Onderhoudskosten 2-tact vs 4-tact

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Ik heb 'm al. Als ie komend jaar met injectie is mogen jullie de primeur hebben wat mij betreft.
Na 16 jaar viertakt kan ik niet zeggen dat de powerband van de 300 zoveel anders is als die van een viertakt, kwestie van afstellen. M'n 125 is echter een ander verhaal.
Het meest moest ik wennen aan het ontbreken van de motorrem (vooral opletten bij wheely's).
Kan niet zeggen dat mijn uitlaat zo vol smurrie zit, kan nog veranderen, is nog niet zo oud. Kleren ruiken ook (nog?) niet, zal wel veel mee te maken welke olie je gebruikt.
Zuipt wel veel, maar dat is het mij wel waard. Vindt het leuker rijden als een viertakt (maar dat is persoonlijk natuulijk).
Laatst gewijzigd door RvD op za feb 13, 2010 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Lenders
Berichten: 7
Lid geworden op: wo feb 03, 2010 13:03

een groot mening topic

wil nu toch wel eens harde feiten horen ;)

heb er al een paar gehoord bijv. van verbruik van de benzine
goed punt hoor.
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

wil nu toch wel eens harde feiten horen
Hard feit: Zuiger KTM 300 exc 100 uur. Prijs voor een complet zuigerkit met alle denkbare rubbers, pakkingen, pistonpenlager etc. € 128,= orgineel KTM.
Hard feit: Bij de 2e zuiger na 200 uur een nieuw Bigend en krukaslagers. Dus geen nieuwe kleppen, distri-ketting etc.
Hard feit: Een zuiger vervangen doe je zelf. 4 moeren een paak slangeklemmen en binnen de 30 minuten een cylinder eraf.
Hard feit: Bij WPM in Lochem liggen minimaal 2 sets versnellingsbaktandwielen voor een 4-takt op voorraad. Voor een 2 takt niet. De puls van de 4 takt en het onder toeren rijden zijn funest voor de 4 takt bak. Citaat Pullen.
Hard feit: Nooit kleppen stellen of laten doen.
Hard feit: Bakolie per 50 uur vervangen ongeveer en anders de volgende keer. gewone 10w40 boeren olie. Geen super volsyntheet elke 4 a5 keer rijden verversen met een oliefilter (wa's da?)
Hard feit: Mengsmering 1 op 50 of op het oog "en route". Nooit geen problemen gehad.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Bartuz
Berichten: 211
Lid geworden op: di jan 10, 2006 23:55
Locatie: delden

feit >>> een 2takt maakt een veel mooier geluid..

Vind ik dan.. Misschien heb je er wat aan :lol:
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Feit is wel dat er veel bang zijn van een 4-takt.
Voor mij met een 250F KTM
1x per jaar nieuwe zuiger (ongeveer 60 tot 80 uur)
1x per jaar nieuwe koppeling (is eigenlijk niet nodig maar als je toch bezig bent)
Om de 7-8uur rijden olie verversen 0,8L boeren olie Shell 15w40 mineraal.
En om de andere keer oliefilter vervangen met olie verversen.
Elke keer rijden schone luchtfilter en als het stoffig met hoesje.
Kleppen stellen heb ik een keer gedaan na 15uur toen de motor nieuw was, daarna af en toe een keer controleren verder niks.

Veel problemen kan je voorkomen of snel oplossen voor het een groot probleem wordt als je maar regelmatig de olie vervangt en ook kijkt wat eruit komt. Zit er metaal in dan weet je dat er iets aan de hand is en kan je verder kijken. Meeste rijden te lang door met een smerig luchtfilter, resultaat kleppen slijtage. Of te lang met olie doorrijden resultaat overmatig slijtage van bak, koppeling en kans op oliesproeiers die dicht slippen.
Dure olie gebruiken is ook een fabeltje, je moet eens weten waar ongeveer alle fabrieksteams meer rond rijden. Niet wat er op de sticker staat in ieder geval. Gewoon Shell Helix 15w40 olie, of je nu bij ProCircuit kijkt, Honda, KTM noem ze allemaal maar op.
Voor 1L high end synteet heb je 5L shell is dus ook 5x olie verversen voor 1x als je naar de kosten kijkt dus als je dan weet dat de motor een keer heet is geweest na een middag crossbaan in het zware zand dan gooi je er toch nieuwe olie op. Neemt meteen al het vuil weg uit het blok.

Uiteindelijk is een 4-takt voor bijna iedereen makkelijker om te rijden als een 2-takt en het gaat toch om het rijplezier. Wereldkampioen worden we toch niet.
patricksku
Berichten: 108
Lid geworden op: do mei 28, 2009 19:44
Locatie: southpark

De laatste KTM 300exc is voor mij.

HoHo, ik rij Honda 2-tact,maaaaar :idea: als KTM straks de laatste is die 2-tact verkoopt is tie misschien wel voor mij HaHaHa :wink:
Greetz Patrick#70
Bakkertjedeeg
Berichten: 153
Lid geworden op: do okt 09, 2008 22:15

mech schreef: Uiteindelijk is een 4-takt voor bijna iedereen makkelijker om te rijden als een 2-takt en het gaat toch om het rijplezier. Wereldkampioen worden we toch niet.
Volledig mee eens.

Overigens was ik na 60-80 uur toch echt niet van plan om de zuiger te wisselen bij mijn 450. Ik weet niet hoe dat bij een 250 is overigens.
silbertanne
Berichten: 227
Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
Locatie: QPO

patricksku schreef:De laatste KTM 300exc is voor mij.
Dacht van nie.... :twisted:
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Bakkertjedeeg schreef:
mech schreef: Uiteindelijk is een 4-takt voor bijna iedereen makkelijker om te rijden als een 2-takt en het gaat toch om het rijplezier. Wereldkampioen worden we toch niet.
Volledig mee eens.

Overigens was ik na 60-80 uur toch echt niet van plan om de zuiger te wisselen bij mijn 450. Ik weet niet hoe dat bij een 250 is overigens.
Je kan bij een 450 makkelijk 100 tot 150 uur rijden afhankelijk van type.
Een crosser is sneller aan een zuiger toe dan een enduro. En soms zijn alleen nieuwe zuigerringen voldoende
Herr DRénérZéele
Berichten: 336
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59

Dat wordt nog aardig knokken om die laatste EXC300...! :twisted:

En misschien is het wel waar dat een 4t makkelijker rijdt dan een 2t, maar vooral gaat het bij mij toch om de emotie. Op een 4T wil ik de hele dag door de bergen rijden en genieten en voel ik me een redelijk en normaal mens. Op m'n EXC300 wil ik niets anders dan gáán en gáán, verander ik in een gestoorde gek die als een imbeciel zo hard mogelijk de hele dag tot het gaatje wil blèren. En dan kan ik als ik afstap weer lekker normaal doen....
Tis maar wat je lekker vindt.... 8)
EXC300
Bakkertjedeeg
Berichten: 153
Lid geworden op: do okt 09, 2008 22:15

mech schreef: Je kan bij een 450 makkelijk 100 tot 150 uur rijden afhankelijk van type.
Een crosser is sneller aan een zuiger toe dan een enduro. En soms zijn alleen nieuwe zuigerringen voldoende
check this topic

http://www.thumpertalk.com/forum/showth ... ht=rebuild

Dat hoeft voor mij ook niet zo zeer. Ik had zelf 200 uur in gedachten. Ik doe overigens geen cross. Alleen wat enduro ritjes en uiteraard goed onderhoud.
Gebruikersavatar
KTM-Schuimpie
Berichten: 479
Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
Locatie: Bovenkarspel

Hoelio schreef:Daar ben ik dus benieuwd naar.

Iemand reele cijfers daarover? Liever niet "ik denk" argumenten maar slechts harde feiten...

Misschien kunnen we dan een "onderhoudskosten per uur" berekenen :D
Het belangrijkste is, WAT wil je ermee gaan doen??

Alleen Off-Road ritten?

Trailen, technisch rijden?

Extreem enduro?

Dat vind ik belangrijker dan alle voor of nadelen eigenlijk.
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

Schuimpie heeft gelijk en dan was de vraag ook nog alleen naar de onderhoudskosten maar eigelijk zou je dus naar de totale gebruikskosten moeten kijken en daar spelen weer heel andere faktoren een rol b.v.b. hoe belangrijk vindt je het om steeds met een verse band te vertrekken.....
Feit blijft dat ik geen voorstander kan zijn van een aandrijfconcept welk bijna de helft van de aangevoerde energie weggooid.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

oh, je bedoelt dat concept waarvan de helft van de zuigerslagen (zin)loos is en dan ook nog is een zware kleppentrein moet aandrijven :twisted:
#777 - Mijn fotoboekenplank
pHreaC
Berichten: 513
Lid geworden op: za nov 26, 2005 13:31
Locatie: WESTERLO

Tweetakt is goedkoper als je weinig hard rijdt.

Viertakt is goedkoper als je veel gematigd rijdt.
Afbeelding
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

huskie schreef:
Nee Pruus, natuurlijk kan dat niet. :twisted:
Maar vertel, wat voor leuks ga je doen?
Is het weer Bilstain tijd?
Nee Huskie, geen Bilstain. Indoor endurocross in Rheinberg, D. Zaterdag en zondag aanstaande. Inschrijving is vol, reserve-lijst is ook al aardig lang. Zal uiteraard wel berichten of het wat is!
Maar terug on-topik:
Heeeeel vroeger eens voertuigtechniek gedaan. Toen werd ons geleerd dat een tweetakt ca. 40% spoelverliezen had. Natuurlijk kun je tegenwoordig veel dingen schoonrekenen maar als ik het verschil in verbruik tussen 2 en 4 taktmotoren zie, bij exact zelfde trajekt en snelheid, geloof ik niet dat er veel is veranderd! Natuurlijk is een 4-takt ook niet 100% efficieent, hij verliest meer aan warmte dan een 2-takt en heel klein beetje aan secundair-aandrijving. Maar dat hij qua fuel-efficiantie beter is dan een 2-takt staat vast. En met de moderne gewicht-vermogen-verhouding zie ik persoonlijk geen reden om 2-takt te rijden. Zeker niet voor de kosten! Persoonlijke voorkeur is iets anders en absoluut ok. :lol:
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
Gebruikersavatar
de crossgoeroe
Berichten: 179
Lid geworden op: wo okt 31, 2007 20:32
Locatie: thuis

@Flip
1 op 18?????ik rij met een wr450f maar rij gemiddeld 1 op 10!!!!!!!!!!!!!!!!!!(tijdens de ritten)
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
Flip
Berichten: 228
Lid geworden op: ma jan 16, 2006 13:28
Locatie: Kampen

de crossgoeroe schreef:@Flip
1 op 18?????ik rij met een wr450f maar rij gemiddeld 1 op 10!!!!!!!!!!!!!!!!!!(tijdens de ritten)
met gemak 1;18. Heb een wr 400 gehad die reed 1;13/14
zal aan het blauw liggen (en ik rij als een bejaarde natuurlijk)
Gebruikersavatar
Hoelio
Berichten: 215
Lid geworden op: di dec 19, 2006 11:29
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Bedankt voor de dapper poging KTM-Schuimpie om dit topic een beetje terug te buigen richting de vraag in TS...

Maar blijkbaar zit er toch nog wat teveel emotie om hier objectief over te kunnen zijn.

Daarbij wisselt de een olie na 500km en de ander na 6000... En ze denken allebei dat ze het goed doen. Misschien toch wat te hoog gegrepen om dit inzichtelijk te krijgen?
Je moet niet doen, je moet niet laten!
Plaats reactie