deze apparaten geven zoals vermeld de druk aan en een alarmsignaal als hij ineens wegvalt(druk) door bv. gat in carter/gebroken lieding.
oliepeil wordt er niet mee gemeten voor zover ik weet.
Oh...uh, ik dacht dat die ook af ging wanneer de olieniveau een bepaald diepte punt heeft waardoor de druk afgenomen is. Er zit inderdaad geen letterlijke oliepeil meter op, maar volgens mij is dit hetzelfde principe als in een auto. En daar gaat het olie lampje ook branden als de druk te laag wordt...
...maar misschien heb ik het wel helemaal mis, want het zijn allemaal aannamens van mij...
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
het is inderdaad net als in de auto
gewoon een soort schakelaar - wel genoeg druk / niet genoeg druk -
en hoe dat dan komt interreseert de schakelaar niet
peil te laag, leiding lek, lager uitgelopen of oliepomp stuk, het resultaat is allemaal hetzelfde
stilzetten die motor voor hij het zelf doet (lees vastloopt)
ik wilde zelf al zo iets maken maar weet de juiste oliedruk van de big niet
ja zo simpel is het
dan wel de plus over het contactslot anders loopt je accu leeg
je hebt tenslotte geen oliedruk als de motor niet loopt
en zo zie je ook iedere keer als je het contact aanzet of het systeem nog werkt
want dan brand het lampje
Het lampje geeft aan als de druk onder een bepaalde waarde komt. De Dr heeft zo'n lampje niet omdat de druk in de Dr erg laag is en dat is normaal bij motoren waar geen glij maar kogellagers in zitten voor oa krukas en drijfstang. Zo'n lampje geeft dan vaak "valse" meldingen. De Dr heeft dus ook op een paar plaatsen in het blok olie sproeiers en vernauwingen in de interne olie leidingen om er voor te zorgen dat er op bepaalde plaatsen nog olie druk over is. Deze lampjes hebben overigens niks met niveau met de olie te maken. Wel kan het lampje waarschuwen als het niveau al zo laag is dat de pomp bij hard remmen even lucht pakt en het lampje even op flikkert, is dan waarschuwing dat het niveau lager wordt. Dit ligt overigens (of het zo werkt dus) aan de vorm van het carter en of de oliepomp laag uit het blok zijn olie pakt.
gretz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06