Slijtage cross <=> SM

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
ebertus
Berichten: 54
Lid geworden op: di jun 13, 2006 12:32

Hallo,

Ik heb een mooie advertentie gevonden van een crossmotor die 1 seizoen SM heeft gelopen. Nu vroeg ik mij af hoe het zit met de (algemene) slijtage die een motor oploopt bij SM, is die hoger of net lager dan wanneer deze voor cross wordt gebruikt?
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden

Grtz,
Ebertus
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

ebertus schreef:Hallo,

Ik heb een mooie advertentie gevonden van een crossmotor die 1 seizoen SM heeft gelopen. Nu vroeg ik mij af hoe het zit met de (algemene) slijtage die een motor oploopt bij SM, is die hoger of net lager dan wanneer deze voor cross wordt gebruikt?
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden

Grtz,
Ebertus
Bij SM wordt het rijwielgedeelte minder belast. Bak maakt niet veel uit. Krukas, Cylinder en kop worden wel zwaarder belast bij SM
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

En je koppeling niet te vergeten!!
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Mario2t schreef:En je koppeling niet te vergeten!!
Daar dacht ik nog even aan maar crossers gebruiken die ook wel. Een SM-er gebruikt de koppeling bij het remmen om het motorremmen te dempen en een crosser gebruikt hem juist meer tijdens het gas geven. Ik weet niet wat erger is...
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Ik bedoelde meer het volgende:

Omdat je ( bijna) geen wielspin hebt, krijgt zowel de bak, als de koppeling hardere klappen bij het schakelen.
Daat houdt je bak niet van, maar je koppeling zeer zeker niet.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Mario2t schreef:Ik bedoelde meer het volgende:

Omdat je ( bijna) geen wielspin hebt, krijgt zowel de bak, als de koppeling hardere klappen bij het schakelen.
Daat houdt je bak niet van, maar je koppeling zeer zeker niet.
Ja, dat is zo. Op de weg moet je eigenlijk wel een transmissie demper in je achterwiel hebben.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
ebertus
Berichten: 54
Lid geworden op: di jun 13, 2006 12:32

Ik hoor jullie zeggen dat de motor eigenlijk algemeen zwaarder belast wordt dan een full cross? Ik weet dat de zuiger en krukas met bijhorende lagers vernieuwd zijn maar verder zou alles er nog goed uitzien zegt de verkoper. Zou ik volgens jullie dan toch maar beter voor een motor gaan die op de crossbaan gelopen heeft?

grtz
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Als ik zo naar die SM wedstrijden kijk en dan zie hoe die mannen terug schakelen, heb ik spijt met de bak. Bij cross gebeurt het ook maar dan heb je nog altijd, zoals Mario2T schrijft, de slip door de ondergrond, wat op asfalt geheel weg is. Aan de andere kant is het rijwielgedeelte en ook het motor (zuiger) gedeelte m.i. wat minder belast door vervuiling dit in tegenstelling tot de crossers /enduristen.
Koeling zal ook wel altijd optimaler zijn omdat er geen (bijna) vervuiling van de radiateurs is geweest.

Als de prijs goed is en de motor is niet van een echte SM topper geweest dan, dan was mijn keuze toch wel vrij gemaakt.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Hoe driften bij supermoto ?

a) liefst voldoende snelheid hebben
b) koppeling intrekken tot op punt dat koppeling net slipt
c) dan snel door alle versnellingen heentrappen
d) intussen ook lichtjes de achterrem aantikken
e) niet vergeten in te sturen natuurlijk ...

--> om maar te zeggen dat supermotorijden je bak en koppeling toch erg belast (of je zou er een slipperkoppeling in hebben moeten zitten)

Jo VdB
YZF250
Berichten: 368
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 17:16

Ik denk ook dat die SM's zwaarder belast worden.
Dit is allemaal veel bruusker dan bij cross. Behalve het rijwielgedeelte zoals ik hierboven al las. Maar die koppeling en bak zien echt wel af, en dat hangt nie zo zeer alleen van de snelheid van de rijder af. De bak ziet af doordat een sm veel sneller grip heeft, waardoor er meer kracht komt op die as van je voorste tandwiel. Bij cross gaat veel kracht verloren in je wheelspin. Als de krachten dan te groot worden ben je eigelijk gewoon een put aan het graven en heb je helemaal geen grip.
Plaats reactie