Donderdag 7 mei was het zover, dag van vertrek voor de eerste echte meerdaagse rit in het buitenland en wel bij Koos van Geene in midden/zuid Frankrijk.
Via het Noppenforum hierop gekomen, een groepje van vijf had afgelopen najaar geboekt maar iemand moest afhaken wegens gezondheidsredenen en daar heb ik gebruik van gemaakt (sorry Adje).
Weersvoorspellingen waren rampzalig (alleen maar regen ), dus nog woensdag snel een regenpak gehaald en ook in de voorvelg een bibmousse laten leggen door Klaas, thanx nog daarvoor! (achter zat er al in).
De vier mensen waar ik mee meeging waren de volgende (omschrijving gegeven door Houten Klaas):
Endurocrack: Eddy
Niet vooruit te branden: Wim
Jonge hond maar wel de snelste: Bernard
Altijd een grote bek: Klaas
En ikkes
Ik kon meerijden met Klaas dus dik voor mekaar.
Donderdagochtend 8.00 stond Klaas voor de deur, zooi ingeladen en ff later waren we bij Koos aangekomen. (18.00 uur waren we er).
Nog wel een klein momentje gehad onderweg Net voor Parijs ging het brandstoflampje aan maar we hadden nog brandstof zat (volgens Klaas)! Daarna flink oponthoud in Parijs en t lampje wilde maar niet uitgaan…
Net uit de file gekomen gelukkig een tankstation, Klaas durfde nog wel door te rijden naar de volgende pomp maar ik ging toch liever ff tanken. Maximale inhoud van de LT: 76 liter diesel. Getankt: 75,5 liter gemiddeld onder de 1:8
Zonder verdere gekkigheid aangekomen en kennisgemaakt met Koos en Nicole (en de honden), op het eerste gezicht vriendelijke mensen (wisten wij toen veel dat Koos zo gek als een deur is )
Uiteraard ook kennis gemaakt met Eddy en Wim want die kende ik ook nog niet.
Spullen uitgeladen en eens elkaars brommers bestudeerd.
Bernhard was de enige met een tweetakt, een 300 met elektrische start. Klaas een 525, Wim en Eddy een 530 en Koos de gids een 450.
Die avond lekker gegeten en aan de keukentafel onder het genot van een paar lekkere halve liters nader kennisgemaakt.
Vrijdagochtend kalm aan wakker geworden en 9.00 ontbijt. Verse broodjes, croissant met een bak lekkere koffie/thee en dus klaar voor de eerste dag.
Toen kleding aanhijsen en was het tijd voor de eerste offroadkilometers, wij waren met zn vijven reuze benieuwd.
Eerste dag veel boerenpaden en wat mooie stukken bos. Dikke 140 kilometer gereden maar had van ons wel wat heftiger gemogen.
Toch was er wel een heftig momentje. Klaas reed op een gegeven moment achteraan en liet een gaatje vallen. Daarna flink het gas erop om het gat te dichten en is op een steen de macht over het stuur verloren en er hard afgegaan, tegen een steen aangegleden. Flink de ribben gekneusd en nog wat andere pijnlijke plekken opgelopen en dus helaas was het na 70 kilometer voor hem al over. Kalm aan teruggegaan naar de woning van Koos en daar middageten op.
Het is achteraf misschien wel logisch dat de eerste dag kalm aan is want Koos moet natuurlijk wel goed aftasten wat voor vlees hij in de kuip heeft om de routes goed op het gezelschap te kunnen afstemmen.
Belangrijk voor dag 1: Geen regen terwijl waardeloos weer voorspeld was!
Zaterdag zo ongeveer op dezelfde tijd opgestaan, en afgesproken dat Klaas die dag met de auto naar het punt zou komen waar we het middageten zouden nuttigen. Geluk bij een ongeluk voor ons, zo hoefden we de broodjes niet te pletten en in de rugzak douwen en kon klaas tevens jerricans met benzine meenemen.
Voordat middageten werd aangedaan is er vrij vroeg in de ochtend meteen een knappe klim bezocht. Hier is Klaas ook geweest samen met de vrouw van Koos en zijn er wat foto’s gemaakt en gefilmd.
Klim was (voor mij) net ff te lastig en ben ook niet bovengekomen dus kneusje van de dag
Rest is na een aantal pogingen wel bovengekomen en Wim zelfs in één keer.
Wel grappig, dit stuk was privé terrein, maar de vorige keren dat Koos er was geweest hing er nooit een bord (en wist hij dus niet dát het privé terrein was).
We waren er net en hoorden een aantal motoren aankomen die op ons afkwamen. Bleken een aantal locals te zijn die Koos wel kende. Hij vroeg hoe het nou zat met dat terrein en één van de jongens maakte duidelijk dat het geen enkel probleem was, terrein was namelijk van zn pa.
Rijdt toch prettiger en goed om te weten voor de volgende keer!
Door een stomme actie wel koppelingshendel gesloopt. Stond op de helling stil en probeerde door te gaan maar enige wat gebeurde was dat het voorwiel omhoog kwam en bij de derde poging (terwijl ik allang had moeten stoppen) viel de motor kalm aan om en precies tussen de handkappen door landde de koppelingshendel op een wortel, pats, ingekort
Met de combinatietang van Wim ietwat ontbraamt en opeens had ik gratis een duurbetaalde accessoire uit de KTM-Powerparts catalogus, namelijk een korte koppelingshendel
Die dag verder mooi gereden door de bossen, enkele, voor mijn doen, knappe doorwadingen van riviertjes en Klaas bleek een uitstekend mobiele pitcrew!
Die middag teruggekomen en op de vrijwel lege maag een lekker blik bier genomen. Koos en ik liggen wat dat betreft lekker op één lijn, slaat namelijk in als een bom En dan komt de echte Koos boven :Y
Ineens is hij de grootste vrienden met Klaas en is het alleen nog maar neuken, bier en wijven Oftewel, beregezellig en de avond is dan ook zo om!
Zaterdag was mooi rijden, van alles wat. Paar leuke klimmen, snelle afdalingen met stenen, wat kruipdoor sluipdoor in het bos. Helemaal goed dus, ongeveer 140 kilometer én, weer geen regen. Wel toen we een half uurtje “thuis” waren, een paar uur flink plenzen maar dat was goed, want de afgelopen 2 dagen waren flink stof happen.
Zondagochtend, opstaan en alweer de laatste dag.
Deze dag was nog beter dan zaterdag.
Heerlijk weer door de bossen geknald, en genoten van een aantal klimmen.
Was een klim bij die was goed te doen maar wel gaaf. Schuin heuvel af, door en klein watertje en dan recht omhoog vol in 2, ongeveer een meter of 40.
Heerlijk gereden door de bossen en de rit was echt genieten! Nog beter dan zaterdag en dus echt een goede afsluiter.
Wel nog een keer aardig op mn muil geklapt.
We reden op een boerenpad met aardige sporen maar ging wel lekker vlot. Ik reed in het rechterspoor maar de struiken rechts van mij werden steeds breder en drukten me een beetje naar links. Het voorwiel begon te happen in de zijkant van t spoor en dan is het zaak om de snelheid er proberen uit te halen voordat je op je muil gaat, want gaan doe je toch (tenminste, ik wel ). Gelukkig niets aan de hand, ff schudden met de kop en weer doorgaan.
Eind van de dag had Koos een mooie afsluiter… Een doorwading door een rivier waar iedereen flink zn bedenkingen over had.
Normaal zijn de riviertjes voorzien van kraakhelder water en kan je altijd de bodem zien. Nu was het water compleet troebel door de flinke stroming in de rivier (waarschijnlijk van de flinke regen van de avond ervoor).
Koos wuifde ons gepruttel aan de kant door nog voordat we ermee begonnen waren het water in te duiken, wij: En dat was niet zonder reden…
Ongeveer halverwege werd Koos gewoon omvergespoeld door de stroming. Even van schrik blijven staan aan de kant en toen met zn vieren de rivier ingerend om Koos en de motor te redden die inmiddels een meter of 3 waren afgedreven. Koos kon door de stroming ook niet overeind komen en Bernard en Eddy hebben hem gered door hem omhoog te trekken, Wim en ik hebben ons ontfermd over die arme KTM (nadat ik eerst nog onderuitgespoeld ben omdat ik me iets verstapte op een steen, dus ook n flink nat pak).
Op de kant van de rivier de motor ff achterovergetrokken zodat het meeste water uit de uitlaat (en met eventueel openstaande uitlaatkleppen) uit de cilinder kon lopen. Toen de boel naar huis gesleept, het leek wel of Koos het allemaal prachtig vond
Hij vond het vooral vervelend voor ons omdat we de laatste 10 kilometer van de route moesten missen.
Thuis aangekomen tijd voor bier volgens Koos, we hebben er maar een genomen maar Koos er wel op gewezen dat olie zsm ververst moest worden en dan de motor laten draaien zodat het blok van binnen niet gaat roesten. “Och, dat doe ik morgen wel”.
Het kleine beetje verantwoordelijkheidsgevoel wat Klaas heeft kwam bovendrijven en hij heeft de olie ververst ( ). Daarna de motor op de bok goed warm laten draaien. Omdat er natuurlijk een hoop vocht in de uitlaat zat kwam er veel stoom uit. Ideaal om de bril even in te poetsen, alleen had Koos hem nog op
Even later had Koos ook nog tijd om de huid van de billetjes even op te warmen van het gespetter in de rivier door met de blote kont achter de uitlaat te gaan staan Was goed feest daar in de werkplaats. Eddy vond dat de billen nog niet glad genoeg waren dus gaf nog even gas bij
Dat was in het kort (nouja, kort…) ons weekend, goed naar de zin gehad! Zeker voor herhaling vatbaar.
De meute bij elkaar:
Verbeterpuntjes:
Geen honden meer op bed van klanten laten pissen
Paar bijlessen zwemles nemen!
En niet te vergeten, Nicole een beetje ontzien, wat heeft het arme mens het zwaar, vooral als er zo’n persoon als Klaas bij is, twee handen op één buik met Koos
(tijdens het ontbijt hadden we het even over stroom, Koos: “Ja, Nicole heeft een vibrator op 400V, dat werkt goed joh!” Klaas erachteraan: “Goh, ik dacht al, ze ziet zo witjes ’s ochtends” )
Wat filmpjes (geen wereldkwaliteit):
www.bosy.nl/verslagfrankrijk/bernhardheuvel.AVI
www.bosy.nl/verslagfrankrijk/bernhardafdaling.AVI
www.bosy.nl/verslagfrankrijk/yoeriheuvel.AVI
www.bosy.nl/verslagfrankrijk/afdalingyoeri.AVI
www.bosy.nl/verslagfrankrijk/wimheuvel.AVI
www.bosy.nl/verslagfrankrijk/wimafdaling.AVI
www.bosy.nl/verslagfrankrijk/heuvel.mp4
Verslag Koos van Geene
Moderator: ghulst
Mooi verslag Yoeri.
Ik zie wel dat ik er niet echt tussen paste met mijn Honda tussen al die krentemikken ( al zou ik er natuurlijk wel heel graag bij zijn geweest )
Even 1 heel groot minpunt als het waar is wat jij zegt , honden die op het bed pissen
Ik ben zowiezo al allergies voor honden en dan nog zo iets mee moeten maken
Ik zie wel dat ik er niet echt tussen paste met mijn Honda tussen al die krentemikken ( al zou ik er natuurlijk wel heel graag bij zijn geweest )
Even 1 heel groot minpunt als het waar is wat jij zegt , honden die op het bed pissen
Ik ben zowiezo al allergies voor honden en dan nog zo iets mee moeten maken
Laatst gewijzigd door adje op wo mei 13, 2009 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
was 1 keertje per ongeluk gebeurd. tis al niet de bedoeling dat honden op de kamers van "klanten" komen. We konden er wel om lachen. Bed is direct verschoont dus niets aan de hand.adje schreef:Mooi verslag Yoeri.
Ik zie wel dat ik er niet echt tussen paste met mijn Honda tussen al die krentemikken ( al zou ik er natuurlijk wel heel graag bij zijn geweest )
Even 1 heel groot minpunt als het waar is wat jij zegt , honden die op het bed pissen
Ik ben zowiezo al alergies voor honden en dan nog zo iets mee moeten maken
Allways replace the cheapest parts first
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Het is ook altijd wat met die honden in cross hotels!
Mooi verslagje verder alleen wel een beetje veel pech voor Klaas. Maar hij vatte het nog sportief op. Ik was van afgunst naar huis gereden
Mooi verslagje verder alleen wel een beetje veel pech voor Klaas. Maar hij vatte het nog sportief op. Ik was van afgunst naar huis gereden
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Mooi verhaal!
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik mis nog een foto van de schade van Klaas.Tering... het zou je maar gebeuren, zeg!
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Ik heb er eentje gemaakt met mn telefoon. Als Klaas het goedvind wil ik die wel even posten.speedphreax schreef:Ik mis nog een foto van de schade van Klaas.Tering... het zou je maar gebeuren, zeg!
Klaas kan natuurlijk de "beste" foto's posten.
Allways replace the cheapest parts first
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Plaats ze maar, ik ga er geen foto's van maken! Kutzooi.
Nou nou , dat ziet eruit
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
- allardcr250
- Berichten: 69
- Lid geworden op: do sep 27, 2007 21:25
- Locatie: Drenthe
Denk dat dit een vervelend duur schade geval is,als je de reparatie zou laten doen......vrees dat je nog veel verborgen dingen tegen gaat komen? ,geloof/hoop dat Klaas veel zelf kan?
cr250
- KTM-Schuimpie
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
- Locatie: Bovenkarspel
Hij kan i.i.g. redelijk goed slopen!! :)allardcr250 schreef:Denk dat dit een vervelend duur schade geval is,als je de reparatie zou laten doen......vrees dat je nog veel verborgen dingen tegen gaat komen? ,geloof/hoop dat Klaas veel zelf kan?
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Ik ga er waarschijnlijk wel veel van leren, met een beetje hulp gaat het goed komen. Eerst onderdelen scoren, ik heb al wat leuke aanbiedingen gehad. Wie heeft er veel verstand van onderdelen cq. bouwjaren, reageer dan aub in het andere topic.allardcr250 schreef:Denk dat dit een vervelend duur schade geval is,als je de reparatie zou laten doen......vrees dat je nog veel verborgen dingen tegen gaat komen? ,geloof/hoop dat Klaas veel zelf kan?
Ik denk dat hij beter een andere motor kan kopen omdat uiteindelijk de kosten net zo duur zullen zijn.
@Klaas , een paar extra karweitjes in het zwart aannemen en je kan zo een andere motor kopen
@Klaas , een paar extra karweitjes in het zwart aannemen en je kan zo een andere motor kopen
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Om dezefde motor teug te kopen zal er 3000 tot 3500 bij moeten, dat moet met reparatie goedkoper kunnen.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Dat ziet er niet best uit... Frame en carters kun je inderdaad wel wegsmijten... Maar nu zie je ook meteen dat zo'n geanodiseerde kettingvanger niks helpt.
Volgens mij is het ook niet voor het eerst dat je grote schade rijdt aan de motor. Had je niet ook al een keer de hele voorkant aan poeier gereden? Pech heb je in ieder geval wel. Dour gaat nu ook vast niet lukken.
Ik zou er wel goed zuur van zijn... naja... aan de andere kant gewoon betalen en snel weer vergeten.
Volgens mij is het ook niet voor het eerst dat je grote schade rijdt aan de motor. Had je niet ook al een keer de hele voorkant aan poeier gereden? Pech heb je in ieder geval wel. Dour gaat nu ook vast niet lukken.
Ik zou er wel goed zuur van zijn... naja... aan de andere kant gewoon betalen en snel weer vergeten.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Dit is de eerste. Die andere alleen radiateur.speedphreax schreef: Had je niet ook al een keer de hele voorkant aan poeier gereden?
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Oh, ok dan. Ik was echt in de veronderstelling dat je een keer je kroonplaten behoorlijk krom had gereden.Houten Klaas schreef:Dit is de eerste. Die andere alleen radiateur.speedphreax schreef: Had je niet ook al een keer de hele voorkant aan poeier gereden?
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Klaas, als eerste ik vind het het knap sneu voor je deze schade.
ik hoop dat je het weer kan fixen.
maar was dit niet te voorkomen geweest met degelijke karterbescherming?
(ik begrijp heb je nu niets meer aan, maar misschien tip voor de toekomst)
ik hoop dat je het weer kan fixen.
maar was dit niet te voorkomen geweest met degelijke karterbescherming?
(ik begrijp heb je nu niets meer aan, maar misschien tip voor de toekomst)
Wat een fantastisch verslag!
En wat was ik graag mee gegaan!
Zonde van je motor Klaas! Zelf heb ik mijn crossblok ook bij de dealer liggen voor een nieuwe krukas/drijfstang lager die tijdens een cross wedstrijd in de soep was gelopen. Met alle narigheid van dien
En wat was ik graag mee gegaan!
Zonde van je motor Klaas! Zelf heb ik mijn crossblok ook bij de dealer liggen voor een nieuwe krukas/drijfstang lager die tijdens een cross wedstrijd in de soep was gelopen. Met alle narigheid van dien
# 442
Honden pissen alleen als ze al iets ruiken van urine. Waren er soms oude mannetjes mee waarbij de prostaat wat lekte?adje schreef:
Even 1 heel groot minpunt als het waar is wat jij zegt , honden die op het bed pissen
Wat een leuk verslag, mooie foto's en uitdagend terrein!
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Een honden pist ook als ie enthousiast wordt of als je hem drie dagen in je slaapkamer opsluit.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
De heb ik wel krom gereden,maar dan zit je voorkant toch niet in de poeier.speedphreax schreef:Oh, ok dan. Ik was echt in de veronderstelling dat je een keer je kroonplaten behoorlijk krom had gereden.Houten Klaas schreef:Dit is de eerste. Die andere alleen radiateur.speedphreax schreef: Had je niet ook al een keer de hele voorkant aan poeier gereden?