Pagina 1 van 1
Slijtage cross <=> SM
Geplaatst: ma nov 10, 2008 13:35
door ebertus
Hallo,
Ik heb een mooie advertentie gevonden van een crossmotor die 1 seizoen SM heeft gelopen. Nu vroeg ik mij af hoe het zit met de (algemene) slijtage die een motor oploopt bij SM, is die hoger of net lager dan wanneer deze voor cross wordt gebruikt?
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden
Grtz,
Ebertus
Re: Slijtage cross <=> SM
Geplaatst: ma nov 10, 2008 13:40
door speedphreax
ebertus schreef:Hallo,
Ik heb een mooie advertentie gevonden van een crossmotor die 1 seizoen SM heeft gelopen. Nu vroeg ik mij af hoe het zit met de (algemene) slijtage die een motor oploopt bij SM, is die hoger of net lager dan wanneer deze voor cross wordt gebruikt?
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden
Grtz,
Ebertus
Bij SM wordt het rijwielgedeelte minder belast. Bak maakt niet veel uit. Krukas, Cylinder en kop worden wel zwaarder belast bij SM
Geplaatst: ma nov 10, 2008 21:05
door Mario2t
En je koppeling niet te vergeten!!
Geplaatst: ma nov 10, 2008 21:49
door speedphreax
Mario2t schreef:En je koppeling niet te vergeten!!
Daar dacht ik nog even aan maar crossers gebruiken die ook wel. Een SM-er gebruikt de koppeling bij het remmen om het motorremmen te dempen en een crosser gebruikt hem juist meer tijdens het gas geven. Ik weet niet wat erger is...
Geplaatst: ma nov 10, 2008 23:25
door Mario2t
Ik bedoelde meer het volgende:
Omdat je ( bijna) geen wielspin hebt, krijgt zowel de bak, als de koppeling hardere klappen bij het schakelen.
Daat houdt je bak niet van, maar je koppeling zeer zeker niet.
Geplaatst: ma nov 10, 2008 23:27
door speedphreax
Mario2t schreef:Ik bedoelde meer het volgende:
Omdat je ( bijna) geen wielspin hebt, krijgt zowel de bak, als de koppeling hardere klappen bij het schakelen.
Daat houdt je bak niet van, maar je koppeling zeer zeker niet.
Ja, dat is zo. Op de weg moet je eigenlijk wel een transmissie demper in je achterwiel hebben.
Geplaatst: di nov 11, 2008 13:20
door ebertus
Ik hoor jullie zeggen dat de motor eigenlijk algemeen zwaarder belast wordt dan een full cross? Ik weet dat de zuiger en krukas met bijhorende lagers vernieuwd zijn maar verder zou alles er nog goed uitzien zegt de verkoper. Zou ik volgens jullie dan toch maar beter voor een motor gaan die op de crossbaan gelopen heeft?
grtz
Geplaatst: di nov 11, 2008 14:02
door gassen
Als ik zo naar die SM wedstrijden kijk en dan zie hoe die mannen terug schakelen, heb ik spijt met de bak. Bij cross gebeurt het ook maar dan heb je nog altijd, zoals Mario2T schrijft, de slip door de ondergrond, wat op asfalt geheel weg is. Aan de andere kant is het rijwielgedeelte en ook het motor (zuiger) gedeelte m.i. wat minder belast door vervuiling dit in tegenstelling tot de crossers /enduristen.
Koeling zal ook wel altijd optimaler zijn omdat er geen (bijna) vervuiling van de radiateurs is geweest.
Als de prijs goed is en de motor is niet van een echte SM topper geweest dan, dan was mijn keuze toch wel vrij gemaakt.
Geplaatst: di nov 11, 2008 16:16
door Jo VdB
Hoe driften bij supermoto ?
a) liefst voldoende snelheid hebben
b) koppeling intrekken tot op punt dat koppeling net slipt
c) dan snel door alle versnellingen heentrappen
d) intussen ook lichtjes de achterrem aantikken
e) niet vergeten in te sturen natuurlijk ...
--> om maar te zeggen dat supermotorijden je bak en koppeling toch erg belast (of je zou er een slipperkoppeling in hebben moeten zitten)
Jo VdB
Geplaatst: di nov 11, 2008 18:26
door YZF250
Ik denk ook dat die SM's zwaarder belast worden.
Dit is allemaal veel bruusker dan bij cross. Behalve het rijwielgedeelte zoals ik hierboven al las. Maar die koppeling en bak zien echt wel af, en dat hangt nie zo zeer alleen van de snelheid van de rijder af. De bak ziet af doordat een sm veel sneller grip heeft, waardoor er meer kracht komt op die as van je voorste tandwiel. Bij cross gaat veel kracht verloren in je wheelspin. Als de krachten dan te groot worden ben je eigelijk gewoon een put aan het graven en heb je helemaal geen grip.