Ik heb 'm al. Als ie komend jaar met injectie is mogen jullie de primeur hebben wat mij betreft.
Na 16 jaar viertakt kan ik niet zeggen dat de powerband van de 300 zoveel anders is als die van een viertakt, kwestie van afstellen. M'n 125 is echter een ander verhaal.
Het meest moest ik wennen aan het ontbreken van de motorrem (vooral opletten bij wheely's).
Kan niet zeggen dat mijn uitlaat zo vol smurrie zit, kan nog veranderen, is nog niet zo oud. Kleren ruiken ook (nog?) niet, zal wel veel mee te maken welke olie je gebruikt.
Zuipt wel veel, maar dat is het mij wel waard. Vindt het leuker rijden als een viertakt (maar dat is persoonlijk natuulijk).
Onderhoudskosten 2-tact vs 4-tact
Moderator: ghulst
Hard feit: Zuiger KTM 300 exc 100 uur. Prijs voor een complet zuigerkit met alle denkbare rubbers, pakkingen, pistonpenlager etc. € 128,= orgineel KTM.wil nu toch wel eens harde feiten horen
Hard feit: Bij de 2e zuiger na 200 uur een nieuw Bigend en krukaslagers. Dus geen nieuwe kleppen, distri-ketting etc.
Hard feit: Een zuiger vervangen doe je zelf. 4 moeren een paak slangeklemmen en binnen de 30 minuten een cylinder eraf.
Hard feit: Bij WPM in Lochem liggen minimaal 2 sets versnellingsbaktandwielen voor een 4-takt op voorraad. Voor een 2 takt niet. De puls van de 4 takt en het onder toeren rijden zijn funest voor de 4 takt bak. Citaat Pullen.
Hard feit: Nooit kleppen stellen of laten doen.
Hard feit: Bakolie per 50 uur vervangen ongeveer en anders de volgende keer. gewone 10w40 boeren olie. Geen super volsyntheet elke 4 a5 keer rijden verversen met een oliefilter (wa's da?)
Hard feit: Mengsmering 1 op 50 of op het oog "en route". Nooit geen problemen gehad.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Feit is wel dat er veel bang zijn van een 4-takt.
Voor mij met een 250F KTM
1x per jaar nieuwe zuiger (ongeveer 60 tot 80 uur)
1x per jaar nieuwe koppeling (is eigenlijk niet nodig maar als je toch bezig bent)
Om de 7-8uur rijden olie verversen 0,8L boeren olie Shell 15w40 mineraal.
En om de andere keer oliefilter vervangen met olie verversen.
Elke keer rijden schone luchtfilter en als het stoffig met hoesje.
Kleppen stellen heb ik een keer gedaan na 15uur toen de motor nieuw was, daarna af en toe een keer controleren verder niks.
Veel problemen kan je voorkomen of snel oplossen voor het een groot probleem wordt als je maar regelmatig de olie vervangt en ook kijkt wat eruit komt. Zit er metaal in dan weet je dat er iets aan de hand is en kan je verder kijken. Meeste rijden te lang door met een smerig luchtfilter, resultaat kleppen slijtage. Of te lang met olie doorrijden resultaat overmatig slijtage van bak, koppeling en kans op oliesproeiers die dicht slippen.
Dure olie gebruiken is ook een fabeltje, je moet eens weten waar ongeveer alle fabrieksteams meer rond rijden. Niet wat er op de sticker staat in ieder geval. Gewoon Shell Helix 15w40 olie, of je nu bij ProCircuit kijkt, Honda, KTM noem ze allemaal maar op.
Voor 1L high end synteet heb je 5L shell is dus ook 5x olie verversen voor 1x als je naar de kosten kijkt dus als je dan weet dat de motor een keer heet is geweest na een middag crossbaan in het zware zand dan gooi je er toch nieuwe olie op. Neemt meteen al het vuil weg uit het blok.
Uiteindelijk is een 4-takt voor bijna iedereen makkelijker om te rijden als een 2-takt en het gaat toch om het rijplezier. Wereldkampioen worden we toch niet.
Voor mij met een 250F KTM
1x per jaar nieuwe zuiger (ongeveer 60 tot 80 uur)
1x per jaar nieuwe koppeling (is eigenlijk niet nodig maar als je toch bezig bent)
Om de 7-8uur rijden olie verversen 0,8L boeren olie Shell 15w40 mineraal.
En om de andere keer oliefilter vervangen met olie verversen.
Elke keer rijden schone luchtfilter en als het stoffig met hoesje.
Kleppen stellen heb ik een keer gedaan na 15uur toen de motor nieuw was, daarna af en toe een keer controleren verder niks.
Veel problemen kan je voorkomen of snel oplossen voor het een groot probleem wordt als je maar regelmatig de olie vervangt en ook kijkt wat eruit komt. Zit er metaal in dan weet je dat er iets aan de hand is en kan je verder kijken. Meeste rijden te lang door met een smerig luchtfilter, resultaat kleppen slijtage. Of te lang met olie doorrijden resultaat overmatig slijtage van bak, koppeling en kans op oliesproeiers die dicht slippen.
Dure olie gebruiken is ook een fabeltje, je moet eens weten waar ongeveer alle fabrieksteams meer rond rijden. Niet wat er op de sticker staat in ieder geval. Gewoon Shell Helix 15w40 olie, of je nu bij ProCircuit kijkt, Honda, KTM noem ze allemaal maar op.
Voor 1L high end synteet heb je 5L shell is dus ook 5x olie verversen voor 1x als je naar de kosten kijkt dus als je dan weet dat de motor een keer heet is geweest na een middag crossbaan in het zware zand dan gooi je er toch nieuwe olie op. Neemt meteen al het vuil weg uit het blok.
Uiteindelijk is een 4-takt voor bijna iedereen makkelijker om te rijden als een 2-takt en het gaat toch om het rijplezier. Wereldkampioen worden we toch niet.
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: do mei 28, 2009 19:44
- Locatie: southpark
De laatste KTM 300exc is voor mij.
HoHo, ik rij Honda 2-tact,maaaaar als KTM straks de laatste is die 2-tact verkoopt is tie misschien wel voor mij HaHaHa
HoHo, ik rij Honda 2-tact,maaaaar als KTM straks de laatste is die 2-tact verkoopt is tie misschien wel voor mij HaHaHa
Greetz Patrick#70
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: do okt 09, 2008 22:15
Volledig mee eens.mech schreef: Uiteindelijk is een 4-takt voor bijna iedereen makkelijker om te rijden als een 2-takt en het gaat toch om het rijplezier. Wereldkampioen worden we toch niet.
Overigens was ik na 60-80 uur toch echt niet van plan om de zuiger te wisselen bij mijn 450. Ik weet niet hoe dat bij een 250 is overigens.
-
- Berichten: 229
- Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
- Locatie: QPO
Dacht van nie....patricksku schreef:De laatste KTM 300exc is voor mij.
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
Je kan bij een 450 makkelijk 100 tot 150 uur rijden afhankelijk van type.Bakkertjedeeg schreef:Volledig mee eens.mech schreef: Uiteindelijk is een 4-takt voor bijna iedereen makkelijker om te rijden als een 2-takt en het gaat toch om het rijplezier. Wereldkampioen worden we toch niet.
Overigens was ik na 60-80 uur toch echt niet van plan om de zuiger te wisselen bij mijn 450. Ik weet niet hoe dat bij een 250 is overigens.
Een crosser is sneller aan een zuiger toe dan een enduro. En soms zijn alleen nieuwe zuigerringen voldoende
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
Dat wordt nog aardig knokken om die laatste EXC300...!
En misschien is het wel waar dat een 4t makkelijker rijdt dan een 2t, maar vooral gaat het bij mij toch om de emotie. Op een 4T wil ik de hele dag door de bergen rijden en genieten en voel ik me een redelijk en normaal mens. Op m'n EXC300 wil ik niets anders dan gáán en gáán, verander ik in een gestoorde gek die als een imbeciel zo hard mogelijk de hele dag tot het gaatje wil blèren. En dan kan ik als ik afstap weer lekker normaal doen....
Tis maar wat je lekker vindt....
En misschien is het wel waar dat een 4t makkelijker rijdt dan een 2t, maar vooral gaat het bij mij toch om de emotie. Op een 4T wil ik de hele dag door de bergen rijden en genieten en voel ik me een redelijk en normaal mens. Op m'n EXC300 wil ik niets anders dan gáán en gáán, verander ik in een gestoorde gek die als een imbeciel zo hard mogelijk de hele dag tot het gaatje wil blèren. En dan kan ik als ik afstap weer lekker normaal doen....
Tis maar wat je lekker vindt....
EXC300
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: do okt 09, 2008 22:15
check this topicmech schreef: Je kan bij een 450 makkelijk 100 tot 150 uur rijden afhankelijk van type.
Een crosser is sneller aan een zuiger toe dan een enduro. En soms zijn alleen nieuwe zuigerringen voldoende
http://www.thumpertalk.com/forum/showth ... ht=rebuild
Dat hoeft voor mij ook niet zo zeer. Ik had zelf 200 uur in gedachten. Ik doe overigens geen cross. Alleen wat enduro ritjes en uiteraard goed onderhoud.
- KTM-Schuimpie
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
- Locatie: Bovenkarspel
Het belangrijkste is, WAT wil je ermee gaan doen??Hoelio schreef:Daar ben ik dus benieuwd naar.
Iemand reele cijfers daarover? Liever niet "ik denk" argumenten maar slechts harde feiten...
Misschien kunnen we dan een "onderhoudskosten per uur" berekenen
Alleen Off-Road ritten?
Trailen, technisch rijden?
Extreem enduro?
Dat vind ik belangrijker dan alle voor of nadelen eigenlijk.
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
Schuimpie heeft gelijk en dan was de vraag ook nog alleen naar de onderhoudskosten maar eigelijk zou je dus naar de totale gebruikskosten moeten kijken en daar spelen weer heel andere faktoren een rol b.v.b. hoe belangrijk vindt je het om steeds met een verse band te vertrekken.....
Feit blijft dat ik geen voorstander kan zijn van een aandrijfconcept welk bijna de helft van de aangevoerde energie weggooid.
Feit blijft dat ik geen voorstander kan zijn van een aandrijfconcept welk bijna de helft van de aangevoerde energie weggooid.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
oh, je bedoelt dat concept waarvan de helft van de zuigerslagen (zin)loos is en dan ook nog is een zware kleppentrein moet aandrijven
#777 - Mijn fotoboekenplank
Nee Huskie, geen Bilstain. Indoor endurocross in Rheinberg, D. Zaterdag en zondag aanstaande. Inschrijving is vol, reserve-lijst is ook al aardig lang. Zal uiteraard wel berichten of het wat is!huskie schreef:
Nee Pruus, natuurlijk kan dat niet.
Maar vertel, wat voor leuks ga je doen?
Is het weer Bilstain tijd?
Maar terug on-topik:
Heeeeel vroeger eens voertuigtechniek gedaan. Toen werd ons geleerd dat een tweetakt ca. 40% spoelverliezen had. Natuurlijk kun je tegenwoordig veel dingen schoonrekenen maar als ik het verschil in verbruik tussen 2 en 4 taktmotoren zie, bij exact zelfde trajekt en snelheid, geloof ik niet dat er veel is veranderd! Natuurlijk is een 4-takt ook niet 100% efficieent, hij verliest meer aan warmte dan een 2-takt en heel klein beetje aan secundair-aandrijving. Maar dat hij qua fuel-efficiantie beter is dan een 2-takt staat vast. En met de moderne gewicht-vermogen-verhouding zie ik persoonlijk geen reden om 2-takt te rijden. Zeker niet voor de kosten! Persoonlijke voorkeur is iets anders en absoluut ok.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
- de crossgoeroe
- Berichten: 179
- Lid geworden op: wo okt 31, 2007 20:32
- Locatie: thuis
@Flip
1 op 18?????ik rij met een wr450f maar rij gemiddeld 1 op 10!!!!!!!!!!!!!!!!!!(tijdens de ritten)
1 op 18?????ik rij met een wr450f maar rij gemiddeld 1 op 10!!!!!!!!!!!!!!!!!!(tijdens de ritten)
---------------YAMAHA WR 450F Special Edition ---------------------
met gemak 1;18. Heb een wr 400 gehad die reed 1;13/14de crossgoeroe schreef:@Flip
1 op 18?????ik rij met een wr450f maar rij gemiddeld 1 op 10!!!!!!!!!!!!!!!!!!(tijdens de ritten)
zal aan het blauw liggen (en ik rij als een bejaarde natuurlijk)
Bedankt voor de dapper poging KTM-Schuimpie om dit topic een beetje terug te buigen richting de vraag in TS...
Maar blijkbaar zit er toch nog wat teveel emotie om hier objectief over te kunnen zijn.
Daarbij wisselt de een olie na 500km en de ander na 6000... En ze denken allebei dat ze het goed doen. Misschien toch wat te hoog gegrepen om dit inzichtelijk te krijgen?
Maar blijkbaar zit er toch nog wat teveel emotie om hier objectief over te kunnen zijn.
Daarbij wisselt de een olie na 500km en de ander na 6000... En ze denken allebei dat ze het goed doen. Misschien toch wat te hoog gegrepen om dit inzichtelijk te krijgen?
Je moet niet doen, je moet niet laten!