dakar restricties

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
mouser
Berichten: 118
Lid geworden op: zo jun 11, 2006 22:16
Locatie: assen

Er zijn rijders die de Dakar rally rijden met restricties in de 690 ktm, en er zijn er ook die zonder rijden, ook met 690 cc.

De 450 machines hebben geen restricties. Ook was er medio 2009 sprake van dat ktm niet meer zou meedoen omdat er alleen met 450 machines gestart kon worden.

Weet iemand hoe het zit?
crfrik
Berichten: 29
Lid geworden op: wo nov 26, 2008 11:54
Locatie: Enschede

De organisatie wil de strijd tussen de 690's en de 450's eerlijker maken, vandaar dat de 690 een restrictie krijgt in het luchtfilter, dit geldt echter alleen voor de zogenaamde eliterijders. KTM vond dit onzin daarom hebben ze zich teruggetrokken, dat wil zeggen dat ze geen fabrieksteam hebben.
Bosje
Berichten: 734
Lid geworden op: za okt 07, 2006 08:00

crfrik schreef:De organisatie wil de strijd tussen de 690's en de 450's eerlijker maken, vandaar dat de 690 een restrictie krijgt in het luchtfilter, dit geldt echter alleen voor de zogenaamde eliterijders. KTM vond dit onzin daarom hebben ze zich teruggetrokken, dat wil zeggen dat ze geen fabrieksteam hebben.
Zou KTM niet als mooi excuus gebruiken om niet mee te hoeven doen :?: Scheelt knap knaakies en ik dacht de verkoop aardig was ingestort.
Misschien dat het wel heel goed uitkwam :?:
Allways replace the cheapest parts first :P
Frank!
Berichten: 227
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:33
Locatie: Enschede
Contacteer:

Ik hoorde Allard vertellen dat er ... machines waren die van 690 naar 720 waren gegaan (al was dat niet zeker). Ik dacht dat dat over KTM ging?
Bosje
Berichten: 734
Lid geworden op: za okt 07, 2006 08:00

Frank! schreef:Ik hoorde Allard vertellen dat er ... machines waren die van 690 naar 720 waren gegaan (al was dat niet zeker). Ik dacht dat dat over KTM ging?
Klopt, schijnt wel binnen de regelementen te vallen maar de organisatie was er niet erg blij mee geweest :P
Allways replace the cheapest parts first :P
mmrizio
Berichten: 365
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Elke keer als ik lees of hoor over de opgeboorde KTM's, volgt meteen dat de organisatie er niet gelukkig mee is. Dat slaat nergens op, dan moeten ze maar een fatsoenlijk reglement maken. Uit de (slechte) Engelse vertaling:
Super Production.
This group is comprised:
of machines derived from Enduro motorcycles to which certain modifications have been made and / or parts added that make them no longer eligible for the Marathon group.
machines of riders wishing to change marked parts,
machines of a ‘free’ conception, produced in small quantities and corresponding to the following criteria:
Frame: materials ‘free’ with the exception of titanium.
Engine: lower engine cases and crankshaft from a production engine homologated in the
Marathon group. Preparation ‘free’. Repairs during the race are ‘free’. Only 2 engine changes are authorised, ie. a total of 3 engines. The engines may be repaired during the race, providing that the engine cases marked during scrutineering are retained.
Staat niets over opboren in. Turbo erop? Lijkt me ook geen probleem. Dan heb je meteen minder last van de restrictor :-) Alleen voor de marathon klasse gelden nauwere regels.

De restrictor begrenst het (top)vermogen van de machine, met wat extra cc'tjes win je koppel (dus vermogen) onderin.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Volgens de regelementen:

1) GROUP 1 ELITE
Production “Enduro” machines manufactured in at least 200 examples and homologated by the FIM or
machines derived from Enduro motorcycles to which certain modifications have been made and / or parts
added making them no longer able to be considered as production machines.

Riders: ASO Elite riders featuring on the list published in the appendix.
Cubic Capacity : all motorcycles, under or equal to 450 cc.
motorcycles over 450 cc, fitted with a restrictor (see art. 6P4a)

APPENDIX 8 – LIST OF ASO ELITE RIDERS / DAKAR 2010
BERGLUND THOMAS
BETHYS THIERRY
CAMPBELL JOHNNY
CASTEU DAVID
CHILDRESS MIKE
CODY QUINN
COMA MARC
CZACHOR JACEK
DABROWSKI MAREK
DE AZEVEDO JEAN
DESPRES CYRIL
DUCLOS ALAIN
FARIA RUBEN
FARRES GUELL GERA
FRETIGNE DAVID
GOBLET JEAN-FRANCOIS
GONCALVEZ PAULO
GRAZIANI MATTEO
HENGEVELD STEVE
KENDALL NORMAN
KNUIMAN HENK
LOPEZ FRANCISCO
MACEK MARTIN
MARCHINI MICHEL
PAIN OLIVIER
PISANO MICHAEL
PLANET FABIEN
ROBBY BELL
RODRIGUES FILHO JOSE HELIO
RODRIGUES HELDER
STANOVNIK MIRAN
STREET JONAH
ULLEVALSETER PAL ANDERS
VERHOEVEN FRANS
VILADOMS JORDI
VINTERS EINARS
VINTERS JANIS

ASO reserve the right to add to this list riders whose notoriety is directly linked to their
results in motorsport.

bron http://allroadmaniacs.nl/forum/index.ph ... ;topicseen
mmrizio
Berichten: 365
Lid geworden op: wo jan 22, 2003 21:45
Locatie: Woerden (Ut)

Ik had 'm gezien. Ik vind 'm hier wel erg ruim geformuleerd:
Production “Enduro” machines manufactured in at least 200 examples and homologated by the FIM

or

machines derived from Enduro motorcycles to which certain modifications have been made and / or parts
added making them no longer able to be considered as production machines.
Het eerste gedeelte komt gereguleerd over, maar tweede gedeelte is volledig open. Vandaar mijn quote uit de bijlage van het reglement, waar het iets verder gespecificeerd is. Maar het geheel komt mij nogal 'franse slag' over.
Maurice

I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Plaats reactie