2 rebound veren in voorvork xr600r 1995?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
michiel
Berichten: 12
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 11:12
Locatie: zuid-frankrijk 1995 XR600R

Ola,

Nog een vraagje over mijn voorvork van Technoflex (de originele fabrieks af).

Gisteren de keerringen vervangen en de boel schoongemaakt. Alles weer gemonteerd, zit ik vanochtend ff koffie te leuten en het wphb door te kijken zie ik maar 1 rebound veer in het schema. :shock:

Nou had ik gisteren toch echt twee veren gemonteerd zitten bij de cilinder onderaan.
Ik vrees voor mijn nieuwe keerringen als ik de boel weer uit elkaar haal. Heeft iemand hier ervaring mee? Wordt dit misschien gedaan om een nog snellere/ stijvere rebound te krijgen?

Thx,

Michiel
michiel
Berichten: 12
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 11:12
Locatie: zuid-frankrijk 1995 XR600R

Op het schema zie je de veer mooi zitten bij onderdeel nr 13.

http://www.cmsnl.com/honda-xr600r-96-us ... F++08.html
michiel
Berichten: 12
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 11:12
Locatie: zuid-frankrijk 1995 XR600R

Nog ff zitten nadenken. Ik neem aan dat de reboundveer er voor is dat als de vork helemaal uitveerd de binnenpoot niet met een klap op z'n eindje komt.

Als ik er van uit kan gaan dat de binnenpoot altijd op zijn totale uitgeveerde stand staat door de druk van de gewone veer moet ik concluderen dat bij een langere rebound veer de binnenpoot minder ver kan uitveren dus de voorvork korter is........ :(

Ik heb het beessie van de eerste eigenaresse! gekocht die vertelde dat er idd het een en ander aan de vering was gedaan.

Conclusie, de boel kan toch weer uit elkaar om de juiste (hoge) vork stand te krijgen. Ik zal de ene veerpoot met de andere vergelijken met en zonder tweede veer.

Zucht..........
jwrtuning
Berichten: 309
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 15:08
Locatie: Enschede
Contacteer:

Een Technoflex is toch geen "originele fabrieksaf" voor een XR600?

En heb je op beide voorpoten een stelmogelijkheid voor je rebound?
Current: HONDA CR500 AF 2009

Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
jwrtuning
Berichten: 309
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 15:08
Locatie: Enschede
Contacteer:

En je moet er volgens mij niet van uitgaan dat de binnenpoot altijd op zijn totale uitgeveerde stand staat door de druk. In principe moet hij, net als je achterveer, een klein beetje inzakken als je motor onbelast recht op staat.

Maar zo heel veel weet ik eigenlijk niet van vering. Dat laat ik liever aan de specialist over..

Je kunt misschien nog een klein beetje spelen met de grootte van de luchtkamer?

Succes!
Current: HONDA CR500 AF 2009

Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

deze vork is dmv een dubbele rebound veer ingekort voor de vorige "kleine" berijder.
Let erop dat de grote veer daarom ook niet ingekort is. Even opmeten.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

huskie schreef:deze vork is dmv een dubbele rebound veer ingekort voor de vorige "kleine" berijder.
Let erop dat de grote veer daarom ook niet ingekort is. Even opmeten.
of super motard rijder
4 strokes only !!
michiel
Berichten: 12
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 11:12
Locatie: zuid-frankrijk 1995 XR600R

De vork is inderdaad aangepast door technoflex. De originele veer ingekort en de dubbele rebound zorgde voor een verlaging van 5.5 cm.

Tijd voor nieuwe veren dus
Plaats reactie