hij staat vast .. mn KTMetje ... witte rook uit de uitlaat .. koelsysteem helemaal leeg .. ik ben nu al bang voor de schade die ik ga tegen komen in het motorblok... ( en de eurootjes die ik weer moet uitgeven ) voor de 3e keer in 3 maanden tijd moet t blokje open ...en jah ik wordt t nu zat en waarom is alles waar KTM op staat zoveel duurder als andere merken ?..
de oorzaak is waarschijnlijk een lekke koppakking ( was drie weekies oud) alle bouten volgens de juiste treksterkte aangedraaid en toch lekken hoe kan dit?.
maar goed .. het motortje wordt weer gereviseerd.. maar ik denk er nu sterk over om over te stappen op een japanse 4 takt ( k weet alleen nog niet wat )
mn KTMetje WEEEERRR stuk :-(
Moderator: ghulst
JoeBaR schreef: de oorzaak is waarschijnlijk een lekke koppakking ( was drie weekies oud) alle bouten volgens de juiste treksterkte aangedraaid en toch lekken hoe kan dit?.
Cilinderkop afvlakken????
- 250_EXC_RACING
- Berichten: 63
- Lid geworden op: za feb 01, 2003 11:17
- Locatie: Sleeuwijk
oei joebar ik ben dus niet de enige met problemen daar word je wel erg ziek van zeker dat ie nu weer stuk is
zo ziek zelfs .. dat ik overweeg om een Honda crf450 aan te schaffen .. geen ktm meer totdat ze weer met iets degelijks (lc4) komen ...
het ergste is ... dat het gebeurde toen ik op kop lag tijdens een wedstrijd
het ergste is ... dat het gebeurde toen ik op kop lag tijdens een wedstrijd
4 strokes only !!
Volgens mij ben je dan beter af met een XR650 ofzo.Lekker veel koppel Een CRF blokje is nogal gestresseerd voor baangebruik.Wel goed voor competitie of... als je het nodige onderhoud op tijd doet(olie om de max.500km,distributie,kleppen...etc).Kijk maar eens op het engelse forum van supermotech....
Hee Joebar, das mooi balen.
Vertel trouwens eens wat de vorige keren de oorzaak waren. Misschien dat andere KTM-ers hier wat aan hebben.
Doe je het zelf of laat je het doen??
Succes met sparen
en KTM is niet de enige met dure onderdelen. Probeer maar eens een Huskie
Vertel trouwens eens wat de vorige keren de oorzaak waren. Misschien dat andere KTM-ers hier wat aan hebben.
Doe je het zelf of laat je het doen??
Succes met sparen
en KTM is niet de enige met dure onderdelen. Probeer maar eens een Huskie
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
ik dacht zelf om de ktm weg te doen en me zelf een Honda crf450 kado te doen ... ik hoorde afgelopen weekend het verschil in kosten van onderdelen ...
voorgaande keren : tijdens het stationair draaien breekt het kleplichter maechaniekje af ( jullie noemen dat ding anders ) .. hierdoor brak de distributie ketting met alle eerder genoemde gevolgen van dien ..
tijdens het rijden ( enkele maanden nadat ik de motor had gekocht ) hoor ik ineens het motortje ratellen .. jawel t bigend lager lag dr uit .. oorzaak : olie pompje pompte niet genoeg olie naar de krukas omdat deze op een of andere manier enorme speling vertoonde zo dat de oliedruk naar de kruk as onvoldoende was.. nieuw big end .. nieuwe zuiger.. pakkingen ..lagers etc..
en nu .. de laatste keer ( hoop ik ) .. tijdens een wedstrijdje ergens in de wijde wormer lig ik heel ver aan kop .. ( hehehe dat dan weer wel ) .. vlak voor de laatste ronde komt er een dikke witte rook pluim uit de uitlaat .. de motor komt met flink veel geluid tot stilstand
vast gelopen ... koel vloeistof op .. dus waarschijnlijk lekte de koppakking ( ik moet de motor nog open maken ..) eerst ff moed verzamelen
en dan maar zwijgen over de problemen met de hydraulische koppeling .. het is niet voor niets dat er nu al terug bouw setjes voor een kabel bediening in omloop zijn .. ik heb al drie bedienings cylindertjes versleten .. dit 2 maal door dat de ketting hier tegen aan was gekomen ... tjah .. je kunt je voorstellen dat je na zoveel trammelant ( en zoveel eurootjes verder ) toch eens gaat uitkijken naar een ander merk ..
voorgaande keren : tijdens het stationair draaien breekt het kleplichter maechaniekje af ( jullie noemen dat ding anders ) .. hierdoor brak de distributie ketting met alle eerder genoemde gevolgen van dien ..
tijdens het rijden ( enkele maanden nadat ik de motor had gekocht ) hoor ik ineens het motortje ratellen .. jawel t bigend lager lag dr uit .. oorzaak : olie pompje pompte niet genoeg olie naar de krukas omdat deze op een of andere manier enorme speling vertoonde zo dat de oliedruk naar de kruk as onvoldoende was.. nieuw big end .. nieuwe zuiger.. pakkingen ..lagers etc..
en nu .. de laatste keer ( hoop ik ) .. tijdens een wedstrijdje ergens in de wijde wormer lig ik heel ver aan kop .. ( hehehe dat dan weer wel ) .. vlak voor de laatste ronde komt er een dikke witte rook pluim uit de uitlaat .. de motor komt met flink veel geluid tot stilstand
vast gelopen ... koel vloeistof op .. dus waarschijnlijk lekte de koppakking ( ik moet de motor nog open maken ..) eerst ff moed verzamelen
en dan maar zwijgen over de problemen met de hydraulische koppeling .. het is niet voor niets dat er nu al terug bouw setjes voor een kabel bediening in omloop zijn .. ik heb al drie bedienings cylindertjes versleten .. dit 2 maal door dat de ketting hier tegen aan was gekomen ... tjah .. je kunt je voorstellen dat je na zoveel trammelant ( en zoveel eurootjes verder ) toch eens gaat uitkijken naar een ander merk ..
4 strokes only !!
Da's wreed toch hé, met die KTM's
Anderen weten hierover waarschijnlijk meer dan ik, maar ik hoorde dat de EXC525 veel degelijker gemaakt zijn dan hun voorgangers. Misschien kun je dus beter je 520 inruilen voor een 525 (of je koopt een Husky, natuurlijk )
Anderen weten hierover waarschijnlijk meer dan ik, maar ik hoorde dat de EXC525 veel degelijker gemaakt zijn dan hun voorgangers. Misschien kun je dus beter je 520 inruilen voor een 525 (of je koopt een Husky, natuurlijk )
Keep on smiling!
Van wat ik hoor liggen de meeste problemen juist bij de 525. De 520 scheen goed te zijn en om het blok te vernieuwen zijn ze het lichter gaan maken. Misschien dat hier het probleem ligt?? Alhoewel de 450 van een kennis nu ook al twee keer obgeblazen is. De eerste keer met weinig schade, tweede keer doet hem goed zeer(in de portemonnee). Plus het feit dat hij nu al twee maand wacht op delen. Mocht de motor met een week niet klaar zijn, mag de dealer hem houden en ruilen voor een 2t.
Rij zelf een Husaberg en tot op heden blijkt deze, tegen de algemene opinie, betrouwbaarder te zijn. OK, op een nokkenaslagertje na dan.
Van het weekend hoorde ik op de cross dat diverse aanpassingen zijn gedaan voor de Amerikaanse markt, lichtere krukas en ander koppeling huis (ook lichter?). Bleek toch een slecht idee te zijn, wordt voor 2004 weer aangepast schijnbaar.
Over de Honda 4t hoor je toch weinig problemen, misschien dat dit ook begint als ze de gewichts limiet gaan zoeken.
Rij zelf een Husaberg en tot op heden blijkt deze, tegen de algemene opinie, betrouwbaarder te zijn. OK, op een nokkenaslagertje na dan.
Van het weekend hoorde ik op de cross dat diverse aanpassingen zijn gedaan voor de Amerikaanse markt, lichtere krukas en ander koppeling huis (ook lichter?). Bleek toch een slecht idee te zijn, wordt voor 2004 weer aangepast schijnbaar.
Over de Honda 4t hoor je toch weinig problemen, misschien dat dit ook begint als ze de gewichts limiet gaan zoeken.
Dan toch ook even mijn ervaringen / opmerkingen
a) Is de motorfiets nieuw gekocht of tweedehands ? Want er zijn er nogal wat die qua onderhoud niets doen, omdat ze de motor toch na 1 jaar ofzo verkopen aan een dan "geklote" koper
b) Honda is toch stukken duurder dan KTM qua wisselstukken ! Hier en daar zal er een uitzondering zijn in bepaalde elementen, maar toch !
Ik heb een XR650 gehad. Amai, waren dat bv. dure plastics !!
c) Als je soms moet wachten op onderdelen ...
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Heeft je dealer wel zijn bestelling geplaatst ? Is je dealer wel in orde met het betalen van zijn leveringen ? Etc. Vele dingen zijn ook genormd naar DIN-norm --> die koop je vaak beter bij goede merkproducenten.
d) Als je pas 3 weken een nieuwe koppakking hebt, en nu daardoor problemen hebt, dan zou ik de schuld niet op mijn moto steken maar wel op de plaatser van die koppakking !!
e) Er is wel degelijk een verschil tussen de EXC en de SX.
De SX is inderdaad op veel punten lichter gemaakt (bv. lichtere krukas, titanium aan de klepjes, etc) De EXC heeft dit niet.
Het titanium was inderdaad van onbetrouwbare Russische "kwaliteit" Dat is intussen opgelost (maar dit hoorde zo niet te zijn natuurlijk !!!)
Al bij al is KTM (mits juist gebruik -dus niet louter voor gebruik op de verharde openbare weg- en juist onderhoud) een betrouwbare motor !!
En neen, ik kijk niet door een roze KTM-bril
Jo VdB
a) Is de motorfiets nieuw gekocht of tweedehands ? Want er zijn er nogal wat die qua onderhoud niets doen, omdat ze de motor toch na 1 jaar ofzo verkopen aan een dan "geklote" koper
b) Honda is toch stukken duurder dan KTM qua wisselstukken ! Hier en daar zal er een uitzondering zijn in bepaalde elementen, maar toch !
Ik heb een XR650 gehad. Amai, waren dat bv. dure plastics !!
c) Als je soms moet wachten op onderdelen ...
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Heeft je dealer wel zijn bestelling geplaatst ? Is je dealer wel in orde met het betalen van zijn leveringen ? Etc. Vele dingen zijn ook genormd naar DIN-norm --> die koop je vaak beter bij goede merkproducenten.
d) Als je pas 3 weken een nieuwe koppakking hebt, en nu daardoor problemen hebt, dan zou ik de schuld niet op mijn moto steken maar wel op de plaatser van die koppakking !!
e) Er is wel degelijk een verschil tussen de EXC en de SX.
De SX is inderdaad op veel punten lichter gemaakt (bv. lichtere krukas, titanium aan de klepjes, etc) De EXC heeft dit niet.
Het titanium was inderdaad van onbetrouwbare Russische "kwaliteit" Dat is intussen opgelost (maar dit hoorde zo niet te zijn natuurlijk !!!)
Al bij al is KTM (mits juist gebruik -dus niet louter voor gebruik op de verharde openbare weg- en juist onderhoud) een betrouwbare motor !!
En neen, ik kijk niet door een roze KTM-bril
Jo VdB
hehehe en reactie op punt D .. ik ben zelf de plaatser van de koppakking en ik heb daarbij geen fouten gemaakt ( zover dat al mogelijk is ) ook zijn de bouten met de juiste treksterkte aan getrokken .. ik kan pas precies vertellen wat de oorzaak is als ik het blokje uitelkaar heb gehaald..
4 strokes only !!
Dit is inderdaad voor vele bouten erg belangrijk.JoeBaR schreef: ook zijn de bouten met de juiste treksterkte aan getrokken
Vaak zie je dat "men" alles maar zo vast als mogelijk is vastzet, met alle gevolgen vandien (zeker bij die gasten van puntje a )
Mijn commentaar is trouwens niet persoonlijk bedoeld
En het is natuurlijk niet meer dan normaal dat je nu baalt van je KTM'eke.
Jo VdB
- 250_EXC_RACING
- Berichten: 63
- Lid geworden op: za feb 01, 2003 11:17
- Locatie: Sleeuwijk
ik moet zeggen honda lijkt mij geen verkeerde keus ik ben in april een dag naar henk seppenwolde geweest en daar een dag op een honda 400 xr een dag te keer gegaan moet zeggen fijne machine om mee te rijden en schijnen niet gauw stuk te gaan
Jawel vandaag is het gebeurd .. ik heb zojuist het motorblokje van de 520 gedemonteerd.. ik begon vol goede moed , want ik kon de motor 3kwartslag in de rondte krijgen ( geen vastgelopen zuiger dus ) .. ik begon ... na het demonteren van alles wat in de weg zit ( plastiek , radiateurs , kabeltjes etc..) en het aftappen van de olie en koelvloeistof ben ik begonnen met het losdraaien van de bougie ... geen beweging in te krijgen terwijl ik deze nooit overdreven vast zet ... dan toch maar eerst het cylinderkoppie los maken .. eerst het kleptuimelaarhuis los gemaakt ... heyyy niets aan de hand (leek het ) zelfs de nokkenas ketting en het kleplichtermechaniekje zaten netjes op hun plaats ( ik had heel even t ide dat de schade welles reuze mee zou kunnen vallen ) ... het kettinkje diende nog even gedeeld te worden om de cylinderkop te kunnen verwijderen ..toen de drie m6 boutjes los gemaakt en uit eindelijk de 4 lange m10 bouten gelost ... voorzichtig licht ik de cylinder kop van de cylinder ... ( nog vol goede moed ) tot ik het cyl.koppie tussen frame en cylinder verwijderd had... wat ik toen aantrof .. de goede moed was inmiddels in de schoenen gezakt .. ( nee k heb niet gehuild ) .. bovenop wat ooit een zuiger was , lagen twee ( ik neem aan ) uitlaat klep schoteltjes ... dat moest haast wel zo zijn .. want in de cylinderkop zelf ontbraken deze twee ... één van de twee afgebroken kleppen heeft een flink gat achtergelaten in mn ( 3 maanden oude ) zuiger .. doordat deze twee klepjes natuurlijk ietwat in de weg hebben gezeten , is de zuiger bij zn laatste slag gaan kantellen , en heeft daar bij zowel de voorkant als de achterkant van de cylinderwand weg gedrukt , dwars door de koelkanalen heen ( dit verklaard het verdwenen koelvloeistof) .. de klepzittingen en geleiders zijn zo erg beschadigd dat t cyl.koppie niet meer te gebruiken is ( eerdergenoemde bougie die niet los wou , zat vast gesmolten in de kop ) .. evenals de zuiger en cylinder . dit alles gebeurde op het rechte eind , dus volgas wat de ravage ietwat begrijpelijk maakt ... ik zou nou welles willen weten hoe het kan dat mijn beide uitlaatkleppen afbreken .. kleppen waren onlangs nog gesteld .. de uitlaat op 0,15 en de inlaat op 0,10 mm speling ( volgens dealer voorschrift ) zou dit iets te maken kunnen hebben met een al eerder voorval : het wel bekende kleplichter mechaniekje die afbrak met als gevolg een gebroken distributie ketting ... zou de zuiger dan toch de kleppen hebben geraakt en hierbij een onzichtbaar scheurtje o.i.d. hebben achter gelaten ?... de kleppen heb ik toen getest op lekage op de volgende manier : de cylinderkop afgedicht bij de poorten ( inlaat en uitlaat ) toen onder (1a2 bar ) luchtdruk gezet .. en met een lekzoeker ( gewoon zeepsopje werkt ook ) de kleppen in gespoten hierbij kwamen er nagenoeg geen luchtbellen rond de kleppen en zitting .. ik ben benieuwd of er meer KTM rijders zijn met deze ervaring ... en .. allerbelangrijkst : waar kan ik goedkoper aan de genoemde onderdelen komen ?.. de (EX) importeur is toch nog wel duur met zn prijzen ( zuiger 270 euro ...cylinder 560 euro ) misschien een adresje in het buitenland?.. of rechtstreeks vanaf Fabriek ??.. wie weet wat ?.
4 strokes only !!
Tsjesus Joebar, ik voel helemaal met je mee.
Ik begrijp na al je ervaringen ook heel goed waarom je een ander merk zou willen, nu.
Ik hoop dat je er nog precies achter kunt komen, wat nou de allereerste oorzaak zou kunnen zijn geweest.
Misschien wat je denkt dat je kleppen afgebroken zouden kunnen zijn.
Weet je, ik vind de huidige 4takten echt plaatjes kwa prestatie etc, alleen als je er wat mee krijgt, zijn de kosten 3 voudig van een 2takt.
Check ook andere sites aangaande jouw problemen. Misschien vindt je goede informatie.
Enne hou ons op de hoogte van een en andere, als je wilt.
Ik begrijp na al je ervaringen ook heel goed waarom je een ander merk zou willen, nu.
Ik hoop dat je er nog precies achter kunt komen, wat nou de allereerste oorzaak zou kunnen zijn geweest.
Misschien wat je denkt dat je kleppen afgebroken zouden kunnen zijn.
Weet je, ik vind de huidige 4takten echt plaatjes kwa prestatie etc, alleen als je er wat mee krijgt, zijn de kosten 3 voudig van een 2takt.
Check ook andere sites aangaande jouw problemen. Misschien vindt je goede informatie.
Enne hou ons op de hoogte van een en andere, als je wilt.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Volgens de tech-bulletins die KTM aan de dealer stuurt, is hetJoeBaR schreef:.. kleppen waren onlangs nog gesteld .. de uitlaat op 0,15 en de inlaat op 0,10 mm speling ( volgens dealer voorschrift )
zowel voor inlaat als voor uitlaat 0.12 mm
Maar dit zal uiteindelijk het afbreken niet veroorzaakt hebben.
Jo VdB (die ook net zijn blok onder zijn 520 gehaald heeft wegens overdreven olieverbruik de laatste weken - 400 cc op 100 km is wat veel - ik "hoop" dat mijn ring versleten is)
ach ondanks alle narigheid laat ik mij de pret van het viertakt rijden niet ontnemen .. ik zal zo snel mogelijk proberen om de KTM binnen het budget op te lappen .. meteen inruilen op een ander merk 4 takt zware plof ... en dan maar hopen dat ik t volgende jaar zonder al te veel trammelant door kom ... idd de prijzen ( en zeker bij KTM ) liggen veel te hoog wat onderdelen en aanschaf betreft , prijzen van boven de 9000 euro voor een motor waar je meteen mee de bagger induikt en ook geen garantie op krijgt , jah dat is eigenlijk een beetje TE gek heh ?. .. ik zal jullie idd op de hoogte houden van de zaken omtrend mijn KTM ... ook hoop ik dat iemand mij kan vertellen op welke manier ik goedkoper aan onderdelen kan komen ( niet stelen ) het gaat mij voornamelijk om en cylinder ( 560 euro ex ) en een cylinderkop ... kleppen en zuiger doen ik wel via de vroegere importeur
4 strokes only !!
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Garantie kun je afdwingen;JoeBaR schreef: 9000 euro voor een motor waar je meteen mee de bagger induikt en ook geen garantie op krijgt
Als je je motor bij de dealer koopt en laat onderhouden, krijg je van elke rechter een jaar garantie, en mischien ook wel 2.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
he Joebar dit komt mij bekend voor
Mij husaberg heeft vorig jaar dezelfde ravage veroorzaakt alleen was ik daar zelf schuldig aan
Doordat het borgmoertje van het klepstelboutje was losgelopen is de klepspeling te groot geworden en is door het slaan van de klep de steel terplaatse van de verdikking afgebroken met hetzelfde resultaat als bij jou ktm , bovendien was mijn drijfstang ook krom
Het zou mogelijk zijn dat de klepspeling te groot is geweest , ook is het mogelijk dat het lager tussen de tuimelaar en de nokkenas de geest heeft gegeven waardoor de klepspeling veel te groot wordt met het beruchte resultaat
Het blok van de 520 is afgeleid van de husaberg dus de overeenkomst is mogelijk en bij husaberg is het een berucht probleem
Veel succes met de speurtocht naar de onderdelen en de prijs hiervan is een extra reden om niet te verkopen , jij maakt hem in orde en iemand anders heeft het plezier ervan
Naar alle geleden ellende heb je daar zelf recht op
Mijn husaberg moet nu minimaal nog 5 jaar mee
succes
Mij husaberg heeft vorig jaar dezelfde ravage veroorzaakt alleen was ik daar zelf schuldig aan
Doordat het borgmoertje van het klepstelboutje was losgelopen is de klepspeling te groot geworden en is door het slaan van de klep de steel terplaatse van de verdikking afgebroken met hetzelfde resultaat als bij jou ktm , bovendien was mijn drijfstang ook krom
Het zou mogelijk zijn dat de klepspeling te groot is geweest , ook is het mogelijk dat het lager tussen de tuimelaar en de nokkenas de geest heeft gegeven waardoor de klepspeling veel te groot wordt met het beruchte resultaat
Het blok van de 520 is afgeleid van de husaberg dus de overeenkomst is mogelijk en bij husaberg is het een berucht probleem
Veel succes met de speurtocht naar de onderdelen en de prijs hiervan is een extra reden om niet te verkopen , jij maakt hem in orde en iemand anders heeft het plezier ervan
Naar alle geleden ellende heb je daar zelf recht op
Mijn husaberg moet nu minimaal nog 5 jaar mee
succes
Laatst gewijzigd door henk-v op zo sep 07, 2003 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Da's goed balen zo'n schade. Op je vraag of dit meer voorkomt, een bekende van me heeft een gebroken klep gehad bij z'n nagenoeg nieuwe 450. Nadat eerst lichtere klepveren gemonteerd waren omdat de oude de hoedjes over de klepsteel trok. Foutje bij alle vroeg uigeleverde 450SX schijnt het. Ik heb een dealerbulletin toegemaild gekregen uit april waarin staat dat iedereen met kopschade de gehele kop met aanverwante delen op moest sturen aan KTM en dat deze delen vergoed werden-geruild voor 2004 komplete kop en nokkenas. Maar hoe het met zijn vervolgschade gaat, geen idee. Bij hem was ook zo'n beetje alles kapot. Motor was nog geen 2 maand oud, staat nu wel al drie maand stil, te wachten op delen. Ik dacht trouwens dat de 520ers geen echte problemen hadden, 525 meer.
Voor onderdelen zou ik eens in Duitsland kijken, bij een dealer of een magazine. Zo af en toe bieden ze in de bladen nog wel eens nieuwe of goede gebruikte delen aan.
Succes!!
Voor onderdelen zou ik eens in Duitsland kijken, bij een dealer of een magazine. Zo af en toe bieden ze in de bladen nog wel eens nieuwe of goede gebruikte delen aan.
Succes!!