Voostellen, en vraagje,...

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Hoi iedereen,

Ik ben Freddy en weet niet of ik hier op de juiste plaats ben met mijn
dilemma,... Even nader verklaren; :roll:
14 jaar geleden kocht ik een tweedehands DR800BIG, toen 6000km op de teller, ondertussen 23500, enkel op verhard mee gereden, nooit een boswegeltje gezien.
De Big is van bouwjaar 1990, blauw-wit, volledig standaard buiten de lelijke demper, die is al in 't begin vervangen door een op maat gemaakt inox exemplaar, wel zonder E-keur overigens.
Elke paar duizend km werd het beestje trouw bij de dealer binnengebracht voor zijn beurtjes, bandjes, kleppen stellen, kortom alles wat moest gedaan worden om veilig mijn door tijdsgebrek weinige km's te kunnen maken. :wink:
Maar nu zit ik met een probleem; afgelopen zomer heb ik maar liefst 5000km met de DR gereden, jaja, ongelofeloos hé, en ik moet zeggen dat ik er pijn van in mijn knoken kreeg.
Ben ondertussen bijna 47 jaar, en op sommige weekends 3 à 400 km achter de maten met hun speed trippel's en en aanverwanten aanscheuren, daar werd ik toch wel serieus moe van op 't einde,...
Ondertussen heb ik enkele weken geleden een Aprilia Caponord gekocht, maar weet ik niet goed wat ik met de DR zou doen, houden als tweede motor (is spotgoedkoop in België), of toch verkopen, ik heb namelijk het gedacht dat van langdurig stilstaan de DR niet beter gaat worden.
Omdat jullie hier de DR-kenners zijn, en ik zelf niet graag een oor wordt aangenaaid zou ik willen vragen of een vraagprijs van 1250€ realistisch is voor de DR.
Hij is nooit gevallen, praktisch krasvrij, zelfs het blauw-witte zadel is nog erg netjes, net zoals de velgen en de rest van de motor trouwens.
Minpuntjes zijn er ook; beetje roest aan de onderkant van de kader, ook aan de zijstandaard en de achterbrug.
Ook de techniek vraagt wel aandacht, ketting en tandwielen moeten in de toekomst worden vervangen, achterste remblokjes ook, en de banden hebben nog maar enkele mm profiel.
Voor de rest start hij altijd binnen enkele omwentelingen, schakelt en veert heel goed, en trekt als een tierelier, ook van onderen uit.
Ik weet het, een lang verhaal, maar ik kon het niet langer maken! :D
Ben benieuwd naar jullie reacties, laat maar komen!
Vriendelijke groeten uit 't immer zonnige Limburg
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Hey Freddy,

Als de BIG maar eens in de 3 maanden mag spelen is ie best blij :wink:

Hier in NL is e1250 met die km stand goedkoop, zels in BE denk ik..
Heb de BIG alleen maar duurder zien worden de laatste jaren dus rond de e1500 vragen is niet raar :wink:

Maar beste tip is er een set noppenbanden er onder en lekker gaan modder happen..
leer je hem pas echt waarderen en wil je hem niet meer kwijt.. :wink:

Greetz

Zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Hoi Lummelke,

De prijs die je vraagt voor een BIG met zo weinig km`s is een hele nette.
Of je hem moet houden / verkopen kan je alleen zelf bepalen.

Je zou in Juli ( 16 t/m 18 ) eens met de BIG naar de Int. XT-Tenere-DRBIGmeeting /in Belgie kunnen komen en daarna een besluit nemen.

LEO
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Hé Leo, zou je me kunnen laten weten waar die meeting in België door gaat, ik kom zowiezo eens kijken, met of zonder Big, lijkt me geweldig!

Zappa, telkens als ik anderen hun wedervaren hoor hier op 't forum, dan lijkt het mij geweldig om met zo'n dik koppelmonster als de DR in ' onverhard te gaan stoeien!

Maar realistisch gezien wordt ik al wat ouder, stroever, en vooral banger om nu nog aan zo'n 'sport' te beginnen. :cry:

Wat ik wel ga doen is in de komende weken de DR eens aan een kritisch onderzoek (laten) onderwerpen, ben eens benieuwd hoeveel het zou kosten om hem weer voor een paar jaar up to date te brengen.

Dingen die ik zo al uit mijn hoofd weet;

Tandwielen en ketting
Banden (metzler tourance)
remblokjes achter, misschien ook voor, moet ik nog eens bezien
wiellagers? ik weet het niet, ze zijn tenslotte al 20 jaar oud
balansasketting?
koppelingsplaten? pakt wel nog goed, maar is afgelopen zomer wel eens bijgesteld omdat hij moeilijk vrij kwam in zijn neutraal.
Grote beurt, met kleppen stellen, rem-en vorkolie, carb's afstellen, enz,...
Batterij, start nog goed, maar is ook al 4 jaar oud
En dan wellicht nog een paar kleinere dingen.

Als ik er met een aanvaardbaar bedrag uit kom dan mag hij nog blijven, ben er na al die tijd wel aan gehecht geraakt, je ziet ze ook bijna niet meer rijden.

Ik hou jullie op de hoogte, ook bedankt voor de reacties, altijd fijn om anderen hun mening te horen!

Groeten
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

lummelke schreef:Hé Leo, zou je me kunnen laten weten waar die meeting in België door gaat,
The place to be van de meeting

En kwa leeftijd en offroad met je big ben je nog een van de jongeren binnen de club hoor.
Zodra je een BMW GS mooi gaat vinden word je hier pas tot de ouderen gerekend :wink:

Kwa kosten van de slijtagedelen zou je eens op deze site de kosten op kunnen tellen.

Succes

LEO
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) ppfff, met 47 zit je hier zo ongeveer in het middenveld :D :D :D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Hallo iedereen,

Heb aan de hand van Leo's verwijzing al een voorzichtige raming proberen te maken wat de meest noodzakelijke onderdelen zouden kosten om de DR weer voor enkele jaren betrouwbaar te maken.
Na een tijdje betrapte ik mezelf erop van meer naar de speciale onderdelen te kijken ipv naar de noodzakelijke, wat een geweldige tunings-spullen zeg! :shock: Ik wist echt niet dat er zoveel mogelijk is met een Dr, hete nokkenas, GPR-demper met grotere voorbocht, aangepaste vering, leuk, leuk, leuk, ik werd er helemaal hebberig van!
Maar realistisch gezien ga ik van 't weekend eens rustig bekijken wat er allemaal nodig is om mijn oude metgezel weer voor de komende tijd in orde te maken, als het iets of wat meevalt dan blijft hij nog wat bij me.
Het max bedrag dat ik eraan wil uitgeven bedraagt een 800 pleuro's, ergens moet een mens zijn grens stellen, hoe graag ik ook altijd met de Dr gereden heb, ergens stopt het voor mij.
Tenslotte zal hij waarschijnlijk alleen nog voor funritjes gebruikt gaan worden, alhoewel, als de Italiaan die ik ondertussen heb aangeschaft maar niet de trieste reputatie van rampenbak waarmaakt, want dan gaat de DR misschien nog hard moeten werken op zijn oude dag! :wink:

Groeten, keep u posted!
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Oude dag?
Heb er 2 met bijna 90.000km op de teller :lol:

Snel gerekent, als je het zelf doet, banden en ketting set via internet kom ik op zo rond de 600.. je koppelingsplaten zijn waarschijnlijk nog goed..
Ehh balansasketting waarschijnlijk ook.. dus dat is ruim geschat :wink:

Kan je het niet zelf kan ik het doen.. maar dan moet de tuf hierheen.. kan je dan wel een leen BIG meegeven :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Harry66
Berichten: 41
Lid geworden op: zo feb 14, 2010 23:56

Een Caponord is normaal gesproken geen rampenbak. Er zit een zelfde blok in als een Mille en een Falco.
De eerste type Milles hadden wat problemen met de koppeling en met de achterrem.

Aprilia Mille blokken zijn verder gebouwd met de betrouwbaarheid van een japanner.
Heb zelf een Falco gehad en kennisen van mij hebben Milles er is nooit wat mee.

Een paar goedkope bandjes met nopjes onder de Big voor het kortere werk en de zand wegen en de Capo voor het langere afstands werk, mooie combinatie toch?

Groeten uit Punthorst
grote klappen snel thuis
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Dat van die italiaanse motoren is ook ironisch bedoeld hoor, 't geeft de reacties een beetje weer van sommige kennissen, je kent het wel,- wat heb je nu gekocht, een Aprilia?, hoe kom je daar bij?-, onbekend maakt onbemind denk ik dan maar.

Wat de DR betreft is de kogel door de kerk, hij mag blijven, ten eerste ben ik er teveel aan gehecht, ten tweede is er geen haast bij om hem weer strijdvaardig te maken, hoewel het wel begint te kriebelen om hem tegen juni klaar te hebben om naar het belgische treffen te gaan!

He Zappa, bedankt voor je machtige aanbod, maar er moet me even iets van 't hart. Ik ben al bijna 30 jaar werkzaam als automonteur dus dat klaar maken van de Big moet met de nodige hulp van dit geweldige forum zeker lukken, heb ik alle vertrouwen in! :wink:

De reden waarom ik in 't verleden nooit een vinger naar de Big heb uitgestoken is gewoon tijdsgebrek en ook te laks, gewoon om de zoveel tijd bij de dealer binnensteken, rekening betalen en rijden.

Ondertussen heb ik echter meer tijd, de kinderen zijn al groter, mijn toenmalige vrouw is ondertussen mijn ex geworden :D , en ik heb eindelijk weer meer tijd voor mijn hobby's. :D

Ik zal van 't weekend eens wat foto's van de dikke maken, 'k weet alleen niet of ik ze hier al mag posten, 'k zal eens proberen

Dus alles komt dik in orde, zei opa! 8)
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Maar Freddy, wat is er nou leuker dan aan je eigen tuf sleutelen..
Is weer wat anders dan een auto :wink:

En ben tot ieders verbazing al 2 jaar vrij gezellig.. en bevalt me goed.. o ja ben 39 en een grijze man.. dus zo oud ben je niet :P
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
swa65
Berichten: 14
Lid geworden op: di jul 21, 2009 01:00
Locatie: watou ; west-vlaanderen ; apenland

zappa.suzuki schreef:Maar Freddy, wat is er nou leuker dan aan je eigen tuf sleutelen..
Is weer wat anders dan een auto :wink:

En ben tot ieders verbazing al 2 jaar vrij gezellig.. en bevalt me goed.. o ja ben 39 en een grijze man.. dus zo oud ben je niet :P
dan ben je goed bewaard gebleven , ik had je nog zo oud niet geschat en zo lang het vuurtje nog werkt mag er een beetje sneeuw op het dakje liggen he , :rainbowafro:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Sporten houd je jong.. dus de rechter arm trainen met pintjes drinken en de billen met op de tuf zitten :lol:

Ben niet de enige die vroeg op is.. scheelt altijd weer.. zp lekker spelen met de KTM 8)
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
swa65
Berichten: 14
Lid geworden op: di jul 21, 2009 01:00
Locatie: watou ; west-vlaanderen ; apenland

zappa.suzuki schreef:Sporten houd je jong.. dus de rechter arm trainen met pintjes drinken en de billen met op de tuf zitten :lol:

Ben niet de enige die vroeg op is.. scheelt altijd weer.. zp lekker spelen met de KTM 8)
ik moest dan wel nog gaan slapen he , was net thuis van men werk , zonnetje is hier weer van de partij maar geen tijd voor de tuf ,
ps ; wat doe je dan met uw linker arm als de rechter pintjes pakt :P
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

hij heeft geen vriendin , maar wel internet .
dus met zijn linkerhand..................................hebben we het liever niet over :?
have BIG fun

D.F.M.T.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Zo als de waard is vertrouwd hij zijn gasten Hans........
Links train ik met de koppelingshendel, probeer op de lastige stukken met 2 vingers de koppeling te bedienen zo dat de andere 2 aan het stuur blijfen..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
lummelke
Berichten: 140
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 23:39
Locatie: Maasmechelen

Omdat ik aan de Caponord aan 't frotten ben, de Dr maar even buiten gezet voor wat fototjes. Zoals jullie zien is hij gewoon standaard, op de uitlaat na

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
Frans van Roosmalen
Berichten: 796
Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01

Hey Lummelke Welkom hier op dit gezellige cluppie :D

Mooie strakke BIG met mooie KM stand. 8) Ga je veel plezier van beleven :twisted:
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
DRTony
Berichten: 36
Lid geworden op: di mei 19, 2009 22:48
Locatie: Broek op Langedijk

Een hele goede keuze om de DR niet weg te doen. En wat het rijden op het onverharde betreft, ik ben net zo jong als jij en ben ook net aan begonnen.
Het is echt een aanrader, en zeker als je in Belgie woont.
Tony
van slicks naar noppenkicks
DRTony
Berichten: 36
Lid geworden op: di mei 19, 2009 22:48
Locatie: Broek op Langedijk

....ik bedoel Limburg. :lol:
van slicks naar noppenkicks
Plaats reactie