Global warming, feit of fabel?

Oeverloos ouwehoeren of gewoon napraten over de laatste rit kan hier. (zelf voor het bier zorgen)

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Noppy

Hier zijn de geleerden het nog niet over eens, maar er is blijkmaar meer aan de hand dan wat simpele 'broeikasgassen':

Steeds zonniger

Geplaatst op: 25 April 2009
Goed nieuws voor de zonaanbidders in ons land! De zon schijnt in Nederland namelijk langer en feller dan vroeger, zelfs ruim een uur per dag meer dan zo?n tachtig jaar geleden. Dat blijkt uit gegevens van het weerstation van de Wageningen Universiteit. Maar het is nog niet helemaal duidelijk hoe dat precies komt.

De Wageningse universiteit bezit een bijna unieke verzameling meetgegevens. Op die van Stockholm na, is het de langste vrijwel continue reeks meteorologische meetgegevens in de wereld. De reeks begon in 1928 en omspant inmiddels acht decennia.
Daarbij vallen onmiddellijk twee dingen op: de zon schijnt langer en feller dan vroeger. En niet zo maar een klein beetje. De intensiteit van de zonnestraling neemt gemiddeld per decennium met twee procent toe. In tachtig jaar loopt dat aardig op. Elke vierkante meter aardoppervlak vangt nu achttien Watt meer energie dan in 1928. Die toename van de hoeveelheid zonnestraling gaat gepaard met meer uren zonneschijn per dag. De zonaanbidder van nu heeft 412 uur per jaar meer zon te genieten dan die van 1928, een derde meer uren dan acht decennia geleden.
"Dat is inderdaad vreselijk veel", erkent dr. Adrie Jacobs van de vakgroep Meteorologie. Maar het Wageningse weerstation is niet de enige die deze trends laat zien. Ook andere langlopende meetreeksen in voornamelijk Europa en Noord-Amerika tonen eenzelfde beeld. Helemaal sluitende verklaringen zijn er nog niet. Het heeft in ieder geval niets van doen met de activiteit van de zon zelf.
Wel is duidelijk dat de zon vaker schijnt doordat er minder bewolking en mist is. Op zichzelf is dat een verandering in het klimaat. Maar waaróm er minder wolken zijn in onze streken is niet helemaal duidelijk. "Waarschijnlijk is er een verband met de verandering in het grootschalige weerbeeld, maar dat moet nog preciezer worden uitgezocht", reageert hoogleraar Meteorologie Bert Holtslag. Ook wordt er minder op kolen gestookt en dat heeft de afgelopen decennia duidelijk minder mistsituaties opgeleverd.
Jacobs wijst er verder op dat niet overal op aarde de zon meer schijnt. China, Afrika en India laten juist een dimming van de zon zien, met een temperatuursverlaging als gevolg. ?Ongeveer een halve procent per tien jaar ontvangen zij minder straling. Dat lijkt misschien niet veel, maar het gaat over een groot gebied.? Dat dimmen van de zon wordt geweten aan de luchtvervuiling in die streken.
Verder inzoomen op de Wageningse meetreeks laat nog een paar interessante details zien. Het blijkt dat vooral in de zomer en de lente extra zonnestralen de aarde bereiken. In de winter en de herfst is de verandering nihil. De felste zon schijnt in juni. Maar vast staat ook dat mei de maand met de meeste uren zonneschijn is, vóór juni, juli en augustus. Dat komt volgens Jacobs doordat in mei de dagen al vrij lang zijn en de lucht nog tamelijk droog. Dat levert weinig bewolking op. Wie er een lange meivakantie op nahoudt, heeft dus groot gelijk. Toch lijkt juist deze meivakantie de zon vaker schuil te gaan dan de afgelopen week het geval was.

De metingen van het weerstation in Wageningen zijn te volgen via deze link.

We moeten dus meer kolencentrales openen?
:toost:
JoeBaR

wel zo eerlijk als China India en Afrika eerst meer zon hadden , en nu is het gewoon tijd dat wij eens dat voordeel krijgen

verder hoef ik dan mn verwarming niet meer te gebruik , wat scheelt in de kosten .

de dames gaan bij warm weer schaarser gekleed

Dieseltjes starten beter bij warm weer

en ik Cross liever met een zonnetje dan met sneeuw en ijskou

en koude pilsjes smaken beter bij warm weer..

niks aan de hand dus vind ik

zonder gekkigheid , ik vind dat global warming verhaal nogal opgeblazen en heb er zo mijn eigen idee over.
4 strokes only !!
Rolando
Contacteer:

Global warning is niet iets van deze tijd.
Vroeger was er toch al een ijstijd, en waarom is die er niet meer.!!!!
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
klomp

allemaal bangmakerij.
Millieu is een mooie melkkoe voor de regeringen en daar draait het hen om. Zo simpel ligt het. Maak de mensen bang en ze betalen elke bijdrage om de opwarming tegen te gaan.
Opwarming gebeurt gewoon, ik kan er niks aan veranderen, dus zal ik me er niet druk om maken.

groeten
JoeBaR

daarom , allemaal flauwekul .

ooit heeft er iemand bedacht dat een minuut 60 seconden heeft
een uur 60 minuten , een dag 24 uren en een week 7 dagen enz enz ..

stel dat ie dr een paar seconden of zelfs minuten naast zat , dan verloopt per jaar de tijd een aantal minuten of zelfs uren en op den duur dagen en jaren en wordt t dus vroeger en langer zomer .. allemaal bla bla

Global warming is in het leven geroepen om ons in electrische autoos te krijgen , en andere zogenaamde milieu bewuste (dure) dingen aan te schaffen ...

dat is een korte samenvatting van hoe ik erover denk .
4 strokes only !!
Houten Klaas

Het milleu is handel, er moet wel iets verzonnen worden om de economie draaiend te houden. De ontwikkelingen zullen nooit stoppen.
Laatst gewijzigd door Houten Klaas op di mei 19, 2009 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
CrazyWezel
Contacteer:

koop een 2takt, dan hebben de ijsberen het niet meer koud! :lol:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Surfdude

Ze weten niet waarom de zon 33% meer en 18% feller schijnt in 80 jaar tijd, maar ze weten wel te melden dat je m.b.v. luchtvervuiling het feller schijnen van de zon met 2,5% per jaar kan verminderen.

Of te wel een CONVENIËNT TRUTH, dus lekker ongegeneerd gassen......
Bosje

Surfdude schreef:Ze weten niet waarom de zon 33% meer en 18% feller schijnt in 80 jaar tijd, maar ze weten wel te melden dat je m.b.v. luchtvervuiling het feller schijnen van de zon met 2,5% per jaar kan verminderen.

Jij probeert ons nu ook onzin te verkondigen, ook een lobbyist :?: ;););)

De zon schijnt niet 33% meer hoor, hij schijnt namelijk altijd :P Misschien 33% minder bewolking ;)

[Bosje houdt van mierenneuken] :P
Allways replace the cheapest parts first :P
Hoelio
Contacteer:

JoeBaR schreef:ooit heeft er iemand bedacht dat een minuut 60 seconden heeft
een uur 60 minuten , een dag 24 uren en een week 7 dagen enz enz ..

stel dat ie dr een paar seconden of zelfs minuten naast zat , dan verloopt per jaar de tijd een aantal minuten of zelfs uren en op den duur dagen en jaren en wordt t dus vroeger en langer zomer .. allemaal bla bla
En toen heeft er ineens iemand het schrikkeljaar uitgevonden... :wink:

Voor mij is de definitie van global warming ook niet sluitend hoor, handel, politiek en bang-/stemmingmakerij zitten er imho wel heel erg veel in.
Mijn doel is om dat schilletje van ruis er af te pellen en dan zien wat er uiteindelijk overblijft van wat wij precies voor invloed hebben op deze aardkloot.

Qua mentaliteit:
Vandeweek hoorde ik iemand zeggen: "Onze aarde" en dat klonk heel vreemd. Het feit dat we hier zijn geboren wil natuurlijk niet zeggen dat deze bol van ons is. Wij kunnen namelijk niet zonder maar ik denk dat de aarde best zonder ons kan...
Je moet niet doen, je moet niet laten!
JoeBaR

nogmaals , ik denk dat het global warming gedoe flinnk opgeblazen is .

maar omdat ik er niet in geloof , wil nog niet zeggen dat milieu vervuiling me niets doet natuurlijk .

het is uiteraard wel degelijk nodig om de natuur , het milieu te respecteren .

verder vind ik al het gedoe van de groene boomknuffelaars tegen de motorcross zwaar overdreven , pak eerst de grote vervuilende fabrieken maar eens aan , dan de vliegtuigen die hier in de omgevenig honderden liters brandstof dumpen voor de landing en ga zo maar door , er zijn dingen die prioriteit hebben als het om aanpakken van milieu vervuiling gaat .
4 strokes only !!
Surfdude

Bosje schreef:
Surfdude schreef:Ze weten niet waarom de zon 33% meer en 18% feller schijnt in 80 jaar tijd, maar ze weten wel te melden dat je m.b.v. luchtvervuiling het feller schijnen van de zon met 2,5% per jaar kan verminderen.

Jij probeert ons nu ook onzin te verkondigen, ook een lobbyist :?: ;););)

De zon schijnt niet 33% meer hoor, hij schijnt namelijk altijd :P Misschien 33% minder bewolking ;)

[Bosje houdt van mierenneuken] :P
Jaja Bosje, Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw. :lol:
Plaats reactie