maar de motor draait nog ?.. misschien ligt dan wel alleen de koppakking eruit ..( ook niet normaal natuurlijk ) ik hoop niet voor hem dat ie dezelfde narigheid aantreft in zn motorblok zoals ik dat deed..
mn KTMetje WEEEERRR stuk :-(
Moderator: ghulst
We zijn mer een 8-tal man die endurorijden waarvan 3-520 ers,2-400 en sinds 01-08 1 450 model 2004.Tot hiertoe heeft nog niemand van onze groep enig probleem gehad op motorgebied.
Sjikkentip.
Sjikkentip.
Jeroen schreef:Vandaag gereden en m'n kennis was er ook met zijn gerepareerde 450. Alles werd zonder kosten opgelost. Hij heeft er een 2004 cil.kop op gekregen. Vandaag was de 2e keer dat ie er mee gereden heeft en het ding begon te roken als een tweetakt, wel blauwig. Echter d'r zat geen koelvloeistof meer in!! Hij heeft het nu wel een beetje gehad. Helemaal omdat ie ook een 2takt heeft staan waar zo'n beetje 5 jaar lang alles meegedaan is en daar is alleen 1 keer een nieuwe zuiger ingekomen.
Zou dat iets zegen over de motor of over de zaak die hem gerepareerd(?) heeft .
@Joe, de motor liep op zich goed. Alleen op het moment dat het gas erop ging bij het uitkomen van een bocht was het net een te vet gesmeerde tweetakt. Dit bleef zo totdat het gas weer dicht ging, alleen werd het geleidelijk aan minder als hij op een langer recht stuk reed. We hebben de radiatordop eraf gehaald en hier stond redelijk wat druk op maar koelvloeistof was niet in zicht. Ik dacht zelf aan een klepgeleider in eerste instantie, de dealer dacht of een koppakking maar aangezien de rook blauwig was kon het ook een krukas keerring zijn. Schijnt weleens voor te komen als je met teveel olie vult.
@gast, de EXC modellen schijnen minder van deze problemen te hebben. De 2003 450 SX waren gewoon slecht, vandaar dat iedereen met kopschade ook een nieuwe kop(model2004) krijgt. Alleen wisten ze me op de cross in Markelo te vertellen dat deze in verhouding met de concurrentie geen haring van het bord trekt.
Het enige wat ik wel een aantal maal gezien en gehoord heb is dat de onsteking van de enduro kapot gaat. Nadat je gereden hebt sta je bij de bus uit te hijgen, wil je weer gaan rijden, start de motor niet meer. Ik dacht dat bij deze toen de spoel kapot was. Op een Duits forum stonden nog enkele van dit soort gevallen.
Ik was blij dat Husaberg in 2004 een Jap onsteking kreeg, maar nu? Zal wel toeval zijn?
@gast, de EXC modellen schijnen minder van deze problemen te hebben. De 2003 450 SX waren gewoon slecht, vandaar dat iedereen met kopschade ook een nieuwe kop(model2004) krijgt. Alleen wisten ze me op de cross in Markelo te vertellen dat deze in verhouding met de concurrentie geen haring van het bord trekt.
Het enige wat ik wel een aantal maal gezien en gehoord heb is dat de onsteking van de enduro kapot gaat. Nadat je gereden hebt sta je bij de bus uit te hijgen, wil je weer gaan rijden, start de motor niet meer. Ik dacht dat bij deze toen de spoel kapot was. Op een Duits forum stonden nog enkele van dit soort gevallen.
Ik was blij dat Husaberg in 2004 een Jap onsteking kreeg, maar nu? Zal wel toeval zijn?
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: di nov 05, 2002 18:12
- Locatie: Langemark - West-Vlaanderen - België
- Contacteer:
KTM = Korte Termijn Motor of niet soms ?
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
Jeroen schreef:.
Het enige wat ik wel een aantal maal gezien en gehoord heb is dat de onsteking van de enduro kapot gaat. Nadat je gereden hebt sta je bij de bus uit te hijgen, wil je weer gaan rijden, start de motor niet meer. Ik dacht dat bij deze toen de spoel kapot was. Op een Duits forum stonden nog enkele van dit soort gevallen.
Ik was blij dat Husaberg in 2004 een Jap onsteking kreeg, maar nu? Zal wel toeval zijn?
Spoel is van kokusan denki (japans dus), wordt 2004 ook bij Husaberg gemonteerd, de weerstandswaarde v.d. sx/exc modellen is verschillend , resulteerd in een hogere stroomsterkte bij de exc , samen met een hoge motor temp.(cros) geeft verbranden v.d. spoel , oplossing? spoel laten wikkellen zoals de sx geeft lagere stroomserkte , hogere spanning , krachtiger vonk.
Naar mijn informatie reed patrick caps in de laatste gp in ernee met een vrijwel standaard ktm 450 2004 , resultaat plek 4. Dus geen sxs of zoiets. Dus te weing pk ?Jeroen schreef: @ De 2003 450 SX waren gewoon slecht, vandaar dat iedereen met kopschade ook een nieuwe kop(model2004) krijgt. Alleen wisten ze me op de cross in Markelo te vertellen dat deze in verhouding met de concurrentie geen haring van het bord trekt.
Er blijft altijd verschil tussen echte PK's en "praat" PK's!! Ik ga er dan maar vanuit dat wat ik gehoord heb de praat PK's zijn. Kan dit ook komen dat het karakter van afgeven zachter overkomt, dus dat zeg maar het "schot" er niet (meer) in zit? Volgens de eigenaar van de 450 is het vermogen er wel maar voelt also het minder is. En het aantrappen zou volgens hem eenvoudiger zijn.
Wat je dus met de spoel kwestie wilt zeggen is dat de EXC spoelen niet tegen gebruik op de crossbaan kunnen??? Ik zou het even op moeten zoeken maar staat een dergelijke kreet ook niet in het handboek maar dan omdat de 6bak hier niet tegen kan?
Wat je dus met de spoel kwestie wilt zeggen is dat de EXC spoelen niet tegen gebruik op de crossbaan kunnen??? Ik zou het even op moeten zoeken maar staat een dergelijke kreet ook niet in het handboek maar dan omdat de 6bak hier niet tegen kan?
exc spoel is de zelfde spoel als de sx '00/'02 hadden(groot vliegwiel) , dus geen probleem voor de gemiddelde rijder, voor de pro's (?) is beter mogelijk. De 6 bak kan niet tegen landurig rijden in een hoge versnelling , bijv een uur lang 120 in de 6 , ligt voor de hand bij een sport enduro toch?Jeroen schreef:Er blijft altijd verschil tussen echte PK's en "praat" PK's!! Ik ga er dan maar vanuit dat wat ik gehoord heb de praat PK's zijn. Kan dit ook komen dat het karakter van afgeven zachter overkomt, dus dat zeg maar het "schot" er niet (meer) in zit? Volgens de eigenaar van de 450 is het vermogen er wel maar voelt also het minder is. En het aantrappen zou volgens hem eenvoudiger zijn.
Wat je dus met de spoel kwestie wilt zeggen is dat de EXC spoelen niet tegen gebruik op de crossbaan kunnen??? Ik zou het even op moeten zoeken maar staat een dergelijke kreet ook niet in het handboek maar dan omdat de 6bak hier niet tegen kan?
Ja, maar dit lijkt me in het algemeen niet goed voor welke 1 cilinder dan ook, ook even afgezien van de bak. En op de crossbaan kom je denk ik toch moeilijk langdurig in de 6e versnelling! Anderen zeggen juist weer dat de 4bak het zwaarder heeft omdat hier een groter moment op komt, bij de 6bak kun je makkelijker in het ideale toerenbereik blijven. Klinkt op zich ook weer logisch. Op mijn Husaberg zitten er 6 en voor zover ik weet komt de laatste maar sporadisch aan bodexc spoel is de zelfde spoel als de sx '00/'02 hadden(groot vliegwiel) , dus geen probleem voor de gemiddelde rijder, voor de pro's (?) is beter mogelijk. De 6 bak kan niet tegen landurig rijden in een hoge versnelling , bijv een uur lang 120 in de 6 , ligt voor de hand bij een sport enduro toch?
De modellen die ik stil heb zien staan met onstekingsmoeilijkheden waren 2002 en ouder voor zover ik me kan herinneren.
Oh ja, om even op het originele topic terug te komen. Joebar, er staat een gebruikte cilinder op Ebay Duitsland. Is wel een opgeboorde en volgens de verkoper is een nieuwe zuiger beter. Maar kijk maar even of je er wat aan hebt.
gelukkig is er nu ook weer een beetje goed nieuws op t front .. JawEl !!! de Firma Brouwer motors uit zwarte broek bied mij de benodigde onderdelen aan voor de halve prijs .. cylinder .. cylinder kop kleppen .. zuiger en al het klein spul voor een leuke prijs ( ik meen dat 1 van jullie noppenridders mij hier ook over gemaild heb .. ThaNk You VerYYY much ) ... dus .. KtMetje oplappen .. inruilen op een andere 4 takt .. en dan weer volop zand happen !!!!!!!!!
ps : ik denk dat het geen CrF wordt ook geen yzf ,.. maar een husaberg of Husqvarna...
ps : ik denk dat het geen CrF wordt ook geen yzf ,.. maar een husaberg of Husqvarna...
4 strokes only !!
joebar, toch jammer dat je een nieuwe KTM laat staan. Ik volg dit onderwerp al enige tijd maar wat mij opvalt dat er veel berichten worden geplaatst van 450jes die aan spaanders lopen(klopt!) en exc450jes met kapotte ontstekingen. Verder de gebruikelijke gasten die je meteen naar rood of blauw willen hebben. Maar waar staan die berichten van jongens die dezelfde ervaring hebben als jij met hun 520??. Als ik op willekeurig welke off-road rit in Nederland of Belgie kom is het bijna allemaal oranje.
(Bij de enduro's is het al niet anders).Ik praat met een heleboel gasten maar dit heb ik nog nooit gehoord.
Mijn tip: Laat hem nu bij Albert Mellendijk bij Brouwer klaar maken, die heeft er namelijk verstand van.
(Bij de enduro's is het al niet anders).Ik praat met een heleboel gasten maar dit heb ik nog nooit gehoord.
Mijn tip: Laat hem nu bij Albert Mellendijk bij Brouwer klaar maken, die heeft er namelijk verstand van.
VOLVO RULES
De 6 bak kan niet tegen landurig rijden in een hoge versnelling , bijv een uur lang 120 in de 6 , ligt voor de hand bij een sport enduro toch?[/quote]
Ja, maar dit lijkt me in het algemeen niet goed voor welke 1 cilinder dan ook, ook even afgezien van de bak. En op de crossbaan kom je denk ik toch moeilijk langdurig in de 6e versnelling! Anderen zeggen juist weer dat de 4bak het zwaarder heeft omdat hier een groter moment op komt, bij de 6bak kun je makkelijker in het ideale toerenbereik blijven. Klinkt op zich ook weer logisch. Op mijn Husaberg zitten er 6 en voor zover ik weet komt de laatste maar sporadisch aan bod
Dat is toch nogal sterk. Dat zou betekenen dat een moderne viertakt mono zo zwak is dat hij niet aankan wat een 20 jaar oude yam 500 SR probleemloos verteert ? En hoe vergelijken we dan met zowat alle (extreem hoogtoerige) viercilinders in de 600 cc supersport klasse ? Nochtans gaan die motoren relatief lang mee zonder echte mechanische problemen. Ik hoor regelmatig een uitleg dat de van cross motoren afgeleide mono's niet lang op vollast mogen/kunnen draaien. Hallo ? Dat roept toch vragen op, bv welke normen inzake kwaliteit hanteren deze constructeurs voor de kogel en glijlagers ? Of gebruiken ze wel oliepompen die sterk genoeg zijn ? Zijn de krukassen van hoogwaardig materiaal zoals bij de japanse 4-cyl (of maken ze die van chocolade ) De kleppen, veren en klepzittingen : zelfde vraag. Ik vrees ervoor dat de europese constructeurs wel vertrekken vanuit een goed ontwerp, maar dat zij bij het zetten van de stap naar industriele productie teveel concessies doen inzake kwaliteit. Een groot deel van de onderdelen komt van toeleveranciers, en die leveren uiteraard volgens een lastenboek. Is dat streng genoeg ? En wat met lange duurtesten ?
Eventjes vergelijken met de autoindustrie : elke benzinemotor, zelfs van sportieve modellen kan tegenwoordig probleemloos 100.000 km mee, ook de turbo modellen. Daar moet je géén lagers vervangen na enkele honderden uren gebruik. Het komt me voor dat de techniek er is, maar past men hem bewust niet toe ?
Ja, maar dit lijkt me in het algemeen niet goed voor welke 1 cilinder dan ook, ook even afgezien van de bak. En op de crossbaan kom je denk ik toch moeilijk langdurig in de 6e versnelling! Anderen zeggen juist weer dat de 4bak het zwaarder heeft omdat hier een groter moment op komt, bij de 6bak kun je makkelijker in het ideale toerenbereik blijven. Klinkt op zich ook weer logisch. Op mijn Husaberg zitten er 6 en voor zover ik weet komt de laatste maar sporadisch aan bod
Dat is toch nogal sterk. Dat zou betekenen dat een moderne viertakt mono zo zwak is dat hij niet aankan wat een 20 jaar oude yam 500 SR probleemloos verteert ? En hoe vergelijken we dan met zowat alle (extreem hoogtoerige) viercilinders in de 600 cc supersport klasse ? Nochtans gaan die motoren relatief lang mee zonder echte mechanische problemen. Ik hoor regelmatig een uitleg dat de van cross motoren afgeleide mono's niet lang op vollast mogen/kunnen draaien. Hallo ? Dat roept toch vragen op, bv welke normen inzake kwaliteit hanteren deze constructeurs voor de kogel en glijlagers ? Of gebruiken ze wel oliepompen die sterk genoeg zijn ? Zijn de krukassen van hoogwaardig materiaal zoals bij de japanse 4-cyl (of maken ze die van chocolade ) De kleppen, veren en klepzittingen : zelfde vraag. Ik vrees ervoor dat de europese constructeurs wel vertrekken vanuit een goed ontwerp, maar dat zij bij het zetten van de stap naar industriele productie teveel concessies doen inzake kwaliteit. Een groot deel van de onderdelen komt van toeleveranciers, en die leveren uiteraard volgens een lastenboek. Is dat streng genoeg ? En wat met lange duurtesten ?
Eventjes vergelijken met de autoindustrie : elke benzinemotor, zelfs van sportieve modellen kan tegenwoordig probleemloos 100.000 km mee, ook de turbo modellen. Daar moet je géén lagers vervangen na enkele honderden uren gebruik. Het komt me voor dat de techniek er is, maar past men hem bewust niet toe ?
toch is het raar .. reden ze 20 jaar geleden ook niet met XT500s van parijs naar dakar?.dat waren echt lange stukken in ruw terein. en dat ging toch ook niet op half gas?.. ik ben van mening dat er bij mijn KTMetje ( modellen tussen 2000 en 2002 ) gewoon gebruik is gemaakt van kwalitatief verkeerd materiaal .. aan het hoge motor toerental zal het absoluut niet liggen want dat blijft bij de KTM520 nog ver beneden die van de Yamaha 426 en de Honda 450 crf .. het goeie nieuws is dat ik volgende week mn 4 takt Plof weer inmekaar kan schroeven .. en dan toch nog de KTM dag rit ken meerijden .. ehh .. daarna staat ie te koop hoor nieuw zuigertje , cylindertje ...koppie etc...
4 strokes only !!
Onsteking exc 450 kapot ? is van af 2000 al dezelfde (520/400) , met dat aan spaanders lopen van de 450 sx valt het ook wel mee , er was een probleem dat van de kant v.d. importeur aangepakt werd, De 520 heeft dezelfde problemen(?) als elke andere moderne 4-takt. Waarbij optijd het juiste onderhoud nodig is , dus niet rijden tot die kapot gaat , maar optijd loshalen en slijtage gevoelige delen controleren/vervangen.red-ski schreef:joebar, toch jammer dat je een nieuwe KTM laat staan. Ik volg dit onderwerp al enige tijd maar wat mij opvalt dat er veel berichten worden geplaatst van 450jes die aan spaanders lopen(klopt!) en exc450jes met kapotte ontstekingen. Verder de gebruikelijke gasten die je meteen naar rood of blauw willen hebben. Maar waar staan die berichten van jongens die dezelfde ervaring hebben als jij met hun 520??. Als ik op willekeurig welke off-road rit in Nederland of Belgie kom is het bijna allemaal oranje.
(Bij de enduro's is het al niet anders).Ik praat met een heleboel gasten maar dit heb ik nog nooit gehoord.
Mijn tip: Laat hem nu bij Albert Mellendijk bij Brouwer klaar maken, die heeft er namelijk verstand van.
Reparatie door een erkend moteur is (bijna) altijd beter , als particulier weet je niet van alle modificaties , technische info , met het gevaar dat je de oorzaak van een probleem niet wegneemt . Internet/forums helpen , maar ook word er veel onzin geschreven.
Ja, maar dit lijkt me in het algemeen niet goed voor welke 1 cilinder dan ook, ook even afgezien van de bak. En op de crossbaan kom je denk ik toch moeilijk langdurig in de 6e versnelling! Anderen zeggen juist weer dat de 4bak het zwaarder heeft omdat hier een groter moment op komt, bij de 6bak kun je makkelijker in het ideale toerenbereik blijven. Klinkt op zich ook weer logisch. Op mijn Husaberg zitten er 6 en voor zover ik weet komt de laatste maar sporadisch aan bodAnonymous schreef:De 6 bak kan niet tegen landurig rijden in een hoge versnelling , bijv een uur lang 120 in de 6 , ligt voor de hand bij een sport enduro toch?
Dat is toch nogal sterk. Dat zou betekenen dat een moderne viertakt mono zo zwak is dat hij niet aankan wat een 20 jaar oude yam 500 SR probleemloos verteert ? En hoe vergelijken we dan met zowat alle (extreem hoogtoerige) viercilinders in de 600 cc supersport klasse ? Nochtans gaan die motoren relatief lang mee zonder echte mechanische problemen. Ik hoor regelmatig een uitleg dat de van cross motoren afgeleide mono's niet lang op vollast mogen/kunnen draaien. Hallo ? Dat roept toch vragen op, bv welke normen inzake kwaliteit hanteren deze constructeurs voor de kogel en glijlagers ? Of gebruiken ze wel oliepompen die sterk genoeg zijn ? Zijn de krukassen van hoogwaardig materiaal zoals bij de japanse 4-cyl (of maken ze die van chocolade ) De kleppen, veren en klepzittingen : zelfde vraag. Ik vrees ervoor dat de europese constructeurs wel vertrekken vanuit een goed ontwerp, maar dat zij bij het zetten van de stap naar industriele productie teveel concessies doen inzake kwaliteit. Een groot deel van de onderdelen komt van toeleveranciers, en die leveren uiteraard volgens een lastenboek. Is dat streng genoeg ? En wat met lange duurtesten ?
Eventjes vergelijken met de autoindustrie : elke benzinemotor, zelfs van sportieve modellen kan tegenwoordig probleemloos 100.000 km mee, ook de turbo modellen. Daar moet je géén lagers vervangen na enkele honderden uren gebruik. Het komt me voor dat de techniek er is, maar past men hem bewust niet toe ?[/quote]
Je kunt alles overconstueren de kunst is het de grenzen op te zoeken , en ga niet zeggen dat de Japanners probleem loos zijn , bijv. de yz 400/426 00/01 had vernellingsbak problemen , vaak binnen een jaar. de crf 450 bak is ook niet probleemloos , de 4e versnelling geeft soms de geest(2002). en ga zo maar door .
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: do nov 28, 2002 20:23
- Locatie: Geel
hey Joe bar,
volgens mij is een husky te 570 een ideaal motoke voor u, héééél veel power, loopt 185 km/h (met 14/48 crossoverbrenging) en heeft dus overschot genoeg om 120 te rijden. En is overingens niet kapot te krijgen! En het is een hele plezante moto om mee te rijden.
( ale ja ge hebt er natuurlijk die alles kapot krijgen )
volgens mij is een husky te 570 een ideaal motoke voor u, héééél veel power, loopt 185 km/h (met 14/48 crossoverbrenging) en heeft dus overschot genoeg om 120 te rijden. En is overingens niet kapot te krijgen! En het is een hele plezante moto om mee te rijden.
( ale ja ge hebt er natuurlijk die alles kapot krijgen )
Husky 450 is the best!!!
hihi ik was inderdaad al geintreseerd in de husk 570 .. langeslag viertakt plof .. dus geen hoge toeren fiets.. schijnt erg betrouwbaar te zijn .. en heel fijne rij eigenschappen te bezitten ... ennuh .. t is een sprookje om te zien ook
4 strokes only !!
of een 625sxc 2004 , vergelijkbaar met de huskie 570, pk's, gewicht, en degelijkheid , ook perfect voor supermoto, word overigens met 6 mnd fabrieksgarantie geleverd.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
crf450 opboren?
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300