Tikkenende ktm

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
ckadett16v
Berichten: 47
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 18:46

Hallo,

Ik heb een ktm620lc4 en als hij stationair loopt dan tikt hij
nogal. Komt ongeveer onder/midden van het blok vandaan,
en als je een beetje gas geeft is het weg. Kan het de distributie
ketting zijn of de dat de spanner niet goed werkt? En hoe is de
spanner het beste te controleren. Aan de olieaftapplug zat ook nogal
wat ijzerslijpsel, is dat reden om me zorgen te maken :cry: .

Groetjes.
ckadett16v
Berichten: 47
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 18:46

Niemand?
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Heb je er iets aan veranderd ? Heb je die moto al wat langer of pas gekocht ? Wanneer laatste onderhoud gedaan ? Wanneer nokkenasketting vervangen ? Geef eens wat meer info ...

Nokkenaskettingspanner is die mechanisch ? Zo ja --> gewoon even uitdraaien (opletten dat er geen veertje uitspringt !) en checken hoeveel "clicks" er nog zijn.

Ik ken helaas niets van de LC4 modellen...

Je bedoelt toch degelijk "tikken" en niet "rammelen" --> zou anders de lagering van de drijfstang kunnen zijn.

Jo VdB
papsnoetn
Berichten: 51
Lid geworden op: do dec 14, 2006 21:59
Locatie: twente

Hallo

Kun je een filmpje ervan maken, en dat op youtube zetten?
ckadett16v
Berichten: 47
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 18:46

jo Heb je er iets aan veranderd ? Heb je die moto al wat langer of pas gekocht ? Wanneer laatste onderhoud gedaan ? Wanneer nokkenasketting vervangen ? Geef eens wat meer info ...

cka Heb de motor nu een jaar of 3, verder nog niks buitensporigs mee gehad.
Alleen olie verversen en kleppen stellen. Heb er verder niks aan veranderd. Nokkenasketting heb ik nog niet vervangen.

jo Nokkenaskettingspanner is die mechanisch ? Zo ja --> gewoon even uitdraaien (opletten dat er geen veertje uitspringt !) en checken hoeveel "clicks" er nog zijn.

cka Volgens mij werkt de spanner automatisch, wel eens gehoord dat die
wel eens wil haperen. Maar weet iemand hoe ik hem het beste kan
testen.

jo Je bedoelt toch degelijk "tikken" en niet "rammelen" --> zou anders de lagering van de drijfstang kunnen zijn.

cka Als hij rammelt bedoel je dan de bigend? Volgens mij tikt hij, en rammelt hij niet. En als je gas geeft dan is het volgens mij weg.

Alvast bedankt.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Laat het ff horen aan een specialist, snelmotoren zeist bijvoorbeeld of een andere ktm kenner..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
mmrizio
Berichten: 365
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Heeft-ie een auto-decompressie? Die maakt toch wel eens een rammelend geluid wat weg gaat zodra je een stukje boven stationair gaat.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
ckadett16v
Berichten: 47
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 18:46

mmrizio schreef:Heeft-ie een auto-decompressie? Die maakt toch wel eens een rammelend geluid wat weg gaat zodra je een stukje boven stationair gaat.
Nee deze heeft nog de decompressie via het handel op het stuur.
papsnoetn
Berichten: 51
Lid geworden op: do dec 14, 2006 21:59
Locatie: twente

Wat voor BJ is je KTM...
klaas tt350
Berichten: 137
Lid geworden op: do nov 20, 2008 17:04
Locatie: drachten

Tikken in het blok en ijzerslijpsel aan de olieaftap plug is bij mij een teken om het blok te gaan splitsen, al zou het uit voorzorg zijn.beter een keer te vaak uitelkaar halen dan een keer te weinig. :wink:
ckadett16v
Berichten: 47
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 18:46

Volgens mij is hij van 98, weet iemand trouwens ook hoe je de spanner
van de distributie het beste kan controleren.
papsnoetn
Berichten: 51
Lid geworden op: do dec 14, 2006 21:59
Locatie: twente

[quote="klaas tt350"]Tikken in het blok en ijzerslijpsel aan de olieaftap plug is bij mij een teken om het blok te gaan splitsen, al zou het uit voorzorg zijn.beter een keer te vaak uitelkaar halen dan een keer te weinig. :wink:[/quote]

Dat ligt er aan hoeveel eraan zit..

Bij een paar spaantjes niets aan de hand.
ckadett16v
Berichten: 47
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 18:46

papsnoetn schreef:
klaas tt350 schreef:Tikken in het blok en ijzerslijpsel aan de olieaftap plug is bij mij een teken om het blok te gaan splitsen, al zou het uit voorzorg zijn.beter een keer te vaak uitelkaar halen dan een keer te weinig. :wink:
Dat ligt er aan hoeveel eraan zit..

Bij een paar spaantjes niets aan de hand.
Daar heb je ook weer gelijk aan, je kan er beter op tijd bij zijn. Zal nog
even naar de spanner kijken. Als ik daar niks aan kan zien zal ik wel even
vragen of ze bij de ktm dealer er even naar willen luisteren. Anders moet hij maar uit elkaar.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Handle op het stuur wil volgens mij niet zeggen dat hij geen automatische decompressie heeft
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
papsnoetn
Berichten: 51
Lid geworden op: do dec 14, 2006 21:59
Locatie: twente

[quote="speedphreax"]Handle op het stuur wil volgens mij niet zeggen dat hij geen automatische decompressie heeft[/quote]

Dat klopt.

Op model 98 zit automatische decompressie in de cilinderkop.

Ook een hendel aan het stuur. ( kun je hem droogtrappen na verzuipen)


Als je stationeer zo laag afsteld, ga je de automatische decompressie idd horen.
ckadett16v
Berichten: 47
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 18:46

papsnoetn schreef:
speedphreax schreef:Handle op het stuur wil volgens mij niet zeggen dat hij geen automatische decompressie heeft
Dat klopt.

Op model 98 zit automatische decompressie in de cilinderkop.

Ook een hendel aan het stuur. ( kun je hem droogtrappen na verzuipen)


Als je stationeer zo laag afsteld, ga je de automatische decompressie idd horen.
Hoe kan ik dat zien dan of hij autodeco heeft of niet, doe hem altijd hand
matig door de compressie. Maar het geluid zit niet boven in de kop, komt
meer van de onderkant.
han
Berichten: 65
Lid geworden op: za mei 26, 2007 18:32

Op een `98 zit een automatische en een handbediende decompresseur
De automatische tikt erg luid bij een te laag stationair toerental.
Stationair toerental hoger afstellen.

Het ijzer slijpsel aan de stop is niet abnormaal,als hij lang niet schoon gemaakt is kan er behoorlijk wat aan zitten.
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

han schreef:.
Stationair toerental hoger afstellen.
lijkt me ook de handigste om even uit te proberen.. 8)
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
ckadett16v
Berichten: 47
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 18:46

han schreef:Op een `98 zit een automatische en een handbediende decompresseur
De automatische tikt erg luid bij een te laag stationair toerental.
Stationair toerental hoger afstellen.

Het ijzer slijpsel aan de stop is niet abnormaal,als hij lang niet schoon gemaakt is kan er behoorlijk wat aan zitten.
Wanneer zijn ze begonnen met die auto deco dan? Is dat vanaf 98 of hebben modellen van 97 het ook al. Want volgens mij zit die van mij
op het randje van 97 of 98.

Groetjes.
JoeBaR
Berichten: 1993
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

het ijzerslijpsel komt uit de bak en is opzicht niet heel erg als je je bedenkt hoe dat de tandwielen op hen donder krijgen na bijvoorbeeld een sprongetje .


denk dat het tikken toch echt van het bigend afkomt .

welke kleur had de motorolie ?

een brons kleurtje geeft meestal aan dat het bigend en drijfstang aangevreten zijn .
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
ckadett16v
Berichten: 47
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 18:46

JoeBaR schreef:het ijzerslijpsel komt uit de bak en is opzicht niet heel erg als je je bedenkt hoe dat de tandwielen op hen donder krijgen na bijvoorbeeld een sprongetje .


denk dat het tikken toch echt van het bigend afkomt .

welke kleur had de motorolie ?

een brons kleurtje geeft meestal aan dat het bigend en drijfstang aangevreten zijn .
@JoeBaR

De olie was gewoon zwart, ik voelde ook geen bronsslijpsel in de olie.
Maar daarom kan het best zijn dat het wel de bigend is, want als het
de decompressie is zit het geluid toch ook boven in de kop. Dit geluid
komt in het onder/midden weg. Weet jij waar je die onderdelen het beste
kan kopen mocht ik ze nodig zijn.

Groetjes.
papsnoetn
Berichten: 51
Lid geworden op: do dec 14, 2006 21:59
Locatie: twente

Plaats reactie