Vreemd getik bij lage toeren onder belasting CRF450

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

Wat mij de laatste tijd opvalt is dat wanneer ik met name in zijn 2 door mulzand ploeg heuvel op (duinen bij strand) bij lage toeren er een tikkend/klappend geluid uit het vooronder komt. Dacht eerst dat er bv een kabel tegen iets plastics aanklappert maar kan niks vinden, ook niet bij stilstand. En wanneer ik bv uit dat mulle zand ineens op harde ondergrond kom is dat getik over, bij gelijkblijvende toeren.

Iemand een idee wat dat kan zijn?
You're free to do as we tell you!
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Heb je het idee dat dit getik/geratel uit het motorblok komt?

CRF (450) staat er wel om bekend te klapperen/ratelen bij zware belasting in lage toerentallen.
verstand op nul en nadenken
nijkamp
Berichten: 96
Lid geworden op: zo jan 11, 2009 23:03
Locatie: ergens in het midden

Hoi

Mijn TT600R doet dat ook. Dat is dan de ketting die klappert op de geleider op de brug. Niet erg, wel naar. Ik moet er voor zorgen dat de ketting de minimale speling heeft, dan valt het mee.

Hmm, bedenk me net dat dat niet "vooronder" in maar "bakboord midden".

Misschien je koppeling?

Grtz,

Remco
1290 SAS
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

Ja ik heb het idee dat het uit het vooronder komt dus motorblok. Vandaar dat ik gekeken/getest heb bij stilstand of er iets is dat dat ratelen kan veroorzaken, dus ik denk niet 123 dat het de ketting is.
You're free to do as we tell you!
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

bijna 100% dat het de ketting is :idea:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

of big-end ..
4 strokes only !!
Bakkertjedeeg
Berichten: 153
Lid geworden op: do okt 09, 2008 22:15

Dat heeft de mijne ook. Heel goed merkbaar met een lange vertanding (14/40).

Waarschijnlijk idd de ketting. Vond het ook vreemd.
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Mijn crf heeft het ook.

Voor en na revisie.
En na revisie houd ook in: drijfstang/distributiekettting/koppeling
(dingen die voor klapperen kunnen zorgen).

In het begin maakte ik me er zorgen om. Nu niet meer omdat alles nieuw is en bijna elke crf rijder het heeft.
verstand op nul en nadenken
Surfdude
Berichten: 98
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 21:54

Heb ik ook wel eens op strand, is daar gewoon te gemakkelijk een versnelling te hoog te rijden met dat losse zand. Gewoon meer gas geven of tijdig terug schakelen.
nielscr500
Berichten: 83
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 14:02
Locatie: Twente

Yups, same here.

Ook blok volledig gereviceerd, had het daarvoor, en daarna.
Ook nog een andere CRF 450 gehad, en die had hetzelfde.
Yes! A CR500 is fast, and No! You can't ride it!
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

Zo te lezen hoef ik me dus geen zorgen te maken. En ja het advies van gas opendraaien of andere versnelling is niet zo eenvoudig. Als ik er rij is het illegaal en wil ik zo min mogelijk opvallen (dus rustig rijden met weinig geluid). Plus heb ik gemerkt dat wanneer je bv in zijn 1 met hoge toeren je gauw gaat ingraven heuvel op, lagere versnelling/toeren en op koppel naar boven gaat veel beter in mulzand!
You're free to do as we tell you!
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Balans as..
Het lager in het blok aan de waterpompzijde heeft vrij snel wat speling..
Zoalang je waterpomp niet lekt is er geen onoverkomelijke schade.
Surfdude
Berichten: 98
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 21:54

Surfroy01 schreef:Zo te lezen hoef ik me dus geen zorgen te maken. En ja het advies van gas opendraaien of andere versnelling is niet zo eenvoudig. Als ik er rij is het illegaal en wil ik zo min mogelijk opvallen (dus rustig rijden met weinig geluid). Plus heb ik gemerkt dat wanneer je bv in zijn 1 met hoge toeren je gauw gaat ingraven heuvel op, lagere versnelling/toeren en op koppel naar boven gaat veel beter in mulzand!
Eerste versnelling gebruik ik nooit op strand, maar op koppel naar boven in mulzand, op welke banden rij je dan? Gewoon op rustige momenten, en niet in duin gaan rijden, dan is het wel te doen.
CRFke
Berichten: 8
Lid geworden op: ma okt 13, 2008 20:51
Locatie: Brabo

Ik heb er een nieuwe voor gekocht (450 r 08) en die ketting klapperde vanaf de eerste kilometer verder een super machine.
Offroad RULES !!!
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Ik heb afgelopen jaar langs de route gestaan tijdens de Handel offroadrit en het viel mij idd op dat 90% van de CRF450 die langs kwamen en voor mijn auto afsloegen om een zandpad in te draaien dat geklapper maakten zodra ze gas gaven en het zand op schoten.

LEO
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Wel apart trouwens dat alleen Honda dat doet :!:
verstand op nul en nadenken
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

Ik heb ook dezelfde CRF, maar nergens last van.
Ooit de ketting, zoals Adje suggereerde.
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Plaats reactie