Project: Lifan LF200GY | Chinese Enduro

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Erwin P

Via inruil heb ik een Chinees Enduro motortje in handen gekregen.

Eerlijk is eerlijk, we zaten er niet op te wachten naast alle Enduro's en Crossers die we al hebben, maarja die andere motor stond ook al een tijd in de weg...

Enfin, het gaat om een Lifan LF200GY uit 2012. Een Honda kloontje 200cc met 12kW/16pk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Remmen werken goed en hij had nog remblokjes vervangen. Hij had ook al een oliebeurt gedaan en daarbij het blok geflust. Voorvork is verassend firm (voelt veel beter dan die van een CRF-L). Echter was wel de schokbreker lek. Veersterkte was mooi en ook hier voelde het beter dan de CRF-L, maar wel een pogostick gezien hij niet meer dempt.

Het idee was een te koop bordje er aan hangen en direct door verpatsen.
Maar het begon toch te erg te jeuken en kon het mat zwarte niet aanzien. Als je dan toch het spul in handen hebt gaat het snel :roll:

- Ik wist dat ik nog Suzuki gele en witte spuitbussen in de schuur had liggen dus ben de kappen maar gaan klaarmaken voor spuiten. In de tussentijd kwam ik ook nog een paar rode spuitbussen tegen en daar het een Honda kloont is...

- Het originele stuurtje was licht krom en vliegroest, niet mooi en ik had dit rechte stuurtje nog liggen. Ook wat rechter kwa vorm dus meer de echte Enduro houding.

- Choke hendel verplaatst, zat origineel op de zijkant kroonplaat. Waardeloze plek natuurlijk, zit nu bij de stuurbevestiging.

- Her en der wat klein werk en frisse boutjes rondom.

- Nieuwe handvaten zijn onderweg, deze pimp dingen konden ook ect niet.

- Verder is er een nieuwe schokbreker onderweg en een tooltje om de originele te reviseren mocht die nieuwe toch niet lekker passen. Tooltje is uiteraard ook voor andere schokbrekers, maar nu had ik een keer een reden om hem te halen zonder dat het zoveel haast heeft dat je het toch maar beunhaas doet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Is geschorst dus nog steeds geen proefrit gemaakt. Maar gezien ik de vorige eigenaar ken en die zei dat hij prima reed geloof ik dat voor nu wel even.

Wordt vervolgd. Komt na de vakantie te koop denk ik zo.
Erwin P

Na het terugkijken van de foto's stoorde ik me extreem aan het bruine uitlaatje. Is nergens rot, maar ziet er gewoon niet uit.
Had al een paar keer er naar gekeken, maar mijn ervaring met uitlaatmoertjes is bijzonder matig. Elke keer al wel een WD40 douche gegeven.

Maargoed nu moest het dus echt gebeuren.
Dop op de uitlaatmoer. Kruisje geslagen. Schietgebedje naar God, Allah, Pastafari en de enkele Hindoe goden die ik kende. Voorzichtig aangezet...
En komt gewoon netjes los :D
Of nouja netjes, het draadeind kwam uit het blok gedraaid ipv de moer van het draadeind, maar ik keur het goed!

Uiteraard wilde het kapje halverwege de bocht niet goed los. Boutjes afgeknapt dus nieuw schroefdraad getapt.
Inmiddels zit de eerste laag hittebestendig zwart er op.
yke

Ziet er netjes uit Erwin. Gaat die verf op kunststof ook houden? Of moet je over een jaar weer?

Verstuurd vanaf mijn Armor X31 Pro met Tapatalk

OffroadRules

Wanneer komt die in de verkoop. Ik heb namelijk wel interesse.
Erwin P

@yke Normaal houdt die verf wel, maar het heeft natuurlijk nooit het eeuwige leven. Je kunt je voorstellen dat ik hier geen professionele 2 componenten spuitverf in een speciale spuitcabine voor heb gebruikt :wink:

@OffroadRules We gaan over 1,5 week 4 weken op vakantie. Daarna wil ik er zelf nog wat mee testen enz, mogelijk zelf nog even op rijden. Ik vermoed als er niks geks gebeurd eind september.

Je moet je er niet te veel bij voorstellen, zowel bij de prijs als de kwaliteit (passend bij elkaar ga ik op richten). Blijft hoe dan ook goed onder de €1000. Het is een Chinees uit 2012 die een aantal eigenaren heeft gehad. Neemt niet weg dat je er veel lol mee kunt hebben en je goedkoop fouten kunt maken zonder drama.
Wij hebben eerder een Chinees 200'tje gehad, dat was dan een Suzuki kloon, maar eigenlijk best leuke ritjes mee gemaakt zonder gedoe.
Het zal er echt niet zomaar mee ophouden, maar ik zou er niet zomaar even mee naar Marokko rijden en via de Balkan terug zegmaar.
silbertanne

Mooi gedaan hoor! Je bent echt wel een Handige Harry (met hulp van een paar internationale goden dan, maar toch.. :P )
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
Erwin P

Thanks!
Het is nog wel werk in uitvoering.

Schokbreker verwacht ik vandaag of morgen, maar is een universele dus je weet het nooit. Kwa veersterkte zou die heel goed moeten zijn en gas ondersteund dus daar is ook nog wat te halen indien nodig.
Afbeelding
Hiervoor wil ik dan een paar pasbusjes draaien gezien van de originele de ophangpunten breder zijn. Eerst even passen met ringen natuurlijk om te zien of het überhaupt wat is.

Als dat helemaal niks is komt een paar dagen later het tooltje binnen om de originele open te maken, nieuwe keerring te plaatsen en weer te vullen.

Edit: Gelijk kleine update dan maar.

- Handvaatjes inmiddels wel binnen dus het stuur is weer fatsoenlijk vast te houden.

- Gas en koppeling gingen vrij zwaar. Na inspectie bleek het vooral droog te zijn. Flink PTFE spray (blijft veel beter zitten dan bijvoorbeeld WD40) er door en nu gaat het weer heerlijk soepel.

- Uitlaat is gespoten en weer gemonteerd, ziet er weer heel anders uit. Het viel me ook 100% mee hoe de uitlaat er aan toe was. Natuurlijk wel pitjes, maar nergens rot, dat heb ik al heel anders gezien.

Grappig hoeveel een motor kan opknappen van een beetje aandacht. De schokbreker is wat duurder dan en de lak kan zo gek als je zelf wilt, maar van hoe hij was naar hoe hij er nu bij staat kan makkelijk voor onder de €100 (nog wel met lekke schokbreker).
Erwin P

Ik moest wat klein spul hebben en moest toch langs de bouwmarkt voor een ander project. Niet veel verder zit een Pitbike zaak. Dus de Lifan in de bus en gaan...

Al tijden zetten we alle motoren aan dezelfde ogen vast en uiteraard vandaag knapt dat oog af bij een keer flink remmen, motor schiet door, kantelt de inrijbok om en klem tegen het voorspatbord... Die kan dus opnieuw gespoten worden :roll:
Misschien dat ik er ook wel een andere op gooi die ik mooier vind staan.

In de categorie beter nieuws:
Schokbreker is binnen gekomen. Niet plug and play, maar wel de juiste lengte en de juiste veersterkte.

De bovenkant kan de bout er zo in en alleen pasbussen maken, onder was de bus 10mm en de bout 12mm. Pasbues er uit geperst en die was 14x10. Dus bij uitboren naar 12mm maar 1mm over, zodra het gemonteerd zit zit het opgesloten en heeft het natuurlijk niks te lijden. Maarja Chinees spul weet je nooit helemaal waar het van gemaakt is en of het gaat happen.
Ingespannen in de draaibank, zelfde rijtje goden weer af, kruisje slaan en wierrookje branden.
Het leek messing en was het ook. Boor vloog er door en het busje vervormde niet door het klemmen.

Succesje dus de schokbreker er in. De oude schokbreker had veel bredere ophangpunten dus heel veel zijwaartse speling, maar daar gaan we nog busjes voor maken. Waar het nu even om ging was de veersterkte, SAG afstelling (goed verstelbaar met dubbele ring) en of hij überhaupt een beetje dempte.
Serieus verrast. Oke het is geen KYB A-kit ofzo, maar zo in de garage voelt het aardig fermer dan een CRF-L :D
Jan F.

Leuk project. Ik heb ooit een RM125 met een Orion 250 4t blok erin gehad. Dat reed ook best goed.

Groeten, Jan
Erwin P

Die Pitbike'jes zijn drama, maar net de klasse daarboven zoals deze en de Qingqi zijn echt nog best wel goed.
Oke de afwerking en materiaalgebruik is duidelijk minder dan bij Europeanen/Japanners, maar naar wat je betaald is het lang niet gek.
Plaats reactie