamp die gedeeltelijk afgeschermd is kwa lichtbeeld.
Dat hebben deze lampen niet, het zijn gewoon open spots.
Je onderschat jezelf !
Doordat de lampen parralel geschakeld zijn en de KDX een vrij sterke dynamo heeft branden ze prima.
Spanning blijft hetzelfde (12 volt), de stroom zal iets zakken wat je misschien zult merken aan iets minder licht bij stationair lopen.
Er is alleen nog een ander probleem.
Deze koplamp brand kwa lichtbeeld op groot licht.
Dus rij je op de openbare weg in het donker zijn je tegenliggers waarschijnlijk niet blij met je.
Dit is niet te veranderen.
Je origineele lamp heeft een lamp die gedeeltelijk afgeschermd is kwa lichtbeeld.
Dat hebben deze lampen niet, het zijn gewoon open spots.
Met wat minder stroom erdoor leven ze misschien ietsje langer
Ik heb nooit (zoals de meeste jongens) in de garage aan brommers geprutst, maar heb wel de theoretische kennis van elektriciteit (gehad).
Zonder praktijkervaring blijft er helaas niet veel van hangen, van die dikke cursussen van de unief.
Ik heb nooit (zoals de meeste jongens) in de garage aan brommers geprutst, maar heb wel de theoretische kennis van elektriciteit (gehad).
Zonder praktijkervaring blijft er helaas niet veel van hangen, van die dikke cursussen van de unief.
Beter een slecht karakter dan geen karakter
Wat bedoel je met lichtbeeld?Kees schreef:Er is alleen nog een ander probleem.
Deze koplamp brand kwa lichtbeeld op groot licht.
Dus rij je op de openbare weg in het donker zijn je tegenliggers waarschijnlijk niet blij met je.
Dit is niet te veranderen.
Je origineele lamp heeft een lamp die gedeeltelijk afgeschermd is kwa lichtbeeld.
Dat hebben deze lampen niet, het zijn gewoon open spots.
Mijn originele koplamp kon je wel een beetje regelen naar boven of naar beneden met een stelschroef. En toen die kwijt was, kreeg ik wel commentaar dat ik in iedereen zijn ogen scheen.
Normaliter rij ik niet veel op de openbare weg (enkel tot de volgende veldweg); voor die ene keer dat ik de tegenliggers verblindt, hebben ze me tenminste gezien!
De modder die er al snel ophangt zal het licht wel dempen he.
Beter een slecht karakter dan geen karakter
Helen,
Met lichtbeeld bedoel ik de manier waarop het licht zich verspreid.
Bij je ¨oude¨lamp was dit zoals het bijv. net als bij een auto op dimlicht is.
Nu bij je ¨nieuwe¨lamp is net als bij een auto op grootlicht.
Dat je oude licht commentaar gaf van de tegenliggers kwam zoals je zelf al aangeeft dootdat je de stelbout kwijtwas en de koplamp dus te hoog stond afgesteld.
Met lichtbeeld bedoel ik de manier waarop het licht zich verspreid.
Bij je ¨oude¨lamp was dit zoals het bijv. net als bij een auto op dimlicht is.
Nu bij je ¨nieuwe¨lamp is net als bij een auto op grootlicht.
Dat je oude licht commentaar gaf van de tegenliggers kwam zoals je zelf al aangeeft dootdat je de stelbout kwijtwas en de koplamp dus te hoog stond afgesteld.
De twee spotjes zijn verschillend. Is het ene normaal het dimlicht en het andere het grootlicht? Volstaat het dan het grootlicht-spotje te vervangen door een keukenspotje om de tegenliggers niet te verblinden?
Beter een slecht karakter dan geen karakter
je zal je tegenliggers altijd een beetje blijven verblinden vanwege
het feit dat de keukenspotjes niet gedeeltelijk afgeschermd zijn.
weet je wel,zoals je bij auto`s ook hebt als je naar de lichtbundel kijkt dan zie je dat ie linksboven de hoek is afgeschermd.
het feit dat de keukenspotjes niet gedeeltelijk afgeschermd zijn.
weet je wel,zoals je bij auto`s ook hebt als je naar de lichtbundel kijkt dan zie je dat ie linksboven de hoek is afgeschermd.
geen idee.
maar ik denk dat als dat wel het geval is je er de hoofdprijs voor betaald
en aangezien jij de openbare weg toch alleen maar gebruikt om van onverhard naar onverhard te rijden (en dat doe je toch meestal overdag), zou ik gewoon voor de keukenspotjes gaan want die kosten haast niks.
maar ik denk dat als dat wel het geval is je er de hoofdprijs voor betaald
en aangezien jij de openbare weg toch alleen maar gebruikt om van onverhard naar onverhard te rijden (en dat doe je toch meestal overdag), zou ik gewoon voor de keukenspotjes gaan want die kosten haast niks.
De reflector straalt zo erg alle kanten op dat hij altijd verblindt. Als test heb ik eens geschenen op een muur en een stukje papier langzaam van onder af over het lampje geschoven. Je ziet dan geen grens over de muur schijnen, alleen het totale licht wordt vager.DirtGirl schreef:Allee dan. We zullen het eens proberen.
tanx for help!
Hoi Helen,
ik rij al jaaaren met die halo-geen-spotjes. Gek genoeg gingen ze op m'n HVA TE610 (4-takt)voortdurend stuk, en op m'n huidige HVA WR360 (2-takt, veel meer variatie in toerental) letterlijk nooit. Zal misschien eerder iets met trillingen te maken hebben ?
Nog een raad: vervang, indien ze stuk gaan, eerder met spotjes van een lager wattage dan hoger (origineel 2x35W dacht ik, en vervangen door 2x20W of 1x20W+1x35W). Lichtopbrengst is beter
Bart
ik rij al jaaaren met die halo-geen-spotjes. Gek genoeg gingen ze op m'n HVA TE610 (4-takt)voortdurend stuk, en op m'n huidige HVA WR360 (2-takt, veel meer variatie in toerental) letterlijk nooit. Zal misschien eerder iets met trillingen te maken hebben ?
Nog een raad: vervang, indien ze stuk gaan, eerder met spotjes van een lager wattage dan hoger (origineel 2x35W dacht ik, en vervangen door 2x20W of 1x20W+1x35W). Lichtopbrengst is beter
Bart
Keep on smiling!
He,
nog een tip, ik rijd met een soortgelijk koplampunit, van acerbis geloof ik. maar voor de levenduurs van de lampen moet je voor de lampen nog een perplex plaatje of een gaas monteren. Mijn ervaring is dat de lampen niet doorbranden maar door steenslag van anderen kapot gaan. Nou kun je je natuurlijk voornemen om altijd vooraan te rijden alleen lukt dat niet altijd, en zeker ik niet.
groetjes peewee
nog een tip, ik rijd met een soortgelijk koplampunit, van acerbis geloof ik. maar voor de levenduurs van de lampen moet je voor de lampen nog een perplex plaatje of een gaas monteren. Mijn ervaring is dat de lampen niet doorbranden maar door steenslag van anderen kapot gaan. Nou kun je je natuurlijk voornemen om altijd vooraan te rijden alleen lukt dat niet altijd, en zeker ik niet.
groetjes peewee