SANTA ROSA - De Dakar-rally door Zuid-Amerika is voor de Brabanders goed begonnen. Zowel in het motor- als het vrachtwagenklassement doen de Brabanders bovenin mee. Hoewel dat niet voor alle Brabantse deelnemers geldt.
De eerste etappe van Le Dakar is normaalgesproken een formaliteit. Een mooie opwarmer en eerste serieuze test voor rijders en voertuigen. Maar niet deze eerste etappe. Hitte, stoffige en verraderlijke rotsachtige wegen, zorgden dat de banden het zwaar te verduren hadden en vele al snel banden moesten wisselen. met veel tijdverlies tot gevolg. Dat werd vooral goed gemerkt door de motorrijders die als eerste vertrokken uit Buenos Aires. Frans Verhoeven deed goede zaken. De motorrijder uit Tilburg wist als vierde in Santa Rosa aan te komen op een klein half uur achter de Spaanse etappewinnaar Marc Coma.
Funest
“Het was een helse rit”, zo liet Verhoeven in het bivak weten, “maar alles gaat naar wens, de motor loopt goed.” Hij merkte meteen wat het zwakke punt van zijn motor was. De rotsachtige ondergrond van Argentinië is funest voor de banden. “Het grote probleem zijn de banden. Ze rookten tegen het einde flink. Maar ik heb het volgens mij toch goed gedaan.” Wie ook last van zijn banden had was meervoudig Dakarwinnaar Cyril Depres. De motorrijder die in 2005 en 2007 won, reed zijn achterband aan gort en moest noodgedwongen de laatste tachtig kilometer van de etappe op zijn velg door zien te komen.
Ook vrachtwagenchauffeur Hans Stacey had problemen met zijn banden. Hij moest nog voor de etappe goed en wel onderweg was, zijn twee voorbanden vervangen door een technisch mankement en verloor veel tijd op de concurrentie. Hij kwam op ruim veertig minuten op de nummer één binnen in het bivak in Santa Rosa. De vrachtwagencoureur uit Best liet zich er niet door ontmoedigen. "Mijn motivatie is nog groter dan gisteren. De Dakar is nog lang niet gelopen. Let maar op."
Miniem
Gerard de Rooy deed het stukken beter. Na een constant stuivertje wisselen voorin met de roemruchte Rus Chagin - die uiteindelijk zevende werd- , kwam De Rooy in landgenoot Marcel van Vliet een tegenstander van formaat tegen. De Rooy wist het derde checkpoint als snelste te passeren, maar verloor naar de finish toe miniem terrein op van Vliet die de overwinning van de eerste etappe liet noteren. Op slechts twee seconden kwam de Rooy binnen.
'Een stofbak', zo noemde Gerard de Rooy de etappe. (Foto: DakarPress.nl)
"Deze dag ging echt nergens over, levensgevaarlijk", aldus Gerard de Rooy. “Dit had niets met rallyrijden te maken. Alles rijdt 150 kilometer per uur, het is een stofbak en motoren en auto’s gaan niet opzij als je ze wilt passeren. Eigenlijk is er ook nauwelijks ruimte om opzij te gaan. Het is gewoon te smal voor ons. Het schijnt morgen weer zo’n dag te worden. Ik hoop dat het goed afloopt."
Zorgen
Iemand die zich daar minder zorgen om maakt, is autocoureur Tonnie van Deijne uit Zeeland. Hij maakte een turbulente eerste etappe mee maar wist toch binnen het half uur van de eerste auto binnen te komen op plek 27 in het tussenklassement. Van Deijne vloog uit de bocht op een stuk parcours dat zijn navigator Wouter Rosegaar niet kon terugvinden in zijn roadbook en enkele kilometers later moest het tweetal een band verwisselen. "Het is niet een race van één dag", zo relativeerde de Mitsubishi-rijder zijn plek in de rangschikking.
Pech
Voor sommige Brabantse deelnemers kon er minder tevreden teruggekeken worden op dag één van de zwaarste rally ter wereld. Zo kwamen quadrijders Martijn van Gastel en Alex Brusselers als laatste binnen op ruim twee-en-een-half uur van de top. Rob Verstegen had op de verbindingsroute al technische problemen met zijn motor en kwam vijf-en-een-half uur later dan de nummer één binnen in het bivak. Had Ab Olde Scheper al de pech dat er in Argentinië in zijn auto werd ingebroken, nu had hij een slechte eerste dag, waardoor hij vier uur later dan de eerste auto over de finish kwam.
Grootste pechvogel bleek motorrijder Ebert Dollevoet die bij een val zijn schouder uit de kom zag schieten en door een arts verboden is om voor etappe twee op te stappen. Hij is de eerste Brabantse én eerste Nederlandse uitvaller tijdens deze Dakar. Hij is niet de enige. Door het warme weer, de rotsachtige ondergrond van Argentinië en de hoge snelheid die tijdens deze supersnelle proef gehaald werd, vielen er al veel deelnemers af in de eerste etappe. Schade na de eerste dag: 79 van de in totaal 500 teams zullen niet aan de start van de tweede etappe verschijnen
De tussenstand in het motor-, auto- en vrachtwagenklassement van de Dakar 2009. Na de eerste etappe van Buenos Aires naar Santa Rosa ziet de stand er als volgt uit.
MOTOR:
1. Coma (ESP) in 2.46.17
2. Czachor (POL) op 00.22.05
3. Stanovnik (SVN) 00.24.42
4. Frans Verhoeven 00.26.14
5. Street (USA) 00.26.22
58. Jurgen van den Goorbergh 01.00.08
78. Marcel Snijders 01.05.34
84. Alex van den Broek 01.07.42
128. Ronny Roos 01.28.22
148. Martijn van Gastel 01.39.30
149. John Braat 01.39.34
165. Pierre Karsmakers 01.48.39
211. Rob Verstegen 05.23.56
VRACHTWAGEN:
1. Van Vliet (NED) in 03.15.07
2. Gerard de Rooy op 00.00.02
3. Mardeev (RUS) 00.00.22
4. Kabirov (RUS) 00.02.00
5. Stajf (CZE) 00.02.45
30. Frits van Eerd 00.38.36
32. Hans Stacey 00.40.15
36. Geert Verhoeven 00.51.19
AUTO:
1. All Attiyah (QAT) in 02.36.15
2. Sainz (ESP) op 00.02.17
3. De Villiers (ZAF) 00.02.40
4. Miller (USA) 00.04.21
5. Alphand (FRA) 00.04.44
27. Tonnie van Deijne 00.25.25
125. Pieter van Kruijsdijk 01.24.25
134. Michel de Groot 01.34.44
150. Erik van Loon 02.03.20
161. Ab Olde Scheper 04.06.34
QUAD:
1. Declerck (FRA) in 04.00.16
2. Machacek (CZE) op 00.12.56
3. Henderson (URY) 00.15.50
4. Sonik (POL) 00.21.14
5. Gonzalez (ESP) 00.21.36
21. Martijn van Gastel 02.36.59
22. Alex Brusselers 02.37.30
UITVALLERS:
Ebert Dollevoet (Motor): Valpartij - etappe 1
bron: http://www.omroepbrabant.nl/
Wedstrijd verslagen
Moderator: ghulst
Laatst gewijzigd door henk-v op vr jan 16, 2009 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Laatste nieuws
Zware problemen voor motorrijder Van Sinten in Dakar
PUERTO MADRYN/JACOBACCI - Motorrijder Walter van Sinten kampt met flinke tegenslag in de derde etappe van de Dakar-rally. Al vroeg tijdens de klassementsproef kreeg de coureur uit Goirle last van een hangende gasschuif, waardoor hij flinke achterstand opliep.
Van Sinten heeft het mankement zelf moeten repareren en kon pas na lange tijd weer onderweg. Als hij op tijd het bivak haalt, is het maar de vraag of hij voor de vierde etappe mag opstappen omdat er een tijdsgrens zit tot wanneer deelnemers mogen binnenkomen.
Na de tweede etappe stond Van Sinten op de 140e plek in het algemeen klassement met een achterstand van meer dan drie uur op de nummer één.
JACOBACCI - Motorrijder Frans Verhoeven uit Tilburg is maandag door een tijdstraf gekelderd in het algemeen klassement. De coureur zakte naar de 17e plaats, waar hij anders derde had gestaan.
Waarom de organisatie Verhoeven heeft bestraft is nog niet duidelijk. Vermoedelijk heeft de wedstrijdleiding Verhoeven de straf opgelegd nadat hij in de eerste etappe reglementair de fout in is gegaan.
Frans Verhoeven is in de derde etappe over 694 kilometer naar Jacobacci als dertiende geëindigd. Verhoeven deed in de derde etappe ruim 27 minuten langer over de klassementsproef dan de Spaanse winnaar Marc Coma.
bron: http://www.omroepbrabant.nl/
Zware problemen voor motorrijder Van Sinten in Dakar
PUERTO MADRYN/JACOBACCI - Motorrijder Walter van Sinten kampt met flinke tegenslag in de derde etappe van de Dakar-rally. Al vroeg tijdens de klassementsproef kreeg de coureur uit Goirle last van een hangende gasschuif, waardoor hij flinke achterstand opliep.
Van Sinten heeft het mankement zelf moeten repareren en kon pas na lange tijd weer onderweg. Als hij op tijd het bivak haalt, is het maar de vraag of hij voor de vierde etappe mag opstappen omdat er een tijdsgrens zit tot wanneer deelnemers mogen binnenkomen.
Na de tweede etappe stond Van Sinten op de 140e plek in het algemeen klassement met een achterstand van meer dan drie uur op de nummer één.
JACOBACCI - Motorrijder Frans Verhoeven uit Tilburg is maandag door een tijdstraf gekelderd in het algemeen klassement. De coureur zakte naar de 17e plaats, waar hij anders derde had gestaan.
Waarom de organisatie Verhoeven heeft bestraft is nog niet duidelijk. Vermoedelijk heeft de wedstrijdleiding Verhoeven de straf opgelegd nadat hij in de eerste etappe reglementair de fout in is gegaan.
Frans Verhoeven is in de derde etappe over 694 kilometer naar Jacobacci als dertiende geëindigd. Verhoeven deed in de derde etappe ruim 27 minuten langer over de klassementsproef dan de Spaanse winnaar Marc Coma.
bron: http://www.omroepbrabant.nl/
De special van vandaag is gecanceld, vanwege de weersomstandigheden. Er is enorm veel mist, Marcel typeerde het al als een subtropisch zwemparadijs. Aangezien de route niet kan worden aangepast rijden de deelnemers vanaf 8u plaatselijke tijd (12u bij ons) naar het volgende bivak in Fiambala. Het zit ze niet mee...
http://www.rallymaniacs.nl/index.php?op ... d=88888977
http://www.rallymaniacs.nl/index.php?op ... d=88888977
Bij Team Honda Europa overheersen de gemengde gevoelens. Aan de ene kant is er de teleurstelling over het gemiste waypoint in etappe 10, maar aan de andere kant is er vreugde over de mooie prestaties van de teamleden.
Waypoint
Even waren er gemengde gevoelens na de beslissing van A.S.O. om het gemiste waypoint van dag 10 te bestraffen met 4 uur extra tijd. Dat had nadelige gevolgen voor Pol en Extance. Pol was de leiding kwijt in het damesklassement, Extance zijn plek in de top 20. Daarentegen schoof Jurgen van den Goorbergh door naar de 18de plaats algemeen, en Jarmuz naar de 23ste plaats algemeen. Door de vier uur straf stond Pol ineens 36 minuten achter op Annie Seel. In de special van vandaag had ze daar bij CP2 alweer een kwartier vanafgereden. Annie Seel is echter uitgevallen met technische problemen, en daarmee moet Mirjam Pol alleen de finish nog halen in Buenos Aires om zo de overwinning in het damesklassement op te eisen.
Van den Goorbergh
Jurgen van den Goorbergh (18de in de special, 19de overall) reed weer een foutloze etappe. Van den Goorbergh: "Zo langzamerhand beginnen ze me ook voorin wel te kennen. Ik doe iets goed met navigeren, en dat zien de anderen ook. Daardoor ben ik inmiddels wel geaccepteerd. Het was best zwaar voor het motortje, met de 450 in dat hele mulle zand is het toch zaak de boel heel te houden. Om boven op de duinen te komen moest ik er een paar keer naast lopen om de motor het laatste zetje te geven. Ik rij zoveel mogelijk naast de sporen. Zo kon ik drie man passeren vandaag. Goed de cap (koers red.) blijven volgen, geen foutjes maken. Fretigne kwam ik onderweg tegen, hij stond bij de 2de tankpost te sleutelen aan z’n motor na een olielekkage. (Fretigne verloor zijn 2de plaats algemeen vandaag aan Despres na een half uur sleutelen) Hij steekt iedere paar dagen een nieuw blok. Dat zou eigenlijk niet mogelijk moeten zijn, want ik vind dat niet de manier om het zo te doen. Ik b en zeer tevreden met de positie waar ik nu sta, daar zag het na de eerste dagen niet naar uit."
Pol
Mirjam Pol (52ste in de special, 56ste algemeen) is na vandaag weer de snelste vrouw in de Dakar. "Het was een technisch zware etappe. Ik denk dat er nog wel wat gaan uitvallen, want het was echt moeilijk vandaag. Ik heb niet de minsten zien worstelen om erdoor te komen. Mensen zoals Gerard Rond en Marcel Snijders. Als die er al zoveel moeite mee hebben.... Ik heb dingen gedaan vandaag dat lukt me waarschijnlijk geen tweede keer. Tegen duinen op en over stenen, dat hield ik soms niet voor mogelijk. Seel reed een keer voor me een zandduin op. Ik zie even daarna een handje en gele helm. Seel was gevallen, had last van haar schouder en kon haar motor niet optillen. Nou, last van m’n schouder heb ik ook, maar die motor ging ik echt niet optillen natuurlijk..’’ Voor Mirjam Pol is het nu een kwestie van de kop erbij houden en Buenos Aires halen.
Koolen
Kees Koolen (67ste in de special, 73ste algemeen): "Wat een mooie dagen maken we mee. Al was het de hele dag werken, tjongejonge. Ik had veel last van mijn lies bij het schakelen, maar het wondermiddel van Vadim (Pritulyak had een speciaal zalfje red.) heeft goed geholpen om de pijn van mijn beurse onderbeen te verzachten. Ik heel wat keertjes omgevallen. Meestal kun je aan de kleur van het zand zien of het hard of zacht is, maar vandaag was het steeds anders. Dezelfde kleur zand was de ene keer zacht, dan weer hard. Ik heb samen met Henno van Bergeijk in een zandstorm gezeten. ‘’Een survival’’ noemde hij het. Daar heeft hij zeker gelijk in gehad. Ik blijf het rustig aan doen, en kan nog van alles gebeuren, en ik wil alleen maar naar Buenos Aires. ’’
bron; http://www.rtl.nl/
Waypoint
Even waren er gemengde gevoelens na de beslissing van A.S.O. om het gemiste waypoint van dag 10 te bestraffen met 4 uur extra tijd. Dat had nadelige gevolgen voor Pol en Extance. Pol was de leiding kwijt in het damesklassement, Extance zijn plek in de top 20. Daarentegen schoof Jurgen van den Goorbergh door naar de 18de plaats algemeen, en Jarmuz naar de 23ste plaats algemeen. Door de vier uur straf stond Pol ineens 36 minuten achter op Annie Seel. In de special van vandaag had ze daar bij CP2 alweer een kwartier vanafgereden. Annie Seel is echter uitgevallen met technische problemen, en daarmee moet Mirjam Pol alleen de finish nog halen in Buenos Aires om zo de overwinning in het damesklassement op te eisen.
Van den Goorbergh
Jurgen van den Goorbergh (18de in de special, 19de overall) reed weer een foutloze etappe. Van den Goorbergh: "Zo langzamerhand beginnen ze me ook voorin wel te kennen. Ik doe iets goed met navigeren, en dat zien de anderen ook. Daardoor ben ik inmiddels wel geaccepteerd. Het was best zwaar voor het motortje, met de 450 in dat hele mulle zand is het toch zaak de boel heel te houden. Om boven op de duinen te komen moest ik er een paar keer naast lopen om de motor het laatste zetje te geven. Ik rij zoveel mogelijk naast de sporen. Zo kon ik drie man passeren vandaag. Goed de cap (koers red.) blijven volgen, geen foutjes maken. Fretigne kwam ik onderweg tegen, hij stond bij de 2de tankpost te sleutelen aan z’n motor na een olielekkage. (Fretigne verloor zijn 2de plaats algemeen vandaag aan Despres na een half uur sleutelen) Hij steekt iedere paar dagen een nieuw blok. Dat zou eigenlijk niet mogelijk moeten zijn, want ik vind dat niet de manier om het zo te doen. Ik b en zeer tevreden met de positie waar ik nu sta, daar zag het na de eerste dagen niet naar uit."
Pol
Mirjam Pol (52ste in de special, 56ste algemeen) is na vandaag weer de snelste vrouw in de Dakar. "Het was een technisch zware etappe. Ik denk dat er nog wel wat gaan uitvallen, want het was echt moeilijk vandaag. Ik heb niet de minsten zien worstelen om erdoor te komen. Mensen zoals Gerard Rond en Marcel Snijders. Als die er al zoveel moeite mee hebben.... Ik heb dingen gedaan vandaag dat lukt me waarschijnlijk geen tweede keer. Tegen duinen op en over stenen, dat hield ik soms niet voor mogelijk. Seel reed een keer voor me een zandduin op. Ik zie even daarna een handje en gele helm. Seel was gevallen, had last van haar schouder en kon haar motor niet optillen. Nou, last van m’n schouder heb ik ook, maar die motor ging ik echt niet optillen natuurlijk..’’ Voor Mirjam Pol is het nu een kwestie van de kop erbij houden en Buenos Aires halen.
Koolen
Kees Koolen (67ste in de special, 73ste algemeen): "Wat een mooie dagen maken we mee. Al was het de hele dag werken, tjongejonge. Ik had veel last van mijn lies bij het schakelen, maar het wondermiddel van Vadim (Pritulyak had een speciaal zalfje red.) heeft goed geholpen om de pijn van mijn beurse onderbeen te verzachten. Ik heel wat keertjes omgevallen. Meestal kun je aan de kleur van het zand zien of het hard of zacht is, maar vandaag was het steeds anders. Dezelfde kleur zand was de ene keer zacht, dan weer hard. Ik heb samen met Henno van Bergeijk in een zandstorm gezeten. ‘’Een survival’’ noemde hij het. Daar heeft hij zeker gelijk in gehad. Ik blijf het rustig aan doen, en kan nog van alles gebeuren, en ik wil alleen maar naar Buenos Aires. ’’
bron; http://www.rtl.nl/
Laatst gewijzigd door henk-v op vr jan 16, 2009 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
De voorlaatste etappe van de Dakar Rally is gewonnen door Cyril Despres (Fra/KTM). De Fransman boekte vrijdag in de dertiende en ingekorte etappe zijn vierde dagzege en twintigste overwinning in totaal.
Inkorten
De organisatie besloot na hevige regenval de etappe tussen La Rioja en Cordoba met driehonderd kilometer in te korten, waardoor de special in plaats van 545 kilometer 'slechts' 220 kilometer lang was.
Etappe
De onderlinge verschillen bij de toppers op de finish waren dan ook klein. Despres was maar 1.45' sneller dan klassementsleider Marc Coma (Spa/KTM), die zo goed als zeker zijn tweede Dakar-eindzege kan vieren. David Fretigne (Fra/Yamaha) eindigde als derde op 2.37'
Klassement
Dit drietal vormt ook de top drie in het algemeen klassement. Coma leidt op 1:28.03' gevolgd door Despres. Fretigne is derde op 1:34.47'.
Nederlanders
Frans Verhoeven (KTM/+ 7.04') was vrijdag op een tiende plaats de beste Nederlander. Henk Knuiman (KTM/+ 8.55') werd twaalfde en Teus Visser 15de op 12.56'. In het algemeen klassement staan Verhoeven en Knuiman in de top tien. Verhoeven is achtste op 2:50.33' en Knuiman negende op 3:21.59'. Visser, die zijn tijdstraf van vier uur is op één of andere manier is kwijtgeraakt, is 15de op 7:15.57'.
bron; http://www.rtl.nl/
sorry noppy vergeten
Jammer dat RTL ook geen bronvermelding gebruikt. Deze stukjes heb ik geschreven voor www.Honda-Dakar-Rally.com. Bij RTL hebben ze ook updates van Rallymaniacs geleend zonder bronvermelding. Blijft een probleem dat iedereen teksten kopieert zonder bronvermelding, kom echt overal mn eigen teksten tegen....