motocross ---> welke spieren?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Lenders
Berichten: 7
Lid geworden op: wo feb 03, 2010 13:03

hoi noppers,

misschien een hele gekke vraag.
maar ik was me af aan vragen welke spieren je nou allemaal onder het crosse gebruikt. :roll:

snap wel dat je vrijwel alle spieren bijna gebruik met crosse, maar welke worden het meeste belast?

groeten
klomp

inderdaad, een hele gekke vraag... :wink:
Lenders
Berichten: 7
Lid geworden op: wo feb 03, 2010 13:03

ook een gek antwoord..;)
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Sluitspier
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
wr450f'05
Berichten: 501
Lid geworden op: zo aug 26, 2007 22:29
Locatie: rechts

Lenders schreef:hoi noppers,

misschien een hele gekke vraag.
maar ik was me af aan vragen welke spieren je nou allemaal onder het crosse gebruikt. :roll:

snap wel dat je vrijwel alle spieren bijna gebruik met crosse, maar welke worden het meeste belast?

groeten
Ik zou zeggen, ga een lang stuk rijden op de crossbaan en gelijk na het afstappen schrijf je op waar je last hebt van opgepompte spieren.

Heb je daar nog geen last van dan heb je nog niet lang genoeg rond gereden.
CRF450X '08
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik ben niet zo een crosser maar:

- onderarmspieren
- triceps en bij off-roaden ook biceps
- hamstrings en quadriceps
- kuiten
- rug

Voor de sportschool setjes van 4 x 20 en opbouwen naar 4 x 30 en tegen de verzuringsgrens aankruipen.

Lekker squatten op de trilplaat van Vanessa met een halter van 20 kg op je nek. Gewoon doorsquatten totdat je benen het opgeven. Bijv. setje van 40 of 50 x. Dat komt aardig dichtbij de werkelijkheid.
:toost:
Herr DRénérZéele
Berichten: 336
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59

gassen schreef:Sluitspier
Hoofdspier.
EXC300
celsa
Berichten: 1269
Lid geworden op: za dec 22, 2007 16:29
Locatie: Oud-Turnhout
Contacteer:

gassen schreef:Sluitspier
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

die is goed
mouser
Berichten: 118
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 22:16
Locatie: assen

Koop een potje nivea als het probleem daar zit.

Verder: 2 x week hardlopen, squatten is ook echt goed om te doen, beetje fitness (niet zwaar, wel vaak tillen) en regelmatig rijden.

Oh ja, dagelijks flesje bier optillen en opdrinken om het bloed dun te houden.
celsa
Berichten: 1269
Lid geworden op: za dec 22, 2007 16:29
Locatie: Oud-Turnhout
Contacteer:

Truckje dat werkt voor crossers, (deed ik 40 jaar geleden) om "opgepompte" onderarmen te voorkomen.

benodigdheden;
- Zaag een stuk van je vrouw(vriendin) haar bezemsteel, ongeveer 50cm, boor er in het midden een gaatje door van 0.5cm
- Een stuk touw van 2meter (niet te dik)
- Vul een Plastiek fles van 1.5l met water
- Steek het touw aan door het gaatje van het stuk bezemsteel en leg er een dikke knoop op.
- Bevestig de anderekant van het touw rond de hals van de fles.
- De lengte van het touw moet net zo lang zijn dat als met gestrekte armen en de handpalm naar onder(belangrijk) het stuk bezemsteel vasthoud de fles rechtop juist de grond raakt.

- de oefeningis als volgd.

1 - rol de bezemsteel de eerste keer traag voorwaards tot de fles boven is, zonder pozeren achterwaards traag terug rollen.

2 - rol nu de bezemsteel achterwaards tot de fles boven is, dan weer voorwaards tot de fles terug op de grond staat.

Probeer dit één keer, lukt het ga je morgen voor twee keer

Je zal net hetzelfde in je armen voelen als wanneer je een reeks van 45min gereden hebt op het cross omloop te Lommel of Lierop.


:roll: :roll: :wink:
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

celsa schreef:Truckje dat werkt voor crossers, (deed ik 40 jaar geleden) om "opgepompte" onderarmen te voorkomen.

benodigdheden;
- Zaag een stuk van je vrouw(vriendin) haar bezemsteel

ik heb de bezemsteel van mijn schoonmoeder genomen , die is toch te oud om er nog op rond te vliegen...


maar verder ben ik het ermee eens , ik gebruik dit truukje ook en het werkt goed , op den duur wel Popeye armpies .
4 strokes only !!
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

gassen schreef:Sluitspier
Alleen als de gas blijft hangen.
Voor de benen op niveau te houden gebruik ik (hoe toepasselijk) de crosstrainer. Of ik m'n armen nu wel of niet train, binnen vijf minuten zijn ze toch opgepompt (zou willen dat andere lichaamsdelen zo hard werden :oops: :lol: ).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Boerr
Berichten: 199
Lid geworden op: do feb 04, 2010 22:17
Locatie: Drenthe

Kleine aanvulling op de oefening van celsa: Hou óf je ellebogen strak langs je lichaam en je onderarm horizontaal, of strek je armen en hou je ellebogen op dezelfde van elkaar (niet buigen). Buigen van de armen doe je automatisch omdat het makkelijker is, maar op dat moment pak je de verkeerde spieren :wink: Hij is mij bij fitness speciaal aanbevolen, werkt erg goed!
YZF250
Berichten: 368
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 17:16

Ik zeg: afblijven van die onderarm-oefeningen.
Rond elke spier zit een vlies. Wanneer de spier te snel groeit (in volume), en dus het vlies niet aan dezelfde snelheid uitzet, komt er spanning op het vlies. Dit zal nog sneller opgepompte armen opleveren. Als het vlies zelfs scheurt, is het gedaan met rijden :-)
Wijze raad van een sportdoktor.

Kortom, de bedoeling is om de spieren zo te belasten, dat ze traag genoeg sterker worden, zodat het vlies rond de spier de tijd heeft om zich aan te passen.
De enige manier om ze gezond te trainen is dus ... RIJDEN !
Ik hoor wel eens zeggen: goh, die opgepompte armen hé.
Maar als je dan vraagt hoe vaak ze rijden, dan is het 2 keer per maand ofzo. Geen wonder dat je dan opgepompte armen hebt.
celsa
Berichten: 1269
Lid geworden op: za dec 22, 2007 16:29
Locatie: Oud-Turnhout
Contacteer:

YZF250 schreef:Ik zeg: afblijven van die onderarm-oefeningen.
Rond elke spier zit een vlies. Wanneer de spier te snel groeit (in volume), en dus het vlies niet aan dezelfde snelheid uitzet, komt er spanning op het vlies. Dit zal nog sneller opgepompte armen opleveren. Als het vlies zelfs scheurt, is het gedaan met rijden :-)
Wijze raad van een sportdoktor.

Kortom, de bedoeling is om de spieren zo te belasten, dat ze traag genoeg sterker worden, zodat het vlies rond de spier de tijd heeft om zich aan te passen.
De enige manier om ze gezond te trainen is dus ... RIJDEN !
Ik hoor wel eens zeggen: goh, die opgepompte armen hé.
Maar als je dan vraagt hoe vaak ze rijden, dan is het 2 keer per maand ofzo. Geen wonder dat je dan opgepompte armen hebt.


Kan ik wel inkomen hoor, maar.......de oefening die ik aanhaalde deed ik steeds na de winterstop een paar weken voor de openingscross, tijdens het seizoen is dat ook niet meer nodig met de wekelijkse trainingen op de motor en elk weekend een race (of twee)!
Bijna 30 jaar lang.......van gesprongen vliezen nooit last gehad

Sportdokter zal het wel weten natuurlijk!
:roll:
YZF250
Berichten: 368
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 17:16

Ja, oké, daar kan ik nog inkomen.
Ik bedoel dan ook dat dit geen oefeningen zijn om elke dag te doen naast je sit-ups ofzo.
mouser
Berichten: 118
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 22:16
Locatie: assen

Ik heb alleen de eerste keren motorcrossen van een nieuw seizoen last van mijn onderarmen, of als ik lang niet heb gereden.

Volgens mij heeft het ook veel te maken met ontspannen rijden, als het kan dwing ik mezelf het stuur losjes vast te houden. Dat helpt wel, en naarmate het seizoen vordert gaat het goed.

Ik doe niet veel krachttraining meer, en mijn ervaring met teveel spiermassa is dat dat geen voordeel is. Beter trainen op souplesse en lange duur trainen, dus hardlopen en gewoon kilometers maken, beetje krachtraining erbij.
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik ben ook al jaren gestopt met die knijpertjes. Je krijgt tijdens het rijden alleen maar méér last van opgepompte armen.

Een Rekluse helpt natuurlijk wél!
:toost:
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

mijn ervaring is dat die opgepompte armen weer weggaan als je door blijft rijden , zo ook de verkrampte handen .

misschien moet je gewoonharder gaan rijden zodat de adrenaline beter door je lijf gaat stromen en je geen last meer van krampjes en pijntjes hebt.

ik blijf bij de training met de eerdergenoemde bezemsteel om je armspieren soepel te houden , en een 2 a 3 x in de week hardlopen om je uithoudingsvermogen op peil te houden . verder gewoon vaak rijden !


(zeg Joebar die zelf tijdelijk op non-actief staat) :lol:
4 strokes only !!
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Ik heb wel het idee dat het scheelt in de kramp als ik van tevoren een paar capsules Magnesium Tauraat slik (hopelijk vanmiddag weer, alleen vallen er hier nu katten en honden uit de lucht :evil: ).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
YZF250
Berichten: 368
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 17:16

Wat ik bij mezelf merk, dat ik al na één ronde opgepompte armen heb, hoogst waarschijnlijk door men rijstijl. Als ik er echt op let heb ik minder last van, maar dan ligt het tempo (nog) lager.
Als ik blijf rijden gaan ze wel weg, maar merk ik ook dat ik geen kracht meer heb. Levensgevaarlijk dus. Wanneer op een recht stukje met putten plots je stuur besluit om rechts links rechts te gaan ;)
henkzelf
Berichten: 422
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 21:20
Locatie: Brabant
Contacteer:

Magnesium tabletten (af en toe billig bij de Lidl) helpen ook erg goed tegen kramp achteraf, vooral bij de oudere sporter. Maar, niet meer dan 180 mg per 24 uur anders ga je die sluitspier weer nodig hebben.

En, leuk die sportarts, maar als je niet 2 x per week kunt of wilt rijden, zul je toch iets anders met die spieren moeten doen. Ook met die onderarmen. En voor de motor altijd 3x of 4x 15 of 20 herhalingen en dus niet sportschoolachtig 2 x 8 x lomp hoog gewicht.
Waar: onderarmen, bovenarmen, rug, bovenbenen voorkant en binnenkant. Hangt er wel vanaf wat voor werk je doet (ik was kantoorpikkie).
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

henkzelf schreef:ik was kantoorpikkie
Ben het nog steeds, doet inderdaad geen goed aan de conditie :oops:
Het wordt tijd voor een fitnessruimte op het werk voor tussen de middag, het vrouwvolk heeft ook al een kolfhok (nee, niet met een G).
Of een zwaardere muis en 3D-controller vragen aan het opperhoofd.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Het heeft schijnbaar ook iets te maken met het afvoeren van afvalstoffen.
Wat bij mij werkt: 2-3 rondjes rijden om te beginnen en dan 10/15 minuten eraf. Armen zijn na 3 rondjes al lekker opgepompt. Na dat kwartiertje rust gaat het echter alweer een stuk beter en heb ik de rest van de dag nauwelijks nog last.
henkzelf
Berichten: 422
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 21:20
Locatie: Brabant
Contacteer:

Dan doe je dus een soort warming-up op de motor; kan ook en helpt zeker.
Plaats reactie