Gearing KTM 525 2007

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KTM-Schuimpie
Berichten: 479
Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
Locatie: Bovenkarspel

Wie weet wat er goed werkt

Er zit nu 14-48 op, ik zou graag langzame bochtjes in 2 pakken, en dan brrrrrttttttttttttttttttttt bocht uit knallen, dus weinig in 1 zetten, zelfs iets doorrijden in de bosjes zou ik in 2 willen doen.
Lekker knutselen op b.v. Wonck zou ik dan b.v. ipv 14T voor naar 13T voor gaan.

Met mijn "oude" KTM250EXC 2000, reed ik met 14-50 (ging perfect) en op zoiets als Wonck met 13-50, ook geweldig. (dit om een idee te geven wat ik gewend ben) lekker kort dus.
Want aan een top van 140km/uur heb je toch niets..


Ik zou zelf "gokken" op weer 14-50 zegmaar (ook omdat op mijn 2e set wielen een 50T nieuw tandwiel zit)
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Ik reed ook altijd 14:50 op mijn 525 maar kruip door sluip door deed ik meestal in de 1e
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Gebruikersavatar
KTM-Schuimpie
Berichten: 479
Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
Locatie: Bovenkarspel

speedphreax schreef:Ik reed ook altijd 14:50 op mijn 525 maar kruip door sluip door deed ik meestal in de 1e
Kwam je met 14-50 weleens in de toerenbegrenser? vol in 6?
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

KTM-Schuimpie schreef:
speedphreax schreef:Ik reed ook altijd 14:50 op mijn 525 maar kruip door sluip door deed ik meestal in de 1e
Kwam je met 14-50 weleens in de toerenbegrenser? vol in 6?
Nee. Hij liep nog steeds over de 140
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Erik V
Berichten: 466
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 23:33
Locatie: Vlijtingen(Riemst)

Met mijn 525 heb ik altijd 14-48, een enkele keer 14-47 gereden. Daarmee is je eerste dus wat langer, maar dat wil jij juist niet als ik het goed begrijp. Maar mijn ervaring is wel dat je meer meters maakt met een langere eerste en zeker tweede versnelling. Ook met mijn huidige motor(exc-r 450) ben ik van de standaard gearing 14-52 naar 14-50 gegaan en dat bevalt stukken beter. maar ja , het is wel een kwestie van smaak en goed gevoel denk ik.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Oh ja.. herstel... Met mijn 525 reed ik ook altijd 14:48. Op de 450 heb ik 14:50
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

ik rijd 14-50 en bijna nooit in zn eerste versnelling,zelfs stationair in zn 2 trekt hij bijna alles :lol:
Gebruikersavatar
KTM-Schuimpie
Berichten: 479
Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
Locatie: Bovenkarspel

henk-v schreef:ik rijd 14-50 en bijna nooit in zn eerste versnelling,zelfs stationair in zn 2 trekt hij bijna alles :lol:
Ah! kijk, dat zou voor mij dus ook moeten lukken denk ik, qua gevoel, zou ik um dan wat "lichter" laten lopen zegmaar, bedoel ook, makkelijker door zwaarder terrein.. en top is dan nog steeds boven de 130?
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

bij 125 schakel je over naar 6 woehaaaa :lol:
rijden kan ik niet maar als ik de ruimte heb kunnen ze me niet bijhouden :twisted:
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Rij met m'n 2007 525EXC met 14-49. Persoonlijk vindt ik dit een goede verhouding, kun je eigenlijk alles vanaf 2e versnelling doen, ook steile klimmen in Frankrijk ongeveer stapvoets. Verhouding 14-50 lijkt mij ook goed (misschien nog wel beter) te doen, eerder als 14-48 (standaard) deze beviel mij niet echt.
Gebruikersavatar
KTM-Schuimpie
Berichten: 479
Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
Locatie: Bovenkarspel

RvD schreef:Rij met m'n 2007 525EXC met 14-49. Persoonlijk vindt ik dit een goede verhouding, kun je eigenlijk alles vanaf 2e versnelling doen, ook steile klimmen in Frankrijk ongeveer stapvoets. Verhouding 14-50 lijkt mij ook goed (misschien nog wel beter) te doen, eerder als 14-48 (standaard) deze beviel mij niet echt.
Mannen echt hartelijk dank voor deze snelle info!

Ik ga morgen mijn 525 ophalen, krijg er nog een nieuwe kettingset bij, uiteraard met een Stealth achtertandwiel, verhouding gaat 14-50 worden.
(gelukkig, dan blijft me reserve a.wiel ook mooi passend)

:lol:
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

KTM-Schuimpie schreef:
RvD schreef:Rij met m'n 2007 525EXC met 14-49. Persoonlijk vindt ik dit een goede verhouding, kun je eigenlijk alles vanaf 2e versnelling doen, ook steile klimmen in Frankrijk ongeveer stapvoets. Verhouding 14-50 lijkt mij ook goed (misschien nog wel beter) te doen, eerder als 14-48 (standaard) deze beviel mij niet echt.
Mannen echt hartelijk dank voor deze snelle info!

Ik ga morgen mijn 525 ophalen, krijg er nog een nieuwe kettingset bij, uiteraard met een Stealth achtertandwiel, verhouding gaat 14-50 worden.
(gelukkig, dan blijft me reserve a.wiel ook mooi passend)

:lol:
Ik rij 14-52. Bevalt me perfect.
Met een E#R naald in de carb (en nog een aanpassinkje aan de kop) kan ik in 2 vanuit stationair perfect de motor in een paar plofjes over een obstakel zetten.
Of gewoon als een kogel vertrekken...
13 voor zou ik niet doen. Dat kost je nl kettinggeleiders aldaar. Ketting moet ook een stuk harder de hoek om door de kleinere radius. De kettinggeleider achter lijdt trouwens ook nogal van een 52. Misschien ga ik die in de toekomst wat aanpassen.
Nou zijn die dingen niet te duur..
Gebruikersavatar
KTM-Schuimpie
Berichten: 479
Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
Locatie: Bovenkarspel

Net een klein stukje gereden, ff tanken, even de weg op, hij loopt VEEL te hard met 14-48 i.i.g. in 5 al ruim 125..
Dus ga eerst eens een 50T proberen, die al op mijn reserve wiel zit, mocht dat nog te weinig verschil geven, kan ik naar 52T gaan misschien.

Morgen eerst met beide gearingen even rijden int zand. :D
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
Gebruikersavatar
KTM-Schuimpie
Berichten: 479
Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
Locatie: Bovenkarspel

Gister de "zanddoop" gehad op Almeria!

Hij ploft van genot!, rijd erg hard, en gaat van stationair direct van kiet, gearing is echt te lang zo, dus ga het de volgende keer proberen met een 50T achter, i.p.v. de 48T die er onder zit.

Kom wat laat in zes, schakel ergens bij 110km uit de vijf vandaan, maar das erg hard door mul zand, en dan moet je meestal flink remmen om alles weer tot stilstand te krijgen.
Het technische gedeelte voelde eerst iets zwaarder aan als met me 250je, maar na wat rondrijden, is dat snel vergeten, vooral onderaan een bult vanuit stilstand omhoog rijden is supermakkelijk, in vergelijking met de 250, springen ging dus zover nog makkelijker met de 2T (durf nog niet teveel, en de 10kg voel je wel kleine verschillen)
Waar ik ook iets bang voor was, is als je echt vaststaat en dan de motor los te sleuren, dat ging eigenlijk soepeltjes, dus voel daar eigenlijk de 10kg weer niet.
De vering voelt voor mij voor iets te hard, en achter iets te soepel, kan ook zijn omdat hij voor te hoog blijft, het zwaartepunt naar achter verschuift, dus ga eerst voor iets bijstellen om te zien of het dan in balans komt.

Rico en Bosje hebben ook nog 4T ervaring op gedaan, Bosje kon ikzelf op de fiets van Bosje rijdend, nieteens bijhouden toen hij op de 525 reed.

Etienne moest afhaken, hij werd direct zo ziek van dat 4T gebeuren, dat hij al spugend binnen een half uur het veld moest ruimen. (Beterschap vriend!)

Ook ben ik vandaag van nog mooie 2T onderdelen afgeholpen, en 16Liter milieuvervuilende 2T benzine.
Het tanken van euro95 aan de pomp is ook echt een aanrader.

Kortom, wat kleine aanpassingen, en de 525 is zometeen me grote nieuwe PRUTvriend ;)
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Een deel van de lol van zo'n zware viertakt is ook dat je met 140 over een maisveld kunt knallen. Mijn 450 red dat al niet meer.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Plaats reactie