honda cr 250 met bijgeluid

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
gert

Ik ben in het bezit van een honda cr 250 van 1991 zinds enige tijd maakt het blok een soort van harde tikken (moeilijk uit te leggen) nu heb ik aan het vliegwiel gevoeld en daar zit speling op kan dit de oorzaak zijn van het geluid en mag daar een beetje speling op zitten en hoeveel werk is het om de krukaslagers te vervangen.

gr Gert
SIWWN
Berichten: 7
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 17:27
Locatie: DTC

Speling is nooit goed.

Je blok moet gesplits worden.

Dan nieuwe lagers,keringen,pakkingen en eventueel nieuw big-end en cilinder honen en een nieuwe zuiger, dan is je blok weer perfect en kan je weer een tijdje voorruit.

Tis wel veel werk en niet iedereen kan een blok splitsen.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

SIWWN schreef:Speling is nooit goed.

Je blok moet gesplits worden.

Dan nieuwe lagers,keringen,pakkingen en eventueel nieuw big-end en cilinder honen en een nieuwe zuiger, dan is je blok weer perfect en kan je weer een tijdje voorruit.

Tis wel veel werk en niet iedereen kan een blok splitsen.
Tikken is niet van versleten krukaslagers (iig meestal niet) , bigend zou het kunnen zij (of smallend)
SIWWN
Berichten: 7
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 17:27
Locatie: DTC

Zei ik ook niet :D

Maar als je je blok toch compleet los heb dan zou ik hem gelijk ook goed onder handen nemen 8)
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

dat tikkend geluid kan ook van je zuigerpen zijn die te veel speling in de zuiger heeft.
ik heb dat probleem zelf ook gehad maar dan met een cr250 van 93'.
dit model had teveel compressie en daardoor sloeg de zuigerpen in.
een dubbele voetpakking was de oplossing en het probleem was verholpen.

succes.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

ad f. schreef:dat tikkend geluid kan ook van je zuigerpen zijn die te veel speling in de zuiger heeft.
ik heb dat probleem zelf ook gehad maar dan met een cr250 van 93'.
dit model had teveel compressie en daardoor sloeg de zuigerpen in.
een dubbele voetpakking was de oplossing en het probleem was verholpen.

succes.
smallend noemen ze dat ook wel :lol:
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Je vliegwiel mag standaard wat speling hebben. 0.05mm gemeten bij het vliegwiel is geen probleem. Er zitten C3 krukaslagers in, en die hebben 0.025mm speling standaard(ivm hoge temperatuur etc) De passing zou wat kunnen wegnemen maar nooit alles(anders zit je lager vast als een huis). Teveel speling hier tikt ook niet maar gaat wiebelen dus zal wel bigend zijn of iets dergelijks. Veel plezier met open maken :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

nee rudi , ik bedoel niet het smallend maar echt de zuiger zelf waar de zuigerpen de twee gaten van heeft ingeslagen.( dan krijg je een hevig tikkend geluid )
het smallend is toch het uiteinde van de drijfstang daar waar de naaldlager in zit waar de zuigerpen doorheen gaat ??
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

correct Ad.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

ad f. schreef:nee rudi , ik bedoel niet het smallend maar echt de zuiger zelf waar de zuigerpen de twee gaten van heeft ingeslagen.( dan krijg je een hevig tikkend geluid )
het smallend is toch het uiteinde van de drijfstang daar waar de naaldlager in zit waar de zuigerpen doorheen gaat ??
idd (denk dat de pistonpen zelf geen speling zal hebben , zou hij wel extreem lang eringezeten moeten hebben...)
Tikken (ratelen) kan natuurlijk ook gewoon van je zuigerveren komen al hoor je dat bij een watergekoelde cilinder niet zo
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

nou , ik heb dat zelf toch een paar keer meegemaakt en een maat van me ook.
de zuiger zat er toen maar een paar uurtjes in en toen begon het al.
de oplossing was dus die dubbele voetpakking om de compressie te verlagen.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
gert

Alvast bedankt voor alle antwoorden ik ben er nog niet uit maar heb nog wel wat meer info namelijk als de motor goed warm is en een poosje volgas gereden word is het geluid weg rij ik dan weer even rustig en geef daarna weer volgas dan hoor je het weer kan het geluid mischien iets van 4 takten zijn omdat de bougie mischien vet slaat het zijn echt zware klappen die je hoort (ik smeer 1 op 45) dus daar licht het denk ik niet aan.

bvd GErt
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Misschien de Uitlaat kleppen? Die staan dicht bij weinig gas, kunnen dan rammelen maar staan open bij volgas en rammelen dan dus niet. Maar je zult toch moeten gaan kijken want zo komen we niet verder.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Alex Peters
Berichten: 1
Lid geworden op: ma dec 09, 2002 23:11
Locatie: Arnhem

Zo te horen ben je toe aan een nwe zuiger maar wellicht ook krukaslagers. Als je genoeg speling hebt op je krukaslager, en meer dan 0,03 mm voel je zo, dan kunnen de magneten in het vliegwiel tegen de ijzeren 'schoentjes' van de ontstekingspoelen aanlopen. Ik zou dat niet te lang laten duren want ineens staat alles vast.
Ook als de zuiger miserabel is moet je er niet te lang mee rijden. Bij grote slijtage krijgt die zoveel ruimte dat hij gaat kantelen in de inlaatpoort van de cylinder. Vooral bij lage toeren kun je dat geklapper goed horen. Als de ruimte voldoende is voor de echte ultieme kantelactie vergaat je het lachen wel. Dan is het uit met zuiger, cylinder, drijfstang en vaak ook nog het carter. Weet je dat de originele hondazuigers officieel maar 25 gebruiksuren meegaan? Bij een amateur die doorgaans rustiger rijdt, wellicht wel 40. Langer doorrijden, kost meestal meer. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Alex Peters.
Plaats reactie